[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 12:57

Afbeelding

Een gareel is wel heel anders dan de huidige mentuigen. Ze moeten echt toevallig passend zijn. Zo kunnen wij onze mentuigen na verstellen zo van de 1 op de ander kunnen gooien is dit niet mogelijk met dit gareel. Daar dus goed rekening mee houden dat het echt past. Wij zijn hiervoor naar Paree de gareelmakerij geweest. Wij slepen er de weides mee, bomen enz. Voor aangespannen werk voor de menwagen nemen we altijd het mentuig maar geen onderbouwing daarbij.
Voor de jongste heb ik dan weer een ander soort tuig waarbij wij grondwerk doen. Vind ik persoonlijk het aller fijnste tuig. Is opgooien, singel dicht, staartriem dicht en gaan. Vlotter kan niet haha
Afbeelding

marga1

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:03

Muronia ik sluit me bij dierefan aan wat betreft gareel, het ding moet toevallig net goed passen. Het is er een voor de showwagen en niet voor zwaar werk.
Bellensjaal daar zit wat poetswerk aan, en losse bellen zijn te koop.
Heb er ooit een paar gemaakt van oude stijgbeugelriemen voor de shetten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:10

Wat inderdaad al gezegd is, een gareel is niet zomaar op maat. Echt niet zomaar zelf opleggen en denken past wel en gaan rijden. (niet dat ik het idee van je krijg dat je dat gaat doen, maar om het te onderstrepen) Paarden kunnen er echt van in de staak gaan, want het is echt oncomfortabel voor ze als het niet past. Hier ook een gareel thuis en dacht echt goed te hebben gemeten, maar helaas paste het van geeeeeeen kant. Tevens is het beeld ook van het totaal mooi, dus mooie wagen en mooi tuig. Als mijn gareeltuig zou hebben gepast was het voor mijn marathonwagens ook een vlag op een modderschuit geweest hihi.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:23

Ik ga het er echt niet zomaar omheen gooien hoor, ik heb de foto's al even doorgestuurd naar je-weet-wel-wie en dat gaan we rustig bekijken. Scheelt dat ik 2 paarden heb en dus 2 kansen dat ie bij één van de beide gaat passen. Ik vind het echt iets hebben zo'n ding, zal ook smaak zijn hoor :D . We gaan het wel zien! En die bellen, sja ik kon het samen voor een leuke prijs kopen dus ach, dat is grappig toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:41

Echte garelen worden inderdaad helemaal op maat gemaakt, anders geven ze drukplekken.
Maar het is altijd te proberen natuurlijk, misschien goed passen met iemand die er veel kijk op heeft..

Hier de hele dag regen, dus vandaag maar even vrije dag ingelast, hopelijk morgen weer beter weer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:48

Muronia schreef:
Ik ga het er echt niet zomaar omheen gooien hoor, ik heb de foto's al even doorgestuurd naar je-weet-wel-wie en dat gaan we rustig bekijken. Scheelt dat ik 2 paarden heb en dus 2 kansen dat ie bij één van de beide gaat passen. Ik vind het echt iets hebben zo'n ding, zal ook smaak zijn hoor :D . We gaan het wel zien! En die bellen, sja ik kon het samen voor een leuke prijs kopen dus ach, dat is grappig toch?

:D ik ben stik allergisch voor dat bellen geklingel als ik met mijn paarden werk. Hier alles belloos gemaakt daar waar bellen aanwezig waren. Maar ieder z'n ding en goed onderhouden (wat een vreselijk werk) kan het absoluut mooi zijn. We hadden ooit een bellen tuig dat kwam mee met een trekpaard. Heel vlot verkocht haha. Geef maar leren tuig zonder poespas dat poets ik met liefde.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:54

Duimen dat ie pas is dus!

Vanochtend weer een rondje gemaakt met instructeur. Fee is soms een handje vol en dan is een ervaren menner fijn - dus nu heel ontspannen afgerond. De koets gaat even in de stalling, likje verf en alles nakijken. We oefenen dressuurmatig verder met lange lijnen en onder het zadel en gaan weer verder met de koets in de lente.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:11

swartbeessie schreef:

Vanochtend weer een rondje gemaakt met instructeur. Fee is soms een handje vol en dan is een ervaren menner fijn - dus nu heel ontspannen afgerond. De koets gaat even in de stalling, likje verf en alles nakijken. We oefenen dressuurmatig verder met lange lijnen en onder het zadel en gaan weer verder met de koets in de lente.

[ Afbeelding ]

Ah fijn met een ervaren iemand erbij! Nu goed de winter door zien te komen en dan weer lekker inspannen!

Hier echt de hele dag al regen…
Net even een klein rondje bos gewandeld, maar wat is het is gelijk nat overal zeg…
Hopelijk morgen weer beter weer!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 21:13

swartbeessie schreef:

[ Afbeelding ]

Dat is fijn! Hier hopen we morgen middag de laatste ronde voor huidige menwagen te doen. Dan deze volledig wassen, foto's maken en de verkoop in. De nieuwe zal vast van de winter wel ingewijd gaan worden maar hier gaat het mennen ook op laag pitje de komende maanden. Wordt hier ook weer kilometers maken met lange lijnen en loswerken. Onder het zadel zullen ze ook regelmatig mee gaan maar in elk geval alles even op lager pitje

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:55

Hier gaan we gewoon door, hooguit met wat meer stappen tussendoor, want de mannen lopen 24/7 buiten met schuilstal en ongeschoren.
Elke week les, en 1x in de maand wedstrijd.
En als er sneeuw ligt gaat de oude heer voor het sleetje met bellen om.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:00

Hier ook gewoon doorgaan. Afhankelijk van het weer. Liever niet in de regen. Eigenlijk moet mijn wagen weg voor een onderhoudsbeurt maar geen idee wanneer dat gaat passen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:10

Tijdens een (korte) vakantie? heb mijn tuig voor reparatie voor mijn vakantie weg gebracht. En was mooi klaar toen ik terug kwam.
En wij kunnen het vaak goed tussen de buien door plannen. Voordeel om met pensioen te zijn. En wonen tegen het bos op erf af en we rijden luw.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 06:11

Nadeel van geen bak en in de winter verharde paddock ivm hun groot zijn en klei grond. Wordt anders puur modderen. Ze lopen 24/7 ongeschoren binnen en buiten en ijzerloos. Doordat ze verhard lopen slijten de hoeven al flink. Daarnaast enkel open polder in de eerste en laatste 2 kilometer. Maar ik klaag niet. Lange lijnen, dijk over en we kunnen de zee in. Bij laag water kilometers slik om overheen te gaan. Helaas met menwagen niet toegankelijk maar lopend en onder het zadel gaat het prima. Uiteindelijk is onze bak dus mega groot, wordt regelmatig met zout water geschrobt en weer keurig vlak gemaakt. Er is ook een strand van wel 5 bakken groot dus ach..ander seizoen, andere mogelijkheden en we zitten nooit wanneer we iets in onderhoud kunnen zetten omdat we per seizoen wisselend kunnen gebruiken. Daarnaast gelukkig 2 menwagens en dadelijk kunnen voor beiden enkel en 2span.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:14

Ik wil gaan proberen om in de wintermaanden ook af en toe even een half uurtje in de bak te blijven inspannen, dan blijft het een beetje bij en het is mooi voor de afwisseling.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:17

Ik hoop met Veronia zoveel mogelijk door te kunnen gaan. Het plan is vooral lessen en leren. Tot nu toe klaag ik niet over deze herfst. Vorig jaar was het om deze tijd al steeds zeiknat.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:19

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig. Hier had Charlotte best een klap even met de weersomslag, was niet fit en we hebben dus ook even niet gemend. Eerst weer wat spekjes op de botten :j

Hoop dat ik straks wel weer lekker kan rondtouren. Regen maakt me niet zoveel uit, het is meer even kijken straks met de donkere dagen wat handig is aangezien ze het bakwerk maar niks vindt.

Beleren staat op een lager pitje nu in de winter. Doe vooral veel grondwerk met de paarden, straks in het voorjaar maar het aanspannen erbij pakken weer.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:17

leuk om al jullie winterplannen te lezen,ik heb al 8 weken niet meer met de wagen gereden,zal wel banden oppompen worden,andere wagen moet nog steeds lamoen langer gezet worden maar krijg hem niet los,had andere inbussleutel gehaald maar waar is dat ding nou weer? zucht.misschien moet ik van de winter eens al mijn 3 schuren uitmesten en alles bij elkaar leggen..... :D

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:23

Ja superfijn te horen van anderen. Bij mij op stal vinden ze het maar gek dat ik de koets opberg. Maar een ervaren paard de winter door sturen is nu eenmaal anders dan een groen springerig ding.
En bovendien, genoeg andere dingen te doen.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:11

Oef wat gaan jullie ineens snel..!

Wat leuk zeg dat gareel en die bellen :D . Ben benieuwd hoe ze het oppakt :j

Heerlijk Nouvel in het bos <3

Gisteren heb ik met hulp mijn oudere merrie en mijn appaloosa voor de wagen gespannen maar mijn oudere merrie is wat te langzaam voor mijn appaloosa en dus op advies ook besloten om te wachten totdat mijn jongste oud genoeg is en dat is volgend jaar en ze dan samen met mijn appaloosa op " werkkamp" te sturen :) ... want dit is ook de uiteindelijke doel dat hun een 2span worden. Mijn oudere merrie mag dan later langzamerhand met pensioen. Zij is nu 21 jaar en zolang ze het enkelspan nog leuk vind, blijft ik het uiteraard doen maar met mate.

Komende periode lekker enkelspan blijven rijden, kilometers maken met mijn appaloosa. En af en toe mijn oudere merrie ervoor. Hier dus geen winterstop ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:03

Gisteren onze vertrouwde menwagen gewassen, op de foto gezet en te koop....heb ik geweten haha. Mijn telefoon roodgloeiend van alle interesse berichten. Nooit verwacht en erg fijn. Mogelijk dan hooguit 3 weken zonder menwagen maar daarna is de nieuwe er sowieso.
Gisteren nog afscheid ronde gedaan. Stuk door de bebouwde kom en verder gewoon relaxt gestapt door de polder. Was heerlijk rijden. Hij vind het zo gaaf om te doen en dan geniet je als eigenaar en menner al! Bij mij speelt ook idd mee dat hij 5 jaar is en ik nog heel veel moet leren. Hij is best makkelijk bokkerig en zeker als hij fris is. Vind ik minder voor de menwagen. Gelukkig is hij erg kort gebouwd en ons andere paard lang in rug dus hij heeft altijd wel bok ruimte en doet het ook niet hoog maar toch voor mij minder om daar goed in te begeleiden

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 07:58

Wow dierenfan, hoe snel kan dat gaan!

Bij mij moet de jonge merrie nog veel leren maar de moeder is juist sneller beledigd en wil ook wel een bokje doen, vooral in het begin. Ik hoop dat ze volgend jaar rond deze tijd al eens naast elkaar hebben gelopen. Ze kunnen goed met elkaar, dat scheelt alvast zoveel.

Zaterdag wil ik graag weer een rondje met Veroon doen en de week erop komt Xander en pakken we Elonia nog een keer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:10

Wat gaan jullie hard, wij proberen 1x p/w door te mennen met de 4/5 jarige in de binnenbak van 20 x 60. Niet ideaal, maar mijn groom is al op leeftijd en loopt te snel kou op buiten op de wagen. En zo kan ze er toch nog even regelmatig voor staan en dan hopelijk van het voorjaar weer lekker naar buiten.

Het oudje krijgt een winterstop.

Zo dierenfan, dat is wel heel erg hard gegaan! Bokken vind ik ook niet zo grappig voor de wagen. Jonkies proberen ook nog weleens wat uit heb ik het idee.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:34

Mooi dat die verkoop zo snel gaat dierenfan.

Wij mennen gewoon door. Fiesta is steady doir weer en wind. Lieve moeten we nog leren kennen. Die is wat riller dan Fiesta maar super braaf.
Vandaag grote opknapbeurt voor paddock en track. Losmaken en nieuw zand erbij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:26

Wow fijn zo snel dierenfan!

Goed bezig belker!

Elisa wel fijn dat je nog 20x60 hebt, is nog een beetje ruimte.
Wij op stal 20x40, op de club wel 60 maar daar durf ik nog niet heen…
Wel allemaal buiten trouwens , helaas geen binnen hier.

Wij zitten nog in Someren en hebben net weer een rondje bos gedaan, nog veel natte vieze bagger maar hij was heel braaf en pakte super aan!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:21

In principe is mijn menwagen verkocht. Ivm dit weekend belangrijke weg die afgesloten is en omweg waar ook afsluiting is komen ze uiteindelijk pas 16 november er om. Vind dat spannend omdat ze hem nog niet gezien hebben en er nu veel serieuze interesse is. Echter flinke afstand te overbruggen en ze klinken heel oke. Hopelijk kan ik er op vertrouwen. Ooit zelf ook zo gezeten maar toen als koper en ook erg blij geweest dat verkoper durfde te wachten. Toch is dit spannender dan mijn eerste rit zonder mijn man als groom haha