[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:43

mvermeulen1 schreef:
Ik men altijd met hoefschoenen en dat gaat vooralsnog prima, Ik heb de Cavallo Bigboots en dat zijn mooie stevige schoenen en blijven ook mooi zitten ook door modder enz.

Oh wat goed, welke maat en hoe zwaar is je paard? Ivm de maat en het gewicht van de mijne was advies om dat beter niet te doen. Maar hoor graag andere geluiden. Denk zelfs wel dat de schoenen stuk duurden zijn zeker met de slijtage en vervanging dan bv de hoefarmor.

Hier ook iemand die nog geen oplossing heeft voor de voorpluk. Met of zonder oogkleppen vindt ik het lastig ligt hier vooral an de hoeveelheid haar. Over de frontriem = ook echt voor de ogen en minder zicht... eronder vindt ik dan weer niet zo mooi. Bij eentje heb ik de voorpluk beatles-style ingekort. staat grappig, nee niet mooi maar hij kan iig zien. invlechten kan ook... kort iig altijd wel aan het knutselen ermee.

Mooie wagen, top. Dat zijn 2 luxe losse zetels zeg. Iig super mooi.

Kwa hoofdstellen passen de mijne niet echt in een bestaande maat, de xfull/trekpaard maat is te klein maar bij Ideal heb ik (via de menner) maatwerk kunnen laten maken, en koste niet extra. Kon ook los samenstellen. Ik moest dus kopstuk en de uitsparingen van het anatomische deel, keelriem, neusriem en frontriem flink groter en de bakstukken gewone maat. Moest ik wel bestellen maar heb er veel plezier aan. Kan ook losse onderdelen bestellen, vond ik zelf erg fijn.

Leuke Frontriemen staan ook nog op mijn lijstje. Maar ik weet nog niet wat ik wil. Heb wel logo rosetten daar weer heel blij mee.

Ik ben ook winterkledij aan het samenzoeken. Ben erg fan van mijn verwarmde jas en hesje en winddichte regenbroek. En nu aan het kijken voor een draversoveral of broek/jas setje water/winddicht wel ademend.
En fijne handschoenen, niet te dik (heb een hekel aan handschoenen dragen, maar bevroren handen zijn geen pretje). skibroek werkt ook super fijn.

Zie hele blije verhalen langskomen, lekker gelest, lekker gemend... zalig.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:31

Nou, als er zoveel nieuwelingen zich melden, kruip ik ook maar van onder mn meeleessteen.

In oktober een Welsh gekocht, als gezelschap voor "de achterblijver" en als toekomstige kinderpony voor mijn dochtertje van 1. Tot het zo ver is, gaat hij dus lekker voor de kar. Inmiddels een wagentje occasion aan kunnen schaffen en vorige week ons eerste rondje samen gemaakt. Mijn ouders hebben vroeger met een paard gemend, en mijn opa met een Haflinger. Nu ben ik aan de beurt. Hij is 6 jaar en 3 jaar betuigd.

Volgende keer zet ik de bok in het midden en ik wil echt een lichtere zweep, haha (deze stamt uit de tijd van het grote paard en is ook wat gehavend).

Wil ook een aantal lessen gaan volgen, hij is zo netjes beleerd/gereden dat ik hem wel goed over wil nemen. Hij heeft dressuur en vaardigheid gelopen. Bij mij zal hij voornamelijk buiten lopen.
Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:47

Zo leuk alle verhalen!
Welkom, alle nieuwe posters hier en houd ons op de hoogte van jullie avonturen <3

ivy_power89

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:28

Knoop doorgehakt, we gaan dinsdag naar deze wagen kijken.

Afbeelding

Waarom oranje?

Ons bedrijf is beestachtiggoed.nl en die heeft een oranje logo / uitstraling en de paarden lopen ook onder de naam beestachtiggoed.nl Odin / Alejandro.

Heb even getwijfeld, er zit wat roest en steenslag op de wielen, maar een kennis van ons heeft een Ral kleuren dinges (geen idee hoe het heet whaha) en dan kunnen we op basis daarvan een spuitbus met de juiste kleur lak bestellen, zodat we kunnen bij poetsen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:36

Gave wagens gezien. Veel plezier ermee.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:06

Muronia : lijkt mis op de foto erger dan dat het is. Maar de oogkleppen zitten opzich niet dicht op de ogen hoor. En jaa ik heb Tenno nog. Die wordt bijna 25 en is lekker met pensioen. Nog top fit verder!! En vooral lekker ondeugend hahaAfbeelding

Voor de voorpluk. Ik vlecht de voorpluk altijd dus dat is met hoofdstel omdoen ook altijd handig haha.

Jolien : wat een leukerd zeg!!! Welshjes zijn zo leuk voor de wagen. Een lichtere zweep is echt een aanrader! Ik krijg echt kramp in mn hand van die oude zware dingen haha.

Ivypower : wauw gave wagen hoor!!
Mijn man heeft ook een helemaal oranje wagen. Juist wel gaaf.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:21

Ah wat leuk Tenno, de knapperd <3 .

Voorpluk vlechten is een idee ja, ook maar eens proberen. Over vlechten gesproken.. hoe zit dat eigenlijk met vlechten en knotten bij men-wedstrijden. Dressuur/vaardigheid, hoor je dan te knotten of niet eigenlijk?

Ivy_power nou dan is dit toch de perfecte matchende wagen voor jullie? Hopelijk is hij in het echt ook goed en ga je niet voor niks kijken. Het zijn toch wel spannende, dure aankopen.

Jolienn leuk dat je ook komt meekletsen. Ik heb een lichte carbon-zweep, maar krijg alsnog kramp in mn hand. Ik heb gehoord dat ik hem te veel vasthou en hem echt moet laten liggen in mn hand.

Ik zal deze week dat hoofdstel even omdoen bij Elonia en er wat foto's van maken. Dan kan ik even laten zien wat ik bedoel.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:47

Welkom alle nieuwen.

Muronia je krijgt ook punten voor de presentatie. Hier wordt gevochten, geknot, naar type paard. Dus kwpn knotten, fries, tinker, shetlander hengstenvlecht o.i.d. Los mag ook, het hangt ook van het jurylid af. Blijft een jury sport O:)

Tuig onderdelen zijn los verkrijgbaar bij de menner.

Rem onderhoud: schoonmaken, inspuiten met kruipolie en goed de schijven afnemen. En op tijd de remblokjes vernieuwen. Je hoort en voelt vanzelf wanneer ze op zijn :D
Mijn koets is 15 jaar en dit jaar voor de 2x nieuwe remblokjes. Gelukkig een handige man.

Voorpluk manen: Ik doe ze verdeeld over de frontriem links en rechts van de windriemen en dan komen ze echt niet in de ogen.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 16:54

KC schreef:
mvermeulen1 schreef:
Ik men altijd met hoefschoenen en dat gaat vooralsnog prima, Ik heb de Cavallo Bigboots en dat zijn mooie stevige schoenen en blijven ook mooi zitten ook door modder enz.

Oh wat goed, welke maat en hoe zwaar is je paard? Ivm de maat en het gewicht van de mijne was advies om dat beter niet te doen. Maar hoor graag andere geluiden. Denk zelfs wel dat de schoenen stuk duurden zijn zeker met de slijtage en vervanging dan bv de hoefarmor.

KC: Hij heeft maat 7 en hij weegt rond de 850 kilo en is 1.84 en ik dit paar denk nu bijna 2 jaar.
wij mennen niet fanatiek dagelijks over de straat maar elke week toch wel een goeie rit van minimaal 10km tot 20km

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:47

Begin mei raakte Dev na een wilde actie gevolg struikel partij in de bak zwaar geblesseerd, Hij liep heel erg scheef, kon niet meer goed liggen en als hij lag kon hij niet meer goed opstaan. Er zat duidelijk iets helemaal niet goed in zijn grote lijf. De dierenarts was erg bang voor een cauda equina syndroom en heeft hem ook zodanig behandeld, mijn Osteopaat dacht eerder aan Wobbler. Hoe dan ook het zag er niet goed uit maar beetje bij beetje en naar rust en meerdere osteopaatbehandelingen ging hij steeds beter lopen en ook rechter.

Ik ben hem zelf ook meer gaan trainen, en ook een risico genomen door hem weer voor de wagen te zetten en dat pakte eigenlijk beter uit dan we ooit hadden kunnen hopen en ik ben er van overtuigt dat het hem juist geholpen heeft. Eerste tijd natuurlijk alles in stap en daarna stukjes draven tot we op een moment kwamen eerste keer naar buiten.

Ik kan wel zeggen tot grote verbazing van dierenarts, osteopaat hij bijna weer de oude is, ik zeg bijna want ik merk ook dat hij sindsdien langer de tijd nodig heeft om warm te lopen, hij is bijna 17 jaar en met zo'n groot lijf toch anders dan normale maat paard.

En nu ik erachter ben hoe ik video's moet delen op bokt wil ik jullie dit beeld niet onthouden, dit was 3 September en ik denk 2de keer weer buitenrit en ik was zo trots als een aap met 7 L.... uh staarten *\o/*

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 18:23

ivy_power89 schreef:
Knoop doorgehakt, we gaan dinsdag naar deze wagen kijken.

[ Afbeelding ]

Waarom oranje?

Ons bedrijf is beestachtiggoed.nl en die heeft een oranje logo / uitstraling en de paarden lopen ook onder de naam beestachtiggoed.nl Odin / Alejandro.

Heb even getwijfeld, er zit wat roest en steenslag op de wielen, maar een kennis van ons heeft een Ral kleuren dinges (geen idee hoe het heet whaha) en dan kunnen we op basis daarvan een spuitbus met de juiste kleur lak bestellen, zodat we kunnen bij poetsen.

Wat een gave wagen!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 19:51

Muronia : zeker voor dressuur is dat idd wel mooier en kun je er soms een puntje extra mee scoren. Mn vriend doet het bij de samengestelde wedstrijden niet altijd.
Hier laatste ff geoefend. Mijne heeft lange manen ( tot voorbij zn schouder ) en wil graag wel mooie knotten ook.
Staat hem goed! Afbeelding

Oohhh wat ziet dat er goed uit mvermeulen! Heerlijk filmpje en blij dat die weer zo opgeknapt is.
Hier op stal al meerdere paarden gehad met wobbler die ingeslapen moesten worden. Heel naar.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:17

mvermeulen1 schreef:
KC: Hij heeft maat 7 en hij weegt rond de 850 kilo en is 1.84 en ik dit paar denk nu bijna 2 jaar.
wij mennen niet fanatiek dagelijks over de straat maar elke week toch wel een goeie rit van minimaal 10km tot 20km

Top bedankt, wij zijn ietsje zwaarder zon kleine 300-350 kg en ik zou dus een maat moeten hebben die niet bestaat in de bigboots. In de periode dat ze de hoefschoenen nodig zouden hebben is het wel 4dgn per week flink eindje over de straat. Iig super bedankt voor je aanvullende info. Ik blijf ff de armor uittesten en kijken hoe ver we ermee komen.

En wow wat een pad heb je met je paard afgelegd. Super dat het weer de goede kant op gaat, zeker op een wat kwetsbardere leeftijd, niet oud maar toch net wat minder snel in de herstelfase en spieropbouw gaat langzamer. Snap dat je super trots en blij bent om zon filmpje te kunnen maken, zal vast even lastig zijn geweest of het ooit weer zou kunnen. Dus dan ben je extra blij en trots.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:57

Fantastisch mvermeulen!! Snap dat je mega blij en trots tegelijk bent!!

Qua zweep wij zijn nog op zoek naar langere menzwepen. Ik heb sowieso problemen met zweep vasthouden door pols problemen. Inmiddels wel flink op getraind en zo'n 20 minuten lukt Inmiddels. Ik rij enkel met zweep in bijzondere situatie of drukke stukken. Gewoon lekker in bos of polder staat de zweep mooi in de koker. Tijdens wedstrijd ook gedaan, werd speciaal uitgezocht in het regelement maar zweep moesten we bij de marathon wedstrijd bij hebben en niet vast houden. Was toen nog niet zo handig en met veel sturen enz is de zweep niet fijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:46

Afbeelding
@Tenno7, zo knot ik mijn paarden met lange manen ook altijd!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 17:26

Ik had toch info ingewonnen qua hoefschoenen voor mijn Belgisch trekpaard. Ik kreeg terug dat het type hoefschoenen wat ik gezien heb en graag wil (scootBoots) niet in zijn maat leverbaar zijn. Deze zitten niet alleen om de hoef maar ook om de koot (als ik het goed zeg).
Nu kreeg ik terug of cavallo bigfoot maar eerdere ervaringen van ons zijn minder qua goed blijven zitten of dit https://www.hoofarmor.nl/faq-hoof-armor/

Dit is een gel ter bescherming van de hoeven voor x aantal weken. Hij heeft van zichzelf keurige hoeven maar 24/7 verharde paddock plus 2 a 3x per week verharde mentocht is echt teveel om zonder ondersteuning te doen. Dus of mennen echt minimaliseren wat we altijd deden maar ik eigenlijk niet meer wil of misschien dit eens komende 3 masnden proberen. Februari/maart gaan er sowieso terug ijzers onder.
Wie heeft zelf ervaring of weet betrouwbare ervaringen met die gel?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:30

Mvermeulen hartstikke super <3

Bedankt voor de antwoorden mbt invlechten. Ik kwam via google bij oude bokt berichten terecht en daarin las ik dat mensen zelfs minpunten of opmerkingen kregen van de jury als ze hun paard hadden geknot dus ik dacht, hoe zit dat nu? Maar tegenwoordig is het dus wel gewenst, duidelijk. Een beetje pech voor mij want mijn rug vindt stil staan absoluut niet leuk, maar moeten we tegen die tijd maar kijken hoe we dat gaan doen.

Dierenfan sorry ik heb helemaal geen verstand van hoefschoenen. Ik heb mijn hoefsmid deze week nog gevraagd of hij weet hoe dat zit met maten en dergelijke maar hij had er jammer genoeg ook geen verstand van.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:17

Hoofwear.com heeft een hele goede uitleg en een maatcalculator. Dasrvoer je de maten in en dan geven zij passende svhoenen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 20:39

Oh dank je, die heb ik even opgeslagen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:24

Van equischoen.nl heb ik ook erg fijn advies gekregen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 23:33

Ivy power : ooohh ja ook echt heel mooi. Staat voor de dressuur toch altijd wel het netste vindt ik.

Muronia : misschien dat iemand anders wel voor je kan vlechten?
Je had een rughernia ook? Super vervelend zijn rug problemen...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:11

Ik heb het gedaan!
We hebben een uur en 40 minuten enkele reis voor in de auto gezeten. Heb een trailer met koetsframe dus die ging uiteraard mee.

En toen de kar eenmaal op de trailer stond was ik zo onwijs blij!! Dus hop naar huis en meteen de paarden ervoor om uit te proberen.
Stoel die erop zit is helemaal nieuw! En zit echt top!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 01:46

Staat fantastisch ivy_power89!! Snap helemaal dat je er ontzettend blij mee bent!

Wij gaan vanmiddag omdat het kan onze 3de x laatste ronde met de oude menwagen. Deze gaat zaterdag weg en zondag komt het lamoen voor de nieuwe menwagen en gaan de paarden daar voor het eerst voor is de verwachting in 2 span. We krijgen zeer ervaren hulp om alles af te stellen. Mijn man kan dat ook wel maar gebleken is dat deze ervaren hulp extra fijn is qua het afstellen van alles. We werden ook geattendeerd op het gebruik van springriem bij 2span rijden dus ook gelijk besteld. Hopelijk zijn ook die zondag binnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:23

Ivy_Power89 wauw, dat staat echt heel mooi!!

Dierenfan veel plezier tijdens jullie afscheidsrit van de oude kar en ik ben heel benieuwd hoe het met de nieuwe in tweespan gaat.

Tenno ja klopt, in de lage rug. De beruchte L5/S1 wervels. Ik ben bang dat de klachten blijvend zijn want ik zit er nu bijna een jaar mee en het is in principe niet operabel. Heel vervelend en vooral beperkend en pijnlijk. Maar, we maken er het beste van.

Dierenfan, equischoen, die geven vrijblijvend advies?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 09:57

Wat een gave wagen Ivy, gefeliciteerd!

Zijn die carbon zwepen niet van die hele lichte?

Jolien, leuk dat je ment met de pony van je dochter! Fijn dat hij zo ervaren is.

Jullie gaan echt zo hard hier..ik heb een Arden hoofdstel van biothane die heel erg fijn zit en meer ruimte geeft dus geen geklooi met voorplukken. Al heeft mijn Lusi ook nauwelijks een voorpluk. :+

Dierenfan, wat fijn die ervaren hulp voor het afstellen..dat blijft altijd wel een dingetje. Een springriem ken ik niet.