[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:13

Wat een schatje :* van harte gefeliciteerd :)F

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:34

Gaaf Belker! Sandy Schaepkens uit Heerlen heeft er ook drie. Ze rijdt tweespan en ook onder zadel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:44

Gaaf Belker. Heel veel plezier samen
VHU zoonlief moet nog erg wennen aan zadel, stap en lichtrijden gaan goed, maar doorzitten en galop vindt hij nog erg moeilijk. En lekker met de lijnen bezig geweest
HT lekker op vakantie geweest.

Mowgli heeft pijnstillers gekregen, heeft ontstekingen in zijn gewrichten (arthrose). En hij mag dan toch maar weer de nachten binnen blijven, dat is beter voor zijn gewrichten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:03

Heb je al wat gelezen in het dubbele lijnen boekje Tine?
Cathey was wel erg braaf hoor, heb wel respect voor die lange benen die alle kanten op kunnen gaan maar ze was totaal niet ril op haar lijf gelukkig.
Ja dat kost natuurlijk enorm veel energie voor Mowgli :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:33

Ja, ben net tot en met hoofdstuk 9 gekomen. En wat ik tot nu toe heb gelezen is eigenlijk niets nieuws ;-). Ik doe al jaren longeren en er dan (schuin of recht) achterlopen om bijv wijken of schouderbinnenwaarts te doen. Weet niet of ik dat dan op de goede manier doe (zover ben ik nog niet in boek gekomen), maar ze lopen wel goed ;-). Oftewel, eigenlijk doe ik gewoon al heel lang lange lijnenwerk alleen ik gooide het onder de noemer longeren met dubbele lijnen. Komende zaterdag krijg ik ook nog een priveles (van de eigenaresse van die Shetlandpony waar zoonlief tijdje op gereden heeft). Eigenlijk zie ik die les niet helemaal zitten. Heb haar namelijk diverse keren zien longeren en dat leek helemaal nergens op (verkeerde positie, loshangende lijnen enz enz). Maar goed, dat betekent natuurlijk niet dat ik niets kan leren over lange lijnen werk. En anders is het gewoon na 1 keer klaar. Ik moest van haar ook eigenlijk kaptoom hebben en bijzetteugels en koekjes. Ik ga echt geen kaptoom aanschaffen als ik het al jaren op gewoon hoofdstel doe. Ik houd niet van vastzetten en dus niet van bijzet en koekjes..... Nou ja, die heb ik dan eventueel nog wel ;-)
Maar moet wel zo, want morgen gaat de wekker weer heel bijtijds.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:20

Grappig om te lezen Tine. Was benieuwd wat jij er nou van vond... Als je veel hebt gelongeerd met dubbele longe en ook hebt gemend of nog ment is het lange lijnen eigenlijk meer een soort bevestiging van wat je al doet dat je denk oooohhhhh doe ik dat hahaha.
Doet zij dan iets van academische rijkunst of zoiets dat ze graag met kaptoom werkt? Want dat hoort daar wel zo'n beetje bij begrijp ik onderhand. Probeer me daar ook een beetje op in te lezen. In zoektocht naar hoe je paard goed elastisch en aan het werk te houden als je niet zo veel / vaak / intensief erop zit.
Zoek het zelf denk ik beetje in kruising tussen freestyle en academisch als je er al een stempel op wilt drukken :) gemixt met beetje gewoon boerenverstand of zoiets :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:41

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:27

Belker *\o/* *\o/* *\o/* Wat gaaf, zo ontzettend leuk voor je, lekker gaan genieten met je nieuwe aanwinst. Wanneer komt ze bij jullie wonen?

Tine eindelijk het nieuwe zadeltje *\o/* en druk met de lange lijnen :D

HT weer terug van vakantie en gelijk vreselijk weer -O-

Even niet veel nieuws hier, gaat goed met al mijn schatjes :D met al die hoosbuien verzuim ik lekker en volgens mij vinden mijn vrienden dat helemaal niet erg :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:08

Belker *\o/* Gefeliciteerd

Tine als ik aan de hand werk dan gebruik ik wel een kaptoom: je kan dan namelijk bovenop de neus stelling vragen. Als je dat met het bit doet vanaf de grond, loop je risico dat paarden het hoofd kantelen of alleen de onderkaak scheef doen en de bovenkant niet meenemen. Aan de kaptoom kan ik fijn buigen vanaf de grond.

Aan de longe of lange lijnen, gebruik ik het hoofdstel met bit.

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:22

Ik kom even onder een steen vandaan. Beetje te druk geweest.

Belker wat een ontzettend knap paardje!

Tine heeft genoten van de trektocht ondanks de vele km's ach weer wat geleerd toch. en stiekem al heel goed bezig aan de lange lijnen :D Det wordt vaak erg boos van dat soort dingen, kreng wil eigenlijk gewoon voor een kar geknoopt worden haha.

VHU is op zoek naar ideeën ? Je bent lekker bezig zo toch met Catey?

Dingetje is aan het spijbelen door de regen (groot gelijk)

Ik heb vorige week redelijk wat met Det kunnen rijden, maar de onderlinge wedstrijd ging van geen kant. Ze raakte weer zo in de stress. Kreeg het advies liverpool erin en sperriem erom, druk erop en aan de bak..... Daar ga ik dus niets mee doen. We hebben te weinig dressuur gereden het afgelopen halfjaar en ze word dan gewoon gestresst als alles ineens echt MOET. Dus ik moet meer oefenen, dan wordt ze weer sterker en zekerder van de oefeningen. En toevallig was ze wel braaf op een enkelgebroken kunststof 4ringstrensje :P (maar allerlaatste worden in de dressuur op mijn eigen club viel me wel ff zwaar) Gelukkig gaan we volgende week naar Chardon, dan 4 dagen later mijn eigen instructeur en 2 weken later komt hij alweer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:06

Lekker advies, de manier om je paard kapot te rijden wat een sukkels heb je toch :x
Gaat vast goedkomen Ips, maar dan wel op jouw manier!

Ben idd wat op zoek vooral ook met het oog op de komende winterperiode, waarbij de paarden op de paddocks staan en ik haar de gelegenheid moet geven dat ze meer energie kwijt kan als ik met haar bezig ben. Dus zoek het een beetje in naast rijden, lange lijnen / handwerk op de grond e.d. Ben met rijden niet zo sterk, daar red ik het niet mee.
Vandaag met kaptoom (nu we die toch hebben :P ) begin gemaakt maar was eigenlijk noodgedwongen want ze bleek opeens naast bitloos ook stuur en remloos, moest parkeren op dikke billen van Fries van stalgenootje naja :roll: denk dat wil ik niet dus eraf gestapt en lijn eraan en aan het werk. Blijkt dat ze dat dus heel goed kan wat een knapperd zeg, prachtige galop :~ toch bit er maar weer in ivm het stuurloze gedoetje en denk doordat we met het grondwerk de vooruitknop er weer op hadden gezet ging het, na even wat gehaper, ook weer goed met bit erin :+
Was erg leuk werk met kaptoom en lijn dus denk dat we dat in ieder geval vaker gaan doen :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:23

Zo blijven we allemaal puzzelen toch!
Overigens klinkt het advies iets radicaler als wat het lijkt. Deze man heeft handen als kolenschoppen, maar rijd qua druk als een meisje van 12 :P Alleen hij beweert dat onze instructeur er druk op zet. Dat zou kunnen, maar die is 300 x sneller in zijn hulpen(en dan naar het loslaten toe) als dat ik dat ben. Vandaar dat ik die weg niet als een optie zie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:41

OK helder :) ja dat puzzelen maakt het ook zo leuk natuurlijk, anders is het ook maar saai. Soms is minder puzzelen wel wat handiger en soms raak je nooit uitgepuzzeld of zijn er stukjes zoek :list: :))

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:21

Ik rij ook met Liverpool en sperriem daar is toch niks mis mee? Je handen maken iets scherp of niet

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:24

Ik ben er zeker niet tegen Baudyh, maar bij Det is het spanning die ze uit door rare trucjes met haar mond te gaan doen (achter de teugel, tong erover). Als ik dat dicht ga snoeren (en dan bedoel het niet superstrak ofzo), dan ben ik symptomen aan het bestrijden en niet aan het oplossen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:24

ips: heel herkenbaar,ik ben zelf ook niet zo snel met hulpen geven(te traag),sun ging tong over het bit gooien ,ik gaf onbewust dus echt heel veel druk op haar mond,kon haar ook niet terugrijden enz nu met privéles van andere instructie dan menles op vereniging geen last meer van hangende pony op bit en een baas die ging terugtrekken en....geen tong meer over het bit gehad _/-\o_
ga nu voorlopig alleen vaardigheid,marathonrijden op menles en de dressuurles van andere instructie(anders raak ik zelf in de war ,mennen op 2 verschillende manieren) :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:14

Liverpool en sperriem is niets mis mee maar de toevoeging 'en dan goed druk erop zetten en aan de bak' dat klinkt bij mij niet lekker.
Had bij Ollie ook liverpool en sperriem, idd niets mis mee. Zonder sperriem lag het te onrustig in haar mond. Die ging 'klapperen'.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:25

Hier bij Rembrand ook liverpool met sperriem. Anders ging hij met zijn lippen spelen met de scharen.

Zaterdag gezinsuitbreiding *\o/* *\o/* *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:47

Vertel Tine wat voor uitbreiding?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:18

Ik gok een pony....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:21

Jij mag niet meer gokken.
Vandaag voor 2e keer bij 3 jarige Welsh geweest, is nu 2 mnd onder het zadel. Instructrice was mee (zij gaat haar doorrijden) Superfijn karakter en loopt ook erg leuk.
Merrie, 1,46

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:23

Knappe poon! Afstamming?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:47

Wat een mooi koppie!!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:48