Eerst maar eens hier op de wagen stappen voordat we dat soort touren gaan doen!
janouk
Geplaatst: 12-05-12 11:18
soms heb je van die dagen dat het zo fijn gaat en dat je van die lightball moments heb.
Ik krijg al een tijdje les Centered Riding (zit les voor mezelf) en les aan de hand met Janouk 1 x in de maand. En dat gaat zo fijn. Eerst half uurtje aan de hand werken aan lenigheid van Janouk en daarna een half uurtje aan de longe zit les voor mezelf.
Vandaag voor het eerst beide systemen gecombineerd bij het rijden onder het zadel in de les. Jemig, wat een openbaring. Eerst het ritme van Janouk alleen maar volgen en dan langzaam in het ritme de beweging overnemen. Aan de longe gaat dat prima, maar als ik dan zelf moet rijden/sturen dan merk ik pas hoeveel ik overneem in een verkeerd ritme, verkeerde spieren aanspan. En nu merk ik meteen hoeveel ik daarbij Janouk in de weg zit. Dat wist Janouk natuurlijk allang en haar uit haar natuurlijke loop duw.
Nu kon ik zo mooi buiging en stelling vragen, terwijl ik helemaal ontspannen Janouk nergens in de weg zat, en de passen werden ruimer en ruimer en de buiging en stelling was super. Zonder enige moeite. Ze was prachtig voorwaarts en ik hoefde het tempo maar minimaal te onderhouden.
Het zijn maar minimale verschillen, maar het gevoel is zo goed.
Nu nog kijken of ik dit gevoel ook zelf bij het rijden kan vinden en niet terugval in mijn oude manier van rijden.
Paul merkt voor de wagen zoveel verbetering van het werk wat Janouk en ik samen aan de hand doen. Dus het werkt ook goed uit voor de koets. Ze blijft in de galopwissels mooi in balans en recht en ook het omstellen in de slangenvoltes gaat nu voor de wagen mooi in buiging/stelling zonder dat ze naar binnen valt.
@janouk, wat klinkt het goed! Ik heb met Pablo altijd werk aan de hand gedaan ala Brenderup. Dat werkte echt super, mijn logge tankie kon wel schouderbinnenwaarts etc!
komt even jullie topic binnen vallen ben stalgenootje van Akshay, die zij dat ik het eens hier moest vragen en ik vroeg me af ofdat hier iemand ervaring heeft met [AR] vragen over de sulky Oxer ?
das ook om te smeren... misschien komt het dan wel los
*denkt mee*
VanHuisUit
Geplaatst: 12-05-12 16:50
Vast lamoen gelukkig geen ervaring mee... ook niet met sulky oxer trouwens, maar Jenkins @ bokt heeft er een gehad en volgens mij is die naar.... Happytime gegaan?
Nou dagje / paar uurtjes training geven ging rug/heup/bekken-technisch gezien maar net pffff durfde niet tussendoor ergens half uurtje te gaan liggen
Bij thuiskomst direct Aleve genomen en toen die ging werken maar even rondje gelopen met hondjes, nu voor de rest van de dag maar op de bank, hoop dan dat het morgen weer wat beter is. Wat is het trouwens lekker weer zeg, lekker fris met zonnetje
Maartje1990
Geplaatst: 12-05-12 16:51
nou het is een uitschuifbaar lamoen... dat alleen muurvast zit
wat heb je dan VHU?
VanHuisUit
Geplaatst: 12-05-12 17:00
Ongeveer 1.5 week heel hard van peerd gestuiterd had heup/bekken zwaar gekneusd, tja da's niet zomaar over. Maar 't gaat gezien hoe hard ik ben gevallen best wel goed hoor maar als ik een training/cursus geef sta ik heel veel en dat gaat nog niet zo lang. Heel lang zitten trouwens ook niet. Moet het gewoon afwisselen met af en toe even liggen
@Janouk wat fijn zeg dat het zo lekker ging, gaaf is dat als je zo 'een' wordt met je paard
Even EGOpost Heb de endurance rit van 37 km goed uitgereden en weer 3 winstpunten erbij!!! Het was een hele zware rit, veel blubber en boomstronken, maar Gwin ging als een speer! Niet moe te krijgen, helaas
vhu...druk geweest...denk wel om jezelf !! aks..hunebed...dacht al wat is het druk bij mij onder die steen, maar jij was er dus... dat vrolijkt de boel dan wel weer wat op !! janouk klinkt goed zeg die zitles ! top ! maartje....losmaken....beetje lomp doen, soms wat rammen met een hamer en een doek ertussen om beschadiging te voorkomen, maar eerst zeker weten dat er niet ergens een schroef in zit gedraaid of dat die gelast is succes !! hallo mel....kom je meekletsen ? hey ipsilonka....hoe gaat het ? frensie gefeliciteerd met je winstpunten...geweldig gedaan !!
Was ik net van plan om een ander mooi thuis voor Melody te gaan zoeken....loopt ze vandaag toch een partij slecht....dus....ga weer met haar slepen naar een DA .... kijken wat er loos is...dit kan zo niet. mijn gevoel zegt dat het niet alleen spat is..dat duurd nooit zo lang..en keert niet weer terug. dus..gedoe genoeg....en ben kapot.....straks als zoon naar bed is...lekker uitrusten.
hopen dat het toch meevalt biancacoo, met melody...
janouk
Geplaatst: 12-05-12 19:23
@frensie 37 km
Maartje1990
Geplaatst: 12-05-12 19:59
@VHU sterkte dan maar! @biancacoo: hoop ook dat 't niks ernstigs is! Maar klinkt niet goed... @frensie: gefeliciteerd, is dat óp of áchter je paard (ik vermoed dat laatste )
Heb uiteindelijk niks korter gemaakt, was ook niet nodig, wel denk ik dat ik de lamoen wat moet draaien want 't zit wat tegen z'n buik aan te duwen. Daarnaast had ik ook z'n broek wat los zitten, heb ik later even een slag extra om gemaakt en even uitgetest, toen deed het 't wel, want dat verloor gewoon de hele functie van de broek. Ook moet er nog wat lucht in de banden, maar verder is 't zover ik kan zien allemaal in orde. Wel is de lamoen volgens mij op de juiste afstand, maar ook dat kan ik fout hebben.
Zouden jullie misschien even feedback willen geven op of er nog iets fout zit dat ik nog niet heb gezien? Aangezien ik nog erg beginner ben allemaal!! En heb hier echt niemand die er verstand van heeft!
Eerste filmpje had ik even de leidsels aan m'n tante gegeven, die wel veel van paarden weet en jaren heeft gereden, maar niet met mennen dus ik probeerde haar haar rechter leidsel korter te laten nemen (nog niet te sturen) maar ze snapte m'n uitleg niet helemaal en ik raak dan nogal euhm... gestressed
Gem
Geplaatst: 12-05-12 20:12
Goeienavond!
Biancacoo: oeiiii, das balen zeg... wel wijs om de DA te laten komen, je kunt het maar beter weten .
Frensie: 3 winstpunten , wowwww daar kun je mee thuis komen!
Ik ben vandaag met mijn man (ja, lees goed mét mijn man ) naar de marathon in Uden geweest, en hij vond het nog leuk ook ! Ongelooflijk wat een groot evenement, en wat moet daar een organisatie aan vast zitten . Heb daar een supermooi geruit menschort gekocht van Letty, basiskleur donkerblauw met rode, witte en groene lijntjes, voor een schappelijke prijs. Ben er erg blij mee, want ik zocht die kleurcombi voor mijn blauw met rode koets . Lesmees had gisteren de dressuur in zijn rubriek (2span paarden, klasse 3) gewonnen, maar was al klaar met de marathon toen wij aankwamen. Nog 2 supermooie spannetjes Foresters gezien, waarvan we er eentje een geweldige dressuurproef klasse 3 zagen neerzetten. Ben er nu wel definitief uit dat de marathon iig niets voor mijn Sterrepony is. Althans, niet in het enkelspan , dus mocht ik eens mee willen doen, zal dat met een tweede Forester ernaast, of enkelspan met de Anda, of een eventueel een ander nieuw paard als mijn meid ooit verkocht wordt.