[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:56

Afbeelding

En mn andere schattige ponytje (en weer die banaan :D )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:11

ik ben even heel vervelend haha. Met mn foto's. Heb dezelfde laarzen besteld als
marianne. Ben aan het rondkijken voor een winteroverall voor op de kar. Ben dat koukleumen zo
beu.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:13

stoere plaatjes! 8-)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:35

Inderdaad stoere plaatjes 8-)

Tallechie: succes morgen!! Waar start je?

Patrick: een paar dikke :(:) voor Nijnebeest. Slapen is nu in ieder geval heel erg goed.

Naaltje: Ja duurt al even. Sinds eind mei zit ik al zonder gasfornuis. Als alles goed gaat is begin volgende week de vloer klaar, nog wat afwerkdingetjes. Woensdag begint hoop ik de schilder (die is nog wel een poosje bezig, maar als stuk van de keuken maar klaar is), vrijdag en zaterdag wordt nieuwe keuken geplaatst. Daarna moet de schilder nog verder en als dat klaar is meubels verhuizen, nieuwe lampen zien te vinden en dan eindelijk weer normaal leven. Niet dat het nu slecht leven is hoor.

Mijn instructrice mag morgen met 1 paard finale rijden in Z1 op hippiade!!!!! Andere paard helaas net buiten finaleplaats.

_Patrick_

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 05:53

Timon is er niet meer |( |( |( |( |( |( |( we waren erbij toen hij overleed.
R.I.P me lieve vent(je)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:51

jeetje.... heel veel sterkte met het verlies...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:00

ik wil deze foto toch even showen.
wie weet is dit mijn toekomstige 2 span....
Afbeelding

en wobbe was gisteren zo super braaf!
ik was een stukje over de dijk aan het rijden.
op de terugweg hoorde ik ineens een vrachtwagen achter me.
in eerste instantie had ik hem niet gehoord, keek ik 2 tellen later achterom reed hij al vlak achter me.
en wobbe had nog absoluut niet gereageerde.
dus ik maar zo ver mogelijk de berm in zodat zowel de vrachtwagen als ik de ruimte hadden.
vrachtwagen (was overigens geen hele grote) reed zachtjes voorbij en wobbe verstarde, keek even goed naar de vrachtwagen en luisterde naar de herrie die hij maakte.
maar hij bleef keurig staan :D :D
voor mij en hem allebei weer een boost in ons zelfvertrouwen :D :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 08:53

leuke foto's zeg!

agossie, patrick sterkte... :(:)
arme timon...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:49

Wat zielig voor Timon. Wel 'fijn' voor hem dat hij bij jullie thuis is overleden en niet in zo'n traliehokje van de dierenarts. Je hebt er echt alles aan gedaan, hij zal je dankbaar zijn. Vind het heel sneu voor jullie. Hoe oud was hij eigenlijk?

@Maisie, heerlijk die foto's! Heb je nog getandemd / wanneer ga je weer tandemmen met je nieuwe leidsel?
@IT: dat wordt je nieuwe tweespan :D

Geen commentaar hoor, want het ging heel goed met Wobbe en de vrachtwagen maar ik geef je het volgende even mee. Wat ik heb geleerd bij mijn menlessen is dat ik bij vrachtwagens dus niet moet gaan stilstaan maar altijd door moet lopen en dan bij voorkeur rustig drafje. Dan kun je ze namelijk veel beter bijsturen / corrigeren dan in stap of halthouden. Met halthouden kun je niets corrigeren, als ze weg willen hou je ze vast, kans op steigeren of dat ze zich omdraaien.
De redenatie is dat als je stil gaat staan of tempo (erg) terugneemt ze het idee hebben dat er iets bijzonders aan de hand is als je voorwaarts rijdt / niet te veel terugneemt hebben ze totaal geen weet van. En leren ze dus ook voorwaarts te blijven wat voor lawaai of grote dingen hun ook tegemoet komt of achterop komt. Mijn ervaring is dat als het van achteren komt ze door die oogkleppen pas in de gaten hebben dat er wat is als het ze vrijwel voorbij is. En het 'gevaar' dus al geweken is. Het enige waar ze van kunnen schrikken van achterop is het lawaai. Maar als je ze vertrouwen geeft, dus niet zeggen pas op (want dan is het weer eng), maar juist zeggen braaf, knappe man op rustige toon etc. luisteren ze naar je stem en niet naar het achteropkomende lawaai. Komt het van voren is het zaak voorwaarts te blijven en rechts van je ruimte over te houden waar je in geval van grote schrik (voorwaarts!) heen kunt springen. Dus je ruimte op de weg houden. Je zweep doe je dan aan de kant van het gevaar, dus aan de kant van de vrachtwagen (op links als hij van voren komt of van achteren). Als het dan uit de hand loopt kun je je paard bijtikken naar de kant waar je ruimte hebt, op rechts in dit geval want je hebt daar ruimte.
Ik weet dat er (een beetje) lef voor nodig is om het zo op te lossen want zo'n vrachtwagen komt er wel aan. Maar omdat je in voorwaarts denkt en je paard/ pony vertrouwen geeft dat hij gewoon no matter wat door moet lopen leren ze op een gegeven moment dat wat er ook gebeurt ze naar jou moeten luisteren en niet op dat verkeer moeten letten. Dus met andere woorden: door ze actief te houden blijven ze juist bij jou en niet bij de omgeving.
Probeer ook altijd van voren oogcontact te krijgen met de chauffeur (als ze niet te hard gaan :+ ), dan hebben ze je gezien.

Ik pakte het namelijk tijdens mijn menles ook een keer zo aan en mijn instructeur heeft me toen langs allerlei obstakels laten gaan plus langs een hele drukke weg met bussen, trein en vrachtwagens waardoor hij me leerde het zo aan te pakken. En langs links water, rechts graafmachines, dat soort werk :oo En dat was niet met een braaf mak paard maar met Zaar een behoorlijke hittepetit is. Spectaculair lesje maar echt heel veel van geleerd :+ Sinds die menles doe ik het zoals ik het heb beschreven. Natuurlijk is het zo dat als je inschat dat het een groot probleem wordt, jij kent je pony het best, dat je een inhammetje neemt en je groom erbij gaat staan of dat je, als je alleen rijdt, even een andere weg inslaat, als dat mogelijk is. Alleen de narigheid met mennen is dat je niet altijd een andere weg in kunt slaan of een inhammetje in kunt rijden dus volgens mijn instructeur moest ik leren het zelf op te lossen en leerde je dan je paard het ook zelf op te lossen. Volgens hem kun je dan overal langs, door en tussen.

Nou ga hooi halen, boodschappen doen en dan manlief en zoonlief weer ophalen bij de sporthal of aanmoedigen want Han heeft een judo-wedstrijd :evaw:
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-09-10 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:58

Kom even piepen... Mooie foto's zien passeren!
Zhora(puppy) is weer ziek, keelontsteking... Ze had koorts en dik, groen slijm in haar neus waardoor ze niet zo goed kan ademen. Ze hoest ook heel erg.
Gelukkig heeft ze er niet veel last van, ze rent nog even vrolijk door de tuin en springt als een sprinkhaan rond, dus het valt nog wel mee. Ik ga nu wel even niet naar de hondenschool, ik moet wel bijna dagelijks naar de dierenarts voor spuitjes...

Nog even een speciale vermelding:
Gelukkige verjaardag tine!! *\o/*

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:06

Hallo iedereen!

Patrick sterkte met het verlies!
Maisie Super vette foto's! Ik ben fan van Robijn!!
Ivy: Leuk 2spannetje haha en Inderdaad zoals VHU zegt, niet stil staan maar lekker doordraven als er de ruimte voor is :)
Lotte: Beterschap met je pup!
En Tine gefeliciteerd :D

Sil staat nu lekker in een buitenstal :D Dus heeft ie een beschutstalletje en ook nog een klein stukje tegels waar hij op kan lopen :D En als ik een groom heb hoop ik zondag of maandag weer een lekker buitenritje te maken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:09

Sorry voor mijn lange verhaal net :o

@S_L wat naar weer! Misschien handig om eens bij een DA langs te gaan die het wat op homeopatische / holistische wijze bekijkt, als die AB is ook niet handig voor zo'n jonge hond. Leuk dat je weer bericht je hebt geplaatst want nu weten we: Tine fijne verjaardag! Denk dat ze zich wel vermaakt op de Hippiade, het is prachtig weer.

@Jenkins, wie weet dat Sil nu ook pittiger wordt als ze gewoon 24/7 buiten staat.

Nou ik moet echt boodschappen gaan doen }:0

Oja, ter info. Mijn instructeur is dus die man met pet :7 en meer dan 50 jaar menervaring, die met dat jonge paard in tweespan door de parkeergarage gaat in Zoetermeer :D [AR-ITP] Voor het eerst betuigd! 5e foto, grote meneer met pet, en later ook op de bok (de koetsier)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:18

@ VHU: De oorzaak is reeds bekend, maar er is nog een probleempje.
Zhora is te koppig om in haar nieuwe, warme hok te gaan liggen en gaat dus liever in de open lucht in haar mand liggen. Als we de mand in het hok zetten, gaat ze op de tafel op het terras liggen, of nestelt ze zich in de plantenbak (waar mijn moeder niet zo blij is uiteraard :Y) ).
De nachten beginnen aardig af te koelen, en dan is een verkoudheid niet ver weg! Het probleem is ook dat Zhora nog geen enting heeft gehad tegen de kennelhoest, wat er dus ook voor zorgt dat ze nu erg snel verkouden wordt.

Ik ga dus proberen om zo snel mogelijk die enting te halen (maar dat mag niet in combinatie met antibiotica, dus we moeten nog even wachten) en we zijn aan het proberen om haar in haar hok te "dwingen". We hadden dit geprobeerd door een schrikdraadje rond het hok te spannen, met voldoende ruimte om naar buiten te gaan voor haar behoefte. Het probleem was dat ze helemaal gek werd, want ze bleef tegen die draad aan lopen met een heel concert tot gevolg. De stroom heeft dus ook maar een kwartiertje op gestaan, ik vond het veel te zielig!
Nu hebben we de stroomdraad zonder stroom gezet, en gelukkig heeft ze voldoende bang van die draad dat ze netjes in haar hok gaat liggen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:24

VHU Sil heeft altijd 24/7 buiten gestaan zonder schuilhok.. en nu sinds deze maand heb ik eindelijk een stal :D Voel me nu savonds veel beter, nu dat ik weet dat mn mannetje lekker beschutting kan zoeken savonds.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:29

@ VHU ik wil dit weekend nog tandem proberen maar moet eerst nog riemen aan mn strengen om ze langer te maken.

@ tine gefeliciteerd !!!

@ patrick sterkte met het verlies. Zo'n beestje kan weinig hebben. Heb het helaas ook af en toe met cavia's.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:55

Jenkins schreef:
VHU Sil heeft altijd 24/7 buiten gestaan zonder schuilhok.. en nu sinds deze maand heb ik eindelijk een stal :D Voel me nu savonds veel beter, nu dat ik weet dat mn mannetje lekker beschutting kan zoeken savonds.

Ik zet Romeo 's avonds ook in onze tuin (een deel ervan is zijn wei), zodat hij in de stal kan als hij wil. Velen zeggen altijd: "Oh maar een paard staat liever in de regen hoor, die zal niet binnen gaan staan als het regent!" Nou, Romeo zal je niet buiten vinden als er een drup valt! Hij is altijd kurkdroog als het 's nachts geregend heeft. Hij is ook echt geen viespeuk, als de weide onder geregend is (en er dus allemaal modder ligt) zal hij niet rollen. Als hij wil rollen, gaat hij in zijn proper stalletje rollen.
Ik ben ook heel blij dat ik de mogelijkheid heb om hem een stal te bieden met weide. Overdag heeft hij geen schuilstal in de grote weide, maar als het echt vies weer is, zet ik hem in de tuin. (als ik dit niet doe, roept hij heel de buurt bij elkaar :D vergeten zal ik hem dus niet snel :o )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:49

@ VHU ik ben het wel met je eens dat je niet stil moet gaan staan maar gewoon moet doorrijden het liefst in draf met lekker druk er op.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:15

Citaat:
VHU Sil heeft altijd 24/7 buiten gestaan zonder schuilhok.. en nu sinds deze maand heb ik eindelijk een stal Voel me nu savonds veel beter, nu dat ik weet dat mn mannetje lekker beschutting kan zoeken savonds.

Sorry, ben ik weer door de bocht... nou dan is het gewoon fijn dat hij nu beschutting kan zoeken, kan ik me alles bij voorstellen dat je je daarbij beter voelt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:47

:wave:

:(:) voor patrick, arme nijn, maar jullie hebben je uiterste best gedaan :) :(:)
:(:) voor zhora, zorgenhondje :)

@VHU; las je verhaal, zeg tegen dids juist wel altijd ''letop!'' maar dat komt misschien omdat hij buiten zo relaxed is dat hij niet om zich heen kijkt zegmaar :)) (en daardoor goed kan schrikken omdat hij dan uit zijn dutje ontwaakt als er iets aankomt :P )
stilstaan doe ik nooit. Meestal vlotte stap. Mgoed, heb dan ook een paard wat niet zo snel onder de indruk is _O-

vandaag 15 autos gewassen voor de baas. Veel te snel.. om half 3 al klaar :\
Toen nog dik 'n uur op m'n eigen auto aan het poetsen geweest, de cabrio is weer als nieuw :D

vanavond harry potter kijken :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 20:34

Leuke foto's Maisie

Zielig voor Timilon. Sterkte.

Wobbe die zich keurig heeft gedragen en leuke foto.

Sterkte voor Zhora. Zit haar nog niet mee.

Tine gefeliciteerd

Naaltje die van mij moet ook nog :-)

Ik heb dus vandaag wedstrijd gehad. Was om half 10 op stal. En rond 1100 op wedstrijdterrein, dus betaald, vaardigheid verkend. Ik hoefde pas rond half 2 te rijden, echter heeft de jury geen 20 maar 45 min pauze gehouden, waardoor veale de puf er uit had.

Ik ging de baan in en rijd nog een volte wordt er getoeterd. Geeft de jury aan dat ik de baan niet mag verkennen. Na mijn idee mag dit in de b nog gewoon dus werd een beetje boos. Ik mocht dus niet starten. Dus ben een chagrijnige kop heb ik de vaardigheid gereden. 4 balletjes en 2,5 strafseconde op de tijd. Weer een nieuw record gaat steeds beter :-)

Uiteindelijk naar de jury gelopen, wedstrijd was nog bezig, maar wilde weten waar hij het had gezien in het regelementenboekje. Dat wilde hij niet laten zien. Heb mijn excuses aangeboden voor wat ik gezegd heb en hij zei, je mag als laatste nog starten.

Had veale net uitgespannen en de vlechten er uit gedaan, dus snel broodje gegeten en weer ingespannen. UIteindelijk moest ik weer 45 min wachten, veale had er dus al heel lang voor gestaan, maar heb me proef gereden en had uiteindelijk 185 punten.

Hele ervaring rijker. Ga nu lekker tv kijken en lekker op tijd naar bed

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:56

Sluit me aan bij de samenvatting van Tallechie.

Wat een verhaal over je wedstrijd. Vraag me wel af welke jury dat was. Die heeft er duidelijk geen verstand van. Vanaf de M mag je niet meer verkennen, daarvoor wel. Fijn dat je toch nog mocht starten en een wp wist te bemachtigen, maar je gaat zo niet met een fijn gevoel naar huis.

Vandaag hele deel uitgemest. Alle zooi naar buiten, vloer aangeveegd en alle zooi (schoongemaakt) weer netjes binnen gezet. Wat een ruimte creeer je daarmee!!! Als het goed is komt er dinsdag of woensdag hooi, dus moest daar wel even ruimte voor maken.
Verder Rembrand ohz gereden, ging heel fijn. Had geen tijd meer om Amerigo te doen, want vanavond gingen we uit eten.

Trouwens iedereen nog bedankt voor de felicitaties.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:19

tine gefeliciteerd!

en tallechie, ondanks alles, gefeliciteerd met je winstpunt!

edit, wat de baan verkennen betreft, ik heb altijd geleerd dat als je er op een buitenwedstrijd om heen kunt, dat je er om heen moet, en niet binnen mag verkennen, maar misschien verschilt dat ook weer per jury...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:27

Toch mooi een winstpunt Tallechie! En dat met zoveel gedoe, dus knap gedaan.
Citaat:
en daardoor goed kan schrikken omdat hij dan uit zijn dutje ontwaakt als er iets aankomt )
_O-
Net zo heerlijk gegeten bij onze plaatselijk Indiase eetcafe'tje :9

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 22:54

Ik heb altijd de baan van binnen verkend, ging er altijd bij a in, in stap naar c, daar stapte me moeder af en ik bleef in de ring stappen, mijn moeder stapt op en ik ga me proef rijden.

Dribbel kan niet meer lopen met zijn achterbenen, zijn net bij de da geweest, heeft spuitje gehad, daar liep hij weer en nu thuis loopt hij weer niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:32

Goedemorgen.
Getsie, Tallechie, dat klinkt niet goed.

Ga zo pony uit de wei halen, zoonlief wil weer rijden. :D Daarna gaan we naar een recreatieplas. We hebben een maand of wat geleden een rubberboot gekocht, maar sindsdien was het weer te slecht. Nu is het nog niet warm, maar ja, wsl wel de laatste kans om toch te varen met een zonnetje aan de lucht. Dan maar niet met zwemkleren aan (bibber) en gewoon met kleren aan de boot in. Kan hij toch even lekker varen.