[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:47

Baudy een dikke knuffel en sterkte. Dit nieuws is heftig laat het bezinken en bedenk je rustig wat de kansen zijn. Je neemt zeker een goed besluit voor je maatje.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:07

He verdorie, hele dag aan jullie gedacht Baudyh... :(:)
Ja paarden worden afgekeurd op chronisch ontstoken kniegewrichten. We hebben hier Ber staan, afgekeurd en klaar voor de slager 1.5 jaar terug. Ze was zo kreupel als maar zijn kon. Nu 100% gezond qua lijf.
Ik weet dat je nu niet op dat soort verhalen zit te wachten maar het is wel zo :)
Waren bij Ber de voorknie-en.
Sterkte hoe dan ook :*

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:11

Iedereen bedankt doet me goed. Natuurlijk erg druk vandaag nu weer door naar een vergadering. Geef jullie later ff antwoord.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:52

Jeetje, dat is geen leuk nieuws. Sterkte Baudyh, kan me voorstellen dat je het een plekje moet geven. Hoop dat het allemaal alsnog mee gaat vallen.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:18

@ Baudy, een hele dikke knuffel voor jou :(:) echt waardeloos voor DB -O-

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:29

Wat naar, baudy! -O- Echt zwaar balen! Veel sterkte met het maken van een keuze in het behandelplan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:31

Meneer Anton is gisteren voor het eerst in de binnenmanege in de les mee geweest. In de bak 20 x 40m haha de bochten zijn nog lastig, daarom rijdt Paul hem eigenlijk alleen nog maar buiten rechtuit. Dus uitdaginkje. Want Meneer duwt zijn schouder nog naar binnen en valt naar binnen.
Gezellig met HT en Sun in de les. Paul was super tevreden over zijn voortgang in deze 2 maanden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:28

Janouk, dat is spannend :wow: wat gaaf dat Anton zo vooruit gaat !
Baudyh.. :(:) beetje kunnen slapen ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:50

Super knap Janouk.... ik vond/vind binnenbakken altijd doodeng en heb nog nooit in een 20x40 bak gemend :o

Vandaag met Ber gewandeld en getut. Is toch zo'n schatje. Stap ik uit de auto staat ze direct naar me te hinniken <3

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:07

Nogmaal iedereen bedankt voor de lieve berichten die ik heb gekregen. Ik slaap helaas al 2 dagen slecht. De nacht ervoor ook al, onderbuik gevoel was al niet goed.
Ze hebben in Wolvega echt de tijd voor ons genomen. Uitgebreid kreupelheids onderzoek. Met al de verhalen van ons en een filmpje van hoe hij voor de kar stapt dacht de DA gelijk aan zijn knie. Dus foto's gemaakt. Daar was al het een en ander op te zien. hij wilde graag ook een echo maken om het beter te zien. Ook hoe de meniscus en de kniebanden waren. Deze waren goed maar hij zag wel dat er veel vocht in het gewricht zat.
Er zijn eigenlijk maar 2 opties. Of we doen er niks aan. Maar dan zal het langzaam steeds erger worden. Hij zegt wel dat hij weinig pijn heeft. Waarschijnlijk dus alleen als hij stapt voor de wagen op de zwaardere ondergrond dan de straat. De buigproeven met dit been kwam hij zelf goed door.
Maar ja ik heb al een grasmachine hier lopen en 2 is gewoon geen optie. En verkopen kan ook niet. Dus dan snappen jullie wel welke optie over blijft.
Of opereren. Dat is een kijkoperatie in het kniegewricht. ( zelfde operatie als ze bv er een chipje uit zouden halen) Hij heeft 2 inkepingen in de kop van het gewricht. Deze inkepingen zijn gaan ontsteken en daardoor komen er bepaalde enzymen vrij die alles aantasten en van war in de toekomst artrose uit ontstaat. De kijkoperatie kan het 50 - 60% verbeteren. Maar ook dan niet geschikt voor sportpaard. Alleen recreatief en evt als het goed gaat een dressuurwedstrijdje..

Maar ja nu opgeven is eigenlijk geen optie dus ik denk wel dat we gaan opereren. Daarna moet hij 3 mnd boxrust met alleen stappen aan de hand. en dan kijken hoe het gaat.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:32

Pffff baudyh....hoop dat als er geopereerd gaat worden er heel goed herstel is...die boxrust zal nog niet meevallen voor DB.
Vhu lekker bij Ber geweest, leuk dier is t toch !

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:43

hier ff stil na bericht van baudyh! veel wijsheid meid! :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:43

Wat waardeloos Baudyh... bah. Ja buigproeven zeggen niets / weinig met een knie, Ber is daar ook al die keren glansrijk doorheen gekomen, zelfs toen ze op de volte geen stap meer kon zetten (rechtuit na buigproef keurig regelmatig...). Wat een pech die inkepingen in het gewricht. Dat is iets wat er gewoon altijd heeft gezeten of is het door een trauma? Enig idee? Niet dat het uitmaakt ... begrijp dat als je opereert ook het sportieve niet meer kan maar waarom niet omdat het dan weer te veel druk krijgt of zoiets?
Pfff zwaar k zeg, jeetje wat naar -O-

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:44

Baudy wat een ellende. Opgeven voelt niet als een optie maar ook operen geeft geen garanties moeilijke keuze. Hier komt vrijdag de da voor billy ik vrees een soortgelijk bericht.

Mijn nieuwe aanwinst is overigens een jaar ouder dan gedacht. Paspoort was kwijt en nu blijkt ze 4 te zijn.niet dat ik dat erg vind maar wel grappig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:08

Geen tips van mij, baudyh, geen ervaring met knieproblemen. Moeilijk

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:18

Baudy, schrikken zeg.... :(:) ! Ik wens je veel wijsheid, maar laat je financieel niet uitkleden door allerlei artsen die (wellicht tegen beter weten in) van alles roepen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je aan je man een "nuchtere" hebt, dus als ik jou was zou ik ook naar zijn mening luisteren (als hij die heeft) :(:) .

Nog steeds geen tijd hier om de koets op te halen..... schoonmoeder logeert hier ivm ziekenhuisonderzoeken (Ziekte van Menière) en met wat druk uitoefenen op de arts hebben we haar een dag na de onderzoeken al kunnen laten behandelen. Morgen ook geen tijd, moet 2 x naar Venlo en tussendoor overblijven, dus ik hoop vrijdag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:22

Pfff Baudy, hier ook geen tips van mij. Maar 3 maanden boxrust vind ik wel heel lang. Ik ben dan zelf altijd heel bang voor andere blessures omdat ze helemaal gek worden. Ook heb je dan verhoogde kansen op koliek en dergelijke ellende. Voor de spieren, doorbloeding en alles is het ook niet goed.

Heel veel sterkte met het maken van een beslissing

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:49

Mag ik mij melden?
Ik ben Eline, 15 jaar oud.
Ik had vroeger altijd menles met ponykampen etc. Toen met instructie mijn Shetlander beleerd voor de wagen, maar niet verder gekomen dan een band slepen. Dat kwam omdat ik geen genoeg tijd had. De pony is daardoor ook verkocht.
Daarnaast heb ik een haflinger merrie. Nu 6 jaar en loopt nu op L niveau springen en dressuur. Toch ben ik het mennen gaan missen, dus ik wil het morgen gaan oppakken door mijn haflinger te beleren voor de wagen *\o/* (met instructie natuurlijk)
Ik ben heel benieuwd hoe ze het oppakt. Haar oma heeft heel veel voor de wagen gestaan. Haar nicht ook een tijdje maar was er niet geschikt voor. Haar moeder helaas ook niet, die is de draden ingevlogen :roll:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:15

Leuk Eline welkom!

Verhaal van Simba met zijn knietjes is niet goedgekomen destijds. Maar zijn rolkam was niet goed. Dan is het zowiezo einde oefening -O-
Paard 'gewoon' gezond van lijf en leden en goed in het hoofd blijft toch een zegen ...

Ik heb hier een wat dwarse pup O:)
Moet ze van me af en liggen / op haar plaats ipv heen en weer te drentelen waarbij ze de katten molesteert of Wiske, onze andere hond, steeds lastig valt. Is ze het dan helemaal niet mee eens. Piepen en brommen :)) maar het is ook net zo'n klein kind wat eerst hard huilt voordat ze gaan slapen, want na al dat gepiep en gebrom en gezeur valt ze dan als een blok in slaap.
Ze is nu dus omgevallen :Z :+

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:35

Ik heb zelf natuurlijk de nodige strubbelingen gehad met een Tea die niet zuiver liep. Tja wat doe je dan.. IRAP was best duur, al valt dat waarschijnlijk mee vergeleken met een operatie, en het gaat om een 16 jarige merrie. Toch de poging gewaagd, had ook oude Jeskim al als grasmaaier staan, en het is niet gelukt. Dan had ik nog het geluk van een merrie met geen heftige blessure en in goed overleg haar laten dekken. Goed nadenken over wat nu als.. ik het niet doe, of als het niet uitpakt zoals gewenst.
Nu is het niet altijd vooraf goed in te schatten wat je gevoelens gaan zijn, maar het is het enige wat je kunt doen.

VHU, heeft het inmiddels weer rustig met een niet meer drentelende hond.

Welkom Eline! Verstandig dat je met juiste hulp aan de slag gaat. Mennen is ook te leuk om niet te doen!!

Gem nog steeds geen wagen, maar het komt eraan! Gewoon de spanning nog wat aan het opbouwen!

Sonjim haar paard iets ouder dan gedacht, scheelt gelukkig niet veel. Heb het wel eens gekker gehoord. Moest een jaar of 14 zijn, maar toen er een brandmerk en dus een papier op de lappen kwam bij het stamboek bleek hij een jaar of 21 ofzo (weet niet meer precies).

Vorige week met Emas:
Afbeelding

Vraag me nu af of ik ooit foto's had gedeeld van de hengstenshow. Heb daar dit voorjaar gemend met de Drafur, grablakke fjordenhengst. Ben ik stiekem wel erg trots op. Ik houd er niet zo van om het middelpunt van de belangstelling te staan en tijdens het oefenen ging het allemaal nog niet zo vlotjes. Maar op de show ging het gelukkig aardig goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:51

Bedankt!
Jeskim, leuk dat je een fjord hebt! Had verwacht hier (bijna) alleen maar kleinere pony's tegen te komen. Zijn er nog meer mensen met een haflinger hier? :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:22

Welkom eline ik heb een shet en een kruising haflinger new forest.

Baudy wat hier iedereen zegt dacht ik ook. Maar ik weet hoe het voekt bij wieneke wasbtheoretisch de kans dat ze het zou redden nihil en toch geprobeerd. Maar helaas voor niks nou ja de rekening was niet niks. Ik heb nu mijn grenzen wel anders liggen. Toch zou ik bij wien weer hetzelfde gedaan hebben. Alleen al het idee dat je in ieder geval alles geprobeerd hebt heeft mij bij de verwerking geholpen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:44

Je doet t knap toch met drafur Esther! En t was met Bas toen toch van anne en wendy?

Eline welkom! Hier 2 tuigpaarden en een jonge fjord.

Baudyh, een duivelsdilemma voor je dit zeg. 3 maanden boxrust zou mij ook te gek zijn. Op mijn oude stal hadden we een ziekenweitje te midden van de andere paarden maar wel klein qua oppervlakte.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:05

sonjim schreef:
Welkom eline ik heb een shet en een kruising haflinger new forest.
.

Oh, daar ben ik wel benieuwd naar! Heb je misschien een foto?
Edit: heb hem volgens mij al gezien, even tussen je berichten gespiekt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:06

Nou scheelt het db in de winter nooit in de wei komt. Hij is altijd een jolig paard in de wei en ploegt dan dus alles om. In de winter loopt hij in de paddock normaal gesproken. Die 3 mnd boxrust is wel te overzien denk ik. Hij mag wel er uit en stappen aan de hand. Dat is lastiger denk ik. Ha ha. Hij houd wel van zijn stal, staat er graag. Het scheelt ook dat het dan winter is, dan staat er meer binnen dus hij is niet alleen. Hij is een paard wat niet gek gaat worden op stal dat scheelt heel veel.

Ik vind nu de slager gewoon echt geen optie. Als hij lekker buiten loopt zie je niks aan hem. Echt alleen in stap voor de wagen en anders niet.
Mijn vriend is nuchter. Ik heb meer emotie maar zie het ook wel veel nuchterder dan jaren terug.
Wij gaan geen paard houden die niks meer kan. Maar willen hem wel de voordeel van de twijfel geven. Deze beslissing nemen we ook echt samen hoor.
Vanmorgen met hem bij de hoefsmid geweest. Afspraak stond al. Besloten om zijn ijzers er af te halen. De hoefsmid kwam er eigenlijk zelf al mee.

Ik las nog ergens iets dat iemand vroeg hoe hij hier aan kwam. Volgens de DA of zich ooit verdraaid of aangeboren. Maar niet meer te achterhalen.