[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:08

Whahaha KC xxl pony's wij noemen ze gewoon pony's haha. De mijne z'n bijnaam is kabouter (165 cm en 820 kg). Die van mijn man is overwegend kameel of dromedaris. Uitkijktoren werkt ook wel. Maar gewoon zo als we erover praten is het meestal de pony's :D
Onlangs had iemand een foto gemaakt van 1 van de bijrijdsters met 1 van de paarden op het slik (laag water). We werken getagt met 'dat is toch jullie knol' ohhh hoeveel mensen dat een belediging vonden :D :+ maar ach tja het zijn gewoon knollen.

Muronia

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:18

Haha Veronia noem ik ook vaak mijn XL-haflinger _O-
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 17:33

Daar lijkt ze ook wel iets op haha.

Zo ik heb vanmiddag echt fijn kunnen mennen. *\o/* Hopelijk kunnen we dit vast blijven houden.Alleen andere paarden vind ze nog heel eng. Zeker als ze ze hoort lopen maar niet kan zien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:09

Hier vandaag ook fantastisch gement! Zo fijn! Polder, industrie, behoorlijk stuk dorp, doorgaande weg met bijbehorend lijnbussen en weer terug naar huis. Nergens problemen gehad. 1 ijzer klonk los dus even thuis gestopt en heeft mijn man het even terug vast gezet.

We zijn toch weer aan het twijfelen over hoefschoenen. Hij loopt zo onwijs lekker voor de wagen en kan hier zo lekker z'n energie in kwijt. Mijn gezondheid is gewoon te slecht om te kunnen paardrijden. Medicatie wordt vanaf vandaag verviervoudigd maar het is afwachten of dat voldoende gaat zijn. Hopelijk krijg ik er een boost van. Ze zullen wel op maat gemaakt moeten worden. Totaal niet bekend in hoefschoen merken

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:30

Kc wat zijn ze leuk en wat gaaf dat bomentrekwerk.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:38

Ha hier werd mijn vorige span shetjes de cavia's genoemd.
Ik vond het een geuzen naam, de mannen deden het maar tegen die grote pony's en paarden. We stonden vaak in de bovenste helft van het klassement. En met het huidige stel in de top 3.

Vanochtend lekker met Cor in enkelspan een rondje bos met ml als groom. Ventje deed het braaf, kreeg ook nog de vuilniswagen achterop hij gaf geen krimp.
En vanmiddag met bijrijder en Eef een groter rondje bos gereden zodat hij wel afwisseling krijgt plus dat hij al meer dan een jaar niet meer alleen een rondje is geweest.
Ik zal wel lekker slapen vannacht, mits de poezen me met rust laten want die hebben huisarrest, ze moeten morgenochtend nuchter bij de dierenarts verschijnen.

Dierenfan jammer dat meneer Smit gestopt is met zijn maat schoenen. Hij was top. Dat wordt dus zoeken. En ik hoop voor jou dat het met de medicatie beter gaat.

Elisa, misschien kan je wat afspreken met andere paarden aan de hand zodat ze er aan kan wennen.
Eef vind geluid van achter nog altijd spannend. Laatst met wedstrijd op het veld geen probleem met 4span paarden, maar toen die over de weg achter ons aan kwamen, had ik mijn handen vol aan mijn span. Dat was toch wel veel hoefijzers op het asfalt.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:39

HT gefeliciteerd Y)(^) Nog vele jaren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:10

Hoefschoenen wordt wel komend jaar haha ik begrijp de prijzen maar met koetsiersbewijs, BE rijbewijs en nieuwe menwagen vind ik het genoeg qua grote investeringen in korte tijd.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:15

Happytime gefeliciteerd *\o/*

Het mennen met mijn jonge pony gaat redelijk goed. Hij vind het alleen enorm spannend als er vrachtwagen aan komt rijden, ook met wandelen. We wandelen/rijden op het fietspad en als hij rechts van het fietspad loopt en er komt een tegemoetkomende vrachtwagen langs, schrikt hij heel erg. Heeft iemand hier tips voor? Vind het best lastig omdat ik ook rekening moet houden voor de fietsers die passeren..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:31

Wpaard schreef:

Het mennen met mijn jonge pony gaat redelijk goed. Hij vind het alleen enorm spannend als er vrachtwagen aan komt rijden, ook met wandelen. We wandelen/rijden op het fietspad en als hij rechts van het fietspad loopt en er komt een tegemoetkomende vrachtwagen langs, schrikt hij heel erg. Heeft iemand hier tips voor? Vind het best lastig omdat ik ook rekening moet houden voor de fietsers die passeren..

Heb je een bekende vrachtwagen chauffeur om mee te oefenen of bedrijf in de buurt waar je hulp kan vragen of krijgen? Dat is meestal de makkelijkste oplossing. Als hij geen spanning op blijft bouwen maar ook af kan laten vloeien dan hoe meer vrachtwagens je kan passeren hoe beter. Merk dat hier in elk geval met trekkers. Komen we er 1 tegen is dat veel spannender als nummer 5 op dezelfde route.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 01:56

Wat een leuk topic. Ik kom even aansluiten.

Hier nu een cremello welsh pony voor de wagen. Hoop te gaan starten in de dressuur en vaardigheid.
Altijd gereden ohz op kwpners. Maar door hersenaandoening en rug hernia was dat echt geen pretje meer. Dus heel blij dat ik nu weer plezier heb in het mennen.
Voorderest ment mijn man ook, met een dubbelspan welshjes. En mn schoonouders mennen ook. Dus genoeg ervaring om me heen wat leuk en leerzaam is.
Manlief rijd graag marathon wedstrijden en we wonen in Noord Groningen.
Afbeelding

En dit zijn wij
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:21

Welkom Tenno7! Leuke paarden hebben jullie en super dat jullie ook samen deze hobby hebben.

Wij gaan deze zondag de nieuwe menwagen halen! Mogelijk dat ze er ook gelijk voor gaan maar dat is nog onzeker. Helaas is het lamoen nog niet geleverd dus even enkel 2span.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:35

Happytime nog gefeliciteerd!

Dierenfan ik kan me goed voorstellen dat je even klaar bent met grote aanschaffen dan. Ik ben heel benieuwd hoe de nieuwe wagen gaat bevallen.

Wpaard ik heb geen tips. Ik lees graag mee wat anderen aanraden. Het enige dat ik me kan bedenken is je groom naar voren laten lopen en het paard laten stilstaan (groom staat voor het paard en houdt deze vast) en wachten tot de vrachtwagen voorbij is.

Tenno leuk dat je hier ook mee komt kletsen. Heerlijk dat jullie de hobby samen delen zo. Leuke pony en leuke combi zijn jullie.

Marga ahh, cavia's. Nou laat ze maar kletsen, jullie doen het mooi toch! Oh jee, wat moest er met de katten gebeuren bij de da?

Elisa fijn dat het zo lekker gaat. Zo zie je dat er vaak toch wel dingen zijn die ze spannend vinden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat hoefgekletter achter je. Marga had denk ik een mooie tip.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:06

Ja zeker, bedankt Marga! Ik ga eens kijken hoe ik het ea een beetje kan organiseren. Zal inderdaad geoefend moeten worden. Wel "fijn" dat het herkenbaar is, en ik snap het ook van het paard uit gezien.

Leuk Tenno, lekker enthousiaste men famillie!

Wpaard: kun je dit oefenen zonder kar? Bij de beleerder waar ik het onder begeleiding overnam was het. Teugels korter, paard afleiden en flink voorwaarts houden zodat ze niet uit kunnen wijken en je er snel langs bent. Maar om eerlijk te zijn vond ik dat soort dingen zelf ook retespannend. De tip van Muronia is ook een goede, zo deden wij dat ook in het bos bij hele enge dingen.

Marga, dat klinkt heerlijk dat mennen in het bos.

Dierenfan, fijn dat het bij jou ook zo goed ging! Ik heb ook echt geen idee of er hoefschoenen zijn in zo'n grote maat.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:26

Welkom Tenno! Dan woon je dichtbij mj. Ik woon in Eelde.

@dierenfan nee ik ken niemand die een vrachtwagen heeft..

@muronia, zo doen we het al idd maar misschien wisten jullie andere tips..

@elisa2 voorwaarts houden probeer ik al maar dan wijkt hij sowieso ook naar links en dat is spannend voor de (tegemoed)komende fietsers..

Als je met hem wandelt wijkt hij ook naar links, hij blijft het spannend vinden. Ik dacht misschien is het een idee om hem af te leiden met snoepjes maar dan ben ik bang dat hij het verkeerd begrijpt, schrikken is snoepje.. lastig..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:15

Laten stilstaan met groom erbij was hier absoluut geen succes. Tot steigeren toe. Voorwaats houden met groom er naast die hem aan halstoyw ook vast had ging wel goed. Hij had steun maar geen verdere druk en kon voorwaarts gaan.
Mijn groom had bij een eerder paard de ervaring dat iets wat eng was mogen opjagen heel goed werkte. Dus als trekker/vrachtwagen vanaf achteren kwam mocht het paard er in draf achteraan. Natuurlijk bij tegenliggend verkeer mocht paard niet in draf er vanaf. Mijn paard vind dit ook erg leuk. Echter in de polder hier passeren de meeste trekkers echt rustig als we dat vragen en dan kun je ook echt er even achteraan met het succes dat ze de trekker verdrijven haha. Zelf geen idee of het werkelijk werkt voor het paard of dat het komt omdat ik mijn focus verander en dat hij het daarom steeds makkelijker vind. Het werkt hier in elk geval. Ook het zelf rustiger en zachter gaan praten of zelfs zingen geeft mijn paard rust terug. Wisselwerking verwacht ik in deze situatie want ik heb dan andere focus. Vrachtwagens totaal geen probleem en omdat hij dat totaal niet erg vind, vind ik het ook totaal niet erg en zijn we samen relaxt. Ik bouwde in begin nog spanning op en merkte toen dat bij mijn man er 0 problemen waren maar bij mij wel. Dit al samen op kunnen lossen.
Achteraf dus hier met trekkers ook de groom er naast gehad

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:47

Hallo allemaal, Ik ben sinds paar jaar ook fanatiek/recreatie menner.

Mennen deed ik al met mijn mooie en stoere welsh x Shet Obelix maar helaas heb ik bijna 3 jaar geleden door ernstige hoefbevangenheid moeten laten inslapen op 8 jarige leeftijd en dat zal tot op de dag vandaag altijd een hele zere plek blijven want hij was echt mijn maatje waarmee ik lezen en schrijven.
Afbeelding
Afbeelding

Maar nadat Obelix er niet meer was kwam er toch een flink gat in mijn dagbesteding. Omdat ik door mijn lichamelijke ongemakken niet meer kan rijden zoals we dat altijd graag deden stond mijn rijpaard al met pre pensioen maar is daar hij echt nog te jong voor dus heb ik hem weer opgepakt en gaan zien hoever we kwamen hem voor te bereiden voor de wagen, Hij is een KWPN van 1.84 die soms wat rillerig kan zijn maar hij is altijd heel eerlijk en ijverig en hij pakte het allemaal heel goed op.

Het echt voor de wagen zetten heb ik laten doen door een Arjan Holties want met zijn 1.84 en bijna 850 kilo is dat toch wel andere koek dan met een nuchtere shetlander :+ maar na 3 weken kon ik hem alweer ophalen en sindsdien maken we rondom het Duitse Rhauderfehn waar we wonen mooie ritjes en rommelen we wat aan in de bak maar alles is op recreatieve basis en zo genieten we samen alsnog van onze ritjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen zomer zich behoorlijk geblesseerd dat we even bang waren dat het klaar met hem was maar gelukkig is hij wonderbaarlijk zodanig hersteld dat we nu weer rustig aan ritjes kunnen maken, Hij is nu bijna 17 jaar en zijn opvolger Elvis (Welsh mix)wordt nu spelenderwijs voorbereid zodat hij volgend najaar voor de wagen kan.

Afbeelding

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:42

Welkom Tenno en Mvermeulen.

Mijn poesjes zijn nu jeweetwel poesjes.Ze liggen nu lekker te slapen na een heel klein beetje eten. En hebben een tot rompertje getransformeerde mouw om. En als ze dan nog teveel wassen gaat er een inlegkruisje in, om de wond droog te houden.

En als de pony het spannend vind iemand er naast laten lopen maar nooit stil staan. Wij hadden in het begin een halster onder het hoofdstel met touw er aan. En als we dachten dat iets zou hij spannend vinden liep de groom er al naast. Halster touw hing met een lus aan de opzethaak als we het niet nodig hadden, en indien nodig had je het touw al te pakken. maar het is als altijd goed vooruit kijken en denken, wat vind de pony ervan. En eventueel inrit of dam gebruiken.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:09

Wat een leuk topic, altijd een interesse gehad in mennen maar helaas nooit een eigen paard gehad, kom het ergens anders wel eens doen. Waar ik ook mijn enkel en 2 span me bewijs heb gehaald. Sinds een jaar mijn eigen paard en in de zomer van dit jaar beleerd voor de wagen. We rijden lekker buiten en doen afentoe wat dressuur en vaardigheid op een grasveld in de buurt.

Afbeelding

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:25

Wpaard schreef:

Neem aan dat je enkel span rijd? Wat vaak echt goed helpt is in een dubbelspan zetten met 1 die mega braaf is en niet bang van vrachtwagens.

En wat soms helpt is in het grondwerk even gaan uitzoeken waar hij/zij nog meer bang van is. Schriktraining gaan doen en echt tot het extreme aan toe. ( hele harde geluiden maken, ballonnen laten knappen etc etc ) als ze aan dat extreme wennen dan is een vrachtwagen vaak geen probleem meer.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:31

Mvermeulen. Wat een gaaf ( en groot )paard zeg. En mooie welsh mixje.
Vroeger ook wel eens met een paard gement. Maar vindt het met een pony toch wel veel leuker. Paard vindt ik "spannender" waarom weet ik niet whaha.

Youri : wat een leukerd heb je voor de wagen zeg!

Nieuw hoofdstel voor Yellow. Super blij mee. Deze is ook mooi anatomisch gevormt. ( ideal ) dit was tijdens het passen vanavond.
Afbeelding

Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 01:05

Hi!

Mag ik mij hier melden :)

Ik ben een semi wedstrijd dressuur menner sinds nu een jaar.

Door heftig ziek zijn, heel hard achteruit gegaan in conditie en behoorlijke kilo's erbij gekregen. En met 3 paarden werd het een dure hobby als je alleen maar een beetje stond te longeren áls dat al lukte....

Op aandringen van andere mensen heb ik eerst 1 paard laten beleren, en toen kreeg ik ineens weer een heeeel klein beetje fun terug in de paarden. Als echte wedstrijd ruiter, had ik wel een doel nodig, dus begonnen met dressuur wedstrijden. Marathon wilde ik niet, hij heeft 2x een blessure gehad en wil hem graag heel houden.
De winstpunten in de B vlogen om de oren, in 3 wedstrijden ruim voldoende punten voor het L

Toen besloten mijn fries ook te laten beleren, en die doet het ook echt heel leuk! Daar ook al wat proefjes gereden, en bijna klaar voor het L

Nu kan ik eindelijk mn paarden weer beetje trainen, ze komen weer in de bespiering terug en ze hebben er ook echt fun in!

Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 04:32

Wat ontzettend leuk dat er zoveel nieuwe en zeer enthousiaste menners erbij komen in dit topic! Gezellig en prachtig jullie paarden en pony's! Naarmate ik langer bezig ben met mennen ga ik er zelf ook echt steeds meer plezier in krijgen. Mijn paard vind echt alles leuk als hij maar kan werken maar ik hoor overal om mij heen dat hij aangespannen net een tikkeltje stoerder/trotser/mooier loopt dan onder het zadel. Op zich natuurlijk niet gek voor een trekpaard. Zelf ook erg blij dat ik nu ondanks mijn medische problemen toch hem beweging kan geven. In deze wintermaanden is het dus nu wel regelmatig dat ik enkel de paarden, paddock en inloopstallen poets en de bijrijders enkel zadelen en rijden. Zo komt iedereen toch aan het benodigde portie paardenliefde en kunnen we allemaal doen waar wij zelf goed in zijn.

Is er toevallig een actuele lijst van men verenigingen dat iemand weet? Liefst ook daarbij vermeld op welke dag(en) betreffende menvereniging actief is. Wij zijn zoekende voor de meest bij ons passende menvereniging in nabije omgeving namelijk. Heb er al 3 gevonden maar mogelijk dat er nog meer zijn (?)
Omgeving daar waar Zeeland Brabant kust :D en onze voorkeur is eigenlijk zoveel mogelijk onverhard en liefst beetje groepsverband al is dat laatste zeker geen eis omdat ons gemiddeld tempo natuurlijk trekpaard tempo is en geen pony tempo (wij zijn meestal langzamer op langere afstanden ivm veel meer stappen)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:18

Welkom nieuwelingen :) . Nouja... "nieuw"

@dierenfan: volgens mij kun je in mijnknhs in het adresboek zo'n lijst vinden. Je kunt ook even de secretaris van jouw district (zuid/oost/noord/west) vragen, die weet er sowieso een hele hoop. Enige is dat de lesdagen daar wrs niet bij staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:18

Ik snap het Wpaard, ik vind dit lastig! Vind mezelf niet ervaren genoeg om er verder zinnig antwoord op te kunnen geven. Een dam in als dat kan lijkt me dan nog de beste optie. En wat Tenno zegt, die schriktrainingen.

Wat leuk die nieuwe mensen, welkom allemaal!

Ivy: wat lopen ze al netjes! Snap helemaal dat je nu weer een doel hebt en het plezier terug.