[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:00

Vhu sterkte
Ava jij ook weer veel sterkte. En jij hebt geen kleine dingen helaas

Vandaag stond een route van 27 km op de planning, naar Orvelte en weer terug. Dat werd in de praktijk 33 km. Prachtige natuur gezien. Helaas wel regelmatig keienpaden en een graspad met gevaarlijke gaten. Weer genoten. wat is het gaaf om dit samen met je kind te mogen doen. Ben wel helemaal versleten en mijn rechter heup, die sinds een week pijn doet, voelt ook niet fijn. Maar ach, dat valt in het niet. Prachtig weer ook vandaag. Rembrand was wel erg moe, maar Sam had nog wel een ronde gekund geloof ik. Rembrand zal morgen wel weer 4 dikke benen hebben. Ik schrok best vanmorgen. Gelukkig trok het snel weg. Maar ja, normaal staat hij nooit op stal, zeker niet na zwaar werk. Morgen ca 15 km en dan met trailer weer naar huis. Dit gaan we echt vaker doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:12

En het is weer maandag ...
Hoe stond Rembrandt erbij vanochtend Tine? En die Sam ja die doet dit natuurlijk met twee vingers in haar neus :+ geweldig dat jullie dit hebben gedaan en wat fijn dat het weer meezat helemaal top!

Dank je Ava. Ik hoop dat het relatief goed met je gaat momenteel :(:)
Het is zo onwerkelijk als iemand zo maar pats boem er niet meer is. Ik kende haar niet goed hoor, maar altijd praatje, lachen, leuk mens en dan houdt het opeens op ... vind het niet te bevatten...

Vandaag Cathey met halster gereden, ze wil nauwelijks druk nemen op het bit en dan is het op een gegeven moment de vraag zit het in haar lijf of zit het in haar mond of wat is er aan de hand. Nou het zit duidelijk in haar mond/lagen want na nog geen 5 minuten liep ze als een ander paard rond. Ze heeft een hele smalle kaak en een lange mond/mondspleet waardoor kiezen vrij snel beginnen als mondspleet ophoudt. Denk dat het daar mee te maken heeft. Eens op puzzelen hoe en wat en natuurlijk ook tandarts er maar even bij halen maar ik denk niet dat het iets in haar gebit is meer iets in hoe het hoofd/kaak/mondspleet überhaupt gebouwd zijn. Maar overweeg anders gewoon bitloos te gaan rijden ze reageerde prima op het halster, Micklem hoofdstel bestelt, kunnen we in ieder geval alle mogelijk variaties mee gaan proberen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:40

Hallo allemaal, weer terug van onze trektocht. Wat is het supergaaf om dit met je eigen paard en eigen kind te doen!!! Heb nog uitgebreid verslag gemaakt op fb, dus ik hou het hier maar kort ;-). Prachtige natuur gezien, ontzettend getroffen met het weer (de voorspellingen waren van te voren niet zo best namelijk) en super trots op zoonlief en natuurlijk onze paarden. Voor Rembrand was het wel zwaar, vandaag er dus ook maar regelmatig naastgelopen. Volgende keer minder kms per dag.

Vanmorgen had Rembrand wel weer 4 dikkere benen, maar minder dan de 1e dag gelukkig. Nu staan ze weer lekker thuis in eigen wei. Amerigo helemaal blij.
Morgen komt er een kindje kennismaken, die gaat wellicht Amerigo 1 of 2 keer in de week rijden. Het is de dochter van Patricks juf. Wel grappig.

VHU: lastig zo'n mondje. Sam heeft ook grote mondspleet, maar gaat gelukkig goed met bit. Hopelijk vind je een goede oplossing.

Helaas nog niets verder gekomen in mijn boek, veel te moe om me erop te concentreren. Hopelijk morgen weer puf.

Fijne dag verder

Belker

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:15

Ik sluit me bij jullie aan.
Wat gaaf Tine, je trektocht.

VHU dat wordt puzzelen. De micklem is erg fijn. Ik gebruik niks anders meer.

Vandaag eerste dag freibergers kijken overleefd. Morgen nog een dag te gaan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:58

Wat is micklem?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:02

Speciaal hoofdstel van Horseware. De rambo micklem. Anatomisch gevormd enzo ;) .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:25

Heel benieuwd naar je verhalen van het paarden kijken Belker!

https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 783?v=True meer info over het hoofdstel.
Ik heb voor Ber een FRA bitloos sidepull maar weet bij Cathey niet precies wat nodig is dus dacht koop er dan maar een waar alles bij kan :+

Vanmiddag nog naar Ber geweest, ze gingen van de stal net een stapritje doen en kon nog aansluiten, ik liep met Ber aan de hand. Was gezellig :) en goed voor Ber, zo in een groep is er niets mee aan de hand. Ze is nog steeds beetje bozig naar de geiten maar lijkt zich goed te zetten in de groep /3

Daarna gewerkt, net weer thuis.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:32

Ik rijd Janouk en Meneer Anton altijd met Micklem Rambo Hoofdstel.
Voor Janouk toen gekocht omdat het de hoofdzenuwen ongziet. Geen druk op het hoofd. Het beviel zo goed, dat ik voor Meneer ook dat Hoofdstel heb gekocht.
Je moet wel de originele kopen, de imitaties zitten niet.
Als je wil kopen, kan je wachten op kortingacties bij Paardendrogist of Agradi, dat wil behoorlijk schelen.

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:03

Ik heb idd die van de paardendrogist gekocht. Weet ik ook als het niet past dat ik het weer retour kan doen. Vind het een superwinkel. Heb gisteren direct besteld, is wel hele uitgave maar wil wel graag kunnen rijden. Met het bit in heeft ze echt last bleek dus toen ik met het halster reed. En misschien lost de tandarts het probleem wel op maar dan nog is het een prima investering zo'n mooi hoofdstel denk ik. Misschien blijven we wel bitloos rijden, ook weer leuke uitdaging :) Heb voor Cathey nu een goedkoop hoofdstelletje van Pagony, ook prima als het voldoet trouwens. Maar heb nog niet veel in 'materiaal' voor haar geinvesteerd (dekens allemaal 2e hands, zadel had ik nog liggen en past toevallig goed :+ halstertje van Ber over) ze heeft alleen een nieuw zadeldekje gekregen dus had zoiets van zo'n mooi hoofdstel mag ze wel hebben :o

Nou ze zeiden dat het vandaag baggerweer zou zijn maar het is hier droog :D

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:56

Goedemorgen :wave:

Gaaf Tine zo'n rit samen met Patrick *\o/* <3
Vhu lastig met Cathey in haar mond, maar wellicht met je nieuwe hoofdstel dat het straks allemaal super gaat. Ik ben tegenwoordig van de hele simpele bitten, zo heb ik een rubbere ongebroken bustrens van trust aangeschaft en moet zeggen, ze accepteren het allemaal wel redelijk goed, Milla loopt er ook super op. Ik ben even van geen staal en zo simpel mogelijk.

Zaterdag heb ik strandrit gehad met de fell pony van onze voorzitter, wat heb ik genoten en gelachen en wat is het goed voor mijn zelfvertrouwen geweest *\o/*
Zondag stoute schoenen aangetrokken, vriendin gebeld met ook een Spanjaard en we zijn op buitenrit geweest. Voor het eerst los en meneer moest voorop, had geen hulp nodig :=
We hebben op en top genoten en gelachen. HEb nog wel even in de bossen gestaan voor een mountainbiker die aan kwam en tegelijk een mevrouw met een erg verveld blaffend hondje, dat vond hij spannend.
Maar mij hoor je niet klagen :D

Belker zat er al wat voor je tussen, tussen de Freitbergers? Ben heul benieuwd, had tot voorkort er nog nooit van gehoord, totdat een kennisje er 1 ging bezoeken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:19

Echt helemaal geweldig je buitenrit! Zul jij op een rose wolk hebben gezeten zeg *\o/*
Ja de Trust bitten hoor ik opeens meer mensen over. Maar wat is er nu zo bijzonder aan afgezien van dat ze er gewoon erg mooi uitzien? Zijn ze dunner/dikker/lichter/zwaarder/meer/mindergebogen of wat dan ook of iets speciaals met materiaal? Kan er geen info over vinden?
Had Cathey op dubbel gebroken harry horse bitje, aurigan en nog een appelbitje geprobeerd maar was allemaal niet zo verschillend qua reactie. Appelbitje was nog het beste van de bitten. Maar ze is met bit in heel terughoudend, heb niets in mijn handen. Hou ik niet van. Wil wel iets hebben, voel ik me zelf ook zekerder bij. Daarom voelde ik me met het halster dus ook zekerder dan met het hoofdstel.
Maar mijn hoofdstel is er al, kreeg net berichtje *\o/* leve de super service van de paardendrogist. Dus ga zo direct uitproberen *\o/*

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:35

http://www.dochorse.nl/trust-flexi-soft-bustrens.html

Deze heb ik.........niet dik en niet dun, is flexibel en zacht.
Allen de prijs is wat hoog, maar ik ben blij dat ik het gekocht heb.......wordt veel voor jonge paarden gebruikt, vind het vriendelijk, je trekt het ook niet door de mond. Heb het idee dat zo ver een bit prettig kan zijn dit wel prettig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:27

*\o/* wat een stoerebuitenrit, dingetje, top.

Succes, vhu met het hoofdstel. Het is evenpassen en verstellen tot het fijn zit. Ik rijd zonder de klemmetjes.mij te lastig

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:23

Dingetje: stoere buitenrit! Heerlijk dat je zo hebt kunnen genieten.
VHU: ik ben ook erg tevreden over de paardendrogist. Goede service, snelle levering. en nog lekker gewandeld met Ber
Hier lopen ze allemaal op dubbelgebroken bit, en dat bevalt prima. Ik hoor wel wisselende dingen over rubber bitten, en niet allemaal even positief (brandblaren in mond, als hij stuk gaat blijft er een stuk ijzerdraad over enzo), maar goed, heb er zelf geen ervaring mee.

Vanmorgen Sam en Rembrand even gelongeerd. Liepen beide erg fijn. Straks mag Amerigo nog aan de bak met eventuele nieuwe bijrijder. Ik ben benieuwd.

En we hebben info opgevraagd voor een 4 daagse trektocht (maar dan met minder kms per dag).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:42

Nou moet wel zeggen dat het ongelovelijk knap staat het nieuwe hoofdstel :* maar of het helemaal de oplossing is weet ik nog niet heb het nog niet goed uit kunnen testen, we zullen zien de komende tijd. Het regende zooooooo giga dat we maar weinig hebben kunnen doen. Voordat ik het hoofdstel goed had zitten was het dus gaan regenen, nadat de regen was opgehouden was de bak soort van overstroomt :7 dus alleen even erop gaan zitten voor het idee dat ik erop had gezeten met het hoofdstel zeg maar :+

Echt zo grappig er zit een ringetje op voor longeren, op de neus, wilde ik longeer lijn aan klippen ze schrok zich helemaal wezenloos dat er opeens een lijn aan haar neus hing }:0 toen ik het hoofdstel af deed begon ze te likken en kauwen alsof er een bit uit ging wat niet kan want er hing dus niets in :o?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:41

Wel fijne winkel de paardendrogist maar vind ze vaak te duur.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:50

Ik let ook altijd erg op de aanbiedingen :$ heb je helemaal gelijk in Baudyh.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:34

zo zo jullie hebben aardig bijgeklets hier....ik ben weer terug ik koud :brr: nederland,eens niets gedaan tijdens de vakantie behalve eten,strandhangen,eten, zwembadhangen,eten, saunahangen eten,soms is dat ook eens fijn,nu weer de wekker zetten en alles weer normaal...
zo wat hebben de ponys een dikke jas aangetrokken in een week tijd :x

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:49

Gisteren was zoonlief mee naar yogales. Hij vond het zo leuk dat hij vandaag een priveles heeft (zijn ademhaling moet eerst verbeterd voor hij naar groepsles kan; denk dat dat heel goed is voor het paardrijden)
En de dochter van zijn schooljuf gaat Amerigo 1 of 2 keer in de week rijden. Ze deed het zo leuk, ondanks de stortregen.
Heb wel 3 uur moeten wachten voor Amerigo weer droog was. Zaterdag maar even langs scheerapparaat halen, want dit is niet leuk zo. Maar wil eerst wachten tot dierenarts in opleiding langs geweest is, zodat ze kan zien wat PPID met een vacht doet.

Nu wachten op het nieuwe zadel en vanmiddag ook nog met Mowgli naar de dierenarts. Die wordt steeds magerder, is een slechte eter (al zijn hele leven) dus als ik hem iets extras geef, eet hij na paar dagen helemaal niet meer of hij is aan de diarree. Met de winter voor de deur wil ik toch wel dat hij iets aan reserve heeft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:12

He wat leuk Tine, zo is jouw yoga les toch nog ergens goed voor :) en wat leuk dat Amerigo een bijrijdertje heeft gevonden.
Helpt iets van schapenvet anders voor Mowgli?
Welkom terug HT nou je treft het wel met het weer wat een omslag :7
Het heeft hier werkelijk gigageregend straten stonden blank...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:25

Zadel is binnen. Helaas nog niet gevuld met wol, dus volgende week gaat zadel weer weg. Maar kan zoon eerst een week uitproberen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:53

Ok, jammer dat het weer wachten wordt. tine.
Leuk verslag van jullie trektocht.

Klinkt lekker je vakantie HT, hopelijk wen je weer aan deze kou en nattigheid.

VHU, bijzondere dame Cathey.

Hier een verslag van mijn 2 dagen paard zoeken. Maar even gekopieerd.
Hier maar even een verslagje van onze zoektocht.

Een freiberger was voor ons een hele bewuste keus. De eerste keer dat wij in Den Bosch Paard en Koets bezochten, jaren geleden, zagen we de freibergers al in actie. Daar hebben we echt van genoten. Ik zei tegen Hielke dat het net een Ebo in een groeter formaat vond en als ik later ouder was dan wilde ik er wel 1.

Eigenlijk hebben we het er al die jaren al eens over gehad en keek ik jaarlijks op de verkoopsite, http://www.freiberger-emmental.ch/verkaufspferde/ om te zien of er nog een leuk hengstveulen voor de opfok stond.

Na het ongeluk en de val van Bruno en mijn revalidatie, werd ik goed geconfronteerd met mijn beperkingen en mijn angsten. Die zijn er, meer dan waar ik over praat, en ook van invloed op mijn en ons dagelijks functioneren. ;(
En ondanks al die dingen geniet ik volop. De rust van het niet meer moeten is fijn.

Met dit in het achterhoofd is ook de beslissing gevallen om Bruno weg te doen en op zoek te gaan naar iets wat van nature al koel in de kop is. Iets waar ik op stap, alleen mee het bos in ga, gewoon weer terug naar het gevoel van " vroeger" met Gaija en Ebo. De belangrijkste eis was maat, rond de 1.55 vanwege mijn vriendin en het dier wat ik zocht moest zowel onder de man als voor de wagen beleerd zijn. Vanwege de laatste eis vielen al heel veel dieren in Nederland af. Hier op heb ik contact gezocht met een vriendin in Luxemburg met de vraag kun jij eens informeren wat een freiberger/ franches montagnes paard kost en wie wat te koop heeft staan.

Zij kreeg op haar oproep verschillende reacties en we hebben een route uitgestippeld. Wat mij betreft per dag 1 fokker met meerdere dieren en zo nodig, afhankelijk van tijd en energie konden we nog andere bezoeken.

We begonnen bij deze, http://www.elevagesjs.com, een zeer enthousiast fokker, met 4 dieren te koop. Varierend van 2 tot 6.
We hebben er met 2 een rondje door het dorp gedaan en ons verbaasd over hoe braaf ze waren. Net zadelmak, zonder morren mee, actief stappend en niet opkijken van de speelplaats met schreeuwende, rennende, spelende kinderen met allerlei materialen. Ze keken, dachten, hee wat leuk en stapten braaf verder.
Dat waren deze twee, het zware type (donkere 2,5) en een lichte (lichte bruine 3,5) type.
[ Afbeelding ]
Daarna nog meegeweest naar alle weilanden en zijn fokmateriaal gezien.

Hierna doorgereden naar een manege in de buurt waar ze er 1 te koop hadden staan.
Ook hier weer veel freibergers gezien waarbij de braafheid echt opviel. Veulens, enters, twenters stonden in stands te eten en te wachten Heel rustig, geen gezeur, ze stonden gewoon te wachten. Zelfs de veulens. Deze waren net uit Zwitserland gekomen.
Het ruintje bekeken, die werd voorgereden maar was het niet. Toen wij wegreden werden alle dieren uit de stand net aan de hand met zijn allen naar de wei gebracht. Ook dit was weer in alle rust en met respect voor de mens. :duimen:

Ik zat volledig aan mijn tax dus we zijn naar het hotel gegaan, hebben wat gegeten en zijn gaan slapen.

De volgende morgen naar een andere fokker. Deze had ook wat dieren staan die in mijn prijsklasse zaten. http://www.cheval-franches-montagnes.be ... vendre.asp

Ook hier weer een hartelijk ontvangst. Zijn paarden liepen allemaal bij het huis en waren goed te zien. Uitgebreid besproken wat we zochten wat we er mee wilden doen en toen zijn we met een merrie gaan mennen en later rijden. Erg gaaf om daar aangespannen de heuvels op en af te gaan en die dikbil te zien werken. Alles met een los leidseltje, zonder problemen. Dit was een dier wat idd precies bij ons doel pastte, maar in gangen een echte koudbloed was. Overladen met informatie zijn we weer vertrokken.

Ik had de merrie van de dag ervoor niet zien draven en was nieuwsgierig hoe zij liep. We zijn nogmaals bij deze mensen Langs gegaan om de lichte merrie nog eens te zien.
Beide merries liepen op de wei, uit het zicht. Meneer roept haar en ze kwam hinnikend aandraven. Echt te zoet.
Ik heb haar wat gelongeerd en we hebben haar los laten bewegen en ik wist genoeg. Deze werd het.
Volgens mij een fijn bruikbaar paard. Nuchter van karakter, vriendelijk en een knuffel. Fijne zeer goede ruime stap en de rest merk ik wel.

Een filmpje

[ Video ]

Voor alles geld gewoon dat de tijd het ons gaat leren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:07

Ohhhh Belker wat leuk voor je. Helaas zie ik geen foto's of filmpjes maar je verhaal uiteraard wel en het klinkt zo heerlijk +:)+ wanneer komt ze naar jullie toe en hoe heet ze?

Hoop dat het zadel gaat bevallen Tine :j

Hier vandaag beginnetje gemaakt met lange lijnen / lange teugelen met de side pull versie dus van de Micklem. Erg leuk om te doen. Cathey snapte er eerst niets van (stilstaan, achteruit- en opzijlopen ipv vooruit :o? ) maar uiteindelijk vrij netjes over de hoefslag links- en rechtsom gestapt en paar keer mooi ontspannen naar beneden. En dat alles in de bak, waar ze het vaak erg eng vindt maar daar was gelukkig vandaag niets van te merken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:56

De fotos
Meet mijn Franches Montagnes met zwitsers paspoort Savana
Merrie uit 2013, door omstandigheden geen Feldtest gedaan, maar kan in 2017 nog. Geen idee hoe hoog ze is, maar voor mij is het een mooi maatje. Ze is net beleerd, onder de man en aangespannen.
Afbeelding

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:57

Het filmpje.