[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:29

Hier een echte mooi weer menner haha. Maar als het droog is ben ik ook in de winter nog wel eens op de bok te vinden. Mijn merrie is verkeersmak en ze zijn hier in Groningen nog wel gewend aan paarden op de weg, dus ik men eigenlijk altijd buiten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:33

Ik baal zo gruwelijk van mijn stomme rug |( . Het is prachtig weer en ik wil zo graag maar ik heb zo'n beroerde dag met mn hernia, ik kan amper lopen. Tegen de tijd dat ik het tuig en de menkar naar achteren heb gesleept, kan ik niks meer :( . Weer een verloren week zo, wie weet hoe lang we nog geluk hebben met het weer. Sorry, even klaagmodus.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 14:47

Wat ontzettend naar Muronia! Sterkte ermee!

Onze trekpaarden doen vandaag een georganiseerde hetfstrit mee met mijn man en een bijrijdsters onder het zadel. Wel grappig ze zijn de enigste trekpaarden en de enigste onder het zadel haha
Ze geven idd nu prachtig weer af de komende 2 weken. We hebben ook nog eens genoeg gras dus heerlijk wat langer op de weide! Na het natte voorjaar is dit echt een uitkomst. Wie weet woensdag weer lekker mennen

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:24

Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen :D
Ik wil komend jaar mijn (dan 4 jarige) pony laten beleren. Nu twijfel ik tussen een sulky of eentje met 4 wielen. Ik heb zelf ook (amper) menervaring (wel ooit mijn menbewijs behaald maar dat is al jaren terug)
Doel is puur recreatief, misschien wat lesjes als ik wat in de buurt heb. Lekker het bos in en wat thuis in de wei.

Aan welke maat/maten zou ik moeten denken? De pony is ongeveer 1.10.

Het beleren ga ik sowieso al niet zelf doen natuurlijk. Daar moet ik ook nog een adresje voor zoeken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:20

Een 4 wieler is zwaarder maar comfortabeler. Ik zelf vind de 4 wieler echt veel fijner.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:20

Hoi Kitty ga desnoods weer op cursus om de boel op te frissen. Of als groom bij een ervaren menner, leer je ook veel van.
Met een pony van 110 cm zou ik voor een 4 wieler gaan, kan je een groom meenemen, en/of eventueel partner.

Omdat mijn span nu in de les aan het disselen is, ga ik deze winter in enkelspan met de jongste meedoen met de lokale competitie. En heb voor mijn andere pony een menner van de afgelopen mencursus bereid gevonden om met hem ook mee te doen. Ik blij en club ook. Want we zijn met niet te veel rijders.
Vandaag gekeken of mijn jonkie voor, of beter gezegd tussen het lamoen van de concourswagen paste.
Dit paste zowaar. Dus ik kan met concourswagen en mijn bijrijder met de enkelspan marathonwagen mee doen. Toch wel makkelijk als je meerdere wagens hebt.
En in de namiddag nog een rondje met opa Pep voor de sulky geweest, zulk mooi weer, werd wel kouder.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:27

Cursus heb ik helaas echt geen tijd voor.. ik hoop op een beleer plekje waar ik zelf een beetje mee kan in het proces en zo het een en ander mee kan krijgen. Ik ken verder eigenlijk ook niemand die ment..

4 wieler... dat leek me ook inderdaad een fijnere optie om iemand mee te nemen.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:45

Goede avond, ik wil me ook graag melden. Sinds ik jaren geleden mijn liefde voor Percherons gehoor heb gegeven, zit ik ook geregeld (weer) op de bok ipv alleen in het zadel. Blijft nog altijd ff wennen omdat ik 40+ jaren zadelervaring heb en een heel stuk minder uren mennend heb doorgebracht. Ik gebruik nog steeds mijn zit en beenhulp 8)7. Naast mennen vindt ik het werken op alle manieren fijn, slepen, maaien, ploegen, hooi schudden... Dus ook al rijd ik nog steeds her en der op mijn paarden ben ik inmiddels veel, veel vaker achter de paarden te vinden op een werktuig, een koets of met de benenwagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:09

Mooi zo'n span Percherons <3 . Heel gaaf.

ĶittyDylan: in Limburg: Stan van Eijk. Die kent wrs ook genoeg mensen die je kunnen helpen. :)

Ik ben vandaag met mijn schimpie op pad geweest je naar de bak van kennissen om weer eens te oefenen met anderen in de bak. Ging lang niet slecht. Sterker nog, het ging zo goed genoeg dat ik me heb ingeschreven voor de minimarathon van Franeker volgende week := .

Wish me luck

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:14

Welkom KC, gaaf span en mooi werk met ze.

Mooie actie Assie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:38

KC wat fantastisch <3 dat is nog eens power, heerlijk! Ik heb ook wel eens gekeken bij het boomstammen slepen uit het bos, echt mooi, wat een geweld!

Assie stoer!! Heel veel succes.

Van maten wagens heb ik nog geen verstand maar je krijgt al goede tips.

Ik heb me er maar overheen gezet dat het vandaag niet is gelukt. Wie weet heb ik deze week nog ergens geluk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:53

KittyDylan schreef:
Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen :D
Ik wil komend jaar mijn (dan 4 jarige) pony laten beleren. Nu twijfel ik tussen een sulky of eentje met 4 wielen. Ik heb zelf ook (amper) menervaring (wel ooit mijn menbewijs behaald maar dat is al jaren terug)
Doel is puur recreatief, misschien wat lesjes als ik wat in de buurt heb. Lekker het bos in en wat thuis in de wei.

Aan welke maat/maten zou ik moeten denken? De pony is ongeveer 1.10.

Het beleren ga ik sowieso al niet zelf doen natuurlijk. Daar moet ik ook nog een adresje voor zoeken.

Toevallig net zo’n maat pony hier in training voor beleren.
De eigenaresse gaat met de Pien sulky rijden. Ik heb hem hier voor de marathonwagen gehad en voor de tweewieler, die laatste bevalt hem het best. Ze hebben op het begin toch nog niet zoveel conditie om de koets langdurig te trekken.

Ik merkte dat vooral in het bos. Mijn advies is dus een sulky of tweewieler.

Veel sterkte Mur!

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 22:04

Oh wow Assie, dat klinkt lekker, goed bezig. Duimen dat je van de week net zo geniet.

Balen Muronia, ik ken het gevoel. Stoer van je dat je het kon afschudden en gewoon positief kan blijven.

Ik heb inmiddels 4 van mijn paarden voor de wagen lopen enkel en tweespan, 2 setjes die mooi passen kwa maat. Werken vindt ik makkelijk dat gaat ons goed af en het mennen gaat me steeds beter af. Ik ga nog niet direct van huis weg met de wagen maar men alleen op locatie. We wonen aan een smal dijkje met veel verkeer dat elkaar al niet kan passeren en veel trekkers en co. Ik vindt het spannender dan mijn paarden omdat ze zo hard rijden hier en ik ons al of in de draad of de vaart zie liggen. Maar langzaam zie ik mogelijkheden. Met de sleep ga ik zo de weg, dan voel ik me (ons als span) mobieler. Zit puur tussen mijn oren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 05:16

Welkom KC en prachtige paarden!! Blij dat ik niet de enige ben met 'tussen de oren' dingen haha. Ons kleine enkelspan is verkocht. Ik zei dadelijk mogelijk even geen kleine menwagen hier dus. Nee zegt mijn man de boerenwagen kan gewoon enkelspan he. Uhm daar ga ik echt niet mee rijden was mijn antwoord. Krijg ik terug dat ik daar toch al vele kilometers mee gemaakt heb want rij er 2 span mee... ... uhm laat maar haha
Ik ben nu druk bezig om zsm voor BE rijbewijs te kunnen gaan. Dan gaan we met onze nieuwe marathon wagen regelmatig omgeving Huybergen bezoeken. Zo fijn rijden daar in omgeving. Enorm veel bos en brede paden. Nog zo goed als wolf vrij dus helemaal blij! Moet alleen 'effe' BE rijbewijs halen en absoluut geen vertrouwen in mezelf daar in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:10

KC, wat een gave paarden! Wat een hoop PK! Ik heb ooit als kind percherons vast mogen houden toen ze opgetuigd werden..dat heeft indruk gemaakt.

Verkeer blijf ik ook spannend vinden hoor, je bent zo afhankelijk van anderen.

Jammer Muronia als het lijf niet wilt.

Ik had gisteren de shet even meegenomen voor een rondje droogmennen langs de weg, wilde een keer een andere kant op gaan. Nou dat heb ik geweten, kwamen langs een kudde koeien die naar hem toe renden in de wei en hij ging aan de kletter, helemaal in paniek. Was niet zo'n goede ervaring.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 10:50

Wij gaan binnenkort verhuzen naar het noorden van het land en dan paarden aan huis. Nu zijn we op zoek naar een leuke menvereniging etc. Gisteren even gekeken bij een vereniging in het volgende dorp en het klinkt heel gezellig enige puntje is dat ze een 2 bakken hebben van 20x40 en we zijn nu 30x60 gewend. Dat vind ik nog wel een puntje om ook even verder te kijken voor ik een beslissing maak.

Ik heb pas 4x 2span gereden en dat was in het bos en met een redelijk onervaren span, dus om dan in zo'n kleine bak te gaan rijden vind ik wel een dingetje.

Weten jullie misschien nog goede plekken voor les rondom eext in drenthe?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:06

Went snel hoor pjer :D . Waar ben je nu wezen kijken dan? Bronneger heeft een grote en een kleine bak, Vlagtwedde en Onstwedde ook (of nouja, Onstwedde kán een grote bak hebben, afhankelijk van het tussenschot), in Stadskanaal wordt ook menles gegeven.

Keus genoeg.

Muronia, is je rug weer wat beter vandaag?

Oeps Elisa. Maar snel vergeten en opnieuw proberen.

Dierenfan: wanneer staat je examen gepland? Als tip: ergens op een leeg groot parkeerterrein wat kegels neerzetten en vast gaan oefenen met bochtjes achteruit, recht achteruit etc. En niet teveel willen sturen, dan gaat het bij mij altijd mis. Kleine bewegingen werken beter.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:21

KC je hebt super / XXL shetlanders :D Ik vind ze mooi. Geweldig dat je er ook zo mee werkt.

Pjer 2 span is leuk, waar rij je mee?

Elise dat wordt aan het touwtje weer naar die koeien toe, net zo vaak dat ze er niet meer naar kijken.
Werk nog steeds het beste hier.

Mijn jongste Cor kwam in de winter, en keek in het voorjaar zijn ogen uit toen de veehouder naast ons zijn koeien voor het eerst buiten liet. Hij zocht echt steun bij de andere pony's van mij. Zo van zien jullie dat niet }:0 kijk dan }:0 en alle 3 andere bleven gewoon door eten :Y) zo van waar maak je je druk om knul, zijn de buren maar.
Ik heb genoten van zijn lichaamstaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 19:34

Ja we willen even met een ander cool paard voorop aan de hand er langs. Hij is een tijdje terug zomaar aangevallen door een hond met wandelen en gebeten dus zijn angst is helaas wel terecht.

Hoe oud is Cor?

20x40 lijkt me ook vrij klein voor een onervaren tweespan Pjer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:09

Wat jammer Elisa! Hopelijk kunnen jullie het vlot ombuigen naar goede ervaringen! Altijd naar als je stap terug gaat ipv vooruit!

Assie ik heb net alle papieren rond. Ik vermoed ergens februari pas helaas maar het is wat het is. We staan gelukkig op boerderij met redelijk erf dus kan daar mooi oefenen in elk geval voor de bijzondere verrichtingen. We hopen ons dan ook aan te sluiten bij een actieve men vereniging. Veel leuke plannen dus hier

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:39

assie schreef:
Went snel hoor pjer :D . Waar ben je nu wezen kijken dan? Bronneger heeft een grote en een kleine bak, Vlagtwedde en Onstwedde ook (of nouja, Onstwedde kán een grote bak hebben, afhankelijk van het tussenschot), in Stadskanaal wordt ook menles gegeven.

Wij verhuizen naar Eext, en ik had gekeken bij de vereniging in Annen?

Ik zie dat er in eext zelf ook iemand zit die les geeft dus daar zal ik ook eens gaan kijken.

Ik hoop ook komend voorjaar weer menwedstrijden te kunnen gaan rijden, dus een actieve vereniging zou ook wel leuk zijn.

We hebben nu een kruising fries x tuiger en hebben een oogje op een kruising tinker voor in het tweespan erbij. Beiden stokmaat ca 167cm
Op onze huidige stal is de normale rijbak (18x40) voor het inrijden bij de menwedstrijden, dus ik ken het wel een beetje en ik vind het behoorlijk krap.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:45

Elisa Cor is 8, toen ik hem kocht was hij 4. Maar door omstandigheden voornamelijk in 2 span gereden en weinig in enkelspan.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:35

Aaahhh dierenfan, dus we hebben niet alleen een voorliefde voor sikbillen gemeen. Hier ook blij dat ik dus niet de enige ben. Vaak als ik lang genoeg erop heb kunnen "kauwen" en van alles geprobeerd heb en en en beslist mijn "tussen de oren" ineens:"niks aan de hand, kunnen we, wat doe je moeilijk". Maar tot die tijd steeds red flags. Pfff

Zo Elsia dat is ff schrikken en helemaal begrijpelijk zo als je schrijft dat ie dus echt reden heeft om bang te zijn. Ander paard erbij is zeker een goede optie. En als je kan veel tijd doorbrengen en positief bekrachtigen op de plekke waar ie het eng vindt. Maar heeft pas jut als ie niet mega bang is.. Iets met Hoogtevrees gaat niet over doordat je veel hoog op de ladder staatn. Maar door je er in kleine stappen steeds meer thuis op te voelen.

Ahhh Marga eindelijk iemand die het snapt. Ik noem ze dus ook mijn XXL ponies. Heb 2 types Percherons de normale maat, grote maat en de grote maat, grote maat. Grote maat begint bei 1,68 alles eronder is kleine maat en hoort tot 1,80m te gaan maar een aantal van mijn kindjes hadden daar maling aan ....

Koeien zijn grappig doen altijd juist niet wat je verwacht. Denk je oeiii ze gana rennen = niks, denk je ahhh we rijden hier elke dag, kennen ze wel = rennen, snuiven, bokkensprongen. Ik heb wel een grappig foto met een van mijn merries toen we bomen gingen rooien in een natuurgebied. De koeien daar vonden mijn peerd heel interessant... ff zoeken.
Afbeelding
Afgelebbert worden vondt ze minder grappig... moesten door het hek en ik lag dubbel.
Afbeelding

Pjer verhuizen, leuk en veel werk.
Ik vindt elke bak klein maar dat is mijn hoofd ding... of mijn maat paard. Ik les in een bak maar ben altijd blij als we in de wei mogen lessen. Wel gaaf dat je keuze hebt.

Ik ben nu voornamelijk aan het werkwerkwerk en klussen. Niet veel paarden nieuws.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 17:04

Ja kleine stapjes, daar dacht ik ook al aan..en eigenlijk moet hij wat meer op mensen leren vertrouwen en moet er meer mee gedaan worden. Maar ik kan helaas niet alles.

XXL pony's haha, die zijn vast wel behoorlijk cool? Dat ze zo blijft staan met die koeien zo vlakbij..

Marga, dan kende hij dus ook minder daardoor..ik snap het.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 19:51

pjer schreef:
assie schreef:

Wij verhuizen naar Eext, en ik had gekeken bij de vereniging in Annen?

Ik zie dat er in eext zelf ook iemand zit die les geeft dus daar zal ik ook eens gaan kijken.

Ik hoop ook komend voorjaar weer menwedstrijden te kunnen gaan rijden, dus een actieve vereniging zou ook wel leuk zijn.

We hebben nu een kruising fries x tuiger en hebben een oogje op een kruising tinker voor in het tweespan erbij. Beiden stokmaat ca 167cm
Op onze huidige stal is de normale rijbak (18x40) voor het inrijden bij de menwedstrijden, dus ik ken het wel een beetje en ik vind het behoorlijk krap.

https://www.manegesunrisestables.nl/

Geen idee of hier een vereniging actief is maar wel een grote binnenbak van 25 x 65 meter.

En deze zag ik nog: https://hippischplatformnoordenveld.nl/verenigingen/

Beetje verder weg maar misschien vind je het te doen qua afstand.