[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:11

Even heel snel, want erg druk.

Iedereen mag voorkeur hebben voor lange of korte manen. Ik vind lange ten eerste veel mooier en ten tweede veel diervriendelijker (ivm bescherming tegen allerlei prikbeesten, en in de winter warmer). Maar ik vind het iets anders als er wordt gezegd dat een paard met lange manen onverzorgd of zelfs verwaarloosd is. De manen zaten niet in dikke klitten ofzo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:46

Thabor zag er ook zooooo slecht uit :+ niets van aantrekken, weet dat het lastig is maar wat je zegt, het is uit je handen en mensen hebben soms ideeen over dingen die anders zijn dan die van jezelf, en of dat terecht is of niet tja... (nu ben ik daar ook erg niet goed in, mede reden dat ik me ziekgemeld heb op mijn werk dus aan mij heb je ook niet veel hoor, just trying :(:) ).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:52

Goedemorgen!

Tine, naast je neerleggen..... en wanneer je Thabor gaat opzoeken gewoon even uitleggen wat het verschil is tussen verwaarloosd en "in de war".

Ik hou ook niet van lange manen, tenzij bij rassen waar het "zo hoort": Anda's, Arabieren, Friezen, Hafs.... etc. Ster heeft het korte tijd, ten tijde van haar moederschap, ook lang gehad. Vond het best mooi, maar erg onpraktisch dus weer gauw eraf gehaald.

Ava, heerlijk om zo opbouwend bezig te zijn met de boerderij!

Vandaag de meet & greet :D .

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:14

Je hebt gelijk janouk. Hi hi

Jiantha vonden we zo slecht in de mond liggen. Hebben er Just viantha van gemaakt. Bekt wat makkelijker.

Iedereen moet het inderdaad gewoon zelf weten met die manen. Maar mensen die niet van lange manen houden vinden dat wel vaker onverzorgd. Dat hoor ik wel om me heen. Is niet zo, maar ja.

Vanmiddag gaan we even kijken Bij de hengstenshow van van Norel in Wapenveld. Vind de hengst fashion Hill ( Uphill x San remo) wel wat voor onze merrie Zirola.
En papa db bewonderen. Uphill himself.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:51

Leuke naam just viantha !

Tine, is dat letterlijk geschreven? Verwaarloosd??.........vreemd....
Thabor zag er super uit, dus niet verwaarloosd, haha...ik ging nooit kijken als ik een paard verkocht had, voelde nooit goed..verkocht is verkocht, en vertrouwde er dan op dat het paard in goede handen was/is.

Uphill is gaaf ! Veel plezier bij de v.norel paarden !

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:31

@ Tine, wat raar dat ze dat zo verwoorden.
Het maakt mij niet uit lange of korte manen. Bij de meeste fjorden vind ik kort mooier, maar sommigen hebben ook wel een hele mooie bos lange manen.
Tea en Fjel hebben de manen geknipt, Jeskim laat ik nu lang groeien, vindt mijn moeder mooi en Jeskim heeft zo'n dikke bos, wordt toch nooit heel netjes met knippen. :+
De staart laat ik zo lang mogelijk, maar wel zo kort dat ze er niet op gaan staan als ze achteruit lopen, daar wordt een staart zo dun van! Fjel en Tea hebben beide wel een mooie volle staart, ben ik zuinig op!! Helaas zijn die staarten schijnbaar te zwaar om even netjes op te tillen met mesten.. -O-
Met echt toiletteren werk ik verder alleen de baard bij, die gaat er wel af, dat vind ik zo lelijk!! En de ernstig grote plukken uit de oren gaan eraf. Verder mag er niet geknipt of geschoren worden aan een fjord, lekker makkelijk!!

@ Biancacoo, ik vind het leuk om de paarden te zien die ik verkocht heb, maar kijk dan wel met een fokkers oog. Hoe is de nakomeling geworden i.c.m. met die bepaalde hengst en een algemeen beeld van hoe de merrie fokt.

@ Baudyh, bekt inderdaad wel wat makkelijk dan Jiantha. Dit is ook leuk.
Heeft Dokter bibber de bles getekend? Grappig veulen hoor, zit een leuk smoeltje op!

@ Avaluna. Het fokken gaat nog wel, de opfok is het probleem. Oke, als een leuk veulen weg gaat doe ik ook geen vreugdedansje, maar je kunt ze als veulen beter verkopen dan als 3 of 4 jarige, dan ga je je eraan hechten.. }:0
Druk aan het verbouwen lees ik, succes ermee!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:06

Als je het onverzorgd uit vindt zien is dat een mening, verwaarloosd is bij mij iets anders. Hier eentje met echt langemanen, past echt bij haar en dan nog midden en kort. Vroeger op wedstrijd ohz altijd kort en alles opgeknipt :D .

Stal ligt om, ze zij nu nog even aan het opschonen, zelf ff pauze, ben bekaf -O- .
Wel een begin gemaakt met planten, eerste bloembak langs de rijbak is klaar, dochter heeft flink geholpen <3 , handig zo'n grote meid.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:53

Verwaarloosd is in mijn ogen ook heel iets anders. Maar het is maar net hoe het er staat en hoe je het leest. Niet dat je het niet goed gelezen zou hebben hoor Tine. Dat bedoel ik er niet mee. Maar vaak worden dingen anders geschreven dan dat ze bedoeld worden

Db's papa Uphill bewonderd en een zoentje op zijn neus gegeven. Hi hi
Super mooie hengst.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:23

Uphill is idd gaaf :j <3 .

Paardjes hebben "straf" vandaag, hahaha, ze mogen even niet in de inloopstal, omdat ze hier telkens met de machines langs moeten, merk dat ze nu wel even graag naar binnen zouden willen, hahaha.
Toch wel fijn, het laatste wat nog afgebroken moest worden, want geeft toch altijd een hoop zooi, bedenk me nu ook weer hoe ontzettend veel werk er de afgelopen jaren verzet is :oo .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:45

Afbeelding

En ja hoor, hindernis 1, poort a, Janouk haar grootste nachtmerrie in de marathon. Koeien

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:02

Janouk, het wordt tijd voor je eigen plastic marathon- }:0 in de wei :D.

Baudy, mooi veulentje hoor! En papa mag er zeker zijn :j .

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:04

Ha ha die koeien weer.
Ja janouk moet op koeien training

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:01

Heb braaf bijgelezen, maar helemaal stuk hier. Vandaag in Overijssel bij 3 C ponys wezen kijken. Nadat zoonlief met Amerigo op wedstrijd was geweest. Hij heeft heel goed gereden, weer een stuk beter dan de laatste wedstrijd en had 185 en 186 punten dus weer 2 wp erbij.

Over de ponys kan ik nu nog niet teveel zeggen, behalve dat de 1e het niet gaat worden. Die is 15, maar liep nogal stram (Amerigo is de soepelheid zelfde, zeker hierbij vergeleken), hij landde na de sprong aldoor in de verkeerde galop en toen zoonlief erop zat en de beugels nog even op maat gemaakt moesten worden, ging dat beest helemaal flippen. Dus zo snel als het lukte zoon eraf geplukt en naar de volgende pony gegaan.

Helaas vandaag ook nog een hondje aangereden die vrijwel gelijk dood was. We reden achter de trailer aan met een van de proefponys. Die hond schoot eerst al bijna onder de trailer. Ging net goed. Toen liep hij voor onze auto, dus stilgestaan. Toen ik hem aan mijn kant van de auto zag lopen weer rustig gaan rijden. Bleek het beestje tussen de voor en achterwielen onder de auto gelopen te zijn. Wat een dikke ellende zeg. Eigenaar nam het ons niet kwalijk, maar ja, je voelt je toch knap ellendig. Hondje was 15 jaar, doof en blind. Ik snap dan eigenlijk niet waarom ze zo'n dier dan los op het erf/weg laten lopen. Had allemaal veel ellendiger af kunnen lopen. Wij reden stapvoets, maar als je daar met 30 of 40 km/u had gereden of er een auto vlak achter had gezeten..... Ik krijg het beeld van het beestje maar niet van mijn netvlies.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:47

Ach dat is sneu.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:19

Pfoe... dat is erg naar Tine. Kan me goed voorstellen dat dat blijft hangen -O-
Mooie resultaten van zoonlief, knap hoor. Lijkt me doodeng je kind op pony's die je niet kent :\ en nog gefeliciteerd met de verjaardag van Amerigo :#
Avaluna even nog in de zooi en daarna bijna alles klaar, wat zal dat er mooi uitzien allemaal *D
Ik word er meestal jankerig van als ik paarden of pony's weer zie die ik heb verkocht. Ben gewoon een emotioneel mens. Heb ze dan echt wel met volle verstand en met reden verkocht maar toch 't blijft toch een beetje je 'beessie'. Soms herkennen ze je ook zo vreselijk erg, dat ze echt gaan hinniken of naar je toerennen. Als ze dat niet doen ben ik er wel makkelijker in maar als ze dat wel doen vind ik altijd erg heftig :o

Vandaag Hero helemaal alleen opgetuigd, zelfstandig de bak ingereden, ik was helemaal trots... en toen ging hij klieren :+ Blijkbaar had hij zijn zaterdag middag anders voorgesteld. Kwam allemaal weer goed hoor. Maar wel besloten dat als hij deze week 1 of 2x helemaal lekker loopt ik hem van het najaar pas weer op ga pakken. Hij moet gericht aan het werk, maar daar vind ik hem nu nog te jong voor. Ook omdat hij ontzettend goed kan lopen, maar dat vind ik nog veel te vroeg. En als het erin zit komt het er over een half jaartje ook wel uit.
Als ik tweespan tuig heb dan wil ik wel tweespan gaan doen, is veel lichter werk maar dan wil ik ook naar buiten gaan, is toch leuk voor een jong dier.
Maar goed moet ik eerst tweespantuig hebben :$

Wil ook gewoon ook lekker met hem freestylen en rommelen, hij is nog zo jong. Denk dat hij dat ook nog nodig heeft. Plus dat ik het zadel erop wil. Wil van alles :P

Ollie mooi in de vlechten gezet, staart helemaal netjes en alle spullen al klaar gezet. Volgens mij weet ze het, ze stond erg alert in haar stal :*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:27

Zo schattig we kijken naar golf, zit Wiske echt met koppie schuin die balletjes op tv te volgen :+

Janouk op training }:0 :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:12

Vhu, heeeel veel plezier vandaag,
Janouk, succes met de koe in hindernis vandaag, ik duim voor jullie !!
Tine..ai, da's sneu zeg......hoop dat je zoon er niet al te veel last van heeft.

Wedstrijdrijders succes ! have fun....

fijne dag vandaag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:34

Goedemorgen

VHU en Janouk: veel succes en plezier.
Verder iedereen ook natuurlijk een fijne dag!!

Zoontje had hondje ook zien liggen. Hij bleef er rustiger onder dan ik.
En het is inderdaad best spannend om je kind op een vreemde pony te zetten. Hij heeft ook (behalve de IJslanders op Vlieland en de manegeponys in Engeland) nog nooit op andere ponys gereden. De tweede pony was heel goed aan het been. Zo goed, dat zoon van stap in galop ging. En nooit meer terug kwam naar de draf/stap. Hij ging klemmen en vasthouden aan voorkant. Pony was super braaf (hij deed tenslotte wat de ruiter van hem vroeg, ook al was dat niet de bedoeling), deed geen gekke dingen als bokken/scherpe wendingen, maar ja, bleef wel in galop. En dan is het toch best wel eng. Zoon bleef wel heel keurig zitten, ondanks dat hij het even eng vond. Omdat er in de springbak iemand anders aan het rijden was (was een handelsstal; we mochten daar komen rijden omdat de manege een open dag bleek te hebben; was ook de stal waar we de hond hadden aangereden, dus wilden niet lastig gaan doen verder) die op een nogal wild paard reed, zoonlief niet laten springen. Dus we weten nog niet hoe de pony dat met zoon doet. Wel gezien bij eigenaresse, en dat zag er goed uit. Ook qua dressuur verder heel netjes gereden, alleen dus er licht op het been.

Laatste pony was technisch qua springen wat beter, maar qua dressuur minder. Hier zat zoonlief wel met grote grijns op, maar ja, deze moest hij nog meer vooruit "schoppen" dan Amerigo. Hiermee heeft hij wel gesprongen. Dit ging rechtsom heen goed, maar linksom ging pony er steeds langs. En rechtsom er nog afgevallen omdat papa (expres, om pony te testen) een jas over de hindernis had gelegd. Na 2 keer erlangs sprong pony, maar zo hoog en scheef, dat zoon eraf viel, tegen het hek aan. Dan vraag je je wel af waar je mee bezig bent hoor. Pfff. Hij heeft er daarna wel weer op gezeten en gewone sprong gemaakt, vond ik zo dapper.

We gaan volgende week de 2e in ieder geval nog een keer rijden en dan ook springen proberen. Met springjuf erbij.

Zometeen ga ik conditietraining doen met Rembrand, ben benieuwd.

En dan Eva, een van de geiten weer naar de zomerwei brengen. Die ontsnapt steeds als we de paarden uit de zomerwei halen. Dan springt ze gewoon over/door alles heen, terwijl er echt flinke klap stroom op draad staat. Blanca heeft de nacht nu alleen doorgebracht in zomerwei. Ik hoop dat het nu goed is met haar. Het is te ver weg om het te kunnen zien.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:24

@Tine: ah, wat rot van het hondje :(:) . Ponyjacht hebben we hier gestopt, wij waren op zoek naar een echte leerpony, d-maat. Pony's waren allemaal super, kind er stuk voor stuk prima mee weg sturen, waren braaf en allemaal al bewezen (Z2 dressuur), maar kregen ze ook allemaal niet door de klinische keuring >;) . Kind heeft er nu dus ook al geen zin meer in := . Wij willen Romeo klaar laten maken voor ohz. Ik hoop dat jullie meer succes hebben, zag regelmatig leuke c-pony's voorbij komen.

@VHU: tweespan is idd ook fijn, zo ben ik destijds ook met Romeo begonnen, ritten maken naast Liesje.

Lekker wezen buiten rijden, al hebben we wel wat geintjes de kop in moeten drukken, hahaha, dan willen ze ergens niet langs 8)7 , maar even goed doorgezet.
Pffff, verder echt kapot, moet nog een beetje wat kantoorwerk doen, maar verder wordt het een heel rustige zondag :z

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 14:50

Vhu..hihi..ik zie Wiske al gefixeerd naar de tv kijken... en ik hoop dat je een fijne rit hebt vandaag ! Dat zou super zijn..
Tine, ponyjacht..tja..blijft lastig.
Avaluna..keuring is altijd lastig idd....geeft ook geen garantie's maar het is wel fijn als een pony lekker door zo'n keuring heen komt !
Janouk, ik ben benieuwd hoe het gegaan is.....die koeien meteen in H1...spannend !!

hier lekker kort stukje even in het bos gewandeld..lange lijn mee voor 1 van de hondjes, kon zij even lekker door het water plonzen..los kan niet..als ze konijn,wild of eend ziet is ze weg, een longeerlijn bied dan mooi uitkomst ! was wel even fijn !

verder ook een rustige zondag hier..mag ook wel, mijn hoofd en lijf protesteren nog na fietsen van 20 km gisteren....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:55

Gisteren de 1 april - M&G gehad met Sannert, was leuk :j . Eerst met Moos het bos in, up-tempo gereden en hij kwam niet eens moe en nauwelijks bezweet thuis. Daarna in de bistro nog wat gedronken en wat lekkers gegeten.

Afbeelding

Vandaag D+V wedstrijd met stalgenootje en de anda gehad. Hij heeft het goed gedaan. Helaas raakten we wederom achter op het tijdschema, dus te weinig losgereden voor de eerste proef. Tweede proef ging dus wel veel beter, resultaten 178 en 193 punt.
Vaardigheid rust een vloek op. Het parcours leek best makkelijk, maar nu moet stalgenootje nog leren tellen :D . Na de 8 komt......... néé, niet de 10. Afbeelding Tingeling.... klaar.

Afbeelding

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:57

@Gem: leuk weekend gehad zo te lezen, leuk beeldmateriaal ter illustratie <3 , oeh, balen, zou mij ook gebeuren, geloof ik :o .

@Biancao: dat klopt natuurlijk, is een momentopname, maar zeker voor bepaalde bedragen ga ik dat risico niet lopen, ook afhankelijk waarop ze afgekeurd worden, natuurlijk...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:10

Avaluna, normaal lopen we de vaardigheid samen en geef ik een "geheim" teken als M fout dreigt te gaan. Dit keer liep het anders en heb ik de vaardigheid niet meegelopen. Wist dus niet hoe ze zou gaan rijden -O- .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:35

Ava, geef je groot gelijk over het keuren, wij lieten ook altijd alles keuren...net die ene keer dat we dat niet deden.....bleek eigenlijk klinisch gezien miskoop...maar wat een super mooi jaar en buiten ritten heb ik met dat paardje gehad.

Mooie dag gehad dus gem ! Jammer van de vaardigheid.. Moos doet het goed zeg !

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:46

Biancacoo: de bovenste is Moos, de onderste de Anda :D .