[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:42

De fijnste zweep is hier de lichtgewicht Döbert zweep. Die van fleck carbon is zwaarder.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 10:42

Hele gave wagen, gefeliciteerd, geniet ze.
Succes met de 2-span, spannend.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:00

Dierenfan ik denk dat je de lenderiem bedoelt.

En afstellen; met foto's nemen van o.a. de zijkant hoe het loopt c.q. de boel zit qua tuig kom je ook een heel eind. Hier gedaan toen Cor voor de concourswagen ging. Bij hem moest de achterste riem van het borsttuig een gaatje zakken zodat de streng in een rechte lijn liep(geen knik erin). Zit voor hem vast veel beter in zijn nek/hals.
En mijn oud heer werd waarschijnlijk een beetje kierewiet toen we de enkelspan marathonwagen aan het afstellen waren destijds. Lamoel op de juiste lengte maken. Wel 6x heen en weer langs de weg.

O ja voor de kou inderdaad skibroek, en als het echt koud is een winterwerk overal. Eigenlijk zo een overal die je in Lapland krijg als je met een hondenslee aan krijgt. Ik koop zo iets dergelijks bij de visserij coöperatie hier. Nooit koud, ook erg fijn voor werk op de wei als het (bijna) onder nul is.
Had hem net toen we een pup hadden in januari met sneeuw, en midden in de nacht eruit moest. Dat was hup in het pak met snowboots aan naar buiten en de teckel pup laten plassen. De oostenwind stond op de deur en pup had geen haast dus was erg blij met het pak. Het pak heeft 14 jaar dienst gedaan, wel de laatste jaren niet meer waterdicht en minder isolerend, maar tot de draad versleten. Overal stapt zo makkelijk in, i.p.v. broek en jas.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 11:05

Ik heb een carbon zweep van Whip & Go inschuifbaar.

En een mooie wagen voorbij zien komen met de nieuwste model stoel.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 15:47

Hier groot fan van de Ledo zweep. Ik had eerder een carbonzweep die ik te zwaar vond. Deze ledo is in gewicht misschien zwaarder, maar is zoveel beter gebalanceerd dat hij lichter in de hand voelt. Balans is bijna belangrijker dan gewicht.

Jullie gaan hard met reageren, bijna niet bij te houden haha. Ik zag mooie foto's en nieuwe aankopen langskomen.

Ik vlecht en knot mijn schimpie altijd voor wedstrijd. Vind ik zelf gewoon mooier. De voorpluk dan ook in een vlechtje. En dan geen gedoe met de oogkleppen enzo.

We hadden afgelopen zondag onze eerste wedstrijd in 8 jaar. Het doel was om zonder angst los te rijden (angst bij schimpie én mezelf). De rest was bonus wat mij betreft. Bewust gekozen voor een minimarathon als eerste wedstrijd omdat mijn merrie dat gewoon veel leuker vind dan dressuur.
Het losrijden verliep praktisch probleemloos, dus de dag was wat mij betreft al geslaagd. Toen toch maar de ring in en daar liep mevrouw 2 heerlijke rondes. Het voelde soms nog wat onhandig en lomp, maar zo zag het er op de film niet uit.
Ik ben zo ongelooflijk trots op ons. Die gekke merrie doet het allemaal maar gewoon voor me, zelfs als ze het spannend vind. <3 <3 . Ik hou van dat beest.

Anyway... het ging zo mooi dat we komende zondag gewoon nog een keer gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 19:33

Marga1 ik bedoel echt gewoon springriem. Lendenriem is het absoluut niet in elk geval. De springriem verbind borst en schoft tuig tussen de voorbenen door. Met springriem kun je met 2span ook achteruit en blijft borsttuig keurig op z'n plaats. Misschien dat andere merken het anders benoemen maar ideal zegt deze benaming. Ook bij de menwagen remmen heeft deze een fijne functie.

De afscheidsrit was fantastisch. Hij stond direct gereed toen de menwagen buiten gereden werd en wou erg graag weg haha. Hij bleef wel gezellig en goed hanteerbaar de knappert! Onderweg liep hij met zoveel plezier dan geen zonnetje nodig. Geen grote uitdagingen gehad dan dat mijn paard discrimineerd. Bordjes met 'slik' zijn geen probleem. Bordjes met 'modder' daar zitten boskabouters in :D hij houdt van Zeeuws :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:10

Haha discriminerend paard, wat leuk dat hij het zo leuk vind!

Wat goed assie! Klinkt als een overwinning.

Die zwepen onthoud ik even, we hebben er al drie maar wil nog wel een lange die lichter is.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn groentje deed het vandaag ook weer heel goed. Een hoek is nog een beetje eng maar voor de rest super braaf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 20:25

Wij zoeken ook een lange lichte zweep. Liefst ongeveer 2,5 meter lengte. Dus fijn de tips hier!
Ziet er zeker goed uit Elisa!
Leuk dat we hier nu met zoveel enthousiaste menners zijn! Fijn ook om andere ervaringen en tips te lezen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:01

Assie wat super dat het zo fijn ging. Dat geeft vertrouwen! En hup, door naar volgend weekend, alvast veel succes en plezier.

Dierenfan haha hij houdt dus niet van modder. Maar mooi dat de afscheidsrit goed ging. Nu op naar nieuwe avonturen.

Ik heb een inschuifbare carbonzweep. Gekocht bij het EK vierspannen in Exloo vorig jaar zomer. Daar was een stand met hongaren of bulgaren? Ik weet het niet meer precies, maar ik kreeg de tip om daar de zweep te kopen omdat die heel licht in de hand zouden zijn. Nu had ik afgelopen weekend tochpijn ervan, maar ik denk dat het aan mij ligt. Ik pak hem te stijf vast terwijl hij echt in de hand moet liggen/rusten. Nog maar wat oefenen daarmee.

Wat vinden jullie van mijn allereerste zelfgemaakte men-frontriem? Ik ben heel benieuwd hoe hij Veronia gaat staan <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 21:47

Erg bling bling vooral.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:13

Hahaha uhm ja dat klopt. Dat was ook mijn plan :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:30

Het gaat hard hier! Haha.

Ik heb gisteren weer heerlijk gereden met mijn topper Doortje!
En we hebben een maatje groter in de kudde nu, wil ik toekomstig ook gaan inspannen.

Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:37

Hebben jullie dan ook een tip als de slag van de zweep steeds om de zweep draait?
Ik had al een knoopje erin gelegd aan de onderkant maar in no time zit de slag weer gedraaid.

Ik heb overigens een carbon zweep omdat ik door een zenuwbeschadiging in mn elleboog heb en daardoor snel kramp in mn hand. En dan was een gewone zweep in combinatie met de leidsel te zwaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:39

Ik heb trouwens nu biothane leidsels gekocht, dat scheelt ook wel wat in gewicht.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 22:54

Geen tip voor de zweep ik vind ook alles te zwaar.
Voor op de 4-wieler heb ik een Carbon zweep, maar wel korte maat natuurlijk met kleine pony’s.

En op de tweewieler of sulky heb ik een korte ledo.. die vind ik echt het beste.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:55

ivy_power89 schreef:
Hebben jullie dan ook een tip als de slag van de zweep steeds om de zweep draait?
Ik had al een knoopje erin gelegd aan de onderkant maar in no time zit de slag weer gedraaid.

Ik heb overigens een carbon zweep omdat ik door een zenuwbeschadiging in mn elleboog heb en daardoor snel kramp in mn hand. En dan was een gewone zweep in combinatie met de leidsel te zwaar

De tip: slag inkorten? :+ . Als de zweep zelf lang genoeg is, heb je maar een vrij kort slagje nodig.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:20

Ik heb juist een zweep met een langere slag gekocht omdat mn andere zwepen steeds met het harde deel tegen het paard aan komt. Ik kan dan niet een lichte aanraking doen, met een slag even een snel tikje is makkelijker. Was ook advies van mn instructeur

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 01:31

Muronia : ah super vervelend zeg. Hier ook een hernia in de lage rug met uitval en een klapvoet en heb geen gevoel meer in de huid van mn been. Moest eigenlijk met spoed geopereerd worden maar heb het afgewezen. Met goed fysio ben ik pijnvrij. Enkel is het altijd goed erom denken en paardrijden lukt niet echt meer. Enorm blij dat ik nu kan mennen dus.
Hoop enorm voor je dat de klachten nog gaan verbeteren. Is echt niet leuk.

Wauuw wat een gave frontriem zeg. En knap gemaakt!! Ik hou enorm van bling ook. Ideal heeft zelf ook mooie bling frontriemen en heb die gekocht vorig jaar.

Heb hier ook een inschuifbare lochtgewicht zweep van imperial riding. Gekocht op de zuidlaardermarkt. Vindt hem ietsje te kort. Dus laatst een andere gekocht. Maar die lag toch niet lekker in de hand en weer terug naar mn oude haha.

Assie : ooh wat tof dat je weer op wedstrijd bent gegaan zeg! En fijn dat het goed gegaan is!

Elisa : ooh wat een leukerd zeg! Fijn als ze zo braaf zijn.

MaritB : wat een knappie.

Hier dinsdag ochtend ook weer fijn wezen mennen. Dressuur matig veel aan het oefenen voor de wedstrijden. Hier paar foto's van onze training.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:57

Thanks! :)

Dat ziet er heel goed uit Tenno, welk niveau loopt hij nu?

Jammer dat er geen zwepen uitprobeer service is haha :+

Leuk Marit, wat is het voor iets je nieuwe aanwinst?

Erg veel bling bling Muronia! Wel heel creatief.

Dankje Dierenfan, het is zeker handig om alle ervaringen en tips te lezen. Voor mijn gevoel komt er bij het mennen veel meer kijken dan bij het rijden.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:12

Dankje Elisa. Ik heb hem nog niet uitgebracht. Hopelijk binnenkort! Dus we beginnen straks lekker in de B. Thuis zijn we al druk verder aan het oefenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:19

Hij loopt in ieder geval al mooi nageeflijk, het ziet er erg netjes uit.

Hopelijk loopt die van mij over een jaar ook zo. :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:48

ivy_power89 schreef:
Ik heb juist een zweep met een langere slag gekocht omdat mn andere zwepen steeds met het harde deel tegen het paard aan komt. Ik kan dan niet een lichte aanraking doen, met een slag even een snel tikje is makkelijker. Was ook advies van mn instructeur

Mijn slag is ongeveer 10-15 centimeter. Lang genoeg om aan te leggen, te kort om te draaien. Want inderdaad, die aanrakingen met de slag zijn onmisbaar :) .

Tenno wat ziet het er al netjes uit zeg. Heel knap.

Maritb <3 schimmels zijn de beste.

Muronia sterkte met de hernia. Verwachten ze wel verbetering?

Elisa, altijd leuk, aan de slag met zo'n jonkie.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:55

Wow idd bling bling bling frontriem. wel leuk gemaakt. over vaak valt niet te twisten ben benieuwd hoe ie staat op Veronia *foto*. Hoe heb je hem gemaakt? "gewoon" steentjes en superglue of komt er meer bij kijken?

Zwepen, ja dat is zon ding voor mij. Ik ben heel sterk maar mijn polsen zijn dat niet. Meestal doe ik best wat aan sport en zorg ervoor dat ik leniger, fitter en al dat ben en ook mijn handen en polsen... grote fan van LifeAdvanced trainingen maar had het even slecht kwa gezondheid en moet het weer opstarten EEENNNN dat is ff een ding voor mij.

Ik probeer overal altijd zwepen uit als ik ze zie staan. Ik heb er nu een paar die ok voelen en licht zijn maar zo als assie schreef licht alleen maakt geen fijne zweep balans is voor mij ook de grotere factoor dus licht te gebruiken. met rijden had ik een bepaa;de zweep van fleck die top was en met mennen ben ik nog zoekende. Maar super blij met dit topic kan ik weer meer merken/types uitproberen.

dierenfan schreef:
Ik had toch info ingewonnen qua hoefschoenen voor mijn Belgisch trekpaard. Ik kreeg terug dat het type hoefschoenen wat ik gezien heb en graag wil (scootBoots) niet in zijn maat leverbaar zijn. Deze zitten niet alleen om de hoef maar ook om de koot (als ik het goed zeg).
Nu kreeg ik terug of cavallo bigfoot maar eerdere ervaringen van ons zijn minder qua goed blijven zitten of dit https://www.hoofarmor.nl/faq-hoof-armor/

Dit is een gel ter bescherming van de hoeven voor x aantal weken. Hij heeft van zichzelf keurige hoeven maar 24/7 verharde paddock plus 2 a 3x per week verharde mentocht is echt teveel om zonder ondersteuning te doen. Dus of mennen echt minimaliseren wat we altijd deden maar ik eigenlijk niet meer wil of misschien dit eens komende 3 masnden proberen. Februari/maart gaan er sowieso terug ijzers onder.
Wie heeft zelf ervaring of weet betrouwbare ervaringen met die gel?

Over deze epoxy had ik het juist, die schijnt heel goed te werken en heb ik hier ook. Makkelijker en goedkoper dan hoefschoenen. Nog geen idee hoe lang het meegaat daadwerkelijk op straat en met het gewicht van mijn knollies... maar ken mensen die alleen goede ervaringen hebben. Als je paardjes voetjes geeft is dat prima te doen en bij te werken.

Ment er hier ook iemand met gareel? bv frans gareel of engels of ?? Mijn paarden zijn beide gewend maar ik heb zelf alleen gareeltuigen geen borsttuig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:02

Marit wat een leukerd, wat is het voor één?

Mijn zweep heeft een korte slag, als ik die in de knoop krijg dan vind ik mezelf knap. Met de longeerzweep ben ik er wel heel goed in trouwens.

Och Tenno dan ken je het gevoel goed. Ik ben in 2017 al geopereerd op deze plek maar nu is er artrose bij gekomen.

Alleen een spondylodese operatie zou kunnen maar die is door 2 klinieken afgeraden omdat ik scoliose in mijn rug heb en dan eigenlijk gegarandeerd artrose in de rest van mijn rug krijg. We zijn nu alleen bezig met pijnbestrijding maar dat lukt ook nog niet zo best. Ik vrees ervoor.. ik zit ook al vanaf januari thuis van het werk. Ik werk normaal in de zorg en ik zou niet weten hoe ik dat nog moet doen zo.

KC ik heb net een engels gareel gekocht, maar ik moet nog leren hoe ik hem moet gebruiken. Ik weet dat ie past en daar houdt het voor nu nog even mee op haha.

Hihi, de meningen zijn wat verdeeld over de bling-frontriem. Ik heb hem vanmiddag even snel om geprobeerd. Ongepoetst paard hoor :+

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:29

Ach Dierenfan foutje, ik gebruik de springriemen niet ze zijn veel te lang voor mijn shetten, en rij ook met 2span met broek. Buiten te lang zouden ze de singel te ver naar voren trekken met achterwaarts waardoor ze zicht stuk achter de ellenboog lopen.

KC ik rij met frans gareel (oud model van Ideal) in 2 en 1 span.

Assi geweldig dat het zo goed ging.

Muronia ik hou ook niet van bling bling. Maar ziet er best mooi uit.