[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:03

runningkawa schreef:
Maar dat zijn wel de paarden die je op een africhtingsstal onder je kont krijgt
en sommige zijn zo verwend dat ze idd echt gevaarlijk gedrag vertonen

maar aanpakken was zo zielig Verdrietig

Inderdaad RK, wij krijgen die paarden ( ik gelukkig niet meer Haha!) dan te rijden en moeten dan zo dier gruwelijk aanpakken om er weer een normaal paard van te maken. Zo dier loopt dan een paar weken/dagen superfijn, is weer braaf met rijden en in omgang. Gaat weer naar de eigenaar en enkele weken later begint het feest weer van voor af aan. Dat gezeik was ik na een tijd meer dan zat.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:04

Ik ken jouw reacties daarop gelukkig wel Haha!
Ik ga maar eens bij m'n paard kijken. Hij is jarig dus echte 'carrots' vandaag !

edit: was reactie op RK
Laatst bijgewerkt door oberon op 20-06-04 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:04

Tuurlijk je hebt zowel onder de die-hard NH mensen als onder de die-hard dressuurmensen, mensen zitten die echt niet weten waar ze mee bezig zijn.
Heel zonde......

Als mensen nou eens wat meer naar hun eigen gedrag dan naar dat van het paard gingen kijken, niet zo eigenwijs waren en open stonden voor andere dingen dan wat ze gewend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:05

Pipo schreef:
Inderdaad RK, wij krijgen die paarden ( ik gelukkig niet meer Haha!) dan te rijden en moeten dan zo dier gruwelijk aanpakken om er weer een normaal paard van te maken. Zo dier loopt dan een paar weken/dagen superfijn, is weer braaf met rijden en in omgang. Gaat weer naar de eigenaar en enkele weken later begint het feest weer van voor af aan. Dat gezeik was ik na een tijd meer dan zat.

idd
ik rij ze gelukkig ook niet meer, mogen anderen hun nek weer voor gaan breken.

Maar dan had je ze idd weer fijn aan het lopen, gingen ze weer terug en idem dito verhaal begon weer.

vandaar mijn felheid tegen die mutsen
ik weet wat voor ellende je dan te rijden krijgt, wat dan echt zielig is voor de aarden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 14:12

Dat is dus geen NH en geen boerenverstand maar Penny-logica! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:14

klopt, maar veel van die pennys gaan wel NH-en, want dat is niet straffen en zo verder mutsen

ook al staat NH ook voor duidelijkheid, veel mutsen kunnen dat niet duidelijk in hun eigen hoofd krijgen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:46

Pipo schreef:
Zo'n dier loopt dan een paar weken/dagen superfijn, is weer braaf met rijden en in omgang. Gaat weer naar de eigenaar en enkele weken later begint het feest weer van voor af aan. Dat gezeik was ik na een tijd meer dan zat.

Is toch goed voor de business Haha! Haha! Haha! of zie ik dat verkeerd?

Ben het verder trouwens helemaal met jullie eens - verbaas me er alleen idere keer weer over dat het heel vaak onwetendheid is, gekoppeld aan een bepaalde onnozelheid Blond en een soort 'unieke kennis' met een hoog filosofisch gehalte (MIJN paard is heel bijzonder, want........ en vertoont daardoor dit en dat gedrag.......... ) - wat inderdaad af en toe NH wordt genoemd.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:32

runningkawa schreef:
Jij doet het gewoon als aanvulligng oberon
Maar hoeveel nemen niet de overstap omdat hun paard schopt bijt en overze heen vliegt
Maar aanpakken is zielig
En dan gaan ze maar NH-en

En dat is toch de grootse groep (vooral hier op bokt) die je voorbij ziet komen.

En dat kan een hele effectieve oplossing zijn!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 16:34

Pipo schreef:

en wat is nou precies het probleem dat deze mensen met hun paard leren omgaan Verward
wat een nuttelloos werk dan, om "probleempaarden" te gaan rijden. In 100% van de gevallen is het namelijk de mens met een probleem, dus dan is er een methode om mensen iets te leren

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:05

runningkawa schreef:
Jij doet het gewoon als aanvulligng oberon
Maar hoeveel nemen niet de overstap omdat hun paard schopt bijt en overze heen vliegt
Maar aanpakken is zielig
En dan gaan ze maar NH-en

En dat is toch de grootse groep (vooral hier op bokt) die je voorbij ziet komen.

Dat is toch lang niet altijd de reden, al zijn die mensen er zeker bij, maar je denkt toch niet dat ik (als NH-er) die reden goedkeur!
Heb een voorbeeld bij mij op stal staan. Meisje met een tinker. Meisje kan niet veel tinker ook niet. Tinker loopt over haar heen, niets dominant, nee gewoon geen opvoeding m.b.t mensen gehad.
Maar een tik geven (wat wij als NH-ers ook doen!! fase 4 Parelli...) dat nooit.... Tja zo kom je nooit een stap voorwaarts. Scheve mond

Maar misschien is het niet zo gek dat mensen om zo'n reden met NH starten. Veranderen als je het gevoel het dat het goed gaat doe je niet zo snel. Gaat het niet goed ga je je bedenken waarom en hoe los ik het op.
Sommigen kiezen dan voor NH.
Bij mij hetzelfde, NH trok me al (ook voordat ik een paard had!!!) en toen ik vond dat ik hulp nodig had ben ik er ingerold.
Nu gaat alles prima, ga ik toch niet zeggen terug naar waar ik toen mee bezig was. Nee deze manier van met paarden omgaan bevalt me.

En die demo die je op Horse-event gezien hebt was van Voest. Ik kan je vertellen, zelfs onder de NH-ers hebben weinig mensen een hoge pet van hem op.
En tóch is hij een eye-opener voor een hele groep mensen en daar ben ik blij om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:16

sanne83 schreef:
en wat is nou precies het probleem dat deze mensen met hun paard leren omgaan Verward
wat een nuttelloos werk dan, om "probleempaarden" te gaan rijden. In 100% van de gevallen is het namelijk de mens met een probleem, dus dan is er een methode om mensen iets te leren

mensen moeten wel willen leren, en als het gaat over hoe het paard lastig is geworden zijn er maar bar weinig mensen die de hand in eigen boezem willen steken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 17:40

Pipo schreef:
mensen moeten wel willen leren, en als het gaat over hoe het paard lastig is geworden zijn er maar bar weinig mensen die de hand in eigen boezem willen steken.

Ik snap niet hoe je dan een groep die dat niet doet (nh is namelijk vooral aan jezelf werken) dan zo kan afzeiken Verward

@elise: Ik denk dat mensen vaak bij nh komen met een specifiek probleem, maar dan door blijven gaan, omdat het een leuke manier van omgang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:06

net alsof allee NH-ers aan zich zelf willen werken

er zijn nu eenmaal die altijd het paard van alles de schuld geven en zelf zijn ze zooooooo gooed
En mensen die alles zielig vinden en die komen bij NH niet eens bij fase 4, want dat is zielugh
(al hoort dat soort opvoeding bij mij bij het begin, dus fase 1 of zo )
of ze nu wel of niet NH doen, maakt niks uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:14

Dat is onzin, NH-er of niet als je goed bezig bent ben je altijd "aan je zelf" aan het werken, dat heeft imo niks met NH te maken zoals zoveel dingen imo niks met NH te maken hebben maar met logica en de normale omgang met het paard.

Het komt me onderhand de neus uit dat als je tegenwoordig vanuit rust/zelfvertrouwen/respect/eenvoud/consequentie en duidelijk met je paard bezig bent dat je dan volgens vele een NH-er bent, fl#kker toch op denk ik dan, zo doe ik al mn hele leven met de paarden en ik doe ZO al mn hele leven omdat ik goed les heb gehad van instructeurs die verder keken dan hun neus lang is en eerlijk bezig waren.
Daarnaast sta ik open voor alle manieren van rijden en omgang, ik pik vanuit verschillende stylen (ook nh) het goede eruit en maak me dat eigen. Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:50

ik weet niet meer wie het zei/typte en waar hetstond (site of blad... Verward )

maar ik heb ergens gelezen dat NHS in de vorm van parelli etc is DE manier om mensen met paarden paarden te leren begrijpen ,
hapklare brokjes om het maar gemakkelijk te maken zodat iedereen het kan snappen

en natuurlijk een leuke manier om als paardenmens een band op te bouwen met je paard

kan alleen niet uitstaan dat ik niet meer weet waar ik dit gelezen heb en door wie het gezegd is........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:52

DE manier

wat een onzin
er leiden meer wegen naar Rome
NH is er 1 van
maar DE manier?
Nee zoiets kan ik verre van waarderen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 19:13

Dat komt over alsof andere manieren niet geschikt zijn. Dat is nogal cru om zo te stellen.

Als mensen baat hebben bij NH en het geweldig vinden, fijn, maar laat mij lekker met rust en zo doorgaan zoals ik nu doe, met mijn verstand. Alleen nee, dat kan niet want dat is niet goed als je dat niet doet......en blablabla, daar kan ik niet tegen. Ik dring toch ook niet mijn manier op dat die zo geweldig is dat je die maar moet volgen......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:23

Kendra schreef:
Is toch goed voor de business Haha! Haha! Haha! of zie ik dat verkeerd?

.

wat dat betreft doe ik het ook helemaal verkeerd. Ik leer mensen voornamelijk met hun paarden omgaan............. het paard heb je binnen no time weer in het gareel, das het probleem niet.......... ik ben dus niet goed voor mn eigen business Scheve mond Scheve mond

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:29

runningkawa schreef:

er zijn nu eenmaal die altijd het paard van alles de schuld geven en zelf zijn ze zooooooo gooed
En mensen die alles zielig vinden en die komen bij NH niet eens bij fase 4, want dat is zielugh

da's de hele clou van het nh, je gaat echt niet daaraan beginnen als je vind dat je paard de schuld heeft Verward (ik moet eerlijk zeggen dat ik het van sommige mensen ook heel dapper vind om er mee te beginnen omdat het erg confronterend kan zijn)
Ik snap jou fase-gedoe niet helemaal Haha!
Mensen die alles zielig vinden, leren het uiteindelijk langzaam wel, maar dat duurt wel even.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:31

Ik denk dat met DE manier bedoelt wordt dat het hele makkelijke manier is, alles heel langzaam opgebouwd, op je eigen tempo, zelfstudie etc. Niet dat het de enige manier is.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:37

Dat is ook niet de bedoeling denk ik, ik ben het met een heleboel dingen/methodes die onder de noemer NH vallen niet eens, maar dat geld ook voor de dress. methode waarmee veel mensen rijden, daar zitten ook dingen in waarvan ik denk, hoe is het mogelijk, maar ook hele goede dingen.

Mensen die zeggen dat NH 'heilig' is en de beste methode is, hebben geen benul hoe je 'normaa'l met een paard omgaat (die missen een basis van heb ik jou daar), ze kennen waarschijnlijk alleen de methode van parelli/voest/ hempfling enz. en zien door hun stomme verbazing dat een paard de trailer in gaat als je niet tegen hem schreeuwt, met longeerlijnen werkt of een lap over z'n hoofd gooit..........nou hallo zeg dan ben je toch diep gezonken als je parelli of wie dan ook nodig hebt om in te zien dat dit om en veel diervriendelijke/efficiente manier kan.

Het gaat imo soms ook erg ver, pas las ik op bokt in een topic van iemand dat als ze het paard in de weide of paddock zetten dat deze pas weg mocht lopen als zij had gezegt dat het mocht (zij ze niks dan bleef het paard gerust een uur staan te wachten), dat vind ik leuk als je dit gebruikt in een training en natuurlijk moet je paard luisteren als je hem de wei in zet, dat snap ik ook wel ,maar ik vind dit soort voorbeelden toch echt tever gaan en niks meer met een 'diervriendelijke' manier van benaderen te maken hebben, maar van machtskwelling en frustratie.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:39

runningkawa schreef:

Jeetje, de NH-er wordt met het uur erger heb ik het idee als ik dit allemaal lees. >;) Ik ben hehoorlijk blond, eigenwijs, een pennymeisje dat niet durft te slaan en geef mn paard overal de schuld van Nerd en domme nerd die alles uit boekjes leert Haha! Haha!

Dat er in elke groepering 5% is die het toch verpest voor de rest, waarom steeds dat ene groepje erbij halen die het verkeerd doet?
Ik denk, maar dat denken jullie natuurlijk weer niet Bloos!
Dat het % dat in de 'normale' omgang met een slofteugel rijdt groter is dan het % dat in de NH denkt dat de fout bij het paard ligt.

Maar dit is natuurlijk weer vragen om 'waar baseer je deze wijsheid op' en 'niet iedereen over één kam scheren'... Haha!

Als jullie het netzo goed doen en alllaaang deden als bijv. meneer Parelli, waarom is meneer Parelli dan inmiddels miljonair (denk ik Haha! ) en zijn jullie nog gewoon mevrouw jansen en klaasen?
(dit zie ik natuurlijk weer helemaal verkeerd Schijnheilig )

Wij zijn allemaal geen profs en niemand van ons heeft de wijsheid in pacht. Iedereen doet wat hij denkt dat het best voor hem (en paard) is.
Overal zullen goede en minder goede zaken in zitten,
Ik zie het liever zitten om ze te combineren dan om die van een ander te proberen onderuit te halen. Lachen

Maar ik denk dat dat in dit topic niet meer gaat lukken. Misschien tijd voor een meeting? Een buitenrit ofzo? Dan zien we gelijk welk paard er met zijn baas vandoor gaat etc. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:43

Dat was idd een schreinend (ij?) geval........ vond ik echt helemaal idioot. een paard moet vooral boven alles happy zijn, een paard doet niks voor je als ie niet wil, helaas zijn de meeste paarden veel te meegaand, veel te vredelievend en willen veel te veel het baasje pleazen. Paarden zijn niet moeilijk, je moet je alleen willen openstellen tot hun INDIVIDUELE gedachten. En ik ben echt van mening dat je dat niet via een boek, video of cursus....... van Voest, Parellie of hoe heet die duitser kan leren, dat kan je toch echt alleen in de praktijk leren....... wellicht werk het heel goed als je EEN paard onder je hoedde hebt, maar bij meerdere paarden met evenzoveel karakters werkt het niet, dan moet je gewoon overschakelen op je gevoel Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:47

gijsenkim schreef:
Dat was idd een schreinend (ij?) geval........ vond ik echt helemaal idioot. een paard moet vooral boven alles happy zijn, een paard doet niks voor je als ie niet wil, helaas zijn de meeste paarden veel te meegaand, veel te vredelievend en willen veel te veel het baasje pleazen. Paarden zijn niet moeilijk, je moet je alleen willen openstellen tot hun INDIVIDUELE gedachten. En ik ben echt van mening dat je dat niet via een boek, video of cursus....... van Voest, Parellie of hoe heet die duitser kan leren, dat kan je toch echt alleen in de praktijk leren....... wellicht werk het heel goed als je EEN paard onder je hoedde hebt, maar bij meerdere paarden met evenzoveel karakters werkt het niet, dan moet je gewoon overschakelen op je gevoel Haha!

IJ Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:48

cissie schreef:
IJ Tong uitsteken

senks, wist het even niet meer Haha!:D Haha!