Citaat:
Quincy loopt nog niets beter, dus heb fysio (die Rembrand zo geweldig heeft opgelapt) maar een mail gestuurd, zij moet hem maar eens bekijken, wellicht kan ze iets met een verschoten wervel vinden ofzo.
wat naar nou Tine!
Vwb ijzers of niet. Sim gaat waarschijnlijk toch even op ijzers, niet omdat zijn hoeven te kort worden, maar zijn hoefstand is niet goed. En met gewoon bekappen / vijlen wordt het niet beter, want als hij dan weer een keer op de weg heeft gelopen is dat ingevijlde weer helemaal weggesleten. Alwyn loopt op blote voeten en ook zijn hoefjes moeten regelmatig worden bijgevijld. We mennen altijd op de verharde weg (80/90% van de tijd). Ze staan wel altijd in paddock / wei en daar worden de hoeven wel heel goed van. Voor de paddock / in de stal liggen tegels, dus ze staan ook op het harde. Mijn dravertje Ushi, liep blootvoets endurance, ging ook heel goed. Met training had ik haar af en toe hoefschoenen om, omdat zij zo'n typische draversgang had, waarbij ze haar achterhoeven scheef sleet. Ik had Marquis hoefschoenen. De paarden daarvoor had ik wel op ijzers in de zomer, niet in de winter. In de zomer meer omdat ik daar ook dressuur / springen / cross mee deed en ik ze op scherp wilde kunnen zetten.
Met endurance heb ik geleerd dat het heel goed mogelijk is blootvoets heel veel te rijden. Kwestie van aanwennen, hoeven zelf goed bijvijlen en goede voeding / beweging. Waarbij dat laatste natuurlijk heel paardafhankelijk is. Ook onze haflinger die hoefbevangen was geweest liep bij ons blootvoets hele einden over de weg / harde onverharde weg. Wel is het zo als je de ijzers eraf haalt, zeker na langere periode op ijzers dat ze meestal de eerste week / weken gevoelig lopen en dat je ze eigenlijk het beste een paar weken gewoon niet op de weg kunt rijden. Daarna langzaam opbouwen en je zult versteld staan. Biotine schijnt te helpen, maar pas na paar maanden. Heb zelf verder geen ervaring met supplementen voor hoeven. Wel met cornucrescine, is soort hoefteer/hoefsmeersel wat de hoorngroei stimuleert. Echt goed spul. Gebruik ik wel eens als ik vind dat het te snel slijt, zet ik de hoeven om de twee/drie dagen even in dat spul. Of als ze te droog worden. En natuurlijk (nu ben ik toch de naam kwijt) dat groene spul wat je op de kroonrand smeert? Ben het even kwijt
@S_L, zou alleen voor Veluwe ook echt geen hoefschoenen aanschaffen of op ijzers doen. Als je veel gaat mennen op de weg kun je altijd nog kijken of de hoeven te veel slijten.
Oja, eerlijk is eerlijk. Voor de Dutch Mountains endurance heb ik Ushi toen wel op ijzers laten zetten. Die wedstrijd is een wedstrijd waarbij ze heel veel op een soort schelpenpaadjes/kleine steentjes paadjes lopen.
Citaat:
@VHU nou die winst moet inderdaad wel gewoon lukken, eigenaresse van Voice wil gewoon dat ik de B snel uit ben en volgend jaar al hard richting de M ga
Vind je dat zelf ook leuk, zoveel wedstrijden rijden? Als ikzelf meer dan twee wedstrijden per maand reed, wat ik destijds best wel deed, had ik er op een gegeven moment echt genoeg van. Ook al won ik van alles, vond het trainen veel leuker dan de wedstrijden.
Sorry voor de lange post