[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:51

Ik vind dat ook lastig met scharen... Eigenlijk mijn grootste 'probleem' met Kay. En dat ie bang is voor vrachtwagens en trekkers. Kay komt gelukkig niet omhoog.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:52

Roos loopt lekker door !

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:55

VHU; bedankt voor de tip, die ga ik zeker proberen !!
Subli mix is hier vast wel te krijgen !!
Ik voer nu ook grasmix en lucernemix erbij naast het ruwvoer, en hoop dat ze daar ook wat dikker van word.
Er is ook Maisbrok van hartog, daar schijnen ze ook dikker van te kunnen worden, maar of dat werkt ? geen idee.

Mooie foto's van Rizanta, lekker gemend, super !!!!

Roos vind het erg leuk zo te zien !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:03

Roos draafde rond de 10 á 11 km/h(met een top in draf van 17,5 en maar 18,5 in galop :+). Stapte 4,5 ongeveer.
Roos vond het erg leuk, was vooral moe van de indrukken (veel druk verkeer opgezocht omdat ik een fijne groom mee had), niet van de afstand.

Die van mij aten geen maisbrok, die vertikte het gewoon.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:06

Nou Dennis dat is toch super braaf? Dat kontje van haar, zo schattig ;)
Citaat:
Mijn Roos verliest haar hoofd onderweg liever.

Mijn ex-Roos dus ook (Rizanta heette vroeger Roos). Ze draait soms echt bijna helemaal haar hoofd om als ze wat wil zien vooral naar links, omdat haar linkeroog dus blind is. Zie maar (laatste foto spam :o )
en we kijken naar links...
Afbeelding
en we kijken naar rechts...
Afbeelding
Zo ging dat de eerste keren achter elkaar door en dan liep ze dus enorm te slingeren. Nu slingert ze vrijwel niet meer maar ze kijkt zo af en toe nog wel enorm. Op de weg kijkt ze dus voor zich, net alsof ze overal overheen wil kijken :wow:

S_L en Jellee
Citaat:
Ik vind dat ook lastig met scharen... Eigenlijk mijn grootste 'probleem' met Kay. En dat ie bang is voor vrachtwagens en trekkers. Kay komt gelukkig niet omhoog.

Kan me dat heel goed voorstellen dat dat niet fijn is. Die van mij zijn dus alledrie gewoon niet bang voor groot verkeer, dat is een enorm voordeel. Rizanta ook, we kwamen per ongeluk op een nogal drukke doorgaande weg (ken het daar nog niet zo goed) vandaag paar keer enorme vrachtwagen met aanhanger, plus zo'n injectieding met tractor en nog wat tractoren/vrachtwagens, of ze nou van voren of opzij of van achteren komen ze verblikt of verbloost niet, gewoon in draf overal langs. Snuit en Alwyn hebben dat dus ook. Alwyn nog ietsje minder maar dat komt meer omdat ik hem nog niet zo kan 'oprijden' als ik met R&S dan wel kan.
Dat scharen heb je dus niet achter een tweewieler. Kom ik weer met mijn tweewieler. Maar ik vind echt wel als je jong spul hebt en je bent niet zeker over dat scharen, ik zweer bij de tweewieler. Alleen moeten ze dan niet omhoog komen want dan heb je niets meer te vertellen :oo

Wat zegt je instructeur ervan S_L?

Citaat:
Ik voer nu ook grasmix en lucernemix erbij naast het ruwvoer, en hoop dat ze daar ook wat dikker van word.
Er is ook Maisbrok van hartog, daar schijnen ze ook dikker van te kunnen worden, maar of dat werkt ? geen idee.

Ik zou niet te veel 'mixen' bijvoeren hoor, kost je handenvol geld en het maakt echt niet veel uit, zit bovendien vaak toch melasse in en dat is niet goed (te veel suikers), is mijn ervaring dan. Mais is niet goed voor de botten, als je dat langere tijd voert. Wat wel helpt is merriebrok, maar daar zit ook weer veel energie in, en die heb jij niet nodig. Zou als ik je zo hoor gewoon ruwvoer, beetje muesli zonder evt met luzerne niet de brok maar de losse zeg maar, die sprietjes :+ (voor kalk en dat ze wat langer kauwen, dus beter opnemen) en dus die 3-6-9-mix doen.

Sorry, doe net als of ik alles weet, maar zo bedoel ik het niet hoor, het is zeg maar wat ik zelf heb ondervonden bij mijn paarden/pony's. Hoeft natuurlijk absoluut niet bij iedereen zo te werken :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:12

Mijn instructeur zegt oefenen en consequent zijn..
Mmh ja dan is een tweewieler wel handig! Mijn vorige wagen kon niet onderdoor draaien dus als hij zijn max had bereikt stond kay gewoon stil maar wel scheef. De nieuwe wagen kan wel onderdoor draaien, dus ben benieuwd..

Sprak vanmiddag mn instructeur en hij gaat de eerste keer sowieso mee met mn nieuwe wagen. Geeft mij een fijn gevoel iig!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:12

@ biancacoo maisbrok helpt ook wel de energiekernmix van subli werkt ook erg goed en wat ook helpt naast dat wat je er al bij voert is van dat snij mais wat boeren aan de koeien voeren maar daar mogen ze niet te veel in 1 x van hebben en wat ook werkt is gewoon merriebrok

ik heb de kar al weer schoon en staat al in de auto

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:16

Ik heb ook betere ervaring met energie kern mix (nu dus 3/6/9mix) dan met maisbrok enzo. Die van mij mogen wel wakkerder, maar van de energiekernmix groeide ze meer dan van maisbrok, merriebrok, lucerne er bij en weet ik wat al nog meer.

Ik wil weer rijden, heb het wel te pakken nu ;).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:28

Vhu zo kijkt veale dus ook. Ik moet het eerste kwartier ook om hem heen te kijken.
En dat van links naar rechts kijken doet veale ook, vooral in het begin. Als hij moe begint te worden wordt het minder. Met de marathon doet hij het niet, dan wil hij snel terug zijn, om de hindernissen in te gaan denk ik :+

Veale komt soms wel omhoog als hij het er niet mee eens is, als ik dan mijn stem verhef en tik met zweep geef is het klaar. Wel moetik dan gelijk gaan stappen. Dit doet hij voornamelijk in de vaardigheid en de marathon.
Ik wist dit niet van hem totdat ik april vorig jaar de eerste marathon reed.

leuk filmpje van Roos.

goed bezig lanouska

Ik heb te veel gedaan, ik heb alle spul voor de kleine klaar gezet in de box zodat we zo weg kunnen als het moet. Verder heb ik de commode opnieuw ingericht. Was een aantal dingen kwijt en mijn moeder had hem ingepakt en nu heb ik het op mijn manier gedaan.

Mijn moeder heeft vandaag het hele huis schoongemaakt en mijn vader heeft de tuin gedaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:41

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:27

Aan wie het vroeg: ik doe dit jaar geen mesthoop meer.
Leuke filmpjes en foto's.
Rizanta is echt een reus

Voeren: ik voer Pavo energy control en Pavo kruidenmix. Ben er heel tevreden over.
En nu ga ik naar huis. Al sik voor het donker thuis ben, ga ik nog een beetje aan de wei slepen.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:29

hallo iedereen!

Ik ben hier even een paar dagen afwezig geweest, mijn vriendin en groom is dinsdag door een vrachtwagen geschept die door rood reed. Al snel gingen de geruchten rond dat ze zwaar gewond of dood zou zijn. Ik stond te trillen op mn benen! Maar gelukkig blijken de roddels weer eens niet waar te zijn! Ze is weer lekker thuis maar is natuurlijk wel bont en blauw! Dit hield me de laatste dagen wel even bezig, vooral omdat het gewoon zo dicht bij is.

Zondag heb ik wedstrijd met de shetten en natuurlijk kan ze niet groomen, maar ze komt wel kijken! Erg leuk! Dinsdag nog even dressuur getraind met de shetten, maar ze waren zo verschrikkelijk sterk! Pff werd er helemaal chagarijnig van! Had het idee dat het meeste getrek bij Tina vandaan kwam dus gister Tina maar even aan de lange lijnen gehad, en even goed verteld wat loslaten was. Hopelijk doen ze het morgen samen beter!

Ga nu weer even alles proberen bij te lezen en een samenvatting zoeken!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:30

Vervelend Eveline,. Hopelijk knapt ze snel weer op. En succes met de wedstrijd alvast

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:18

jelle, wanneer komt je nieuwe wagen dan?

VHU, rizanta is wel stoer voor de wagen op die foto's :j

eveline, hopenlijk gaat het snel weer beter met haar.

ff snel een vraagje, zal zo verder bijlezen.
als een weiland bemest/gegiert is (varkens en/of paardenmest)
hoelang mogen/kunnen de pony's dan niet op dat weiland?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:07

ik heb trouwens van de week Rafiki gemeten.
met een duimstok en een zweepje over zijn schoft gelegd :+
en hij zit nu ongeveer op de 82cm.
om en nabij in ieder geval.
en wobbe is 90cm :j

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:34

@ IT Rafiki is al lekker aan de maat, denzel is +- 92cm.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:53

IT Freddy was toen hij 1 jaar was iets van 78 cm, hij is nu 1.05 :+ Ze zeiden toen we hem kochten dat hij hooguit 85/90 cm zou worden, is dus ff wat doorgeschoten :=

Pfff wat heftig Evelineee.

B485 doet geen mesthoop meer, ik spit niet meer, heb echt weer drie dagen last van mijn heup gehad en niet zo'n beetje ook.

Tallechie als Veale omhoog komt lijkt me echt wel schrikken zeg. Rizanta ging vandaag met haar achterbeen maaien met 1e 2x stilstaan in het bos, had echt zoiets van dat moeten we niet hebben :n Gelukkig was het vanaf de 3e keer gewoon goed vind ik dan weer hele opluchting :j
Wat heerlijk dat je ouders je hebben geholpen en dat je alles klaar hebt liggen. Nu even paar nachtjes goed slapen en uitrusten.

Lanouska alweer helemaal klaar.

We zijn vanavond maar weer even langs de Mac geweest (zoon plus ik) we moesten ook nog langs de pony's en er stond met toch een file echt niet normaal hebben er 2 uur over gedaan (normaal is het een half uurtje) |o

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:59

Rafiki is zelf gefokt, maar denk dat hij wel rond de maat van wobbe en ivy terecht gaat komen :j

ik heb een verkeerd knopje op mijn toetsenbord ingedrukt.
en nu heb ik alle tekst/balkjes/letters etc. op mijn scherm in erg kleine letters...
moet er onderhand een vergrootglas bij :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:23

*komt weer even binnenvallen*

zag leuke en stoere foto's voorbij komen en filmpje!

over voer en equitana...
en dan toch weer over stilstaan, consequent zijn en pony's en paarden met weinig geduld en veel rondkijken...

Fifi krijgt ook lucerne, en dan nog compactgras en hooi als ruwvoer, daarbij krijgt ze een flinke hoeveelheid olie door haar voer heen...
met deze combi hoef ik bijna geen krachtvoer meer te geven en is ze toch heel mooi rond geworden!

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:51

Ik heb de twee pagina's bijgelezen en bijgelezen en bijgelezen.. haha. Kan het niet zo goed opslaan geloof ik, sorry...

Goddank kan die van mij gewoon stil staan als ik het vraag.. Dat lijkt me echt vervelend als je paard dat niet gewoon doet. Ben dan ook wel blij dat ik geen last van scharen heb, want dat is een van de dingen die ik eng vind van het mennen.

Hout en nog wat andere onderdelen voor mn trailer is besteld. Het word alleen wel pas de 28ste geleverd. Beetje jammer.. haha. Maar goed, het word wel.... tatatadaaa......WIT!! *\o/*

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:59

Veale gaat op zich niet scharen, en als hij dat wel doet, laat ik hem een paar passen naar voren doen en weer stilstaan.

Maar vandaar dat ik op wedstrijd ook een ervaren groom wil, of in ieder geval een die een paard vast durft te houden. Ben ooit een keer op wedstrijd gegaan met een jong meisje en die durfde veale niet eens vast te houden. Dat schiet dus niet op.

Eefielover : Duurt even, maar heb je ook wat :-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:14

Citaat:
Eefielover : Duurt even, maar heb je ook wat
net als jullie Beeb :+

Voor mij ook absoluut geen scharende wagens en achteruit lopende of steigerende paarden voor de wagen ben ook erg blij dat die van mij dat niet doen. Die paar keer dat eraan gedacht werd of het werd uitgeprobeerd zijn gelukkig op een hand te tellen (en dat gebeurt nu niet meer).

Nou ik ga slapen :O

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:52

Goedemorgen allemaal, goed geslapen ??

Dat voeren is gewoon lastig, ik wil ook niet van alles door elkaar voeren, maar tot nu toe word ze ontzettend heet van allerlei soorten krachtvoer, en gaat ook meteen schuren, zonde van haar staart dus... dus eigenlijk wil ik van het krachtvoer af !!
Ze lijkt na 3 dagen grasmix en lucerne al wat voller, dus afwachten maar, verder schuurt ze ook nog niet, dus ik blijf duimen dat dit DE oplossing is !

Nouvel schreef:
daarbij krijgt ze een flinke hoeveelheid olie door haar voer heen...
met deze combi hoef ik bijna geen krachtvoer meer te geven en is ze toch heel mooi rond geworden!
Nouvel, wat voor olie geven jullie Fifi over het voer ??

Verder mensen lekker gemend, en bezig geweest !!
Evelinee, vervelend dat je vriendin geschept is door een vrachtwagen, moet er niet aan denken, :n
Hopen dat ze zich snel niet meer zo beurs voelt !!

Rafiki is net zo groot als onze Vito ongeveer, Vito is nu bijna een jaar oud .......

Nou ik ga zo zoontje naar school brengen !!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:58

goeiemorgen!

ik geef omega olie van NAF bij de paardendrogist vandaan, 2 pompjes per dag en daarbij een scheut maisolie of zonnebloemolie van de supermarkt, beide doe ik door de zemelen die ze na het rijden krijgt, dan wordt het gewone voer niet zo plakkerig en de zemelenslobber eet ze graag zo!

en verder krijgt ze dan 3 voerscheppen lucerne per dag, compactgras en hooi, en een half schepje basismuesli omdat ze dat zo lekker vindt...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:59

:wave:
ik heb bijgelezen, over hoogte rafiki, heule leuke fotos van VHU :+: Rizanta is knap :D
over stilstaan voor de wagen, over voeren van stress-paarden omdat die afvallen (kruisen met Diddle :') ) en over hout voor een trailer besteld

een :(:) voor Evelinee, en voor je vriendin :(:)

Diddle krijgt Strucomix van Cavalor, soms :') Hij krijgt nu zo'n 3 handjes per wéék. O:)
en voordroog.. :P

Gisteravond op stal geweest, hij heeft heel zijn weitje al mooi omgeploegd, hij loopt allemaal te ijsberen, en hij is boos :') Zolang ik erbij blijf is het goed, dan is ie rustig, lekker eten, en als je dan wegloopt gaat de ijsbeermodus weer aan.. :(:)

Vandaag z'n muilkorf passen :) Gisteren met de hond naar 't bos geweest :)
Zondag issie van mij :+: ouders gaan op vakantie en brengen 'm naar 't pension (ik moet zaterdag heel de dag werken, en mijn broer + hond = ramp, en ik ga hem daar zondag halen, breng hem dan 'savonds naar m'n ouders terug :D