[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:38

Ik mag me ook in dit topic voegen, heb afgelopen weekend een (tweedehands) sulky gekocht. Hij heeft wat achterstallig onderhoud, maar gelukkig is mijn pa nogal knutselig aangelegd. Die gaat er de komende weken mee aan de slag en dan hoop ik hem in de loop van de tijd ook iets op te pimpen. In de tussentijd wordt mijn IJslander ook nog 'even' beleerd voor de wagen, dus het wordt een uitdagend seizoen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:43

Mijn sulky heb ik onderin het lichtoog, heel lichtjes op het lichtoog. Vind ik met de HCA het fijnst.

Met mijn tweewieler heb ik hem juist bovenin, maar deze is ook een stuk zwaarder dus dat is niet fijn als deze onderin zou zitten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:34

Ik heb al jaren cavaletti's (eentje om te trainen en eentje voor wedstrijden)
Echter sinds april 2013 moet de spoorbreedte voor de vaardigheid minimaal 1.10 m. zijn.
Ik heb dus alleen nog maar dressuur gereden, in 2013 ZZ gestart, 5 wedstrijden: 11 winspunten.
Ben zelf erg tevreden over de cavaletti, helaas hebben ze die nog niet in een bredere maat voor de kleintjes.

Wil dus kijken voor een alternatieve tweewieler die minimaal 1.10 m. breed is, zodat ik ook vaardigheid mag starten.

Iemand wat links van verkopers die dit verkopen?
En graag tips... Hoorde dat Kraay moeilijk in balans te krijgen is.
Van aars scheen wel weer goed te zijn.
Moet passen voor pony's van 95 cm - 1.05 m.

Oh ja...ik wil geen HCA, ik zoek echt een nette tweewieler met bankje (en bokkussen/mogelijk)
die er netjes uitziet, vooral voor de dressuur. Ga niet met mijn benen wijd zitten :o

xMoniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:08

Je hebt ook HCA met een bankje hoor! hihi, ik heb er 1! :D
Afbeelding
Weet alleen niet of ze die nog verkopen..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:00

Die had ik idd al een keertje gezien, maar vind hem voor dressuur gewoon niet elegant genoeg.
bedankt voor het plaatsen van de foto, je kunt hem zo op bestelling laten maken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:56

Anke schreef:
Die had ik idd al een keertje gezien, maar vind hem voor dressuur gewoon niet elegant genoeg.
bedankt voor het plaatsen van de foto, je kunt hem zo op bestelling laten maken.

Ik weet dat HCA ze ook heeft in model ala cavaletti
Heb zo de link niet bij de hand, maar er is een website waar ze op staan.
en dat was geen model zoals hierboven met bankje.

edit : al gevonden
http://www.ponywebwinkel.nl/shop/menwag ... wagen.html

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:11

Dat ziet er al een heel stuk beter uit, lijkt nu veel op de 1 na nieuwste cavalettie (mijn trainingsulky)
Is wel een hele andere prijsklasse (1250,-) Spoorbreedte is wel 1.10 m. dus geschikt voor vaardigheidwedstrijden (A-pony)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:20

Een cavalier is ook nog een optie, die zijn ook erg fijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:27

Dennis schreef:

Daar heb ik contact mee opgenomen, kaal zonder opties beginnen ze bij 895,- :Y)
Ik wil er graag eentje voor mijn B en C pony. Dan heb je wel gelijk een bredere nodig en ook grotere banden. ;)
Als het doorgaat, kan ik daarna ook foto's maken en terugkoppelen wat mijn ervaringen zijn over deze tweewieler. :j

De cavaletti is een sulky die voor ieders beurs geschikt is.
Wel rekening houdend ermee dat je via de KNHS geen vaardigheid ermee mag starten.
Alleen dressuur wedstrijden en/of recreatief, hobby.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:27

Anke schreef:
Dennis schreef:

Daar heb ik contact mee opgenomen, kaal zonder opties beginnen ze bij 895,- :Y)
Ik wil er graag eentje voor mijn B en C pony. Dan heb je wel gelijk een bredere nodig en ook grotere banden. ;)
Als het doorgaat, kan ik daarna ook foto's maken en terugkoppelen wat mijn ervaringen zijn over deze tweewieler. :j

De cavaletti is een sulky die voor ieders beurs geschikt is.
Wel rekening houdend ermee dat je via de KNHS geen vaardigheid ermee mag starten.
Alleen dressuur wedstrijden en/of recreatief, hobby.

Ik vroeg me af of je ook nog naar de wagentjes van de http://www.delemerij.nl/ had gekeken...
Dat zijn ook erg fijne wagentjes, die ook plezierig zijn geprijsd. Hoe meer extra's hoe duurder ze worden
Ze zijn net verhuisd van Hengelo naar Rijssen. Maar misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken... even gauw een foto.. moet nog even zoeken naar betere... maar dit is wat ik zou gauw uit photo bucket kan vissen ha ha ha

Afbeelding

Je kan zelf de spoorbeedte bepalen van de wagen
Ik was er zo happy mee dat ik voor onze Welsh ook een dergelijke wagen heb besteld met een aangepaste spoorbreedte van 1.25 zodat ik hem makkelijk mee kon nemen op het koetsenrek. De wagen die ik had was makkelijk in balans te brengen door het zitje te verschuiven etc.
Ik vond het wagentje van Cavelier trouwens ook erg mooi hoor. Maar ik had mijn tuig ook al bij Bennie Boomkamp gekocht. En toen het wagentje wat rond gereden.. en toen was ik verkocht ha ha ha... Enige nadeel was dat ik hem voor een pony van net geen 80 cm wel wat aan de zware kant vond. Maar dat was dan ook het enige minpuntje wat ik eraan kon vinden. Maar wellicht zijn die er wel. Ik rij nu nog maar een paar maanden ermee..... mijn favoriet voor het kleintje blijft toch de HCA .... Maar ja de redenen waarom je daar niet voor gaat zijn helder. Dus ik zou zeggen kijk ook eens op hun site.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:42

Bedankt voor de tip en de foto...zal daar ook eens even gaan kijken!

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:19

ik heb een cavalettie sulky en nu zoek ik iemand in mijn postcode gebied [ 3882 ] die verstand heeft vh in balans brengen van sulky's. mag ook per pb.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:25

Heeft er hier iemand nog een tip voor het herstellen van velgen met een beetje roest? Zandstralen en poedercoaten zou natuurlijk het beste zijn, maar ik begin net met mennen en wil er niet meteen handenvol geld aan uitgeven.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:16

nobje schreef:
Ik vroeg me af of je ook nog naar de wagentjes van de http://www.delemerij.nl/ had gekeken...
Dat zijn ook erg fijne wagentjes, die ook plezierig zijn geprijsd. Hoe meer extra's hoe duurder ze worden
Ze zijn net verhuisd van Hengelo naar Rijssen. Maar misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken... even gauw een foto.. moet nog even zoeken naar betere... maar dit is wat ik zou gauw uit photo bucket kan vissen ha ha ha

[ Afbeelding ]

Je kan zelf de spoorbeedte bepalen van de wagen
Ik was er zo happy mee dat ik voor onze Welsh ook een dergelijke wagen heb besteld met een aangepaste spoorbreedte van 1.25 zodat ik hem makkelijk mee kon nemen op het koetsenrek. De wagen die ik had was makkelijk in balans te brengen door het zitje te verschuiven etc.
Ik vond het wagentje van Cavelier trouwens ook erg mooi hoor. Maar ik had mijn tuig ook al bij Bennie Boomkamp gekocht. En toen het wagentje wat rond gereden.. en toen was ik verkocht ha ha ha... Enige nadeel was dat ik hem voor een pony van net geen 80 cm wel wat aan de zware kant vond. Maar dat was dan ook het enige minpuntje wat ik eraan kon vinden. Maar wellicht zijn die er wel. Ik rij nu nog maar een paar maanden ermee..... mijn favoriet voor het kleintje blijft toch de HCA .... Maar ja de redenen waarom je daar niet voor gaat zijn helder. Dus ik zou zeggen kijk ook eens op hun site.

Lemerij/Kraaij hebben dezelfde tweewielers. :j
Zelf ook een, na wat aanpassingen erg tevreden over :D

Voor achter m'n smurfje van 85cm wat te zwaar , maar zou wel sjieker zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:56

weet iemand hoe de lamoenen vast zit bij de hca?? moet ik morgen een schroevendraaier meenemen?? of is t imbus??
ga namelijk een hca sulky ophalen maar moet dus wel de lamoenen er af halen want anders gaat dat niet passen in de auto :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:02

Je hebt een kleine inbus sleutel nodig om het voetenrekje los te maken (5 of 6 dacht ik) en voor het lamoen zelf... ff kijken hoe dat heet. Een ring/steek sleutel maat 13.
Je hebt 1 imbus sleutel nodig maar 2 ring/steek sleutels. Je moet hem aan 1 kant tegenhouden en aan de andere kant draaien.

Edit typo

Edit: ik moest ook het stoeltje eraf halen maar dat is ook ring/steeksleutel maat 13.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 14-01-14 21:05, in het totaal 3 keer bewerkt

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:02

Het rekje zit om de lamoenstokken heen vast met imbus, de lamoenstokken zitten met bouten (ik meen maat 13, maar weet het niet helemaal zeker) vastgeklemd in de wagen.

edit: zie boven :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:14

dank jullie wel :D dan neem ik voor de zekerheid dat gewoon mee....

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:44

hoi iedereen,

ik heb een vraag aan degene die een HCA sulky hebben en dan met name de kleinste maat 16 inch.
ik wilde het in het hca topic vragen maar kan hier nog geen vraag stellen ivm te weinig berichten.
wie weet wat de kleinste maat mini is die voor een 16inch hca sulky loopt?
en is er iemand in rotterdam die een 16inch hca sulky heeft waarbij ik zou mogen kijken of mijn mini ervoor zou passen??gewoon even ertussen zetten hoef hem niet te gebruiken. :o
ik heb andries al gesproken maar hij zegt dat het zonde is als ik een sulky laat maken die voor het mooie net te groot oogt en wil eventueel samen met mij naar een kleiner slag wieltjes zoeken.
ik weet dat de sulky pirouette wel voor die kleintjes is maar heb voor mijn fjord een oxer staan (wel al verouderd model) maar ga liever als het kan toch voor een betere kwaliteit.

de reden dat ik mijn mini voor de sulky wil is dat ik hem heb gekocht als gezelschap voor mijn fjord maar dit beestje heeft zoveel pit in zn dondertje daar moet echt wat mee gedaan worden.
mijn fjord heeft ivm omstandigheden al denk ik ruim 3 jaar niet voor de wagen kunnen lopen dus als de opties er zijn (dat ben ik dus nog goed aan het uitzoeken) zou ik het graag met die kleine proberen.

wie kan en wil mij helpen? :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:30

Hoe groot is hij?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 11:30

Hoe groot is je mini dan?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:47

zoals ik hem gemeten heb is hij 73cm maar weet nooit helemaal precies waar je moet meten.
heb het gewoon met een touwtje en cm gedaan :D
vorige eigenaar zij 75cm maar iig ergens in die richting dus ;)

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:41

Oehh, dat is echt klein inderdaad. Ik heb er zelf een mini voor van 80cm, en er is iemand op Bokt die er eentje van 78cm voor heeft staan. Maar dat is al krap aan hoor! Niet alleen voor het aangezicht, maar ook voor het uitbalanseren van de sulky.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:44

cinniz123 schreef:
zoals ik hem gemeten heb is hij 73cm maar weet nooit helemaal precies waar je moet meten.
heb het gewoon met een touwtje en cm gedaan :D
vorige eigenaar zij 75cm maar iig ergens in die richting dus ;)

ik denk toch dat je dan bij een hca komt omdat je die heel erg veel kan aanpassen en in balans kan hangen... die zwarte sulky's zijn vaak minder makkelijk in balans te krijgen en zeker bij die ukkies niet.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:50