[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Youri123

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:12

Net nog wat meer dit topic door gelezen. En echt super leuk al die combinaties

Gelijk een vraagje? Weet iemand een leuke frontriem voor mannen? Ik merk dat mijn paard onder het zadel beter reageert op zijn Rambo Micklem dan op zijn normale hoofdstel aangespannen. Dit gaat voornamelijk op de opontoudingen en het sturen. Nu ben ik zelf best creatief en hou van uitdagingen dus ga ik zelf maar beginnen aan een anatomische men hoofdstel. Daar wil ik dan ook een leuke frontriem bij maken. Vind de 'standaart' men frontriemen maar niks en glitter al helemaal niet.

Heb nu het idee om een Rambo Micklem variant te maken alleen dan bredere riempjes en een veel bredere neusriem. Mocht iemand andere gevormde anatomische men hoofdstellen hebben. Wil je dan een foto delen en je ervaring? Dan kan ik daar wellicht dingen uit mee nemen.

Mocht iemand nog een oud men hoofdstel omgeving Rotterdam hebben maat full hebben die voor een klein prijsje of gratis weg mag omdat die zo kapot is hoor ik het ook graag. Hier wil ik de oogkleppen dan vanaf halen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:46

Wat leuk allemaal nieuwe gezichten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd :)

Ik heb besloten dat ik Elonia met rust ga laten voor dit jaar. Ze heeft er 3x voor gestaan en heeft laten zien dat ze dat braaf kan. Dat is eigenlijk genoeg, dus volgend jaar na het veulen weer verder. Vanmiddag heb ik weer les, dus ik pak Veronia daarvoor. Dit wordt dan de eerste keer dat ik het helemaal zelf ga doen en gewoon les krijg, dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ik hoop aan het einde ook een stukje de weg op te gaan, dan krijg ik er ook wat vertrouwen in om dat zelf te gaan doen. :) . Het voelt gelukkig wat minder ijzig aan dan gisteren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:55

assie schreef:
Welkom nieuwelingen :) . Nouja... "nieuw"

@dierenfan: volgens mij kun je in mijnknhs in het adresboek zo'n lijst vinden. Je kunt ook even de secretaris van jouw district (zuid/oost/noord/west) vragen, die weet er sowieso een hele hoop. Enige is dat de lesdagen daar wrs niet bij staan.

Bedankt voor de tips! Hier was ik zelf nooit op gekomen!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:56

Bedankt allemaal!
Ik ga zeker proberen hier mee te kletsen.

Voor youri123, ik maak zelf frontriemen en heb een keer een frontriem voor mn menhoofdstel gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Nou ben ik nog niet tevreden over de kleuren haha.
Dus ga binnenkort een nieuwe maken.

Meteen een vraag aan jullie "kenners"
Ik rijd met een roadster wagen, vrij zwaar, ik heb 1 set remmen die niet werken maar verder is de kar prima. Mijn vent heeft pas nog fanatiek aan de kar gewerkt om hem netjes te maken.
In de tussentijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe wagen.

Nu kwam er via de koetsenmaker een wagen voorbij die helemaal in onze kleuren past. Maar wel gebruikt, wat roest her en der en steenslag op de wielen. Zit wel nieuwe stoel op en ziet er verder netjes uit.
Zouden jullie daar een kar voor laten staan?
Ik heb geen idee hoe snel een kar er gebruikt uit ziet.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:04

Zooo ineens gaat het hard, ff bijlezen allemaal.

Hallo iedereen die er bij is gekomen, ik ben zelf ook net komen kijken in dit topic. Wat een leuke verhalen en fotos van hele knappe paardjes.

Dierenfan, tjee zon lijst zou ik ook wel willen. Ik heb wel les gevonden maar ik weet dat er veel gemend wordt bij mij in de omgeving maar denk dat het allemaal insider tips zijn want online is er niks over te vinden.

Kwa hoefschoenen ff een heel andere tip, kijk eens naar Hoefarmor, is mij aangeraden en ken veel mensen die er super blij mee zijn. Hier ga ik het ook gebruiken bij een van mijn merries die haar verzenen te ver afslijt en een ruin die nog niet goed gewend is zonder ijzers en snel slijt. Wat ik heb begrepen in mijn zoektocht naar hoefschoenen is dat ze echt goed moeten passen en dat wordt lastig in de grotere maat, maatwerk is een optie maar prijzig, door het gewicht van de zwaardere paarden slijten ze veel sneller en dus vaker vervanging nodig. Let wel dit is niet mijn ervaring maar wat mij geadviseerd werd in de zoektocht, heb contact gezocht net passers en was eigenlijk overal beetje het antwoord.

Gister heerlijk rondje gemend op locatie bij een vriend met mijn lieve kasteel Frene oftewel Freggel zo als ik hem noem. Wat zalig. Gewoon ff rondje om over de weg met veel verkeer en alle tijd om weer ff bij te klesten gehad omdat het zo lekker ging. Zoooo fijn. Nu dus op zoek naar plekjes om dat vaker te doen zodat we het ritme erin houden om op pad te gaan. Frene is geen fan van de trailer dus dat geeft hem wat stress, maar hij is ook nog niet zo lang bij mij dus daar werken we aan.

ff verder alles bijlezen...

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:16

Allereerst welkom nieuwelingen :j

Bedankt dierenfan. Ik denk dat stilstaan idd geen goed idee is want dan kan hij alle kanten op. Ik blijf dan liever doorstappen en zeg wel tegen de groom die er naast loopt of ze wil zingen of zachtjes praten, kijken of dat helpt :j

@tenno7 ja ik rijd enkelspan met hem. Ik had geprobeerd in dubbelspan te rijden met mijn brave pony maar dat was geen succes want hij trok de kar en zij is te "sloom" voor hem helaas want dat was idd ook eerst mijn idee.
Hij gaat wel volgend jaar met mijn andere jonkie naar een beleerder toe om van hun 2 een 2span te maken. :) mijn andere jonge pony reageert niet zo heftig op groot verkeer.

Wat leuk die frontriem ivypower89 <3

Ik blijf door oefenen met mijn jonge pony. Momenteel heb ik ook een nieuwe verzorgster erbij die me daarbij vaker kan ondersteunen *\o/* en heb haar aangeleerd hoe je moet mennen dus kan zij alleen op pad met mijn brave oudere merrie.

Even een vraagje hoe onderhouden jullie de rem? Sprayen jullie er af en toe iets op ?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:03

Welkom. Ieuwelingen.

Vandaag even lekker heen en weer benen strekken gedaan. Oftewel, we gaan naar een fijn glooiend zandpad en galoperen dat deels af en gaan weer terug. Fiesta hoefde niet zo erg maar vond dit wel heel leuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:05

ivy_power89 schreef:
Bedankt allemaal!
Ik ga zeker proberen hier mee te kletsen.

Voor youri123, ik maak zelf frontriemen en heb een keer een frontriem voor mn menhoofdstel gemaakt.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Nou ben ik nog niet tevreden over de kleuren haha.
Dus ga binnenkort een nieuwe maken.

Meteen een vraag aan jullie "kenners"
Ik rijd met een roadster wagen, vrij zwaar, ik heb 1 set remmen die niet werken maar verder is de kar prima. Mijn vent heeft pas nog fanatiek aan de kar gewerkt om hem netjes te maken.
In de tussentijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe wagen.

Nu kwam er via de koetsenmaker een wagen voorbij die helemaal in onze kleuren past. Maar wel gebruikt, wat roest her en der en steenslag op de wielen. Zit wel nieuwe stoel op en ziet er verder netjes uit.
Zouden jullie daar een kar voor laten staan?
Ik heb geen idee hoe snel een kar er gebruikt uit ziet.

Ik vind mezelf geen kenner, dat even voorop gesteld.

Maar ik zou een wagen niet laten staan op wat roest en steenslag, kwestie van een likje verf en hij ziet er weer als nieuw uit. Maar als de rest maar wel goed is, onderstel, remmen, banden etc.

Creatief trouwens die frontriemen!

Youri, ik heb net een oud menhoofdstel maat full weg gegeven..heb er volgens mij nog wel een hangen maar die is echt heel erg oud. Zit trouwens ook niet in de buurt zie ik.

Muronia, misschien ook wel fijn om Veronia wat verder te bevestigen en je even alleen daar op te focussen. Ben benieuwd hoe de les gegaan is!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:25

Belangrijkste voor mij zijn goede remmen. Na 1 keer stil te hebben gestaan met vastgeslagen remmen op 6km van huis is dat voor ons echt het allerbelangrijkste. En daarna de vering.
Weinig rol weerstand, onafhankelijk lamoen en compact zijn standaard, zonder discussie.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 15:11

KC schreef:
Zooo ineens gaat het hard, ff bijlezen allemaal.

Hallo iedereen die er bij is gekomen, ik ben zelf ook net komen kijken in dit topic. Wat een leuke verhalen en fotos van hele knappe paardjes.

Dierenfan, tjee zon lijst zou ik ook wel willen. Ik heb wel les gevonden maar ik weet dat er veel gemend wordt bij mij in de omgeving maar denk dat het allemaal insider tips zijn want online is er niks over te vinden.

Kwa hoefschoenen ff een heel andere tip, kijk eens naar Hoefarmor, is mij aangeraden en ken veel mensen die er super blij mee zijn. Hier ga ik het ook gebruiken bij een van mijn merries die haar verzenen te ver afslijt en een ruin die nog niet goed gewend is zonder ijzers en snel slijt. Wat ik heb begrepen in mijn zoektocht naar hoefschoenen is dat ze echt goed moeten passen en dat wordt lastig in de grotere maat, maatwerk is een optie maar prijzig, door het gewicht van de zwaardere paarden slijten ze veel sneller en dus vaker vervanging nodig. Let wel dit is niet mijn ervaring maar wat mij geadviseerd werd in de zoektocht, heb contact gezocht net passers en was eigenlijk overal beetje het antwoord.

Gister heerlijk rondje gemend op locatie bij een vriend met mijn lieve kasteel Frene oftewel Freggel zo als ik hem noem. Wat zalig. Gewoon ff rondje om over de weg met veel verkeer en alle tijd om weer ff bij te klesten gehad omdat het zo lekker ging. Zoooo fijn. Nu dus op zoek naar plekjes om dat vaker te doen zodat we het ritme erin houden om op pad te gaan. Frene is geen fan van de trailer dus dat geeft hem wat stress, maar hij is ook nog niet zo lang bij mij dus daar werken we aan.

ff verder alles bijlezen...

Ik men altijd met hoefschoenen en dat gaat vooralsnog prima, Ik heb de Cavallo Bigboots en dat zijn mooie stevige schoenen en blijven ook mooi zitten ook door modder enz.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:12

pjer schreef:
Weten jullie misschien nog goede plekken voor les rondom eext in drenthe?

Misschien was het antwoord al gegeven, maar Rudolf Pestman woont in Eext!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:09

Dat was toch zo fijn vanmiddag <3 . Wat heb ik een boel te leren, maar daar kan ik nu echt mee bezig. Ik moet mijn focus van de voorkant van het paard afhalen en veel meer op haar kont gaan letten en het paard in het geheel. Klinkt zo logisch maar als je altijd hebt gereden dan ken je niet anders dan die voorkant en is het best lastig om dat even anders te gaan doen. Super interessant. Ik heb ook geleerd dat ik me warmer aan moet kleden bij het mennen. Jeetje wat was het koud _O- .

We zijn eerst in de bak aan het werk geweest en daarna nog de straat op. Auto's en fietsers en wandelaars tegengekomen. Ik mag dit nu zelfstandig met groom gaan oefenen. Ik kreeg de tip dat als we iets passeren waarvan ik denk dat het spannend kan zijn, de groom van de wagen laten gaan,paard aan de hand nemen en ernaast lopen. Dus niet stil laten staan, maar gewoon door stappen. Zodra het gepasseerd is kan de groom terug op de wagen.

Paar plaatjes van in de bak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh en nog een leuk nieuwtje.. ik heb vreselijk veel geluk want het gareel past Veronia als gegoten! Xander stond versteld, dat hadden we beide eigenlijk niet verwacht. Dan weet ik nu ook zeker dat hij Elonia niet gaat passen, maar dat geeft niet. Dit is al erg leuk.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:44

Oohh geweldig zeg Muronia. Ziet er heel fijn uit..en ja kan echt steenkoud worden op een wagen whaha. Ookal hebben wij een binnenbak. Dan alsnog soms echt steenkoud whaha

Gaaf die frontriemen! En nee zal niet daarom een kar laten staan. Hier voeig jaar 2e hands een kar gekocht en de remmen waren versleten..voor een mooie prijs kunnen overnemen en gewoon zelf even nieuwe remmen op gezet. ( manlief dan haha )

Hier morgen hopelijk weer even een rondje buiten mennen. Even kijken of ik weer iemand kan fiksen die mee wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:38

Nou Muronia, dat ziet er echt al super netjes uit! Dus doe jezelf niet te kort. En fijn dat het gareel zo goed past.

Nu buiten mennen lijkt me ook wel erg koud brr..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:50

Welkom alle nieuwe mensen *\o/*
Muronia wat goed dat gareel past.zeker koud buiten,ik men s'winters altijd in een skibroek( eigelijk in een hele oude gewatteerde die niet meer gemaakt worden)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:37

Afbeelding

Net opgehaald en ben zooooo blij! Hopelijk enorm veel jaren plezier met deze kar en onnoemelijk veel kilometers!
Geen idee qua merk enz maar voor mij helemaal het einde. Vind hem net iets meer af dan de gemiddelde wedstrijd menwagen. Geen idee of je deze meer moet zien als recreatie marathon menwagen oid maar voor ons voldoet hij aan alles wat wij nodig hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:39

Muronia fijn joh dat het gareel zo past! Veel plezier ermee!
Die skibroek tip ga ik onthouden! Hoewel ik het niet vlot koud heb en tot nu toe legging onder winter spijkerbroek ook top werkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:54

Dat is ook wel een hele knappe wagen dierenfan! <3 Heel veel geluk ermee.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:16

Hele leuke wagen dierenfan!

Valt volgens mij idd onder de recreatie marathonwagen, maar wat maakt dat verder uit! Als jij er maar mee kunt doen wat je wil :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 16:04

Gefeliciteerd!
Die koets lijkt verdomd veel op die van mij - en dat is een Voskamp marathonwagen, met voor en achterrem en molenrem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:22

swartbeessie schreef:
Gefeliciteerd!
Die koets lijkt verdomd veel op die van mij - en dat is een Voskamp marathonwagen, met voor en achterrem en molenrem.

Deze leverancier is ooit door voskamp over genomen dus klopt. Enkel geen molenrem maar voor mijn doel niet nodig en nooit gehad ook. Wordt toch 90% recreatief rijden maar de bedoeling is wel meer onverhard in de bossen. Vind dit qua afwerking stuk mooier dan de puur wedstrijd menwagens en wedstrijden zit er maar af en toe in voor de fun

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:21

Hele mooie wagen!! Kun je fijn ook iemand meenemen!
Hier ook een voskamp wagen en lijkt er ook wel op.

Hier een heerlijk zondags ritje gemaakt. Ging echt weer heel fijn en wordt buiten steeds braver. Even wat leuke kont foto's haha
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw hoofdstel is goedgekeurd ook. Veel fijner dan mn oude.

Dit is mn oude.

Afbeelding

En de nieuwe.
Uiteindelijk gekozen om frontriem onder de windriemen te houden. Vindt dat toch mooier dan eroverheen
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:42

Dat ziet er heerlijk relaxed uit Tenno. Ik heb voor Elonia een ander hoofdstel gekocht, een x-full aangezien ik de full te krap vond zitten. Die heeft precies zulke riemen waar de kleppen aan zitten, maar ik vind de kleppen iets te dicht bij haar ogen zitten ermee. Deze lijken er ook vrij dicht op te zitten? Ik zou ze zelf graag iets wijder willen hebben. Nog even puzzelen of dat lukt. De rest van het hoofdstel zit wel veel fijner.

Trouwens.. ik was altijd fan van je paard Tenno.. is hij er nog?

Ik heb besloten om me in te schrijven bij een menvereniging per 1 januari en me uit te schrijven bij de rijvereniging waar ik lid van ben. Dat gaat toch niks meer worden. Ben ik net zo ver dat ik een keuze heb gemaakt voor een vereniging, moet ik een formulier downloaden en uitprinten.... ik heb geen printer _O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:44

Makkelijk dat wij geen oogkleppen gebruiken en hun voorpluk over de frontriem gaat. Scheelt hoop puzzelen haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:47

Ik heb altijd ruzie met de voorpluk _O- , krijg dat nooit netjes eronder.