[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:25

Vorige keer dat ik er heen reed (ander half uur heen/terug samen) waren hun niet aanwezig, en wilde daar ook niet terug.

Nu rond gebeld te hebben heeft niemand het op voorraad en kwam ik toch bij hun terrecht. Deze man nam echt de tijd voor me en vertelde enthousiast over zijn vak. Dat is toch altijd weer erg leuk :D en kreeg handige tips om het tuig super te krijgen :D

Tuurlijk mag je meepraten :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:38

Gisteren toch zo'n dappere pony voor mn wagentje!
Het gras waar we op trainen was eigenlijk al wat lang gegroeid, en met de regen wordt het dan wat te glad om lekker te kunnen trainen. Dus een schrikparcoursje neergezet met wat prikpaaltjes met ritselende vuilniszakken eraan, een koppeltje parasols, een grote vlag waar ik mee rond wilde rijden en natuurlijk een grondzeiltje, knalblauw van kleur.
Eerst rustig aan de hand alles gedaan, wilde liever geen verassingen voor de kar haha! Even aan het geklapper van de vlag in de wind laten wennen en toen betuigd en ingespannen.
Hij deed het SUPER! Alsof hij niet anders gewend was! Even de oortjes wat extra erop en een miezerig huppeltje bij de enge ritselzakjes, maar na10 minuutjes konden we het hele parcours ontspannen stappen, en na 15 minuutjes ging alles in een rustig drafje! Ook met 1 hand keurig langs en over alle onderdelen, en een wapperende vlag in de andere hand. Man wat voelde ik me trots!

Heb hem trouwens ook geschoren dit weekend. Deels hoor, niet helemaal. Heb de halve hals, halve schouder en borst tot tussen de voorbenen geschoren. Vroeg vrijdag (toen ik hem net geschoren had) aan mn moeder of ze een rondje mee wilde met de kar. Ze komt naar buiten, kijkt naar de pony, kijkt naar mij en loopt demonstratief terug het huis binnen... :\ Ik erachteraan "uhh... heb je geen zin om mee te gaan?" "ja, heb je gezien hoe lelijk hij nu is! daar ga ik niet achter zitten" zegt ze. ;) dus ik zelf rustig de pony ingespannen, erachter gaan zitten, opnieuw mn moeder geroepen met de woorden: "Goh, mam... als je erachter zit, dan zie je net niet dat hij geschoren is hoor" Haha, toen wilde ze wel mee! :Y)
Gelukkig heeft de niet tegen de pony gezegd dat ze hem nu zo lelijk vind (hoewel ze eigenlijk wel gelijk heeft, want het ziet er echt niet uit) en Sunny voelt zich wel een stuk lekkerder in zn vel nu. :)

Groetjes, Lacuna

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:24

Wat fijn dat hij alles zo braaf deed.

Soms moet je mooi en nuttig tegen elkaar afschuiven.
Ik vind het persoonlijk ook niet mooi, maar vind wel hoe minder je er vanaf houd hoe beter het is natuurlijk voor de weerstand.

Rivaldo gaat helemaal kaal deze maand :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:36

Nou ik heb mijn wedstrijd er ook weer opzitten.

Dressuur viel niet helemaal tegen hij was lekker los alleen scchoot hij de 1e middendraf
in galop en was de stap echt heel erg |( Ik ga hem woensdag op les op een trens rijden kijken
of dat beter gaat. Al met al nog 176 punten in de dressuur.

Vaardigheid foutloos en barrage ook dus een 1e prijs. Hij kwam de bak binnen en dacht
hee pionnen leuk dit kan ik wel !!!

Remko heeft zijn laatste puntje in de L binnen en mag nu M dressuur starten !!

Die van mij ga ik allebij volgend weekend scheren. Kon gisteren echt merken dat hij het warm had binnen.
En robijn lijkt net een beertje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 22:28

fijn lacuna dat ie zo braaf was! Wel een idee trouwens zo''n schrikparcoursje, even onthouden. ;)

maissueL gefeliciteerd met je promotie ;)

Ik zit nog heel erg te dubbel met scheren, Abbey is qua kleur harstikke mooi nu en zit heel mooi in het haar, terwijl Hon er in de winter eigenlijk juist niet mooier op werd...
Heb geen idee hoe ze op scheren reageerd en ben ook bang dat ik de kleur (Grulloroan-bont) verziek....
Ik denk nog even ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:31

Zo ik heb ook weer even bijgelezen , heb het op het moment nogal druk met met school!
@maisie, jammer dat je net je puntje net niet had!! Wel leuk voor remco dat hij naar het m mag!
@rivaldo, toch maar voor het ideal gegaan;) jammer dat het net past, je had misschien beter de maten even op kunnen meten!

Voor mij was het een drukke dag! Ik heb de pony's namelijk geschoren! Magic stond uiteraard te slapen, maar ons dameke niet! Uit eerdere ervaring hadden we haar alvast maar verdoofd, haar lijf ging uiteraard allemaal zonder problemen, maar toen ik te dicht bij haar benen kwam, schopte madam ons alweer de tent uit!! :( zelfs na een extra dosis was het nog niet mogelijk om bij haar benen te komen! Uiteindelijk hebben we nog een praam op haar neus gedaan en heeft iemand nog een been vastgehouden, en toen kon ze niet anders dus nu heeft madam heel sgattige kniekousen haha. Echt stom 3 mensen die aan één kleine pony hangen haha! Maar ik heb nu weer 2 al zeg ik het zelf mooie gladde pony's die er klaar voor zijn om hun beste beentje voor te zetten in de indoors, nog 2 weken en dan begint de betuwecup!! We staan echt weer te popelen!
Onze jonge telg moby heeft nog 1 keer in het 2span gestaan en dat deed hij weer super goed! Nu mag zij van de winter nog lekker baby zijn! Sorry mensen voor het lange verhaal!!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:30

Ik heb een slecht weekend achter de rug.
Ik wou vrijdag lekker met de kar gaan rijden. Kom ik aan de weide aan, bleek dat de dames door de draad waren gegaan. Mijn 2 ponies stonden bijna op straat. Al een geluk dat er toevallig iemand thuis was die ze gezien had en die hebben ze in een ander stukje van de wei terug kunnen injagen.
De derde merrie was tussen onze draad en de draad van de aanpalende weide gesukkeld (is een meter of 2 tussen). Haar veulen stond nog gewoon in de weide.

Ben dus niet kunnen gaan rijden. Een paar uur bezig geweest om de boel te repareren en alles terug in de juiste weide te zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:32

heftig b485! geen verwondingen bij de paardjes?

ik heb een druk weekend gehad, wel gekroeld en gevoerd maar helaas niet gereden of gemend.. jammer!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:35

stef schreef:
fijn lacuna dat ie zo braaf was! Wel een idee trouwens zo''n schrikparcoursje, even onthouden. ;)

maissueL gefeliciteerd met je promotie ;)

Ik zit nog heel erg te dubbel met scheren, Abbey is qua kleur harstikke mooi nu en zit heel mooi in het haar, terwijl Hon er in de winter eigenlijk juist niet mooier op werd...
Heb geen idee hoe ze op scheren reageerd en ben ook bang dat ik de kleur (Grulloroan-bont) verziek....
Ik denk nog even ;)

Meestal als je ze goed wast voor het scheren behouden ze hun kleurtje, krijgen ze beetje de kleur van de zomervacht.
Als mijn merrie straks weer geschoren wordt, was ik haar een dag van te voren, goed met een rosborstel en veel shampoo en spuit haar helemaal in met antiklit :) Krijgt ze haar mooie bruine kleurtje weer inplaats van vale grijze kleur

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:38

Wat fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is.

De maten van het tuig had ik opgemeten (eigelijk alleen van het schoftje) omdat ik die toen niet om had gehad van een vriendin van mij. Maar het schoftje past toch net net niet. Dus die ga ik inruilen. Hoofdstelletje zit nu wel netjes. maar ook net aan. Borststuk is denk ik anders dan het combinatie tuig

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:03

Rivaldo vind ik zelf nog mooier in kleur worden :D

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:30

ik heb ze ook een dag van te voren gewassen, en toen ze droog waren besproeit met equishine! Ging super:j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:05

Lekker actief hier :D

Leuk hoor zo'n schrikparcours!
Oei, ontsnapte pony's :(:) .
Flink aan het scheren.

Even een vraagje hierover: gebruiken jullie halsdekens?
Ik wil dit jaar voor het eerst gaan scheren, is ook wel nodig, maar ben bang dat de halsdekens de manen gaan ruïneren en zonder halsdeken staan ze ook zo aan wind en regen bloot met hun kale halsjes.
Bij ons is het dus erg koud, weilanden en stallen staan in het open veld en het zijn ook nog eens openfrontstallen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:05

Ik ga dit jaar voor het eerst een halsdeken gebruiken :) een Rhino Pony plus :)
Heeft een goede gladde voering en de hals is goed ruim. Hou de manen in vlechten.
Ben erg benieuwd.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:12

@Evelli: vlechten is idd ook nog een optie, zeker bij Liesje, die zijn al aardig lang intussen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:22

ik gebruik geen halsdekens. Ze krijgen dan nog iets vacht terug op de hals en dat is genoeg bescherming. Ik scheer ook altijd 1x en dan in oktober.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:38

Onze pony;s zijn ook alweer geschoren, nu een week of 3 geleden,werd algauw te warm vor ze met al dat haar.
Ze staan nu nog onder de Bucas regendeken, zal snel overgegaan worden op de dikke Bucas, zonder hals i,.d.d,daar groeit het dan nog een beetje terug.

Onze nieuwe pony;s zijn nog niets gewend, nooit een deken en het hele jaar buiten, voorlopig laten we dat zo, zodra er intensiever gereden gaat worden, worden ze wel geschoren.
Mijn PRE(andalusier) was ook verwend, kreeg er 7 dekens bij toen hij bij ons kwam,netjes afgebouwd en nu is hij net zo harig als een shetlander, hij krijgt wel straks een dikke Bucas op, maar staat 16/7 buiten, aslleen s,nachts in een buitenstal.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:44

Wat naar van de ontsnapte pony's en dat je zo nie kon mennen!
Gelukkig is alles goed gegaan, of hebben ze wonden?

Ik ga dit jaar ook een halsdeken uitproberen. Van s&k, ga hier wel de manen invlechten want die van riv zijn behoorlijk lang is ook zo zonde! (dit is 350 grams en zal dus alleen op gaan als het extreem koud is) hij krijgt eerst na het scheren een 200 grams op, Hij word over een week geschoren zo ongeveer, doen jullie dan eerst een regendeken op of gelijk 200 grams?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:47

Bij mij staan ze nu, ongeschoren al onder regendeken met 100 grams onderdeken.
Als ze geschoren worden gaat er 300-400 gram op.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:48

Als ze geschoren wordt krijgt ze gelijk haar Rhino deken op :) 370 gram dus :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:02

Gelukkig geen wonden. K snap het niet helemaal. Soms hebben ze wondjes van gewoon op de weide te staan, en nu is er bij geen enkel paard ook maar een schaafwondje te zien.

De poorten waar ze door zijn gegaan, lagen 15m verder in de weide.

Ik ga deze winter menlessen volgen. Ik kijk er echt naar uit. Maar nu eerst nog vervoer vinden. Ben aan het uitkijken naar een vrachtwagentje wara pony en koets in kunnen.

Er zijn er hier echt wel veel die scheren. Ik ga ze niet scheren. Ik rij niet vaak in de winter en de keren dat ik rij zorg ik dat ik lang droogstap en dan de fleece deken er nog even over.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:03

Ik denk dat ik rivaldo zijn 200 grams deken op doe na het scheren (deed vorig jaar ook zo) en als het dan kouder wordt zijn 350 gram halsdeken op.

Gelukkig dat ze niets hadden.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:27

Ik scheer ook liever niet, maar we trainen in de winter wel gewoon door. Hij had in de winter altijd minder energie, en waar we in de zomer gerust een uur dressuur konden doen, stopt hij er in de winter binnen het half uur mee.
Op aanraden van mn instructrice hem vorig jaar voor het eerst deels geschoren, en meteen had ik een heel ander soort pony: Terug enthousiast en vrolijk aan het werk. Buitenritjes van 2 a 3 uur is geen enkel probleem meer, en ook een dressuurtraining van een klein uur daar draait meneer de hoef niet voor om.
Dit jaar hetzelfde, ik merkte dat hij het werk gewoon minder goed kon volhouden, en met de rit van de menvereniging nog maar een weekje weg heb ik besloten dat het hoog tijd was om er een pak haar vanaf te halen. En inderdaad, hetzelfde resultaat als vorig jaar: een vrolijke enthousiaste pony voor mn wagentje :)
Zo een stukje scheren is voor hem prima, want hij staat nu nog 24/7 buiten, en straks op stal komt hij ook overdag lekker de hele dag in de wei en ik wil zo min mogelijk tobben met dekens. Zo kan hij zonder deken gewoon buiten blijven, en als het straks kouder wordt heeft hij weer voldoende haar dat hij nog steeds zonder deken buiten kan. Ik zorg er wel voor dat het deel waar hij geschoren is helemaal droog is voor hij terug de wei op gaat.

Wat een geluk dat de paarden niets hebben!

Groetjes, Lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 12-10-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:27

Ik ga ook niet scheren of veale moet er last van ondervinden. Hij staat nu onder een 200 grams deken en gaat eerdaags s nachts op stal. Wel heeft hij wat plekken van de deken bij de manen maar is maar een klein stukje dus laat dat eerst zo.

Je ziet duidelijk waar de deken zit aan de vacht. Als zijn hals te dik onder het haar komt misschien wel een hals deken.

Ontsnapte pony's is nooit leuk. Gelukkig goed afgelopen.
Weinig gemend afgelopen weekend.
Ik heb ook niks kunnen doen, veel te druk gehad.
zondag geholpen bij wedstrijd, daarna voetbal kijken en toen had ik het wel weer gehad. Ik wilde gaan rijden toen het net ging regenen.
Vanavond weer menles.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:52

scheren gaat hier ook niet gebeuren :)
ben veel te gelukkig nu meneer vacht krijgt, over 2 weekjes die verrekte eczeemdeken eraf, en mag hij in zijn blote kont de wei in :+: