[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:02

haha ik zal morgen even daarop zoeken!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:10

Yes mijn sulky is besteld!!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:00

Gefeliciteerd! *\o/*

Oke even gekeken hoe ik een sleep kan maken, maar met mijn geweldige zoekkwaliteiten hier op bokt heb ik nergens kunnen vinden of je een zweng ook zelf kunt maken en zo ja: hoe?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 09:27

esther_wanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:37

ik ben nu net bezig met het beleren van mijn pony voor de kar , alleen hij heeft plekjes op zn schouder, is er ook iets waardoor ik wel gewoon door kan gaan met mennen ?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:41

Liz nu twee keer voor de kar gestaan, is het waar dat de meeste pony eerst twee keer braaf zijn en dan 3e keer flippen?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:53

Rianne1994 schreef:
Liz nu twee keer voor de kar gestaan, is het waar dat de meeste pony eerst twee keer braaf zijn en dan 3e keer flippen?

haha ik heb geen idee:P mijn pony is bijna altijd wel braaf, met de kar nog geen ervaring daar ben ik nu hard mee bezig!

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:55

Liz is tot nu toe 2 keer super braaf geweest, 1 keer voor te kleine kar was ze ook super. We komen erachter maandag, dan zal ik het even filmen :D Mocht liz rodeo-en.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:01

@Rianne zeker weten doe je het nooit. Ook niet met ervaren paarden. Ik hou er persoonlijk niet van als ze alleen maar heel heel braaf zijn. Klinkt raar, maar ik wil eigenlijk ook graag weten of ze uiteindelijk wel naar me luisteren als er iets raars gebeurt. Hoeft niet direct extreem drama te zijn, maar daar leer je ze wel beter kennen.

Maar wie weet blijft ze altijd braaf, kan ook, je weet het nooit van te voren. Belangrijk als ze zo braaf zijn is niet teveel tegelijk te willen en niet te lang. Anders kun je er dus op wachten totdat ze niet meer braaf zijn, dan overvraag je ze.

@Esther_Wanda, valt zo via de laptop weinig over te zeggen... soms hebben ze wat last van het tuig of de wagen, maar eigenlijk zou dat niet moeten. Heb je een ervaren iemand die ernaar kan kijken?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 22:08

Ze is vandaag twee keer geschrokken. Maar ga elke dag ong 15-20 rondje maken(elke dag bedoel ik 1x in de 2 dagen). 1 keer van een trekker, ze deed twee stappen voorwaarts ik hield haar in en ze stopt. 2e keer was toen ze in draf was en schrok van een voetspoor op de grond := draf-bam stilstand. schrok van de broek maar bleef toch staan _O-

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:05

Deedee heeft vandaag voor het eerst voor het sleepje gelopen. Zo enorm braaf, alsof het al jaren dood normaal is. Heel even iemand er naast, maar na 2 rondjes los. Huppa in stap en draf, enorm ontspannen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ik denk dat het precies zo gaat als ik de wagen er achter hang, maar we doen rustig aan. Ze is pas 3,5 dus nog alle tijd (en daarbij heb ik al nauwelijks tijd voor Benno en Caya, dus dan heb ik straks nog een betuigde pony staan waar niet mee gereden word).

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:07

Liz doet het echt top. Al was ik vandaag blij dat ik een slagriem erom had. 3 mini bokjes voor de kar. Komt er een idioot langs keihard met een hard rammelende trailer. Ik was al uit de kar gestapt dus was voorbereid. Liz vond het heel eng maar bleef wel naast me staan. Als ze wilde kon ze er vandoor. Drafje en galopje voor de kar gedaan. Ong 15 gemend toen vond ik het gezegend :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:12

Stap je zelf af of laat je je groom afstappen?

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:13

Meestal als er iets groots aankomt stappen we allebei af. Maar ik heb liever dat ik ernaast sta. Ik weet dat liz bij mij blijft, bij mn groom niet echt. :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:18

Zorg dat er altijd een iemand op de sulky blijft. Anders kan de pony er tussenuit piepen met alleen de sulky en geen menner erop. Da's niet handig :n

Super Dennis! Echt leuk.
Onze Hero vandaag ook 'los' voor de sleep, ging ook goed 8-)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:20

In dat geval mag mn groom altijd blijven zitten. Vind het zelf ook fijner om even af te stappen en naast dr te gaan staan. Ze waren vandaag ook aan het tja wat is het... soort van vliegeren met hele grote vliegers en een propellor op de rug. Liz dacht :O

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:26

Les 1 bij het mennen is dat de koetsier ALTIJD blijft zitten ivm de veiligheid. Als er wat gebeurd kan je sturen, als je er naast sta en er gebeurt wat zijn de gevolgen niet te overzien. Rust bewaar je juist door zo goed mogelijk door te rijden als er wat spannends gebeurd. Dus netjes je pony op 2 leidsels voorwaards houden, op die manier heb je de meeste controle. Als je beide afstap bevestig je dat er iets engs is en dat is juist wat je niet wil.
Jamaar, ik ken mijn pony goed is voor mij hier absoluut geen excuus voor, veiligheid voor alles.

VHU was mij voor. Deze oplossing is echt gevaarlijk. Dit is een van de eerste dingen die je leer. Deze fout maken vind ik echt eng en twijfel er dan aan of er voldoende ervaring is om een pony te betuigen. Je ga ook geen paard inrijden zonder ervaring, waarom zijn er zo veel mensen die wel zonder ervaring hun paard (proberen te) betuigen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:29

Omdat het verder prima gaat en liz het super doet :o
En tja je kan tuurlijk altijd advies geven maar ik kan kiezen of een pony die door het lint gaat voor de kar hebben of gewoon rustig naast haar gaan staan waardoor ze weet dat ik er ben.
Maar je mag gerust komen om te mennen met haar hoor. Dan kun je zelf merken hoe ze is is makkelijker advies geven toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:36

Ik heb er inmiddels voldoende betuigd, super makkelijke als Deedee en haar moeder, maar ook echt lastige door verschillende redenen. Maar weet wel dat je ook bij die super makkelijke altijd alle veiligheidsregels toe moet blijven passen.

Zelfs met Roos zou ik nooit afstappen, mijn Roos heeft een redelijke staat van dienst in diverse takken van mensport (dressuur, vaardigheid, indoor marathon, buitenrijden, bixie wedstrijden, enkelspan, 2span, tandem, 4span en heeft zelfs op de drafbaan minidraverij gelopen), maar ook met zo een ervaren oony veiligheid voor alles. En met een jonkie telt dat dus echt dubbel.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:38

Zoals ik al zeg kom maar een keer langs en ga maar met dr de straat op. Ik stap wel af omdat ik geen pony in paniek hoef.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:32

Denk dat je advies gewoon kunt lezen/opslaan en het is aan jezelf om er wel of niet iets mee te gaan doen.
Ik ben ook van mening dat de koets liefst altijd 'bemand' moet blijven. Echter in hoge uitzondering, ga ik er ook weleens vanaf. Dit heeft dan te maken met of ontbreken van groom of omdat de groom op dat moment niet kan volbrengen wat er gevraagd wordt of nodig is.
Zelf vind ik dat dan een groot risicomoment, iets wat je zoveel mogelijk dient te voorkomen.
Juist bij de brave(re) pony's is de valkuil dat je minder alert bent, omdat je het bij hen niet verwacht.

Het blijft ieders eigen keuze....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:49

Het kan trouwens best heel goed zijn om de pony het voor een groot gedeelte toch echt zelf uit te laten zoeken (je houdt natuurlijk altijd in de gaten dat je niet te ver gaat). Dit kun je ze ook veilig leren door je groom ernaast te laten lopen, zodanig dat je wel in kunt grijpen maar niet direct vasthoudt. Dat ze leren dat ze gewoon door moeten lopen en niet bij van alles stil moeten gaan staan.

Ik ben er ook wel eens afgestapt hoor, bij onze mini en bij onze welshjes voor de sulky :o maar moet eerlijk zeggen dat ik toen nog niet zoveel had gezien en meegemaakt met mennen, het is in principe iets wat je niet moet doen. Maar het gaat wel makkelijker dan bij een grotere pony of paard. Met dat net beleerde spul moet je gewoon een groom bij je hebben die ernaast kan als het nodig is. Plus dat je meestal bij het net beleren nog een longeerlijn aan de pony hebt (evt aan halster die je over hoofdstel hebt) die de groom dus ook nog vasthoudt (ook al zit ze op de wagen).

Voorbeeld van een hele jonge Alwyn voor 2e keer voor de wagen met halster en extra lijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TQ76RAIX-G.jpg
Wat was het toch een schatje die poown <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:27

Dat is ook de reden waarom we voorlopig alleen met Jolly op weg gaan als zowel mijn zusje als ik er zijn. We hebben allebei evenveel ervaring en kennen Jolly door en door (en andersom). Voor ons maakt het niet uit wie er ment of wie er groomt.
Jolly is ook doodbraaf, maar toch heeft de groom nog een longeerlijn in de handen, gewoon voor het geval dat. Je kunt maar niet voorzichtig genoeg zijn...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:49

Voor degenen die met sleepjes bezig zijn, zo doet onze Hero het momenteel 8-) best trots op dat het nu zo gaat, want hij vond het in het begin doodeng :=

http://youtu.be/_tFZfAgMlEY

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 09:12

Na een slechte start.... Hebben we met wat hulp mijn shet kunnen beleren.

En het gaat fantastisch!

Waar eerst de angst was om alleen al de sulky te zien, gaan nu de oortjes naar voren. We hebben zelfs al een les tussen de paarden meegereden. En heerlijke buitenritten. Ik hoop binnenkort mee te rijden met de menrit van de Shetlanders.