[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:15

Hier ook een verstijfde (koukleum)met dooie vingers op de bok.clubgenootje kreeg vorig jaar een stoov-warmte stoeldeken van haar vriend kado,duur kado maar het beste kado ever....vertelde ze me.ik heb het gevoeld....heerlijk....ik ga ook sparen.nu eerst ff kosten aan mijn mentrailer(die stond al 6 jaar stil en ook geen onderhoud aan laten doen,2021 alleen bovag gekeurd) zijwand rotte plek...balen moet nieuwe zijwand in.daaagggg spaarcentjes voor nieuwe schuilstal.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:07

Oef dat zijn zure uitgaven happytime. Sterkte voor je portemonnee.

Wij waren vandaag weer een rondje minimarathon rijden in Roden. Heerlijk kunnen rondsturen en genoten van mijn prinsesje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 18:58

Het is helemaal gelukt qua ons 2span. Helaas was er meetfout bij maken lamoen dus daar moeten we komende week achteraan. Bijna gelukkig dat het slecht weer wordt want binnen 2 weken is dit niet opgelost.
Afbeelding

Afbeelding

ivy_power89

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:03

Ik kom even snel inhaken, vanavond wellicht wat uitgebreider

Maar afgelopen vrijdag les gehad en we lopen er echt tegen aan dat mijn fries onwijs achter het bit kruipt. Ik rijd met minimale druk.
Onder zadel doet hij het ook maar kan ik het beter oplossen op de een of andere manier.

Nu had mijn instructeur het er over om een zeem over het bit te maken. Ikzelf vind dat teveel gedoe haha, dus ben aan het kijken naar tape om om het bit te doen. Het schijnt in het mennen he veel gebruikt te worden.
Maar weet iemand of dat kan meehelpen in het probleem oplossen (omdat ik vind dat hulpmiddelen nooit geheel een probleem kunnen oplossen)

Of iemand nog een bit idee?
Ik zat zelf te kijken naar een myler bit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:10

Myler bit zou ik zeker niet doen, veel te onrustig. Heb je weleens gedacht aan een puller riempje zodat de druk verdeeld wordt over de neus en de lagen?

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:16

Assie : wat leuk. Mn man was er ook met zn dubbelspan welshjes. Nog 2e geworden!
Kon helaas zelf niet mee. Drukke tijd met kerst shoots en zat in Duitsland haha

Dierenfan : wauw wat een onwijs stoer span. Heel gaaf!

Ivy power : wat voor bit heb je nu in?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:46

Ik heb nu een simpele liverpool stang erin.

@ipsilonka, ik heb geen idee wat dat is, dus kan ik wel zeggen dat ik dat daar nog nooit aan gedacht heb _O-

Waarom is een myler onrustig?

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:54

Ik lees op de achtergrond lekker mee. En kom weer is binnenvallen.

De bult op de borst van mijn Tinker is bijna weg. Dus hopelijk kunnen we snel weer gaan mennen (helaas al 1,5 maand niet gemend door die bult)

Dierenfan wat heb jij een onwijs gaaf span met 2 van zulke grote vrienden

Leuk die wedstrijden!

Van bitten heb ik te weinig verstand om je advies te geven. Sorry

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:52

Gezellig druk hier :)

Zag mooie nieuwe wagens, en al ritjes er mee gemaakt.

Vind de bling frontriem wel gaaf!

Heeft iemand informatie over dat afstellen van je wagen/tuig? Waar kan ik vinden hoe het hoort te zetten? Heb t idee dat het bij mij nog wat aangepast moet worden.

Vandaag ons 2e ritje gemaakt. Fellow liep heerlijk, rondje van 6 km gedaan. Hij was wel moe aan het einde, maar heeft ook een half jaar stil gestaan hiervoor, dus rustig aan opbouwen. Morgen lekker even los werken om de spierpijn er uit te krijgen.

Ik probeer hem in de winter 3x per week te laten werken. Een keer voor de kar het rondje van 6 km, een keer aan de dubbele longe, een keer grondwerk. En soms een stuk aan de fiets alleen aan een hoofdstelletje om wat conditie op te gaan bouwen. Hij staat rondom op ijzers.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 00:01

assie schreef:
Oef dat zijn zure uitgaven happytime. Sterkte voor je portemonnee.

Wij waren vandaag weer een rondje minimarathon rijden in Roden. Heerlijk kunnen rondsturen en genoten van mijn prinsesje.

Topper!!!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 01:45

ivy_power89 schreef:
Ik heb nu een simpele liverpool stang erin.

@ipsilonka, ik heb geen idee wat dat is, dus kan ik wel zeggen dat ik dat daar nog nooit aan gedacht heb _O-

Waarom is een myler onrustig?

Een liverpool kan best wel eens een vervelende druk geven aan de mondhoeken. Heb je al eens een bokkebitje geprobeerd?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 04:15

Qua informatie over wagen en tuig afstellen...veel mensen zeggen het te kunnen maar weinig mensen kunnen het echt. Vandaar onze keuze om degene van wie we de menwagen mochten overnemen hiervoor te vragen. Hij gaf 10tallen jaren mencursus voor enkel en dubbelspan. Hij heeft 7 jaar geleden onze oudste trekpaard met destijds gigantisch trauma beleerd. Die hadden ze als 2,5 jarige willen overdonderen met trek werk. Daarop is hij toen volledig geflipt en aan mijn man verkocht.
Door zeer ervaren wedstrijd rijders is ons 2 span voor de wagen gezet en afgesteld. We wisten namelijk dat deze man officieel gestopt was. Dankzij ons zelf inlezen en dingen uit proberen kwamen we er achter dat het gewoon niet oke zat. We bleven twijfelen om hem te vragen en zo nam hij zelf contact op ivm de menwagen die hij ons wou verkopen. Daarop toch deze man gevraagd en opgehaald. Waar wij altijd moesten mee remmen met de boerenwagen als we helling af gingen daar was dat nadat hij ze versteld heeft niet meer nodig. Bij deze menwagen hem nu gelijk gevraagd. We zijn dijk af gegaan zonder rem hulp en tuig bleef keurig zitten waar het moet zitten. Inderdaad is de springriem daarbij bijna onmisbaar! Schoft maakt dankzij springriem dat borsttuig niet naar voren kan waardoor je ook geen spanning krijgt op de rugriem en culerom.

Voor komende maanden kunnen we nu vooruit en als de gezondheid van ons allen oke blijft dan komend voorjaar les in 2 span met ons eigen 2 span. Enkel les want officieel geeft hij niets meer. Ik heb nu echter van hem al bijna meer geleerd dan tijdens koetsiersbewijs enkelspan en ontzettend blij hiermee! Ik weet niet wie overigens meer plezier heeft. Wij omdat we zoveel leren en zoveel fijner mennen. De paarden omdat alles beter zit en dus fijner kunnen lopen of onze hulp die door z'n leeftijd zoveel moet laten maar dit nog wel kan doen met aanpassingen.
Het totaal plaatje is in elk geval lol met je knol in meervoud <3 *\o/*

Qua bit hier ook liverpool stang bij mennen en onder het zadel wat de jongste betreft. De oudste heeft onder het zadel een b stang. Wij doen weinig met het bit en ontzettend veel op stem bij aanspanning of grondwerk. Onder het zadel ook stem of zithouding. Ik dacht dat dit normaal was. Echter tijdens mijn cursus had ik andere lespaarden. Na de les had ik altijd spierpijn. Soms zelfs zo erg dat ik niet eens mijn mobiel vast kon houden. Blij dat mijn paarden zo ontzettend zacht in de mond zijn en zo makkelijk. Had anders nooit plezier gekregen in het mennen. Qua bit dus weinig ervaring omdat dit gewoon prima werkt voor allemaal. Ze staan al gereed om het bit aan te nemen zodra ze het hoofdstel zien dus durf wel te zeggen dat mijn paarden er ook oke mee zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:29

Liverpool was hier ook te heftig, bokkebitje gaat super..heb de hefboom niet nodig gelukkig. Oude Tinker loopt wel op een liverpool, het zal ook nog wel per paard verschillen.

Dat lijkt me echt niet goed die spierpijn in je armen Dierenfan..arme paarden. Ik houdt daar ook niet, wil geen druk aan de voorkant. En wat fijn dat jullie hulp hebben gekregen van die ervaren menner. De foto's zien er ook erg cool uit met jullie nieuwe kar en het tweespan.

Jolienn, ik zou daar ook een ervaren instructeur oid voor vragen. Voor het afstellen.
Fijn dat hij zo lekker liep en het zo braaf doet allemaal.

Ivy: ligt je probleem wel aan het bit? Dit is een vaker voorkomend probleem bij Friezen..lees dat hij het onder het zadel ook doet. Dan heb je meer been om naar je hand te rijden denk ik. Ik zou eens kijken of je dit kan verbeteren met longeren, meer vw/ nw over de rug naar de hand toe. En daarnaast inderdaad kun je proberen of een ander bitje helpt voor de wagen. Zeem hadden mijn ouders vroeger bij hun Fjord voor de wagen, nadeel is dat het bit dan ook een stuk dikker wordt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:34

Qua bitten, ik men met een dubbelgebroken bitje wat ook aan haar rijhoofdstel hangt. Daar gaat ze het fijnste op.
Mijn jonkie dus ook want ik heb nog maar 1 tuig.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:10

Ik reed op een Utrechtse b stang, maar de laatste rit hebben er gereden met een ingekorte liverpool met pompwerking en de teugels door de bovenste stang en ring, dus zonder hefboom (wat cryptisch maar hopelijk is dit begrijpelijk) . Dat leek beter te gaan!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:23

Swartbeesie, je bedoeld door de bril van het bit ;) helemaal begrijpbaar.

Onder zadel doet hij het ook wel, maar daar lukt het een stuk beter. Ik kan hem echt wel laten halsstrekken (sowieso tussen boeg en knie hoogte maar vaak verder)

Voor de rest, bedankt voor het delen van je verhaal. Zal eens kijken naar de genoemde bitten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 10:32

Interessant al die bitten. De mijne zijn nu beide "gewoon" met liverpool-stang beleerd. Leidsels door de bovenste sleuf (niet de bitring) dus lichte hefboomwerking. Ik was het rijden met stang en trens gewend dus ik weet en besef wat de hefboomwerking is en denk daar ook wel goed mee om te kunnen gaan. Tot nu toe reageren ze er beide prima op dus laat ik dat mooi zo. Eigenlijk hetzelfde met de oogkleppen. " standaard" hoofdstel met hele kleppen gebruikt voor het beleren. Wel even wennen voor mezelf om erom te denken dat ze mij niet zien en dus babbel ik altijd als ik rondom ze bezig ben zodat ze me kunnen horen. Reageren ze beide goed op, dus dat laten we ook zo.

Inmiddels staat mijn bak blank en is het nu zelfs wit hier, dus voorlopig zal het wel even niks worden.

Ik moet me gaan inschrijven bij een menvereniging per 1 januari want ik heb me uitgeschreven bij mn oude rijvereniging en anders schrijft de knhs me uit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:49

Wij reden ook altijd op de bovenste sluif van het bit tot we 2span gingen rijden waarbij ze graag wedstrijd tegen elkaar houden en ons durven vergeten. Ook kreeg mijn paard tractor angst en moesten we even beter kunnen doorpakken. Sindsdien rijden we er 1 scherper. Gezien wij in normale omstandigheden amper druk hebben en ze nu fijn lopen laten we het deze winter zo. Komende zomer eens kijken of we gaatje terug kunnen dan zit er zoveel meer ervaring in en jaar extra wijsheid.
Qua kleppen hier nooit aan begonnen en bevalt prima zo

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:39

Ivy, je kunt ook een bit van kunststof proberen. Mijn merrie (inmiddels alweer bijna 2,5 jaar geleden verkocht ... time flies) accepteerde überhaupt geen ijzer. Ze werd er loeisterk en vooral heel boos op, maar de lichte Duo Sprenger en dat zware kunststof ribbelbit van ... (hoe heet dat ouderwetse merk ook alweer) vond ze allebei prima.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:16

Gisteravond had ik menles en het was zo koud (-1 volgens de auto) Eerst was mijn stoelhoes al aan de stoel vast gevroren. En vervolgens echt het toppunt, de paniekhaken waren dichtgevroren. Ook na de les hadden we de verfbrander nodig om de paniekhaken weer open te krijgen om zo paard uit te kunnen spannen. Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:43

Pfft en was je zelf niet bevroren? Waarschijnlijk door al het vocht en dan lichte vorst? Dan wil het wel vaak.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:00

Wij werden getrakteerd op pak sneeuw.. Jippie *\o/* |( behalve voor een mooie foto vind ik er niks aan gelukkig is het nu alweer aan het dooien.

Ik heb leidsellussen besteld en ben benieuwd of ik daarmee minder pijn in me handen krijg van het vast houden van de leidsel en zweep. Ik heb een vorm van reuma en met dit weer zijn mijn handen en vingers vaak de pineut, als het goed krijg ik ze vandaag binnen. En hoop ik dat het van het weekend iets beter weer wordt zodat ik ze kan uitproberen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:12

Hier gelukkig droog een rondje kunnen mennen gister. Het is echt van .. nu is het droog en blijft het droog. Dus pony's uit de wei, tuig erop, schoenen aan kar erachter en gaan. Poetsen laten we achterwege ze zijn toch nat. Voordeel van, met pensioen zijn. :+
Verder als je naar buiten gaat je goed aankleden wantjes en muts niet vergeten. :brr:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:39

Ik vind jullie dapper! Mij zou het niet lukken in die kou, teveel last van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:54

Nou ik heb ook respect, ik vind het al een crime om de stallen te doen en te voeren met dit weer! Door alle sneeuw en regen is mijn bak nu een grote modderpoel en ik zal toch echt met de kar door de bak heen moeten om achter bij het hek te komen waar we de weg op kunnen. Ik wacht wel even, het is niet anders.