[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:26

Even snel tussendoor... ben namelijk niet heel erg te spreken door stress, drukte en vermoeidheid. Heb dus momenteel ook even nergens tijd voor.. lees wel regelmatig bij, studie moet op pc, maar mag niet al te vaak kijken / reageren, want dan schiet het niet op.

ben namelijk met 3 onderdelen bezig die allemaal voor 1 september klaar moeten zijn. Dit lijkt nog erg ver weg, maar ik ga het niet halen als ik op deze manier verder ga dus even andere prioriteiten stellen.

Wil wel even reageren op de rust van frensie en de reactie van tine

Na een dressuur / vaardigheid zet ik veale direct in de wei en de volgende dag ook. Als ik tijd heb longeer ik, maar anders doe ik niets. Na een marathon gaat hij de wei ook op en ga ik 's avond daarna vaak longeren of ook niets. Paard komt daarna in de wei en heb nog nooit geen spierpijn / vermoeidheid of iets dergelijks gezien.

Na de vierdaagsde die ik toen heb gereden heb ik veale 4 weken op rust gehad. De bedoeling was 2 weken, maar hij was er zo van afgevallen / van onder de indruk dat hij deze tijd echt nodig had.

De week na ermelo krijgt veale dus ook rust, ongeveer 10 a 14 dagen, afhankelijk wat hij aangeeft. Hij loopt dit jaar vrij veel (gelukkig ontspanning voor mij), maar na de vierdaagse in september komt hij op volledige rust tot half oktober en misschien wel eind oktober. Dit heeft hij ook echt nodig. Dit merk ik ook aan hem.

Ga nog even tv kijken en dan slapen. Kom de rest van de week denk ik niet (foto van Daan moet dus nog even wachten), namelijk drukke week gepland. Ma werken, di les, wo werken + voorbereiden wedstrijd, do wedstrijd met beide, vrij schrijven bij wedstrijd en theater, za wedstrijd en zondag helemaal niets.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:36

VanHuisUit schreef:
@Tine is bij endurance heel normaal om ze bij voorkeur in de wei / paddock met lichte beweging te zetten, bij langere afstanden of zwaardere ritten zelfs minimaal 3x24 uur, beweging die ze zelf uitzoeken en dus niet door een mens geregeld. Het is met 37 km of meer in de benen op behoorlijk tempo echt een totaal andere verzuring dan bij een wedstrijd met dressuurproeven / springen e.d. Soms gaan mensen even wandelen of zoiets maar erop dus zelden, longeren al helemaal niet (of licht werk of zoiets). Het is echt een aparte tak van sport hoor wat dat aangaat en gewoon niet te vergelijken met een andere sport. Paarden die een 100 of meer lopen bijvoorbeeld krijgen gewoon een paar weken totale rust op de wei en dan echt totale rust. Ook voor de mentale belasting om dat weer in evenwicht te krijgen. Doe je dat niet loop je grote kans op pees/bot beschadigingen en bij kortere afstanden dus ook mentale overbelasting en overtraining. Het heeft o.a. te maken met het herstellen van micro trauma's.
En ook ik begreep dat niet totdat ik zelf wat meer over die sport las/praatte etc. Dus vind het geen rare opmerking of zoiets hoor.

Endurance mensen die de langere afstanden doen (zeg maar vanaf zo'n 80 km, klasse III) hebben vaak meerdere paarden anders kunnen ze maar heel weinig rijden. Klinkt dus ook raar maar is dus ook zo. Een goed getraind endurance paard loopt ook maar 2 a 3x per week zo ongeveer. En als ze dan een lange wedstrijd hebben gehad dus een paar weken rust. Het is dan ook vooral als je langere afstanden gaat rijden (regelmatig klasse II, ricting klasse III) lastig te combineren met dressuur/springen omdat je dus echt anders traint maar ook andere spieren traint en een ander 'bloedverversings-mechaniek' zeg maar activeert in het paard, waardoor de verzuring op een andere manier plaatsvindt. Je kunt het vergelijken met sprinters en marathonlopers.

:j :j :j
VHU weet het mooi uit te leggen voor mij :)
Ze staat de overdag buiten, deel van de dag in de paddock en deel van de dag in de wei, ze krijgt dan voldoende onbelaste belasting om te voorkomen dat ze stijf wordt. Ideale situatie zou 24 uur buiten staan, maar dat kan bij onze pensionstal niet. Ik heb 3,5 uur op haar rug zitten stuiteren gisteren (figuurlijk stuiteren hoor ;)), dus haar rug wil ik zeker 2 dagen niet belasten en haar pezen wil ik ook niet belasten dus ook niet longeren.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:42

bij harry gaan de paarden als we een beetje op tijd thuis na de wedstrijd, zijn nog even het land om te rennen en rollen en gaan de volgende dag weer het land op en in de stapmolen. of op maandag hebben de anky's les en dan worden ze goed losgewerkt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:10

@ maartje: wat een verschrikkelijk nieuws voor je moeder! Veel sterkte voor jullie allemaal!

Hier ook slecht nieuws gekregen van het thuisfront...
Vorig weekend had ik al te horen gekregen dat een hele goede vriend van mijn vader door een dak gevallen was van 3 meter hoogte, recht op zijn hoofd. Hij had een schedelbreuk en de dokters konden niet zeggen hoe het zou aflopen.

2 dagen later kreeg ik te horen dat een andere vriend van mijn vader gestorven was, hij had al even kanker dus dat was wel te verwachten. Maar toch komt het hard aan... Hij laat een vrouw en dochter van 18 jaar achter.

Donderdag kreeg ik dan de melding dat die andere vriend ook gestorven is, de schedelbreuk was te erg. Mijn vader is er echt niet goed van, 2 vrienden kwijt op 1 week. Die man wat kanker had, wist zelf ook donders goed wat er aan de hand was, hij voelde dat het niet lang meer ging duren. Het doet niet minder pijn, maar de klap is minder hard dan een ongeval vind ik. Die andere man was kerngezond, hij was een echte levensgenieter en stond klaar om iedereen te helpen. Zo is hij ook gestorven, hij was iemand anders aan het helpen om een dak te herstellen. Helaas had het dak het begeven op de plaats waar hij stond. Deze man laat een vrouw en 2 zonen achter (20 en 24 jaar).

Beide mannen waren tussen 45 en 50 jaar.
Het leven kan toch zo oneerlijk zijn. Ik kende beide mannen niet heel goed, maar ik kende ze wel. De man van het ongeval kwam regelmatig op vrijdagavond even langs na het werk om een borreltje te drinken met mijn vader.
De week voor mijn vertrek (eind maart), zat hij ook weer thuis en toen waren hij en mijn vader herinneringen van vroeger aan het ophalen. Ik zat er toen bij, en ik kan nog steeds niet geloven dat dat de laatste keer was dat ik hem heb gezien. Niemand zou het kunnen voorstellen dat hij er een maand later niet meer zou zijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:15

he bah SL :(:)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:18

@SL: bah, dat is ook vreselijk, allemaal :(:)

Verder net als Tallechie giga-druk :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:37

SL: :(:)

VHU: bedankt voor je uitleg. Marathon/cross is blijkbaar heel anders dan endurance. Weer wat geleerd.

Trouwens, grappig, de vaardigheidjury had blijkbaar tijd over. Hij had de meeste menners ook beoordeeld op stijl (dat dus eigenlijk bedoeld is voor het springen). Ik had op alle onderdelen een 8. *\o/* Niet dat het meetelt, maar blijkbaar reed ik heel netjes.

Vanmorgen mijn auto naar de garage gebracht ivm lekke koppakking. Is voor mij een nieuwe garage (kwikfit doet dit soort reparaties niet, deze garage is nieuwe sponsor van de vereniging die wellicht ook mijn menkarren in onderhoud gaat nemen). Maar bij afleveren zakte mijn vertrouwen al flink. Ik zou een leenauto meekrijgen, een Suzuki Swift. Die er dus niet was. Nu heb ik een heel oud barrel mee, tijdens het rijden branden er allerlei lampjes, geen boekje in de auto te bekennen wat het betekent. En de benzinetank was dus ook helemaal leeg -O- . Niet grappig. De komende dagen ga ik dus maar niet weg, school maar op de fiets doen. Durf echt niet in die auto te rijden.

Nou, ik zit moet te verzamelen om onkruid te gaan wieden. Niet leuk, als je zo'n grote tuin hebt (halve ha). Maar is wel heel erg nodig.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:13

SL wat een vreselijke berichten! Sterkte voor je vader!

Tine wat eng zo'n auto. Succes met onkruid wieden.

Ik moest eigenlijk werken vandaag, maar voel me niet goed. Vannacht meerdere keren gebeld en ik was gister ook al misselijk. Dus nu maar lekker thuis op de bank filmpje kijken. Zo nog even wat slapen en dan kan ik vanavond weer gewoon dienst doen. Morgen hoef ik alleen 's middags paar uurtjes te werken dus dat gaat ook wel lukken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:54

Even pas op de plaats Frensie lijkt me logisch.
Sander_Lotte hoe oneerlijk kan het leven zijn.... wat vreselijk. Kan me voorstellen dat je je ouders dan heel erg mist :(:)
Lekker dan Tine, zo'n auto. Niet netjes hoor. Wieden is zwaar werk, weet ik nog wel toen wij de volkstuin hadden.

Nog even als extra toelichting (hoop dat ik niet vervelend ben, anders gewoon zeggen hoor) maar bij marathon / cross heb je continue een extra inspanning en weer even ontspanning. Je gaat hindernis in (spanning) erweer uit (ontspanning). Zowel fysiek als psychisch. BIj de diverse onderdelen heb je ook tussendoor ontspanning. Het geheel van spanning duurt nooit 2.5 a 3 uur, of zoals bij langere afstanden endurance zelfs langer (beetje klasse II ben je 4 a 5 uur op pad). Bij klasse II en hoger is de snelheid ook hoger dus het geheel is dan nog intensiever. De mate van spanning is wel wat lager dan bij de topspanning zeg maar van een sprong of een hindernis in de marathon met de wagen, maar de duur is dus langer. En dat zorgt voor die andere belasting van pezen, banden, botten en 'verzuring' etc. Duszzz :list:

Vandaag op het huishouden gestort, alles is hier weer spik en span maar nu dus wel behoorlijk gevloerd -O- en maar even niet naar stal. Ook omdat ik mijn rug wat rust wil geven (nou ja, rust, laat ik het zo zeggen, niet maximaal wil belasten) omdat ik toch hoop dat we donderdag toch die wedstrijd kunnen rijden....

duim duim ....

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:38

ik zag reacties over koeien en bokt tussendoor doen,
vlakbij melkstal is pc in de buurt, kon dus even tussendoor tikken. :') verder lees ik weleens op mijn mobiel mee, maar dat is lastig reageren.
sander, heb dats echt minder nieuws van thuisfront en veelste jong

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:46

nu hier druk met ruggen van het gras, komen straks nog kuilen, dan is het mooi met droog weer binnen.....

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:57

volgende week zal ik ook wel niet actief zijn, hebben geen wifi dan namelijk ;) en op foon valt reageren niet mee :')

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:22

Goedemiddag allemaal!

Zag wat goede wedstrijdresultaten langskomen, gefeliciteerd! *\o/*

@Maartje: Heel veel sterkte..
@Tine: Wat leuk dat je zoontje zo fanatiek wordt. Altijd leuk om je hobby te delen met familie. Gave foto’s ook!
@VHU: Ik vind het ook fijner om in het midden te zitten. Aan de zijkant heb ik toch het gevoel dat ik wat overzicht mis in de marathons. Schrikparcourtje was wel geslaagd zo te lezen! Ook fijn dat je Snuitje even hebt gezien.
@Frensie: Aardig wat spierpijn zo te lezen, succes met werken!
@Ollie: Leuke foto’s :D
@Sander_Lotte: Jij ook heel veel sterkte.. Wat een rotnieuws. :(:)

Zaterdag even naar het Dag van het Aangespannen paard geweest in Utrecht. Was wel leuk om te zien.
Verder gisteren even getraind met tandem. Aankomende week hebben we drie marathons. Donderdag in Barsingerhorn met tandem, zaterdag starten we twee keer enkelspan pony in Gersloot en zondag een keer dubbelspan pony's en enkelspan pony in Heeten.
Erg druk, maar ik heb er wel heel veel zin in. Eerst morgen maar even King laten castreren. Ook hebben we twee nieuwe aanwinsten.

Keizershof Sam
Afbeelding

En Keizershof Max
Afbeelding

Beide pony's zijn van de hengst Firwoods Rionoko.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:30

leuke pony's

manlief nog steeds aan het ruggen, ik weet nu al zoonlief wil straks rondje mee rijden met gras binnen halen, tja mams krijgt dikkere buik nu kijken of dat past :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:09

SL: getverderrie zeg..... das geen leuk nieuws, en al helemaal niet als je zó ver weg bent! Dan klinkt het zo onwerkelijk :(:) .

Poeltje: leuke pony's zeg! Volgens mij zag ik op de D + V in Heesch op Kninnedag ook een Keizershof pony langskomen :j .

Wat een prachtig weer vandaag 8-) !
Ik heb hem goed besteed; ben vanmorgen naar stal gereden om het hoogst noodzakelijke te doen voor Ster (ze heeft gisteren al gekoetst) en omdat ik natuurlijk meestal vroeg weg moet vanwege overblijfmoeder zijn.
Was dus snel klaar, wilde net weggaan, maar de opper-overblijfmoeder :+ belde me af: groep 4 had vandaag vrij vanwege de communie gisteren, en zodoende waren er maar 42 overblijvers. Ik had dus vrij :) .
Ben toen met lesmees meegegaan op de koets, die zijn jonge ruin te trainen had tussen velden en landerijen. Daarna nog het tweespan dat wat moest uitlopen na de marathon van afgelopen weekend. Was gezellig, leuk, en tussendoor toch weer veel geleerd van het "kunstje afkijken" -:) .

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:28

poeltje: zo die zijn zowat gelijk aan elkaar :j mooie ponys
SL tjeetje het zit bij jullie niet mee,arme vader van je. :(:)
hier een hengstige sun,dus de-net-je-weet-wel-hengst-nu kreeg weer wat praatjes en besprong sun weer...dus sun weer apart gezet, die voeld zich zoooo zielig en wil maar 1 ding.....dacht het niet sun..... :n
maar ze is dit keer echt naar van de hengstigheid, tegen koliek aan(steeds liggen en niet goed willen eten)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:52

Over rust na de wedstrijden ed. Det is onvermoeibaar en gaat gewoon door. Dus dit jaar na menkamp rijden we op zondag gewoon een dr/vh wedstrijd op de club. Ze zal van de zomer zat vrij krijgen als we eenmaal gaan verbouwen :D
Wat een leuke ponies Poeltje! Hoe groot zijn ze (worden ze)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:54

@ Ipsilonka; wat Gwin betreft gaan we ook maar door door door met werken, zulke paardjes moet je tegen zichzelf beschermen. Dus ze heeft pech en mag niet werken :D

Nou, voel me nog niet echt heel veel beter, maar ben wel lekker uitgerust. Dienst zal waarschijnlijk niet zo'n gebroken nacht als gister zijn, dus dat is mooi. Net de keuken gesopt en was opgeruimd. Nu lekker tv kijken.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:55

@ Poeltje; leuke pony's! Hoe oud zijn ze?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:00

Poeltje dan zie ik je in gersloot... ga daar met nieuwe groom starten, is om te testen, als dit goed gaat gaat ze het hele seizoen mee en hoeft mijn vader niet meer, daar zal hij blij om zijn, lichamelijk kan hij echt niet meer.

GA maar weer aan de studie.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:11

@sander lotte, stekte meid....wat een rot nieuws...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:24

:wave:
Ik kom onder m'n hunebed uit!

Boel gebeurd afgelopen week. Kost een hoop energie, veel te veel :\
Loop al een week met sluimerende migraine.. Gok dat ie er vanavond uit komt, tenzij m'n bergje paracetamolletjes gaat werken

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:25

sterkte aks, hoop dat al het gebeurde een goed einde krijgt... :(:)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:27

Ben gisteren wel lekker 15,2 km wezen rijden!! Gemiddeld 7,5 per uur :P Voor mijn doen was dat heel erg vlot :P Ponylief is zóó ontzettend fijn nu. Hij is voorwaarts, vlot en meewerkend. :+:

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:31

dat maakt toch weer een hoop leefbaar :))