[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:15

maar nels heeft zich dus wel goed gedragen?

Nou...dat was me het buitenritje wel.
Ik heb alle kleuren van de regenboog gescheten, stond bijna met pony en al onderaan de dijk.
Er waren op de heenweg al redelijk wat motoren op de dijk.
Eerst reageerde wobbe niet echt, maar hij begon steeds meer 'op te letten' en te reageren op de motoren.
Motoren reden vandaag wel verschrikkelijk hard en vooral die race dingen maken veel herrie.
Maar het ging goed.
Toen een weggetje naar beneden, lekker rustig.
En een fietspad op met brede berm.
Daar lekker gedraafd en ook een galopje gedaan want pony was braaf en ik voelde de controle goed.
Op de terugweg moesten we natuurlijk weer over de dijk.
Hij was super alert en reageerde op elke motor weer.
Zelfs auto's die wat meer geluid maakt of ietsjes harder reden dan zachtjes ging hij harder van lopen.
Halverwege ging het redelijk mis toen ik aan het draven was.
Er kwam een motor langs waar hij nogal flink op reageerde, hij schrok gewoon.
Dus ik: doe niet zo raar! Tikje langs de kant waar hij op sprong/stapte en mijn zweep aan die kant gehouden.
En toen kwamen er een stuk of 3 motoren langs en hij flipte finaal!
Hij wist niet of hij voor of achteruit moest rennen, of moest stoppen.
In eerste instantie stopte hij en wilde gelijk keihard voorwaarts.
Maar door een eerste reactie van mij werd hij toch tegen gehouiden.
Dus probeerde hij te steigere om vervolgens een halve/kwart draai te maken richting schuine dijk naar beneden.
Gelukkig konden we hem tegen houden om echt naar beneden te rennen.
Dus hem weer recht op de weg gezet en verder, hij was helemaal stuiterig.
Gelukkig waren we bij een boerderij in de buurt waar we mensen een beetje kende.
En ik wilde eerst rustig worden voor ik verder zou rijden, want we moesten wel verder.
En ik wilde niet uitspannen om vooral niet te bevestigen dat iets eng is (voor beide).
Ik ben naar beneden gereden, een klein stukje over dat terrein voor even op adem te komen en toen weer omhoog en verder.
Mijn moeder heeft de fiets laten staan en die is naast wobbe gaan lopen zonder hem vast te houden.
Ik ben wel aan de verkeerde kant van de weg gaan rijden zodat ik in ieder geval aan 1 kant een omheining had en de andere kant mijn moeder had lopen (ook al was het een omheining van prikkeldraad)
tuurlijk kwamen er motoren langs.
En hij reageerde wel erop maar niet meer zo heftig als daarvoor.
Rustig verder richting huis gestapt en ik wilde persee nog een stukje draven voor het gevoel.
Dat ging ook goed.
Later uitgestapt in de bak en wat rustig geworden.
Heb hem uitgespannen en nog een klein stukje aan de hand de dijk op.
Ook toen schrok hij weer van motoren en auto's maar niet meer zo heftig.
Bovenaan de dijk wat gras laten eten en wat motoren laten passeren.
Het schrikken werd wel steeds minder gelukkig.
Ik had mijn hart in mijn keel zitten....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:20

Kim ik krijg soms, naja vaak eigenlijk, het idee dat jij mennen toch een beetje eng vind. Klopt dat?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:40

ken je niemand met een motor om te oefenen? :)
mijn broertje komt binnenkort met de motor naar stal, wil hem inderdaad lekker voorbij laten scheuren, laten toeteren etc :) Hij kan het maar een keer zien van een motorrijder die stopt als ik dat wil ;)
Een collega heeft een harley, en ik zou heel graag een keer met hem oefenen op dat klapgeluid, die ontploffing die uit die dingen komt :P

Nelson is heel erg ontzettend lief geweest :j

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:50

jellee, ik vond het nu ook echt eng.
En ik weet dat ik best regelmatig onzeker ben en dat gaat vast over op wobbe, maar ik kan er niks aan doen.
Denk dat het vertrouwen echt heel langzaam groeit.

Het ligt ook voornamelijk aan mezelf, en dat weet ik.
Maar toch vinden we het mennen allebei hartstikke leuk! En ook naar buiten gaan vinden we heel fijn.
Maar bepaalde dingen vind ik gewoon (nog) eng.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:52

@ IT rafike nog gemeten :+ ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:58

k*t nee....:+ ik was echt in de bonen door wobbe.
Maar ik PB je zo wel effe.

Ik was trouwens wel zelf zo helder om te zeggen dat ik hem niet deed uitspannen.
En ook om nog een stukje te draven.
In de tijd met ivy toen had ik hem allang uitgespannen.
Maar dat 'gevoel' had ik nu helemaal niet.
En morgen ga ik ook gewoon weer mennen :j
weliswaar in de bak, maar ik ga wel rijden.
En van de week ga ik gewoon een aantal keren de dijk op aan de hand.
Heel misschien dan van het weekend weer met de kar.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:46

ik deed een keer een buitenrit kwamen er iets van 15 motors langs,
maar asmiro reageerde er eigenlijk niet zo erg op.

vandaag de cross gehad.
asmiro was heel erg druk.
met losrijden voor de dressuur liep ij snel en een beetje aan de teugel,
maar in de ring was het kop om hoog en gek doen :P.
met de cross en het springparcour waren we foutloos :D
had de cross in 32 minuten gedaan :o
alleen het parcourtje telde ze niet mee vond ik wel jammer,
anders was ik hoger geëindigd waren maar 2 andere met een foutloze cross,
en waren er veel met weigeringen of balken met het parcourtje.
maar nu was ik nog 9e en asmiro had eht goed gedaan alleen dressuur wat minder.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:58

ik denk dat er vandaag wel meer dan 15 motors langs kwamen.
weet het eigenlijk wel zeker.
denk dat het er eerder het dubbele waren (of nog meer) maar niet allemaal tegelijk.
en de spanning was gewoon aan het opbouwen, kon haast niet anders dan dat de bom ging barstten.
maar goed..

[AR-ITP] Wobbe op een zonnige zondag

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:24

wat gebeurt er als iemand anders wobbe ment? Of wanneer je je groom er eerder naast zet bijv? Smap dat je t vervelend vindt.
Mooi cross resultaat!
Mijn internet is kaduuk. Dus per telefoon nu. Kan geen fototopic kijken dus.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:26

Naaltje druk geweest met diddle en de hond!
IT: Waarom rijd je niet met kleppen? Dat scheelt bij mij al de helft van de spanning. Als ze het niet meer ziet is het over. Zij heeft dus altijd de neiging iets te versnellen, maar wel gewoon rechtuit en geen gekke fratsen..
Naaltje heeft een oefenmotor, handig joh, zou ik ook wel eens willen trainen.. :P
Askazita: Waarom telde je parcoursje niet mee dan? T klinkt wel alsof je een fijne dag hebt gehad!

Motorploegen varierend van 5 tot 30 motors komen hier met regelmaat voorbij, daarom hou ik ook niet zo van de dijk. Want bij nr 15 vind eef het toch echt niet leuk meer..

Vandaag voor de oefening na een half uurtje trainen op het veldje ook maar even een klein stukje dijk mee gepakt. Ze vond het spannend, voor het eerst weer, maar we hebben het perfect afgerond.

Sanne maar een kort rondje gedaan, ze was drammerig en ik had het in mn handen, dus kon algauw niet zo veel meer met de teugels beginnen. lekker met losse teugel nog een eind gestapt en toen naar huis.

Daarna hondje nog heerlijk uitgelaten bij de uiterwaarden naast de lek. Heerlijk natuurgebied en Belle heeft heerlijk gezwommen. Ze was weer blij met ons..;)

Fijne avond allemaal!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:39

ik rijd niet met kleppen omdat hij dan juist eerder schrikt.
met kleppen is hij nog schrikkeriger dan zonder.

Naaltje, er heeft nog nooit iemand anders met wobbe gement (behalve dan degene die hem beleerd heeft)
ik kan inderdaad mijn moeder er eerder naast gaan laten lopen.
maar wil eigenlijk ook niet voor ieder wissewasje er iemand naast hebben lopen.
en helemaal als het zulk lekker weer is, want dan kan ze er onderhand de hele weg naast blijven lopen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:17

als ik merk dat ikzelf dids in de stress jaag stap ik af of zet mijn groom ernaast. Gebeurt me ook wel eens,maar als het van mij uit komt vind ik het oneerlijk voor dids.
Nog n blije natte hond en paardjes die lekker aandacht kregen las ik.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:29

IT:
None of my business, maar is het voor jou ook niet een idee om eens een paar keer met een doodmak paard te gaan mennen? (als je er zo een zoekt, je mag gerust met de mijne komen mennen die zet echt geen stap verkeerd) Zodat je zelf meer ontspannen en met meer vertrouwen op de wagen zit. Dan laat je Wobbe nog een paar keer extra doorpakken door degene die hem beleerd heeft, en pak je het daarna samen onder begeleiding gewoon weer op.
Volgende keer dat jullie een motor tegenkomen zie jij dat al op 5km afstand, word je zenuwachtig, wordt Wobbe zenuwachtig en sta je straks weer onderaan de dijk. En dan kom je in zo'n cirkel dat jij op een gegeven moment gaat denken "OK, tanden op elkaar, we rijden er gewoon langs want als ik er niet op reageer, reageert Wobbe ook niet" maar Wobbe heeft dan al zovaak de associatie motor=eng meegekregen van jou, dat hij wel reageert en staan jullie alsnog onderaan de dijk. En dat wil je absoluut voorkomen natuurlijk!
Eventueel heb ik de brave pony zelfs in combinatie met wat motoren+rijders. Zitten 2 motorshops bij ons in de buurt en verder rijdt een vriend van me op zo'n ding met mega-herrie-uitlaat :)

Naaltje: ik neem morgen wel mn eigen zadeltje weer mee hoor :)
Heb er zin in!

Groetjes, lacuna

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:33

ik ga sowieso weer eens met een braaf paard mennen :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:38

Ik was ook niet verkeersmak. Gaat nu wel heel goed. Heb goed met Lotje buiten gereden met hele rare situaties.
Dus afgelopen week met Roos de stoute schoenen aan getrokken. Die kan echt om niets achterste voren staan (en heel bang voor motoren, vrachtwagens en trekkers), verstand op nul en rijden maar. Wel een voor mij vertrouwde groom op de fiets er naast die haar kon grijpen nog voor ik iets hoefde te zeggen. Maar niets aan de hand, zelfs op geduwd worden door een vrachtwagen terwijl er een trekker van voor kwam ging goed.
Roos is gister en vandaag weer mee geweest, nu onder het zadel en vertrekt geen spier meer. Maar het was vooral dus dat IK niet verkeersmak was, niet Roos haar probleem :+.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:39

dat is bij mij ook zo.
en dat geef ik ook wel toe.
maar ik werk er ook aan :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:43

Met Dennis ben ik wel verkeersmak. Met Judith ook (alleen niet helemaal duitseherder-uit-bosje-mak). Lotje en Whitney ook. Alleen met Roos niet. Roos in het span wel :).
Maar ben nu ook bijna met Roos verkeersmak :).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:10

Berichten over wel en niet verkeersmakke poowns, paarden, menners en grooms...

Ik ben erg blij dat dat spul van mij allemaal goed verkeersmak is en eerlijk gezegd zijn mijn paarden/pony's dat altijd geweest, alhoewel het wel wisselde in 'schotvastheid' :+ . Maar wat IT had met een heleboel motoren, daar worden die van mij ook zenuwachtig van hoor, of als je zo'n hele zwerm fietsers links en rechts voorbij je krijgt, of in het bos lopende joggers met felle pakjes aan. Ik ben wel eens in een hindoestaanse bruiloft terecht gekomen met allemaal van die toeters en gillende vrouwen, mijn Ushi vertrok geen spier. Terwijl ze compleet in de stress kon schieten van een koe in de wei }:0 Ben altijd zeer trots op ze als ze in een mooie vlotte draf zomaar langs vrachtwagencombinaties of wegversperringen gaan met graafmachines en hei-apparaten.

Volgens mijn beide instructeurs is de kunst zelf compleet rustig en zelfverzekerd te blijven en vooral door te rijden, eventueel wat oprijden, en dat klopt, want dan gaat het goed, in principe. Ook niet extra toespreken of zeggen pas op of zoiets, want dan denken ze maar dat er iets aan de hand is. Na afloop kun je natuurlijk belonen (doe ik ook altijd zeg altijd dat ik ze geweldig vind, zie je ze groeien). Met Rizanta vond ik het de eerste keren ook weer spannend hoor, de weg op en dan in groot verkeer. Maar die reageert ook echt nergens op (wat verkeer betreft dan, een houtduif, of een bosje bloemen, ja dat is eng :wow: ).

We zijn vanavond alweer in ons plaatselijke buurtcafe beland, 't moet niet gekker worden :=

Het zou inderdaad fijn zijn IT als je zo'n vervelende ervaring hebt gehad, als je dan samen met iemand kunt mennen, maar ja, zul je net zien dat je zo'n situatie dan niet meemaakt. Heb zelf met menlessen dus onder begeleiding heel veel geleerd over mennen in het verkeer. En als het dan steeds lukt, krijg je zelf ook steeds meer vertrouwen en lukt het dus ook. We zijn zelfs over de kermis heegekomen en een jazz-festival, midden in Den Haag :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-03-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:11

oprijden was in dit geval niet handig hihi

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:18

Vind het heel goed van je dat je er gewoon achter bent blijven zitten, de rust weer hebt gevonden en door bent gegaan :j
Maar dat dijkje is een lastig punt bij jullie, lijkt me wel vervelend hoor. Wil je lekker relaxed op pad met je poown op een mooie zondag krijg je dat gedoe }>

Oprijden is vast niet altijd goed, maar terugnemen is meestal niet de oplossing omdat de stress dan alleen maar groter wordt. Dan maar in uitgestrekte (beheersbare) draf voorwaarts, gaat de spanning er tenminste uit. Alleen moet je het wel kunnen controleren natuurlijk, anders ga je op hol, daar is niemand bij gebaat.

Bij mij loopt ook alles met oogkleppen trouwens, geen haar op mijn hoofd die erover denkt die dingen eraf te halen.

Niet dat ik alles weet en ik men ook nog niet zo lang maar heb al wel heel veel in druk verkeer gemend, ik denk dat het hier is misgegaan..
Citaat:
In eerste instantie stopte hij en wilde gelijk keihard voorwaarts.
Maar door een eerste reactie van mij werd hij toch tegen gehouiden.

Ik denk dat je hem toen niet had moeten tegenhouden, hij wilde gelijk keihard voorwaarts, hij had voorwaarts gemoeten, en dan iets minder hard dan hij zou willen. Soms helpt het beter ze even te laten gaan en dan terug te nemen, dan de stop erop. Want door die stop erop te doen ging hij dus van alles doen wat jij niet wilde om toch weg te kunnen.
Dat idee krijg ik erbij.
Probeer het altijd voorwaarts op te lossen, hoe eng dat soms ook lijkt, maar helemaal met een tweewieler wil je beslist niet dat ze achteruit gaan, gaan steigeren of draaien, dat wordt een drama.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-03-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:20

ik was al aan het draven toen hij dus zo schrok.
als ik hem had laten gaan was hij in volle galop over het asfalt geklettert,
maar ik snap wel wat je bedoeld hoor VHU :j

ik heb inderdaad een poging gedaan om rustig te worden en toen verder gereden richting stal.
we moesten wel :j
ik heb alleen toen het gebeurde wel tegen mijn moeder gezegd dat ik echt even een terrein van iemand op moest zodat zowel wobbe als ik allebei even rustig konden worden.
en dat kon gelukkig gewoon.

ach het komt vast wel weer goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:25

Dat zeker IT, komt wel goed, maar je eerste reactie is terughouden. Terwijl dat voor voor de wagen niet altijd handig is.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:26

ik probeer 'enge' dingen tegenwoordig ook steeds meer voorwaarts op te lossen.
gewoon te blijven stappen of draven (al heb ik het idee dat ik in stap meer controle over hem heb, dus dat heeft mijn voorkeur)
wat ik vandaag deed was misschien niet het beste, maar het was van mijn kant af ook een schrik/automatische reactie.
en eenmaal een kwartslag gedraaid kon ik hem moeilijk voorwaarts laten gaan hihi.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:32

Citaat:
en eenmaal een kwartslag gedraaid kon ik hem moeilijk voorwaarts laten gaan hihi.

Dat zou inderdaad niet handig zijn geweest :+

Ik ben vandaag de weg niet opgeweest omdat het bij ons zo ongelovelijk druk was met fietsers en wandelaars, was een soort nordic walking route uitgezet of zoiets. Dus ik ga het ook heus wel eens uit de weg hoor :o :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:36

Mick is ook echt 300% verkeersmak. Echt super fijn dier zo'n geweldige menpony. Jelle is ook verkeersmak, maar als er zo'n hele kudde motoren voorbij scheurt wil hij ook nog wel eens de benen nemen. Dat doet mij verder weinig, terugnemen en weer verder rijden.

Kay daarintegen............ :+