[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:44

Bedankt KC voor je reactie. Voeten geven is absoluut geen probleem gelukkig al durft hij te gaan hangen haha. Ik lees dat het spul 8 uur moet drogen. Ze staan hier nooit op stal en bovendien zou ik op stal zetten en hij leegt z'n blaas dan kan ik de ondergrond ook niet droog droog noemen. Ze staan wel verhard gelukkig. Is droog eigenlijk gewoon zonder waterplassen?
Wij mennen niet met het gareel tuig overigens

Tenno7

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:51

Elisa : Dankjewel! Zijn we hard mee aan het oefenen ook. Zn nageefelijkheid mag nog wel wat stabieler. Maar hij is nog jong, dus zal uiteindelijk met meer balans wel beter gaan ook.
Komt vast goed met jouw jonkie ook!

Muronia. Ah onwijs balen zeg. Hoop dat het allemaal goed te doen blijft met je rug.
En staat ook wel weer stoer die frontriem hoor!

Naast het mennen, wat doen jullie nog meer om je paard/pony te trainen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:57

Hier doet hij alles van weide slepen, grondwerk los en aan lange leidsels, onder het zadel en dan enkel en 2 span. Ook geleerd naast de fiets te lopen. Longeren doen we weinig en enkel stap en draf. Doen we in de winter meestal letterlijk in de zee. Dat is letterlijk de dijk over steken en het getij (eb en vloed) in de gaten houden. We hebben ook periode bomen gesleept en willen komend jaar graag ploegen. Gelukkig vind hij ook echt alles leuk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:22

Dat denk ik ook Tenno, alles heeft z'n tijd nodig natuurlijk.

Ik longeer aan de dubbele longe en voor de afwisseling wandelen we regelmatig in het bos of langs de weg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:56

Veronia wordt ook nog onder het zadel gereden door haar vaste amazone. Hoe vaak mennen jullie eigenlijk? Ik probeer het nu 1x per week te doen, maar ik ben ook afhankelijk van de groom(s), wanneer die er zijn, hoe ik mezelf voel qua pijn en vanaf komende week helaas het weer.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 01:03

Tenno, ik rijd mijn paarden ook onder zadel.
De ene in het Z1 en de ander in het L1

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 01:13

Dierenfan : ah wat leuk zeg en wat een genot om zo dicht bij de zee te zitten!!

Elisa : ja dat denk ik ook. En een wandeling met je jonkie kan ook echt lekker zijn he!

Muronia : ik men nu 2 x in de week. 1 x een dressuur of vaardigheid training en 1 x op buitenrit. Fijn dat de jouwe ook nog ohz getraint kunnen worden!

Ivypower : ah wel fijn dat ze ook onder het zadel kunnen!

Probeer hier veel afwisseling te bieden. Kan moeilijk erop gaan rijden. Beetje klein _O- maar we doen veel ook aan vrijheids dressuur, en we longeren ernaast nog. Voorderest ook lekker wandelen en gaan we wel eens op avontuur om foto's te maken. *-:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 04:51

Op woensdag middag men ik enkelspan met mijn bijrijdster/groom en haar dochter. Ik leer haar ondertussen ook mennen zodat we kunnen afwisselen. Zij rijdt dan meestal op vrijdag onder het zadel. 9 van de 10x doen mijn man en ik op zondag 2 span rijden maar soms wordt dat onder het zadel of gaat hij onder het zadel weg en doe ik lange lijnen. In de zomermaanden pak ik op zaterdag middag nog regelmatig 1 van de 2 paarden om de weide te slepen.
Komende week gaan de ijzers er af. De bedoeling wasdan ipv mennen op woensdag middag om los te werken in een bak. Helaas is die optie vervallen dus we gaan zien wat we uiteindelijk gaan doen. Ik denk er zeer sterk over die hoofarmor te gaan testen. Dan kunnen we hopelijk wat meer verhard blijven doen. Maar we willen hem ook nog wat meer trucjes leren zoals inparkeren dus nog zoveel opties dat we dagen tekort hebben haha

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:31

Ik doe grondwerk, longeren en verder lopen ze hier 24/7 buiten. Met de kleine doe ik ook fietsen.

Ik ben ook erg afhankelijk van een groom, ik ben veel alleen omdat mijn man in de offshore werkt. als hij er is dan gaan we elke weekend en vooral zondags wel lange rit maken. Verder probeer ik doordeweeks te longeren en in de rijbaan dressuurmatig te mennen. In de winter doen we wat minder omdat het soms gewoon te koud is of door de weersomstandigheden.

Met Elvis doe ik nog niet heel veel omdat hij 2 jaar is maar we fietsen elke week wel een keer of 2, oefen met hem aan de longe en soms al met tuig om. gewoon spelerdewijs aan alles blootstellen en laten wennen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:53

Daar wordt hij vast lekker mak van. :-)

Haha Tenno, dat wordt meelopen dan. :D
Klinkt heerlijk die afwisseling! En heb al mooie foto's van hem voorbij zien komen.
Wandelen is inderdaad lekker ontspannend, tenminste met deze dan want die is zo heerlijk cool.

Wij proberen 1x p/w te mennen, gewoon om het bij te houden zonder teveel te belasten in de bak.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:02

Ik probeer wel 2x pw te mennen en 2x pw te rijden.

Echter, het mennen is erbij gekomen omdat ik heel vaak ziek ben door long problemen. En als ik dan een slechte dag heb, kan ik in ieder geval nog iets doen met de paarden. En helaas heb ik vaak een slechte dag, dus staan ze vaak voor de wagen

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:21

marga1 schreef:
Ach Dierenfan foutje, ik gebruik de springriemen niet ze zijn veel te lang voor mijn shetten, en rij ook met 2span met broek. Buiten te lang zouden ze de singel te ver naar voren trekken met achterwaarts waardoor ze zicht stuk achter de ellenboog lopen.

KC ik rij met frans gareel (oud model van Ideal) in 2 en 1 span.

Assi geweldig dat het zo goed ging.

Muronia ik hou ook niet van bling bling. Maar ziet er best mooi uit.

Ooh leuk, heb je mss fotos? Ik ben altijd overal de enige die met frans gareel rijd en krijg er veel gesprek over. Ik vindt het fijn maar moet wel goed passen.

Muronia laat maar fotos zien als je zo ver bent. Vindt het altijd mooi staan.

dierenfan schreef:
Bedankt KC voor je reactie. Voeten geven is absoluut geen probleem gelukkig al durft hij te gaan hangen haha. Ik lees dat het spul 8 uur moet drogen. Ze staan hier nooit op stal en bovendien zou ik op stal zetten en hij leegt z'n blaas dan kan ik de ondergrond ook niet droog droog noemen. Ze staan wel verhard gelukkig. Is droog eigenlijk gewoon zonder waterplassen?
Wij mennen niet met het gareel tuig overigens

Ahhh, fijn, hier is ook alles uit de hand te doen. Maar is niet altijd het geval. Het droogt eigenlijk vrij snel, opbrengen ff talk of iets strooien dat het niet plakkerig blijft en neerzetten = klaar. Uitgehaard zodat het slijtvast is en je ermee bv de weg op kan duurt wel 8 uur. Meesten die ik ken gebruiken het op ee PP dus paardjes staan buiten nog geen problemen ermee gehoord. Maar je moet vinden wat jezelf handig/fijn vindt. ik kreeg het aangeraden van div mensen en had hun ervaring uit eerste hand gehoord en gezien dus wie weet is het ook wat voor jou. Ohhh en top dat je ook echt alles met je peerd doet. Vidt het zooo geweldig, voel me net Pippi Langkous. En wat gaaf dat je de zee zo dichbij hebt, hier wel zat water maar dat zijn plassen in de wei ;)

Ik doe dus van alles, lange lijnen (les Piet Bakker) gymnastiek, slepen van trekkerbanden tot boomstammen en parcours lopen dat is echt fijn werk, exacte stop, balanceren... , culteren, ploegen, maaien, schudden, ruiterpaden onderhouden... alles wat je kan trekken dus en met het een is het zwaar werk, het ander is gewoon lange banen trekken, onder het zadel (meestal buitenritjes), en spelen over hindernissen heen klimmen, balanceren, ben nu bezig een wens te laten uitkomen en een paardenwip aan te schaffen 2 beens en 4 beens, van actieve tot passieve fysio. vindt ik allemaal super leuk en de paardjes ook. Trailtuin is ook zon favo maar niet echt om de hoek. En hier op veengrond zie ik mezelf dat niet echt bouwen. Maar staat wel op mijn wensenlijstje om een paar dingen te hebben. ik heb wel al wat geknutselt dus we hebben een brug en gebruiken de bekapstal (die niet voor bekappen gebruikt wordt) geregeld als klimtoestel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:23

Elisa2 schreef:
Thanks! :)

Dat ziet er heel goed uit Tenno, welk niveau loopt hij nu?

Jammer dat er geen zwepen uitprobeer service is haha :+

Leuk Marit, wat is het voor iets je nieuwe aanwinst?

Erg veel bling bling Muronia! Wel heel creatief.

Dankje Dierenfan, het is zeker handig om alle ervaringen en tips te lezen. Voor mijn gevoel komt er bij het mennen veel meer kijken dan bij het rijden.

Luna is half Haflinger en half andulusier :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:05

Dat is een aparte kruising! Ben benieuwd naar hoe ze er verder uit ziet en hoe ze is qua karakter. Hopelijk niet sensibel en eigenwijs tegelijk. :+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 10:38

Elisa2 schreef:
Dat is een aparte kruising! Ben benieuwd naar hoe ze er verder uit ziet en hoe ze is qua karakter. Hopelijk niet sensibel en eigenwijs tegelijk. :+

Ze is echt bombproof!
Ze is op de goede manier sensibel al geloof ik dat veel ik met trainen te doen is.
Ze is lekker voorwaarts en echt ene heel fijn paard om mee te werken. Ze is er nu een week heb al paar keer met haar gewerkt en het is echt een feestje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:15

Die is zeker leuk Marit! Kruising hafjes vind ik qua exterieur wel vaak geslaagd eigenlijk. In tegenstelling tot veel kruising friezen (zonder mensen tegen het zere been aan te willen schoppen).

Er zijn best veel mensen die door lichamelijke issues de overstap naar het mennen maken. Ik moet zeggen dat het mij lichamelijk nog niet heel erg meevalt. Ik moet de wagen van onder de overkapping naar de bak trekken en weer terug. Dat is zo'n 100 meter maar dat voel ik wel. Het tuig zelf is echt wel zwaar en dat moet je toch ook een paar keer hanteren. Plus het op en afstappen, en dan met name het afstappen is wel een dingetje voor mij. Als ik klaar ben en ik sta op uit de bokstoel, dan ben ik enorm stijf door de hernia en het is een flinke afstap, of afsprong beter gezegd. Ik zou eigenlijk graag een trap-trede eraan willen maken zodat ik makkelijker terug op de grond kom.

Als het lukt, dan gaan we straks een rondje doen met Veronia. Voorlopig de laatste keer met een beetje droog weer vrees ik, dus ik wil mn kans nog graag even pakken.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:59

@Muronia, waarom span je pas in de bak in? gewoon gelijk leren dat je op het erf inspant en dan zo de bak in. Niet te bang zijn, je paard kan het echt wel. :-)
Voor het tuig hebben wij een steekwagentje voorzien van tuigdragers en zo rijd ik het vanuit de zadelkamer naar de stal. Is nog zwaar, maar minder erg dan tillen.
En voor het op en afstappen op de koets gebruik ik een klap krukje. Want ik kan mijn been wel hooggenoeg optillen maar heb weinig kracht in die knie om mezelf omhoog te hijsen. Voordeel van het klapkrukje is dat je het ook heel makkelijk meeneemt op de wagen. En als ik het op het erf laat staan dan kan ik bij terugkomst heel netjes naast het krukje inparkeren om weer af te stappen, dat had paardlief ook na 1x al door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:47

Ik heb daarom geen leren tuig, vind dat ook zwaar. En ik snap helemaal wat je bedoelt, want ik kom ook niet altijd pijnvrij van de kar. Maar het is denk ik een beetje kiezen of delen en zolang het acceptabel is..
Een fijne groom hebben die mee helpt kan ook een heleboel schelen en een lichte kar.

Marit, wat een enorm leuk dier! Het is net een Andalusier maar dan iets zwaarder. Karakter klinkt alsof ze the best van both worlds heeft. Ben heel benieuwd hoe ze het verder gaat doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:39

Xander vond haar er nog niet klaar voor om ergens anders in te spannen dan de bak. De andere paarden, waaronder haar veulen, staan dan in de aangrenzende paddock. In de toekomst wil ik dat wel graag anders. Een krukje heb ik wel, ook voor het opstappen met rijden. Ik dacht dat er ook van die dingetjes te koop waren die je aan de wagen kan maken, zo'n trede. Dat zou gesleep met zo'n krukje schelen.

Elisa dat is het ook, ik neem het maar op de koop toe en het gaat nog dus doorzetten :)

Het is gelukt vanmiddag. Deze keer me niet laten verkleumen, maar heel verstandig met muts en handschoenen haha.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:01

Geweldig Muronia dat is idd toch nog maar gelukt zo voor het aankomende slechte weer. Ze geven gelukkig hier in Zeeland morgen nog droog af. Duimen maar want eind de ochtend komt lamoen en is onze nieuwe menwagen compleet. Dan wordt morgen bij deoog weer direct 2 span volledig afgesteld en waarschijnlijk kleine ronde doen ivm de wind. (Degene die helpt is bijna 80 jaar dus vandaar kort rondje met het gure weer). Maandag net voor het natte weer de ijzers eraf en de weide definitief dicht tot het voorjaar.

Op de dagen dat ik men plan ik de hele middag vrij van andere zaken. Zo kan ik echt heel rustig aan alles doen. Tillen is hier gelukkig geen probleem want het enkelspan tuig is trekpaard leer van al weer ruim 10 jaar oud. Echt kwaliteit spul wat je tegenwoordig bijna niet meer vind en zeker niet qua gewicht haha.
De oude menwagen is weg. Gelukkig koper die zich aan afspraken heeft gehouden! De nieuwe menwagen is vrij makkelijk op te stappen. Ik kon tijdens lessen voor koetsiersbewijs niet op de marathon wagen komen. Daardoor wou ik er geen. Echter de opstap van onze marathon wagens is stukken fijner en gaat in 1x! De boerenwagen tja die was van een 80 jarige man met houten been die daarnog mee reedt. Vast wel duidelijk dat die opstap werkelijk voor iedereen oke is die enigszins goed ter been is. Maar daar is het ook een wagen naar en zit het niet in de weg als je ergens wat kort langs moet rijden oid

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:24

Dierenfan ik duim met je mee voor droog weer morgen. Ik kan me goed voorstellen dat je het graag meteen even wilt proberen. Dat zal wel helemaal zwaar zijn ja! :oo

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:15

Muronia, er zijn verschillende opties om makkelijker op te stappen. Kijk maar eens op koetsonderdelen.nl bij naafdoppen en opstappen.
Als het over je rug gaat is je zit positie op de wagen ook heel erg van belang. Als de wagen te groot voor je is heb je geen steun, als je gespannen bent en ook zo zit kan het ook funest zijn. En dan heb ik het nog niet over de vering en kwaliteit van de stoel :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:39

Ik heb meteen even gekeken. Ik bedoel zo'n opstap links, die wil ik er graag aan maken (maar die is uitverkocht) er zit een opstap-dingetje, zo'n rubber-dop, maar die zit zo hoog dat het voor het afstappen nog niet echt helpt.

Ik ben door die hernia heel stijf als ik heb gezeten op wat voor stoel dan ook (in huis hetzelfde). De bokstoel is goed geveerd en zit op zich ook wel fijn,maar ik heb nog wel een gespannen onderbeen. Toevallig viel me dat vandaag zelf op en heb ik een paar keer bewust mijn benen ontspannen. In de bak hobbelt het ook behoorlijk natuurlijk, dat is op de weg niet zo.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 01:37

Ik denk dat ik hiermee heel blij ben met een pony := kar is niet zo zwaar. Tuig niet. Opstappen is niet hoog.
Dus dat is fijn te doen met mn hernia en hersenaandoening.

Zoet er wel echt heel fijn uit op je filmpje Muronia. En idd. Misschien wel een goed idee om haar te leren om direct voor de wagen in te spannen zodra dat mogelijk gaat zijn.

Mijn pony span ik ook in bij de wagen en heb echt lang geoefend dat ho ook echt ho is met in en uitspannen. Dus nu kan ik eigenlijk overal waar ik wil rustig op en afstappen en in en uitspannen. Ik vindt soms het gehobbel in een bak wel eens heel ruk voor mn rug/hoofd. Ondanks goeie vering van de wagen.
Ik heb wel geluk dat de wagen die ik heb, heb ik 2e hands gekocht. Toevallig van iemand die zelf ook een hernia had en die heeft de bokkussen laten aanpassen zodat ze meer en beter steun in de rug heeft. En dat is wel echt ook heeel fijn!.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:39

Ja in dat opzicht het makkelijker als je enkel zadel en hoofdstel af moet halen en klaar is kees haha

Ik ben na mennen ook erg stijf maar dat is meestal van korte duur, ik moet mezelf nu wel goed inpakken om warm te blijven anders heb ik van de stijfheid langer last. Ik kan Dev overal inspannen dat is wel heel fijn maar ik moet alsnog mijn kar onder de carport vandaan trekken en terug zetten en dat vergt wel enige inspanning.

Ik heb Xfull Webtech tuig, niet het lichtste tuig maar hoef het ook niet schoon te maken direct :+

En betreft het op en afstappen, het lukt mij maar alleen aan de linkerkant :o Als is rechts probeer dan moet ik er echt over nadenken en het lukt me gewoon niet goed. Daar kan ik denk beter wel op oefenen haha.

Ik zou vandaag ook eigenlijk best een rondje willen mennen maar helaas niemand om met me mee kan. Dus ik weet nog niet wat ik ga doen, misschien gewoon een lekker luie zondag houden