[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:53

Marrianne: zoals ik in mijn vorige post al gezegd heb, betaal ik 52 euro. Na zo een 3 maanden moet de smid nog even langskomen om de hoeven korter te maken en opnieuw dezelfde ijzers eronder te doen, dan betaal ik 18 euro en kan ik weer minimum 3 maanden verder. Dus zit ik op 70 euro op een half jaar, dat zijn dus 24 weken. 80 euro op 7 weken daar kom ik laaang niet aan.
Maar ik kan wel eens informeren bij de hoefsmid wat hij vindt van hoefschoenen. Of het goed is voor de pezen e.d. heb ik geen idee van.

Buckje: ik bedoelde ook niet dat pony's sowieso glijden op gras als ze galopperen, maar het kan wel gebeuren. Vriendin van me is met haar paard tegen de vlakte gegaan omdat ze in draf een volte van 10 meter diameter moest rijden, paard schoof met ijzers uit op het gras.
Daarom hebben ze ook kalkoenen uitgevonden, omdat hoefijzers kunnen schuiven op gras.

IvysToeter: dat vind ik een geldige reden om enkel voor ijzers te laten zetten. Je kan ook altijd de smid even laten komen en hem raad laten geven, hij weet wat het beste is voor de hoeven. Ik zie het vaak dat paarden enkel voor ijzers hebben.

Evelli: over de weinige plaats die er is voor de nagels klopt inderdaad, dat is ook 1 van de redenen waarom de smid me aanraadt om een klein half jaar de ijzers eraf te laten, zodat de hoeven kunnen herstellen van de gaatjes.
Ik geloof ook wel dat Romeo er best goed tegen kan, maar om op 5-daagse te gaan vind ik toch een beetje riskant zonder ijzers. Ik vergeef het mezelf nooit als Romeo daardoor kreupel komt te lopen.

Jenkins: overleggen met de smid is inderdaad een goed idee. Romeo stond ook zonder ijzers, maar toen ik begon te mennen, raadde de smid me toch aan om, zeker in de zomer, ijzers eronder te doen.

Ohja heb nog goed nieuws: mijn oma mag vandaag naar huis *\o/* Nu is alleen de vraag hoelang...

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 13:01

SL wat fijn voor je oma

Ik heb een htc legend

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:10

@ Sander_Lotte: Dan heb jij een hele goedkope smid ;).

Hier in de buurt betaal je tussen de 20 en 30 euro voor bekappen. Beslaan tussen de 70 en 90 euro. Verleggen vaak 10 of 15 euro minder dan beslaan.
Het is wel aan te raden om ze echt max 6 tot 8 weken te laten lopen en dan te verleggen. Anders word het verschil in stand te groot.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:10

@ SL dan heb jij een heeel goedkope smid!
fijn dat je oma naar huis mag

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:15

marrianne schreef:
hoefschoenen kan heel goed uitwerken, ik vind ze niet duur, om ze op maat te maken dmv een gipsmal kostte het toendertijd zo'n 250 euro, ijzers kosten alke 7 weken minimaal 80 euro dus dat heb je er zo uit.
ik vraag me wel af of het nu goed is voor de pezen en dergelijke.

ik wil eigenlijk bij magic een heel eind van zijn manen eraf halen ze zijn ontzettend lang maaar aan het einde helemaal dood, nu wil ik ze niet trekken, maar om nou zo de schaar erin te zetten vind ik ook geen gezicht. hebben jullie een idee?

uitdunschaar :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:16

wat is dat? hihi

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:17

Ik heb gister 7 cm van keet der staart geknipt en 10 cm van die van doortje :+
En keet der manen de onderste rand eraf geknipt. Volgende week zie je er niets meer van :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:17

een schaar met een gekarteld snijvlak :)
dus je knipt geen rechte lijn :)
werkt echt, heb ik bij dids gebruikt om de boel gelijk te snoeien
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:31

Citaat:
Pfff... wat een gezeik zeg met die paarden! Hoe je het ook doet, het is nooit goed!

Vanochtend stond Sim achter het hek ipv in de wei }> Dus direct maar gaas gekocht en stuk wei waar nog geen gaas was met gaas afgezet (heb nu planken, schrikdraad en gaas overal). Wordt er ook wel eens moe van |o
Sim had ook nog een best wel diepe kras op zijn wang van zijn uitbraakpoging. Heb maar goed schoongemaakt met betadine. Drupte nog wat na. Ook rotplek voor een kram dus DA (nog) niet laten komen. Zul je zien dat hij weer in het weekend moet komen opdraven }>

@Marianne zjips van je rijbewijs...het heeft bij mij 3x geduurd voordat ik geslaagd was :o en jeetje 6x winst in 4 wedstrijden (moet te doen zijn maar er wordt blijkbaar iets van je verwacht ;) )
@S_L fijn voor je oma, hopenlijk heeft ze niet te veel pijn en heeft ze nog even een wat fijnere tijd
@Rivaldo je vergeet de HMP mix nog (echt goed spul hoor) en dat van mij heette Sputolysin (=chemisch) en Hoestcompositum (druppeltjes) van de paardendrogist :+

En voor de rest weet ik het niet meer, wie sterkte nodig heeft sterkte, wie plezier heeft gehad, dat is mooi :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:33

@SL dat is iig al goed nieuws!!

Hier ook 25 voor bekappen (doe ik 's winters zelf) 85 voor beslaan en verleggen doe ik zelf als het echt nodig is. Mijn smid vindt dat er elke keer gewoon nieuwe ijzers onder moeten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:36

Poe weer een boel bijgelezen. Niet alles onthouden.

Maar vwb het hoesten: stalklimaat is heel belangrijk, veel ventilatie ook in de winter. Ik heb nooit alles dicht. Of de grote deuren staan open, of de stalramen of zelfs allebei (afh. van stand van de wind, ze moeten niet op de tocht staan). Quincy heeft chronische bronchitis, dus voor hem is het heel belangrijk dat het niet stoffig is. Daarom ben ik ook overgestapt naar strokorrels ipv stro. Scheelt hheeeeeeeel veel stof. Hooi nat maken werkt niet goed, en geeft naast hoop werk ook natte stallen. Er zitten nl ook bacterien in hooi die invloed hebben op luchtwegen, die juist sneller groeien in vochtig hooi. Ik geef dus droog hooi (maar wel mooi schoon hooi, zonder veel stof; is afhankelijk van waar je het koopt denk ik).
Als hij veel moest hoesten (gebeurt nu zelden, oke, ze staan nu 24/7 buiten, maar in de winter staan ze snachts binnen), dan gaf ik een boterham met honing of stroop. Was een tip van da. Werkt super en is veel goedkoper dan allerlei siroopjes. Werking is zelfde, nl keel verzachten.

Quincy loopt nog niets beter, dus heb fysio (die Rembrand zo geweldig heeft opgelapt) maar een mail gestuurd, zij moet hem maar eens bekijken, wellicht kan ze iets met een verschoten wervel vinden ofzo.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:37

@VHU nou die winst moet inderdaad wel gewoon lukken, eigenaresse van Voice wil gewoon dat ik de B snel uit ben en volgend jaar al hard richting de M ga.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:38

Vwb ijzers: Rembrand kan na blessure niet meer zonder ijzers. En Amerigo heb ik nu voor het zomerseizoen rondom op ijzers, omdat ik bang ben dat hij met wedstrijden de kar niet makkelijk kan trekken, zeker als het een blubberbodem is. Dan wordt het echt trekken ipv dressuren. Van de winter krijgt hij weer blote voeten.

Verleggen doen we hier niet aan, ijzers zijn altijd flink versleten :o Tenminste bij Rembrand, pony nog niet eerder op ijzers gehad.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:01

Citaat:
Quincy loopt nog niets beter, dus heb fysio (die Rembrand zo geweldig heeft opgelapt) maar een mail gestuurd, zij moet hem maar eens bekijken, wellicht kan ze iets met een verschoten wervel vinden ofzo.
wat naar nou Tine!

Vwb ijzers of niet. Sim gaat waarschijnlijk toch even op ijzers, niet omdat zijn hoeven te kort worden, maar zijn hoefstand is niet goed. En met gewoon bekappen / vijlen wordt het niet beter, want als hij dan weer een keer op de weg heeft gelopen is dat ingevijlde weer helemaal weggesleten. Alwyn loopt op blote voeten en ook zijn hoefjes moeten regelmatig worden bijgevijld. We mennen altijd op de verharde weg (80/90% van de tijd). Ze staan wel altijd in paddock / wei en daar worden de hoeven wel heel goed van. Voor de paddock / in de stal liggen tegels, dus ze staan ook op het harde. Mijn dravertje Ushi, liep blootvoets endurance, ging ook heel goed. Met training had ik haar af en toe hoefschoenen om, omdat zij zo'n typische draversgang had, waarbij ze haar achterhoeven scheef sleet. Ik had Marquis hoefschoenen. De paarden daarvoor had ik wel op ijzers in de zomer, niet in de winter. In de zomer meer omdat ik daar ook dressuur / springen / cross mee deed en ik ze op scherp wilde kunnen zetten.

Met endurance heb ik geleerd dat het heel goed mogelijk is blootvoets heel veel te rijden. Kwestie van aanwennen, hoeven zelf goed bijvijlen en goede voeding / beweging. Waarbij dat laatste natuurlijk heel paardafhankelijk is. Ook onze haflinger die hoefbevangen was geweest liep bij ons blootvoets hele einden over de weg / harde onverharde weg. Wel is het zo als je de ijzers eraf haalt, zeker na langere periode op ijzers dat ze meestal de eerste week / weken gevoelig lopen en dat je ze eigenlijk het beste een paar weken gewoon niet op de weg kunt rijden. Daarna langzaam opbouwen en je zult versteld staan. Biotine schijnt te helpen, maar pas na paar maanden. Heb zelf verder geen ervaring met supplementen voor hoeven. Wel met cornucrescine, is soort hoefteer/hoefsmeersel wat de hoorngroei stimuleert. Echt goed spul. Gebruik ik wel eens als ik vind dat het te snel slijt, zet ik de hoeven om de twee/drie dagen even in dat spul. Of als ze te droog worden. En natuurlijk (nu ben ik toch de naam kwijt) dat groene spul wat je op de kroonrand smeert? Ben het even kwijt :o

@S_L, zou alleen voor Veluwe ook echt geen hoefschoenen aanschaffen of op ijzers doen. Als je veel gaat mennen op de weg kun je altijd nog kijken of de hoeven te veel slijten.

Oja, eerlijk is eerlijk. Voor de Dutch Mountains endurance heb ik Ushi toen wel op ijzers laten zetten. Die wedstrijd is een wedstrijd waarbij ze heel veel op een soort schelpenpaadjes/kleine steentjes paadjes lopen.

Citaat:
@VHU nou die winst moet inderdaad wel gewoon lukken, eigenaresse van Voice wil gewoon dat ik de B snel uit ben en volgend jaar al hard richting de M ga
Vind je dat zelf ook leuk, zoveel wedstrijden rijden? Als ikzelf meer dan twee wedstrijden per maand reed, wat ik destijds best wel deed, had ik er op een gegeven moment echt genoeg van. Ook al won ik van alles, vond het trainen veel leuker dan de wedstrijden.

Sorry voor de lange post :o

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:09

bedankt,.

Ja volgens mij erg prijzig en wat je zegt die spijlen.

ik betaal 15 :P.. omdat hij amper wat hoeft te doen ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:23

@VHU ik vind het helemaal niet erg, ik ben rustig begonnen met voice, in mei 2 wedstrijden, in juni 2, in juli 4.
ik vind het juist super, je blijft lekker in het ritme en trainen doe ik al genoeg haha.
ik ben erg wedstrijd/prestatiegericht

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:42

Jeetje de smid is bij jullie wel erg duur!
Maar als ik ijzers er onder laat zetten, is het niet enkel voor de Veluwe, dan hou ik ze de hele zomer.

@ Dennis: ivm het 6 tot 8 weken voordat je de ijzers laat verleggen deed ik in het begin ook, maar dan kwam de smid aan en vroeg me wat hij moest komen doen. Volgens de smid kan het geen kwaad, zolang de hoeven maar netjes recht groeien, (natuurlijk moet het ook niet te lang) en als de hoeven niet gaan scheuren.

@ tine: wat naar dat quincy nog steeds niet beter loopt, hopelijk kan de fysio er iets mee...

Net Romeo gelongeerd, hij deed het weer erg goed. Maar het viel me op dat zijn neusvleugel verbrand is, pff... Ik ga toch maar zo een zonnewerend lapje halen, zeker omdat het nog niet eens echt warm is geweest, en ze voorspellen een zomer van 40 graden met een hittegolf! :?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:32

Sander_Lotte ik doelde op ivystoeter die zij dat ze niet kan galoperen met ijzers. :D

Ik betaal voor rondom beslaan 80 euro.

Lizzelll
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:32

Moet het lamoen ingekort woren denken jullie?

Afbeelding

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:33

Ja die moet ingekort worden denk zo'n 30 cm ? op de gok. Hij mag igg wel een heel eind naar achter toe.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:28

Buckje: ja ik weet dat je het op ivystoeter had, maar zij zei dat ze niet kan galopperen met ijzers doordat ik zei dat Romeo aan de longe al tegen de grond is gegaan doordat hij gek deed (bokkensprongen in galop) met ijzers aan. :o Maar hiermee bedoelde ik dus niet dat je niet kan galopperen met ijzers :+

Trouwens, wat ziet Lizzy er goed uit!! Wat een achterhand zeg! :~ Ze loopt heerlijk ruim!

Jenkins: moet heel zeker ingekort worden, geen twijfel over mogelijk. Mijn meninstructeur vond al dat Romeo ver voor de wagen stond (zie hier een foto van tijdens de menles dat hij die opmerking gaf: http://img101.imageshack.us/img101/1125 ... 40x480.jpg ), die reactie had ik al van meerdere ervaren menners gekregen, dus dan mag hij bij jou nog een heel eind naar achter :+

PopkjenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:20

@SL (gebruik ook maar die afkorting, zie dat die hier wel meer gebruikt wordt :) ) Wie is je meninstructeur?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:47

SL: ik vind die vn jou niet ver voor de wage staan :P

ik zie wel hoe t loopt, sommige mensen zeggen weer dattie goed is en sommige dus weer niet :P
hopelijk komt volgende week mn men instructuer en geeft die het verlossende woord haha

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:49

lizzy word echt een stuk volwassener zo zonder dikke vacht!

evelli, zozo lekker staarten geknipt! je hebt er een eind afgehaald zeg!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:50

@ Popkjen: Gebruik die afkorting maar ja, niets op tegen ;)
Mijn meninstructeur heet Marc, achternaam weet ik niet :D Ik heb ooit wel geweten waar hij woont, maar ik ben het vergeten. :o Zijn vrouw schijnt haar friezen ooit verkocht te hebben aan de koningin van Nederland (heb ik gehoord). Er zijn toch wel wat mensen die hem kennen, hij is een erkend meninstructeur, hij geeft dus ook theorieles en hij neemt ook examens af.

@ Jenkins: nee mijn instructeur vond ook niet dat hij té ver stond, maar hij zei dat hij toch wel een gaatje dichter bij de wagen mocht. Hij gaf als verklaring dat het met vaardigheid gemakkelijker draait als hij wat dichter voor de wagen staat.