[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:30

Goedemorgen.
Nog meer wind lijkt wel. Heb gisteravond laat toch maar regendekens opgedaan, wordt al aardig koud zo snachts. Tot begin oktober moeten ze snachts nog buiten blijven. Dan gaan we op vakantie en hoeft de oppas geen stallen uit te mesten. Daarna mogen ze snachts op stal. Arme beesten :o

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:24

leuke foto :)

Ineens in het haar? Dids heeft zijn tussenvacht er alweer opzitten... zo'n stekelig vachtje met pluis ertussen..
Die gaat binnen een maand alweer echt wol aanmaken :+
:D ach tine, kunnen ze best tegen hoor, 'snachts buiten :)

zo :) heb afgewassen, vuilnis opgeruimd, kooi van budg en bep helemaal leeggemaakt :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:46

Wat een regen zeg :( straks dus tweespan les. Hoop toch echt wel dat het een beetje minder hard regent dan! Vanochtend met regenpak aan incl broek dus hond uitgelaten, had geen zin zo vroeg al helemaal nat te regenen.

Pony's maken ook al vacht aan, wordt alweer dikker. Wel lekker voor ze want het is 's avonds ook echt al wel kouder.
Onder leiding van Snuit zijn Alwyn en Freddy nu ook meer watjes geworden, ze staan elke keer als het regent keurig kop - kont in de stalletjes <3 Alwyn en Snuit achterin, en Freddy wurmt zich er dan zo'n beetje tegenaan (tja, hij is van vervelendste en drammerigste van het hele stel verandert in degene met het meeste respect voor vooral Snuit :+ ). Ze hebben genoeg ruimte als ze nog verder in de stal gaan maar blijkbaar is het heel lekker om precies zo te staan dat je goed om je heen kunt kijken. Blijven steppedieren natuurlijk en geen holeberen :D

Nou ik hoor alleen nog maar een beetje regen, nu maar duimen dat het van 9.30 - 11.30 uur een beetje fatsoenlijk is :evaw:

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:06

ik duim!
maar vrees...
duim je voor mij voor vanavond? :P ik wilde vanavond gaan mennen namelijk.. groom geregeld.. buhh :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:01

Goedemorgen!

Wobbe is ook alweer zijn dikke vacht aan het aanmaken.
vreselijk! haha.
ben benieuwd hoe hij het gaat houden als we gewoon regelmatig blijven rijden...

Wat een klote weer... ik zou vanochtend naar stal gaan (moet vanmiddag&vanavond werken) om de paardjes te doen.
Hihi en wobbe zou 'verplicht' voor de sulky moeten van mij (meer voor mezelf dan voor hem haha)
maar het was zulk rot weer... dus ik ben maar niet gegaan.
Wobbe heeft geluk gehad haha.
ach ja, morgen weer een dag hoor.
met die regen kun je ook zo weinig.
tuurlijk kun je wel gaan rijden o.i.d. maar ik had geen zin om drijfnat te worden.
Dus toen de wekker ging heb ik hem lekker een paar uur verder gezet.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:40

hier is het al een flinke poos droog.

Ja wintervacht aanmaken doen ze hier ook al. Nog een paar weken en dan het scheerapperaat er over. Hier blijven ze ook tot ongeveer oktober 24 uur buiten staan. Kunnen ze best tegen en nu staat er ook nog best gras op de wei.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:50

Naaltje schreef:
leuke foto :)

Ineens in het haar? Dids heeft zijn tussenvacht er alweer opzitten... zo'n stekelig vachtje met pluis ertussen..
Die gaat binnen een maand alweer echt wol aanmaken :+
:D ach tine, kunnen ze best tegen hoor, 'snachts buiten :)

zo :) heb afgewassen, vuilnis opgeruimd, kooi van budg en bep helemaal leeggemaakt :)

Dat weet ik wel :D , maar de wei waar ze nu in staan, heeft geen schuilstal of bomen. Dus ze staan vol in de wind en straks ook in de regen. Is nog droog hier, maar waait erg hard. Vanmorgen les gehad met Rembrand, ging best goed, maar niet goed genoeg naar mijn zin. Heb nog maar 1,5 week om te oefenen. bibbbbbbbbers.. Wilde ook met Amerigo gaan mennen, maar met die wind niet verantwoord denk ik. Ben maar alleen, als er iets gebeurt niemand die het ziet. Dus maar even longeren ofzo.

Ze hebben vannacht de hooibalen in het plastic gedraaid. Zijn er 21 geworden. Helaas grote balen en daar kan ik zelf dus niets mee. Moet nu dus nog hooi gaan kopen, want heb nog een krappe 40 balen liggen. dat is niet genoeg voor de winter ;(

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:51

Hier ook al wintervacht in de aanmaak.
Bij mij blijven ze de hele winter op de weide staan, ook snachts. Weide is groot genoeg om de hele winter mee door te komen. Snachts krijgen ze hooi in de schuilstal.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:58

oef.. vannacht nog.. hoop dat mijn stalhouder ze wel nog binnen heeft gekregen..
Hij ging kleine pakjes laten wikkelen, ook plastic. Maar dan van die 35-40 kg baaltjes.
Ben aan 't wachten op 'n vriendin, gingen winkelen, alleen nu is haar auto ingestort onderweg hierheen. uitlaat is eronderuit gepleurd :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:09

Hier heeft het ook geregend, is nu al een poos droog.
Ik bij mij zijn ze al flink bezig met verharen en de wintervacht te voorschijn aan het toveren.

Vandaag voor een vriendin voor Poemba kijken.
Ik hoop dat het wat is voor hem hoeft hij niet meer alleen te zitten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:18

Ik hoop het ook voor je Patrick!

Nou met optuigen en inspannen nog wat spettertje, dus regenjas en regenbroek aangetrokken waar ik vervolgens zo ongeveer uitzweette want het was spontaan droog :D Was wel even wennen tweespan. En voor het eerst sinds een maand weer paarden mennen en vooral het op de juiste manier sturen. Ging een keer spontaan bijna een zijstraat in en nog spontaan een flink stuk stoeprand meegenomen :o Maar ben wel tevreden over hoe het ging, nog tussen pilaren door in de parkeergarage echt lachen. We hadden ook wel een heel braaf span mee hoor :o

Mijn instructeur gaat me helpen met tweespan, denk ergens in oktober. Als het wat minder druk is op de stalhouderij. Ben ik super blij mee. Komt hij gewoon een paar keer een ochtendje mennen. Hij zei als jij mij helpt, help ik jou :D

Vind het zo moeilijk de pony's ietsje dunner te krijgen. Ze zijn niet vet maar zien er wel erg goed uit zeg maar.....ze krijgen nu in totaal 5 plakjes hooi per dag en staan vrijwel niet op gras. Voor drie pony's is 5 plakjes hooi toch echt niet veel? En dan snoepen ze nog wat peren en pruimen. Plus Snuit elke dag een boterham met druppeltjes voor zijn hoeven (waren beetje zacht). Wil ze eigenlijk niet minder voeren. Denk dat ik het maar moet zien als een wintervoorraad of zoiets :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:34

leuk VHU! :D hulp van instructeurs altijd gaaf :D

pony dunner.. hoe zien ze eruit nu dan? *nieuwschierig* :) kreeg vorige week te horen dat dids dik was namelijk, en dat vind ik ook helemaal niet :))

net geshopt, nieuwe schoenen, net zwart jasje en een riem :)
vanavond naar stal :) dids voor de wagen :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:13

Ik heb ook geshopt, terwijl zoon in zwembad les had. Paar truien, shirt en bloes gekocht. Hier nog amper regen gehad gelukkig.

@VHU: mooi dat je instructeur kan helpen. Tja, wat is te dik. Bij pony moet ik hier moeite doen om ribben te voelen, bij paard zie ik ze als ik hem longeer. Pony mag van mij wat dunner, maar wordt moeilijk als ik mijn paard op gewicht wil houden. Ze staan samen in de wei. Als ze straks snachts op stal komen, dan kan ik er wat meer in sturen, maar ze krijgen hier in principe onbeperkt hooi.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:52

Ik zal morgen even wat kritisch plaatjes schieten, mogen jullie het zeggen }:0
Ik vind ze wel 'vol', vooral Alwyn. Dus vandaar op hooirantsoen sinds een week of twee. Daarvoor had ik ze ook gewoon 24/7 hooi en zo om de dag dag op de wei (met minimaal gras). Aten ze ongeveer 2 a 3 plakken per pony (dus 6 a 8 plakken). Nu dus 5 plakken. Maar kan niet zeggen dat het erg helpt. Aan de andere kant heeft Snuit wel een soort vetlaag op zijn rug/ lendenen, en Alwyn dus niet, die heeft meer een ronde buik. Dus die twee kunnen wel wat minder. Ze zijn alle drie een maandje geleden ontwormt. Alleen over Freddy twijfel ik niet, die ziet er normaal goed uit. Maar ze hebben wel alle drie zeer gezond ogende billen :+

Misschien moeten ze gewoon wat meer aan het werk. Echt ongelovelijk die Snuit na die enorme rit van zondag, totaal geen terugval of ingevallen, niets aan te zien.

Hebben jullie nog tips voor langer stil kunnen staan dan 2 seconden en daarna rustig vertrekken? Zit ik bij Snuit echt mee te klooien.

Haha, je hebt het er lekker van genomen Tine!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:56

Sil ging sinds eergister ook staan drammen met stil staan en soort van steigeren huppelen.. en gister toen deed hij dat zelfs al met opstappen en wegstappen. Toen met oefenen bleef hij het doen en later bokte hij dus ook. Toen heb ik hem eens flink aangepakt en aan het werk gezet, en daarna kon meneer weer perfect stil staan :P
Maar denk niet dat dat de aanpak met snuit moet zijn.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:20

*\o/* :):) <3 *\o/* :):) <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:34

Vwb stilstaan. Heeeeeeeeel vaak oefenen. Amerigo kon het toen we net begonnen absoluut niet en nu gaat het al veel beter. Als ik net begonnen ben, kan hij nog niet zolang stilstaan, maar als hij een kwartiertje bezig is gaat het veel beter. Wel is het zo dat als we dressuurmatig bezig zijn en hij dus aan de teugel stil moet staan, hij dat veel moeilijker vindt. Aan een losse leidsel blijft hij veel langer staan. Maar ja, dat wordt op wedstrijden toch niet zo gewaardeerd. Ik probeer het steeds met een seconde uit te bouwen en uiteraard veel belonen met stem.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:51

Vanmiddag voor een vriendinnetje voor Poemba wezen kijken.
Zaten 2 zusjes in een hok en Bart zei we nemen ze allebei mee anders zit de ander alleen.....
Dus Poemba heeft 2 vriendinnetjes Timanda en Tiffy en hij is er lief voor en gaat goed tot nu toe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:58

Agh wat een schattige nijntjes zeg!!
Gaaf!

Mijn pony's eten nu de ene dag zich vol op de wei, de andere dag samen 1 dikke plak hooi. Dag erna weer in de wei. Is verre van ideaal, maar als ik het niet zo doe worden ze baggervet. Moet zeggen dat dsit wel echt goed werkt, normaal gewicht en ze zijn niet te hongerig ofzo. Ze snoepen wel bij door de bakrand heen hoor.

In de winter ben ik wel in staat 2 keer per dag te voeren, dan krijgen ze met zijn allen (kwpn, fjord, shet en welshxshet) anderhalve baal per dag, wat bij echte kou nog opgevoerd wordt naar 2 balen.

Daar doen ze het goed op, de paarden krijgen daarnaast beide 1 kg biks.

Ik ben nog van de stempel voeren op zicht, dus als ze te dik eruit zien krijgen ze minder, al is onbeperkt ruwvoer beter.

Moet wel zeggen dat ze bij mij zeer weinig werken dat scheelt ook :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:50

Mijn twee A-tjes staan door de dag op de weide, s'nachts op de paddock met 2 plakken hooi. Ik vind dat ze nu redelijk in model zijn. Verder nog krachtvoer (Petra: Pavo energie control en Pavo kruidenmix; Sasha: Pavo koek)

In de winter, krijgen ze een halve tot hele baal s'nachts en 24/7 op de weide. Petra wordt dan wel te dik (grasbuik), maar de shetlander heeft het wel nodig om warm te blijven.

Mooie nijntjes.

Stilstaan: Was ook een probleem bij Petra. Zo gauw ik op de koets stapte, wou ze vertrekken, op erge dagen kwam ze lichtjes omhoog. Nu, vooral door vaak te oefenen gaat het al een pak beter. Ik probeer pas te vertrekken als ze rustig is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:14

Wat een prachtige konijnen enne... is Pumba gecastreerd ;) ?

Heel veel oefenen dus en geduld hebben en als hij echt zit te klieren misschien op zijn donder geven? Iemand tips hoe je dat doet, dat op zijn donder geven? Gebruik nu mijn stem maar kan je nog wat anders doen?

Kan wel redelijk halthouden als we vertrekken, dat gaat ook al beter, kon eerst helemaal niet. Maar tegen de tijd dat we op zo'n km of 2 van huis af zijn wordt het een zootje. Kan dan nog wel goed en rustig draven, maar stappen lukt alleen in een soort renstap en halthouden dus 1 nanoseconde of zoiets :):)
Ik ben een keer wel paar keer weer teruggegaan naar wijkje en weer naar de stal, en weer naar het wijkje en weer terug. om goed bij de kruispunten halt te houden en terug te stappen. En maar proberen rustig te blijven maar op een gegeven moment kwamen zowel hij als ik in deze stemming _-:( , leek me niet handig :o Dus dat werkte niet zeg maar. Hij werd alleen maar driftiger en ik ook. Echt niet normaal zeg hoe driftig ik zelf ook werd }> wist niet dat ik het in me had, ben altijd enorm geduldig :+
Daarbij vertrekt hij als hij in zo'n stemming komt echt met zo'n schok, je hoort echt 'kdeng' van het lamoen.

Mijn instructeur zei ook veel oefenen, rustig blijven en heel erg belonen. Elke keer 1/10 seconde langer. Dat met zo'n schok vertrekken moet dan ook beter worden als ik hem iets scheef laat vertrekken en heel veel oefenen.

Van de 10x gaat het trouwens zeg maar 6x heel goed en keurig hoor, is niet steeds een puinzooi :+ en eigenlijk, als dit iets beter wordt ben ik gewoon al heel blij want dan gaat het helemaal super <3 Ik merk ook dat als ik het zelf spannend vind, zoals bijv dit weekend toen we in het stadshart van Zoetermeer terecht kwamen op een enorm kruispunt met bussen en heel veel verkeer, hij echt superheftig wordt. Dat ligt dan dus echt aan mij dan ga ik zitten peuteren aan die leidsels. Maar goed, het zou fijn zijn als hij er ook iets relaxter op reageert op mijn geklungel :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:26

Vwb bestraffen, mijn man zegt altijd dat straffen niet helpt. Beter is het goede te belonen. Paarden zouden straf niet snappen. Nou, dat weet ik niet helemaal, maar wellicht niet tijdens het werk? Ik weet wel dat hij het niet snapt als ik zwaar gefrustreerd raak. Als ik nu in zo'n situatie kom, stap ik af, span uit en zet hem in de wei (door ervaring wijs geworden :o ). Maar ja, dat is dan bij het rijden in de bak. (op buitenritten nog nooit problemen gehad gelukkig) Dat wordt voor jou wat moeilijker.

Ik ga morgen weer heerlijk een buitenrit met de kar met Rembrand maken. Tallechie gaat weer gezellig mee (als ze de parkeerplaats weet te vinden :D , want we hebben nu ergens anders afgesproken en ik heb er geen adres van). Even lekker ontspannen tussen alle zware trainingen voor hippiade.

Wat een geweldige konijnen. En super dat jullie ze allebei hebben meegenomen.

Nog even over dat dikker worden. Amerigo doet de laatste tijd wel veel minder. Zoon rijdt meer, maar ja, daar wordt hij niet moe van. Ik heb niet genoeg tijd in een dag om dan naast het rijden van zoon nog uitgebreid te longeren of mennen. Heb ook al een poosje niet meer met hem gefietst. Waait veel te hard, kom ik echt niet tegenin. Maar goed, dat komt wel weer, hoop ik

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:36

kan het niet helemaal bijhouden meer, sorry... :+

maar zag wel supergave nijnen voorbij komen! <3

wat stilstaan betreft, dat is bij Fifi ook echt een regelrechte ramp...
het was nog veel erger, tot gevaarlijk aan toe, met veel oefenen gaat het wel iets beter, vooral als ze goed ontspannen is en ze niet aan de teugel hoeft te staan, maar als ze gespannen is is het nog niet om over naar huis te schrijven helaas...

ik probeer het regelmatig te oefenen, maar dan niet te lang en als ze even goed staat en ontspant stap ik gelijk weer weg en beloon goed met m'n stem...
ik straf haar niet, daar krijgt ze nog veel meer stress van, maar ik probeer wel heel consequent en duidelijk te zijn...

hier nog even een gaaf plaatje...
Afbeelding

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:40

Mooie foto!!!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:58

Weer zo'n kwijlfoto van jouw strandrit :9 (ben niet jaloers ;) ).
Citaat:
Maar ja, dat is dan bij het rijden in de bak. (op buitenritten nog nooit problemen gehad gelukkig) Dat wordt voor jou wat moeilijker.

Heb met Snuit twee keer in de wei gereden en daar is het halthoud probleem er eigenlijk niet. Wel de afstemming van weer voorwaarts, maar dat vind ik meer mijn probleem :+ ik ben daar soms nog te onhandig voor denk ik. Toen ik dit weekend ging kijken bij de wedstrijd was hij bij dat terrein ook heel ontspannen en konden we ook even gewoon stilstaan.
Ik kan ook wel stukjes stappen, maar dan wil ik ontspannen, zoals ik het heb geleerd en dan neemt hij van die enorme reuzenstappen dat gaat zo hard, is niet rustig stappen. Als ik hem dan weer terugneem, neemt hij van die venijnige korte stapjes en zit hij maar te wachten, met hier en daar tussenhupjes en heftig kauwen op het bit enz. je kent dat wel, totdat we weer gaan draven O:) Als ik dan zo'n stukje heb gehad van die venijnige korte stapjes en we maken een mooie overgang naar draf loopt hij wel super mooi in draf trouwens <3
Nou ja, hoe dan ook, nog meer tips zijn allemaal welkom!

Lijkt me zo leuk een keer (of vaker ;) ) te gaan mennen op het strand. Alleen snap ik nooit hoe mensen over die duinen heenkomen met hun hele aanspanning. Mijn tweewieler is gegalvaniseerd, dus dat moet kunnen qua zout water. Volgens mij vindt Snuit dat helemaal geweldig, die is echt niet bang voor water.

En jeetje, 1 plak op een dag, da's wel een straffe balansdag! Vind dat toch altijd moeilijk als ik dan wegloop en ik heb minder gevoerd, voel ik die ogen in mijn rug van baas, daar kunnen we toch niet van leven (gevoel heb ik nu al met die 5 plakken :+ ).