[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:23

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:58

Wat ziet dat er heerlijk uit Nouvel! Lichtelijk jaloers.

Ik rijd ook op de club, vond 20x60 eigenlijk nog te klein/ smal. Maar 20x40 voor zo,n jong paard helemaal niet te doen. Veel te veel bochten..ze vindt dit al zwaar.

Afbeelding

Dierenfan, als ze hem niet kopen dan duurt het alleen wat langer voor de kar verkocht is? Als er zoveel interesse is raak je hem wel kwijt. Al snap ik het wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 21:50

Nouvel schreef:
Oh dat is lastig inderdaad zeg, dan moet je er echt op vertrouwen…
Kun je geen aanbetaling ofzo laten doen ?
Hopen dat het oké is en je ‘m straks gewoon kwijt bent!

Daan is zo blij voor de wagen in het bos:
https://www.instagram.com/reel/DBzATx0I ... F6eXRzdDl0

Ze wilden aanbetaling doen maar dat vind ik niet fijn. Dan beter zo we kunnen idd hooguit hem langer hier hebben. Echter gewoon hopen dat het afgesloten kan worden. Ik hou niet van veranderingen en onzekerheden haha iedereen zo z'n beperking haha ik heb graag saai leven met maar af en toe een uitdaging :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 01:32

Ik heb dus totaal geen moeite met een kleinere bak, tuurlijk is groot wel fijn. Maar ik heb in mijn bakje alles geoefend met de kar (enkelspan paard)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 08:54

Met een jong en net beleerd paard voor de wagen?

Mij werd aangeraden zoveel mogelijk rechtuit en het liefst buiten en dat hebben we gelukkig de eerste twee maanden kunnen doen en dat was inderdaad een stuk makkelijker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:36

Ipsilonka schreef:
Ik heb dus totaal geen moeite met een kleinere bak, tuurlijk is groot wel fijn. Maar ik heb in mijn bakje alles geoefend met de kar (enkelspan paard)

Met mijn ervaren merrie en onze Arabofries die al jaren voor de wagen liep was dat inderdaad geen probleem maar met een groen paard dat nog weinig balans voor de wagen heeft is dat echt nog wel een dingetje en moet je dat ook echt voorzichtig opbouwen vind ik. Hoe meer rechtuit en grote wendingen in het begin hoe beter. Maat ja, als dat niet mogelijk is…
Je kunt in ieder geval iets, en als ze het met regelmaat even doen worden ze er ook wel steeds handiger in.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:48

Dames met bokkende paarden er bestaat een bokriem voor aan het lamoen, en als ik het goed heb zit deze dan net voor de culeron. Vraag maar na als het nodig is. Ik heb er geen ervaring mee, niet nodig gehad.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:25

Ook een mooie winter activiteit om warm te blijven , mennen zonder paard … blijven ze lekker soepel van en je blijft zelf lekker warm…
Vandaag voor het eerst in het bos gelangeteugeld, hij deed het echt heel erg braaf!

https://www.instagram.com/reel/DB1iXCSI ... BnMGZ0eTVl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:44

Wat leuk Nouvel! Moet je wel een flinke conditie voor hebben.

Marga, je bedoelt de slagriem denk ik.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:45

marga1 schreef:
Dames met bokkende paarden er bestaat een bokriem voor aan het lamoen, en als ik het goed heb zit deze dan net voor de culeron. Vraag maar na als het nodig is. Ik heb er geen ervaring mee, niet nodig gehad.

Klopt hoor dat die er zijn. Hij bokt echter niet hoog gelukkig. De boerenwagen die we gekocht hebben daar was gewoon een touw extra gespannen tussen het enkelspan lamoen zodat betreffend paard niet kon bokken. Wij hebben dat na aanschaf verwijderd. Het is bij hem echt uiting van blijheid gelukkig en zoals hij het doet bij huidige wagens ongevaarlijk. Indien enigszins twijfel qua gevaar dan gaat er direct bokriem aan. Voordeel is wel dat hij erg kort in rug is. Altijd ruimte zat achterin lamoen.
Ik moet me wel eens verdiepen in hele lange menzweep. Die van ons zijn veel te kort. Afgelopen zondag van een instructeur een hele lange gehad maar die blijkt net zo lang of eigenlijk kort als die we al hebben haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 20:46

Nouvel schreef:
Ook een mooie winter activiteit om warm te blijven , mennen zonder paard … blijven ze lekker soepel van en je blijft zelf lekker warm…
Vandaag voor het eerst in het bos gelangeteugeld, hij deed het echt heel erg braaf!

https://www.instagram.com/reel/DB1iXCSI ... BnMGZ0eTVl

Heerlijk <3 doen wij ook graag maar dan meestal juist zee, dijk en strand haha

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:00

Leuke filmpjes Nouvel!

Van de week idd hele dag regen, was echt gelijk heeel nat!

Ik doe nooit een winterstop. Voor huitenritten heb ik hoefschoenen, verder staat de pony wel 24/7 buiten, geschoren en met deken!
In de winter heb ik het minder druk met lesgeven en trainingsponys dus meer tijd voor eigen pony :)
En met de komende uitbreiding is dat ook wel nodig, haha.

Vandaag hebben mijn kinderen de shet gelongeerd, er zat veel pit in, dus morgen even rondje met z’n allen buiten.

Ze heeft deze week verder niets gedaan ivm trainingsponys de laatste puntjes op de i, lessen en schooldingen van de kids.

Wel zondag nog een les gereden met haar buiten (Doortje mag ook andere mensen leren mennen)

Afbeelding
Afbeelding

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:03

Rijbak uhhh mijn 1ste menwedstrijd was in 20x40 rijbak :j
Nouvel ik vind het altijd zo knap dat langteugelen van jou,ik heb altijd een idee dat ik dan zo moet meehollen met mijn korte pootjes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:34

Ik heb niet anders dan mn 20x40 buitenbak of de lange laan achter mijn erf, dus daar zal ik het mee moeten doen. Veronia stuurt daar al best goed in weg, Elonia moet echt de laan op en zoveel mogelijk rechtuit.

Hoe zit dat eigenlijk met hoefschoenen en maten? Ik was daar een beetje over aan het lezen. Misschien is dat uiteindelijk wel een goed idee voor ons als we meer de weg op gaan maar hoe weet je nu welke maat je moet hebben of zou de hoefsmid me dat zo kunnen vertellen? En verliezen ze die dingen niet vrij makkelijk? Ze zijn niet goedkoop en dat zou wel heel jammer zijn dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:51

Ik heb ook hoefschoenen aangeschaft, werken perfect. Makkelijk aan te doen en blijven goed zitten. Heb cavallo,s geloof ik. Zal het even nakijken.

Oja, hoef even opmeten.. lengte en breedte om de maat te bepalen.

Aanvulling, inderdaad FRA cavallo,s.

Ik vond het heel simpel allemaal uiteindelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:17

Dat moet te doen zijn, ik heb dat type even opgezocht. Gebruik je die alleen voor of rondom?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:25

Ik heb renegades, ook gemeten en op mp gekocht. Ik gebruik ze alleen om te wandelen over straat en doe meestal alleen voor om.
Mennen doen we alleen in de bak en als ik naar duin en strand ga doe ik ze niet om vanwege het losse zand en zeewater.
Hier in Someren waar we nu een weekje zitten rijden we met een paar 100 meter zo het bos in dus heb ik ze niet nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:40

Alleen voor, dat was voldoende.

Voor mij was het belangrijk ivm gevoelig lopen door steentjes e.d. en een voorwaarde dat ze makkelijk aan en uit kunnen. Bij deze gaat alles super makkelijk en ze blijven echt goed zitten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:42

Hier rondom hoefschoenen. De cavallos zijn bij kleintjes makkelijk. Voor Fiesta hebbik Renegades en Scootboots maar zoek er nu 1 die nog mooier passen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:47

Belker schreef:
Hier rondom hoefschoenen. De cavallos zijn bij kleintjes makkelijk. Voor Fiesta hebbik Renegades en Scootboots maar zoek er nu 1 die nog mooier passen.

Gaan de Renegades goed met kennen?
Ik vind die zo fijn omdat ze makkelijk aan de uit gaan en niet zo hoog zitten

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:02

Elisa2 schreef:
Wat leuk Nouvel! Moet je wel een flinke conditie voor hebben.

Marga, je bedoelt de slagriem denk ik.

Inderdaad. Liep ik me later te bedenken. 8)7 8)7

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:16

Hoefschoenen. Mijn shetten lopen alle 3 op schoenen, waarvan 2 op Smitjes (worden niet meer gemaakt) deze kan je verzolen. En mijn jongste loopt op scoot boots.
O.a. op Hoofwear staat hoe je moet meten. Zij hebben ook passers verspreidt in het land. Dennis hier op bokt heeft het bij mij gedaan, maar die zit in kop Noord Holland.

Welke schoenen het beste zijn hangt van de vorm van de hoeven af. Dat is in grote maten makkelijker (meer keus) dan die kleine shetten pootjes.
En voor is meestal een maat groter dan achter, of zelfs een ander merk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 07:13

Ik heb hoefschoenen gepast maar de allergrootste waren nog ruim te klein haha. Natuurlijk kunnen ze op maat gemaakt worden maar voor 3 maanden in de winter waar we zat andere dingen kunnen doen vind ik het zonde van al het geld. Zeker omdat we zonder alsnog 1x per week een ronde van zo'n 5 km kunnen doen als we echt willen. We kunnen zelf echter enkel op woensdag middag of de zondag en dan moet het weer net mee zitten.
We gaan waarschijnlijk volgende week zondag de nieuwe menwagen testen. Zo benieuwd!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 08:47

Dus zoals ik het begrijp verschilt het een beetje of jullie ze alleen voor of rondom gebruiken. Mijn hoefsmid komt komende week weer, ik zal het er ook eens met hem over hebben.

Dierenfan wat leuk, ik ben heel benieuwd hoe hij bevalt!

Ik heb gisteren mn nieuwe leidsels opgehaald. Deze zijn van biothane, wel lekker licht qua gewicht merkte ik al. Vanmiddag meteen maar in gebruik nemen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 13:59

Als je de goede schoenen hebt, dan verlies ze niet ;)
Mijn 3 pony’s hebben alle 3 dezelfde maat zowel voor als achter.
Ik gebruik met veel plezier equine fusion.

Ik rij in al het weer, zeikregen tot zonnig weer. Pony moet toch bewegen.
En ze zijn te klein om op te gaan zitten voor mij en dan word je ook nat. Ik investeer graag in fijne kleding. :)

Mennen in een bak vind ik niet het leukste, ik men op de weide of buiten. Onze wei is altijd droog genoeg want er loopt verder niets op, ligt hoger dan de rest en heeft drainage. Echt een gelukje.. m’n weide is nu droger dan het bos maar heb toch echt voorkeur voor een bosritje.