[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:48

Hier nog steeds een bevroren bodem. Had gehoopt dat het met zonnetje erop wel goed zou zijn nu. Toch harder gevroren dan ik dacht. ;(

B485, kun je hem niet zelf plakken? Heb ik hier al wel 2 keer gedaan. Is wel een #%$^& klus, maar goed, ben ik in ieder geval niet van een ander afhankelijk.

Zou eigenlijk nodig weer eens naar zwembad moeten om baantjes te zwemmen, maar heb echt helemaal geen zin. Dus zit ernstig te overwegen lekker thuis te blijven. Is natuurlijk wel heel erg lui :o

Ik ga nu eerst maar eens uitmesten.

b485

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:02

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Ik krijg de buitenband niet over de velg vandaan. Vervolgens geprobeerd om het volledige wiel er af te krijgen, was ook geen succes. Dan proberen op te pompen zodat ik met pony en koets naar de fietsenmaker zou kunnen. Maar binnen de 2 minuten stond het ding weer plat. Ik hoorde echt de lucht er uit stromen.
Dus nu moet de koets op de trailer en dan naar de fietsenmaker/brommermaker. En dat moet natuurlijk gebeuren op een dag verlof. Want mijn koets moet er dezelfde dag nog weg want zijn werkplaats is niet zo heel groot.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:19

Heb wel bijgelezen, maar kan niet antwoorden, ben op het werk en zit op een andere plek.

Tine hij heeft vanochtend dus 60 gram gekregen. Was nu net nog een gram of 15 over. Hij krijgt vanavond pas weer 60 gram.

er staat op de zak dat een hond van 8 kilo 120 gram op een dag moet hebben, hij is dus 8.8 dus zou 125-130 mogen hebben. Ik kijk eerst even hoe het met 120 gr op een dag gaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:24

Ja, maar 8 kilo is dan wel het gewicht wat hij had moeten zijn. Dus je kan hem echt wel minder als 125/130 gram voeren hoor :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:35

Ik kijk eerst wel even hoe hij hier op reageerd.

Hij kreeg ongeveer 3 x zoveel als ik het zo kan inschatten. Ik voer nu dus 120 gr

Dan kan ik daarna altijd nog minderen. Ik heb ook geen idee hoe zwaar hij mag zijn

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:37

Zoals Evelii al zegt, die 8 kilo is niet wat hij moet zijn. Zijn gewicht zal rond de 6 kg moeten zijn, schat ik zo. Dus dan moet je kijken wat bij dat gewicht hoort en daar dan 2/3 van omdat hij gecastreerd is. Oke, lijkt heel weinig, maar is voor de hond veel beter. Grote kans dat hij dan ook minder vachtproblemen heeft. (dus zelfs als je zou aanhouden dat hij 8 kg is, dan mag hij maar 80 gram per dag, dus 2x 40) En wedden dat hij zijn bak dan leeg heeft :D

Nou, ik ga mezelf toch maar naar zwembad slepen. Heb er nu de tijd voor, voel ik me later anders weer schuldig dat ik het niet gedaan heb.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:39

b485 schreef:
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Ik krijg de buitenband niet over de velg vandaan. Vervolgens geprobeerd om het volledige wiel er af te krijgen, was ook geen succes. Dan proberen op te pompen zodat ik met pony en koets naar de fietsenmaker zou kunnen. Maar binnen de 2 minuten stond het ding weer plat. Ik hoorde echt de lucht er uit stromen.
Dus nu moet de koets op de trailer en dan naar de fietsenmaker/brommermaker. En dat moet natuurlijk gebeuren op een dag verlof. Want mijn koets moet er dezelfde dag nog weg want zijn werkplaats is niet zo heel groot.

Ik heb geworsteld met metalen bandenlichters voor de fiets, kostte wel de nodige moeite, maar uiteindelijk lukte het. Dan gewoon plakken zoals een fietsband en dan weer worstelen om buitenband weer terug te krijgen. Ik had het wiel er niet afgehaald. Gewoon een krik onder de as om wiel vrij te maken van de grond. Fietsenmaker kan natuurlijk ook!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:41

Maar is de overgang dan niet veel te groot. Die 30 gr at hij in 1 keer op inderdaad.
Op de zak staat vanaf 8 kilo

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:55

hondenvoer....paar jaar geleden hadden de overburen een labrador die 2 weken uit logeren ging....hond kreeg thuis 2x per dag bakje voer en na uitlaten 1 koekje...
oppasvrouwtje had het verkeerd begrepen....labrador kwam vierkant terug....bleek: ze kreeg na elke uitlaatbeurt bakje eten en 2x per dag een kopekje :o
hond moest weken lang op de sperzibonen om af te vallen...
melanie: toppie je veulen naar belgie, wat voor stokmaat welshjes fok je? (vind het bij de welsh altijd moeilijk, staat altijd A of B welsh,maar is dan gokken op de stokmaat voor bijvoorbeeld 2 spanmaatje....zo heb ik tiamo als 9 maanden oud gekocht...ja die word 124cm...varakiens sylvester zijn vader is maar 119cm!)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:37

Heb vanochtend urine ingeleverd maar heb dus GEEN blaasontsteking.
Heb net de vk gebeld wat ik nu moet doen.
Loop nog steeds elk half uur naar de wc

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:30

Tja, het leed dat zwanger heet. :D

Ik heb nog even voor je opgezocht in mijn boeken. Een Maltheser weegt tussen de 2 en 3 kg, een Shih Tzu tussen de 4,5 en 8. Dus ik denk dat je met 5 a 6 kg een heel eind in de buurt komt.

Ik zou het vwb voer gewoon proberen. Zeker omdat hij toch veel liet staan, dat zal hij dan al niet missen.

Heb weer braaf 30 banen gezwommen. Net een uurtje geslapen, maar voel me erg beroerd. En ik wil nog wel op de fiets naar school zo. OEF.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:37

Malthezer had ik op internet gevonden voor 4 kilo. Shih tzu kon ik niet vinden, maar zie dat ik het verkeerd geschreven heb :+

Als ik hem voer in deed had hij nooit zijn bakje leeg inderdaad. En als hij niet hoeft eet hij dus ook niet. Zo kan ik wel kijken wat hij nodig heeft. Mijn ouders zijn nu bij hem en die houden in de gaten hoe laat hij het bakje leeg had.\
Ik ga proberen drib tussen de 5 en 6 kilo te laten wegen :-)

Goed gedaan Tine, toch weer bezig geweest.
Beroerd van moe heid dan of? Je wordt toch niet ziek?
sportief hoor.

Edit vk was erg blij dat ik zo veel naar de wc ging, ze zegt dan schoon je mooi op :-)
Ik ben er minder blij mee want zodra ik ben gweest heb ik het idee dat ik al weer moet.
Maar is niet anders. Moet wel even wekelijks mijn urine inleveren om blaasontsteking op tijd te ontdekken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:25

Tallechie aan de interne grote schoonmaak (weer eens wat anders, alleen wordt je er volgens mij ook tureluurs van ;) )
Tine enorm aan het zwemmen, meid als ik er aan denk val ik al neer :o
Naaltje, zat net ook nog aan jullie hondje te denken :(:)
Marjo2009 die het niet bij kan lezen maar wel af en toe post, ga daar vooral mee door want tja, wie beent dit nu wel bij :P

Citaat:
heb wat problemen met pijnlijke handen waardoor ik de leidsels niet goed op 1 lengte houd,

Is/was bij mij kwestie van oefenen (dus veel mennen :+ ) , goed Achenbach toepassen en dan in uitgangshouding mennen en ook simpelweg leren ontspannen met je handen. Dus dat je leidsels wel vasthoudt, maar dat je je hand wel ontspant. Immers als het goed is heb je geen kilo's in je handen en kun je met ontspannen hand goed mennen. Als je je hand ontspant ontspant de mond van je pony ook beter, is echt vicieuze cirkel. Ik merk dat als ik gespannen ben ik ook kramp in mijn handen krijg, merkte het bijv de 1e keer mennen met Rizanta, denk ik dat ik last heb van de lange zweep, maar dat had ik vandaag al niet meer, is puur dat ik me dan ontspan, soms ook als ik met Snuit langere tijd men en het is erg druk langs de weg dan pak ik mijn leidsels automatisch strakker vast en dan krijg je eerder last van je handen. Dus ontspannen en af en toe even wat losschudden plus heel veel mennen in juiste houding (ook handen niet te ver naar voren, netjes voor je lichaam).
Tenminste....dat is wat ik er tot nu toe van begrepen heb :+

Vandaag met Rizanta zo'n 1,5 uur in het bos gemend *\o/* dat was leuk zeg. Ik heb zelf zo ongeveer de helft gemend en Peter dus ook de helft. Wel af en toe enorm door elkaar gehusseld, zaten flinke kuilen in de paden en heel veel water. Twee keer een enorme graafmachine tegengekomen die de paden aan het rechttrekken was en bomen aan het verplaatsen. De 1e keer zat Peter nog op de bok, de 2e keer ikzelf. Werkelijk super braaf paard want ze lette goed op maar liep er keurig langs. Geen versnelling of geaarzel wat een braverd zeg. Ze begint nu ook goed te luisteren naar voorwaarts draf, hoef bijna niet meer tikje erbij te geven (nu al moet je nagaan was 4e keer voor de wagen). En het gestoot en gedonder van de wagen achter haar, door plassen e.d. maakt haar ook helemaal niets uit. Ik heb echt zo'n geluk gehad met dat paard. Ze stond er na afloop ook weer zeer tevreden bij, dikke mond met schuim, vrolijk hoofd <3

Als ik bij de stal vandaan ga ligt op plm. 1 km van de stal een menroute van 15 km. Die kun je dus afrijden en dan ook weer terug natuurlijk. Is dus mooie manier om tzt te kijken of we een mendurance aankunnen :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-01-11 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:27

Ik kreeg met mijnm koetsiersbewijs zulke zere handen van te brede leidsels :\ nu met mijn smalle leidsels heb ik daar geen last meer van :n

Wat gaaf dat je zo'n mooie menroute in de buurt hebt leggen zeg! Volgens mij is Rizanta echt een top merrie! ( I :+: merries)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:30

Ik wordt hier niet blij van inderdaad, en de vk zegt het wordt alleen maar erger :+

Super van Rizanta. *\o/* *\o/* En van jou natuurlijk. Geeft weer zoveel vertrouwen. Ik vind dat ook geweldig met veale. Beetje jammer dat hij niet zo door de plassen loopt maar dat komt wel weer. En fijn dat je een menroute daar hebt. Dat heb ik hier bij stal ook niet. MOet dan echt al met de trailer weg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:31

@Evelli mijn pony's zijn ruintjes maar ik heb dus eigenlijk ook altijd merries gehad, gek he. Bij de stalhouderij vroeg ik ook altijd om 'damesleidsels' of die antislip, die zijn net wat smaller, ment inderdaad lekkerder.

Ze is inderdaad een topper. Mijn instructeur denkt er net zo over. Was ook verbaasd over hoe relaxed ze bleef ondanks het gehobbel en ook bij die enorme graafmachine. Want die stopte dus ook niet he. We moesten over het fietspaadje erlangs met rechts een sloot en paaltjes := En het fijne is ze is dus relaxed maar absoluut niet sloom. Tot nu toe vind ik haar voor de wagen echt perfect, geeft ook zo super veel vertrouwen als je paard zich zo gedraagt echt top.

Ga ik morgen of volgende week proberen dat stuk weer te rijden onder het zadel. Had gedacht dat het andersom zou gaan zijn, dat ik eerst onder het zadel de boel zou verkennen en dan zelf buiten mennen. Maar het is dus andersom :D

Mennen is ook gewoon zo ontzettend leuk :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-01-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:32

Ik ben een echt merriemens :) kan ook niet anders met 3 merries natuurlijk :+

Braaf zijn op zulke momenten geeft inderdaad enorm veel vertrouwen in je paard :) dat ken ik erg goed :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:40

Ik moet zeggen heb hiervoor een merrie gehad die had ik qua karakter een stuk liever. Ook qua omgang in de stal ed...
Alleen heb ook merries gezien die je bij hengstigheid in de steek lieten bij de marathons en had dus ook geen voorkeur meer.

Achteraf denk ik had ik maar een merrie gehad, maar is niet anders.

Veale doet het ook goed :-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:42

@Tallechie komt vast wel goed met Veale en de plassen (zeker als het volgende winter weer zulk weer is en jij kunt lekker oefenen, had soms het idee dat ik alleen door een soort ondergelopen land reed :+ ).

Dat met naar het toilet gaan wordt misschien wel weer wat beter hoor, misschien ligt je baby nu net even heel erg op/tegen je blaas. Maar het hoort er inderdaad wel bij. Net als niet meer kunnen slapen, niet veel meer kunnen eten, boeren :o , ach alles functioneert op een gegeven moment niet meer dat je maar een ding wilt: dat kind eruit :+
Gelukkig is er nog nooit een kind blijven zitten ;)

Dat ik nu weer een merrie heb is echt toeval, maar als je mijn lijstje paarden ziet staan er maar een paar ruinen tussen. Ik vind ruinen wel vaak botter dan merries, aan de andere kant wel weer stabieler. Merries zijn soms gewoon ongelovelijke trutten. Maar Alwyn is een ruin, alleen volgens mij is hij echt homo (met alle respect voor homo's hoor), als hij morgen merrie blijkt te zijn ben ik niet verbaast }:0

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:46

De plassen heeft ie wel altijd gedaan, maar denk dat het in de 1e marathon fout is gegaan. DAt ik niet zeker genoeg ben geweest en hij daar nu 'misbruik' van maakt. Hij weet dondersgoed wie er achter hem zit. Je moet hem echt vertrouwen geven. De laatste keer ging het al een stuk beter, maar heb gewoon nog niet genoeg geoefend.
Ik wilde dit jaar nog marathons rijden in aug en sept, maar denk dat ik dit jaar alleen maar ga oefenen voor mezelf. Lekker zonder druk, naar het dfw en km maken. Zien we volgend jaar wel weer.

Qua eten eet ik nu veel meer als in het begin. Boeren heb ik (nog) geen last van. Wel af en toe van maagzuur.

Slapen gaat wel al slecht. Lig altijd op mijn buik en dat wil nu echt niet meer, maar kan niet in slaap komen. Als ik eenmaal in slaap ben wil het wel.

Heb ook al 2 keer kramp gehad. MOest vriendlief wakker maken om te helpen.

Ach nog maar 12 weken :-)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:02

geweldig VHU! :) als je keer op pad wil met groom die de weg kent
ik zwaai ;) dat weet je he :)

*gaat weer terug in bijleeshoek en stagehoek*

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:05

Tallechie,ja,dat zijn zo de gebruikelijke ongemakken van het zwanger zijn.
ik sliep ook op mijn buik,en weet nog goed hoe lastig het was dat dat niet meer ging.

Vanhuisuit,lijkt me heerlijk een menroute vlakbij,wij rijden altijd over het asfalt.

Net met Dandy geoefend voor Zaterdag,was niet de bedoeling.
Er had iemand marathonles,ja,probeer hem dan maar eens rustig te houden,met hekjes in de bak.
Daarom hebben we er maar even gebruik van gemaakt.
Als hij Zaterdag ook zo loopt,komt het wel goed.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:30

Nou, net bijna hele stuk van school naar huis gewandeld. Zoon durfde niet te fietsen, want er reden veel auto's. Allemaal huilen, overstuur... Tja, moe, nog steeds beetje ziek en hij vond het eng.

@ Tallechie: ik heb dat ook gehad hoor. Als ik boodschappen moest halen, bedacht ik eerst waar/in welke winkels er allemaal wc's te vinden zijn. Anders ging ik echt niet weg. :o Ik kon ook niet meer slapen, ben buikslaper. Honden willen altijd meer eten dan ze nodig hebben, althans de meeste, dus de hond is geen maatstaf. Onze kruising is een bodemloosvat. Heeft net eten gehad, en vind hem net al weer met neus in de groene afvalbak (bleh, stinkzooi kan ik weer opruimen) Beroerd van moeheid.

@ VHU: ben jaloers, wil ook zo'n menroute vlakbij. Wat een topppaard, heb een idee hoe jij nu rondloopt, nou ja, zweeft ( :D :D :D )

Ik ben meer van de ruinen. Alhoewel ik vroeger toen ik nog op manegepaarden reed ook erg gesteld was op 2 merries.

Ik men ook met smalle leidsels, met brede kreeg ik enorme kramp.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:35

Zit hier beetje met dilemma. Komende zondag gaan we kijken bij een Groninger, die we als recreatiepaard voor mijn man evt gaan kopen. Maar kreeg vandaag een mail van een bokker, die een kleinkind heeft van Rembrand. Zij wil een van haar veulens (is ws ook kleinkind van Rembrand, zitten geen papieren bij dus neit te achterhalen helaas) verkopen en vroeg of ik belangstelling had. Tja........... Met die Groninger kunnen we gelijk aan de slag, met een veulen niet. Heb ook nog nooit een veulen gehad, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook wel heel gaaf een kleinkind van R te hebben.

Nu weet ik wel dat ik het zelf (samen met man natuurlijk) moet beslissen, maar wat zouden jullie doen? Allebei kan ook, maar dat is wel heel veel extra werk natuurlijk. Want veulen moet wel handtam gemaakt worden, daar gaat veel tijd in zitten denk ik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:43

@Naaltje, zodra ik het idee heb dat ik het zonder Peter durf en met een goede groom, pb ik je direct +:)+
Moet zeggen dat ik nu nog zo op Rizanta lette dat ik zelfs op gewoon een lusje door het bos al bijna verkeerd men maar goed daar heb ik jou dan voor he :+

Citaat:
Vanhuisuit,lijkt me heerlijk een menroute vlakbij,wij rijden altijd over het asfalt.

@Schaduw met de pony's moet ik ook altijd over asfalt. De paar bospaden die er zijn zijn ruiterpaden (in het Bergse Bos), maar dat is op 7 km afstand (houdt de jongste pony nog niet vol) en die paden zijn veel te zwaar, helaas.

@Tine vind een veulen nog wel heel ver weg van een paard voor de wagen eerlijk gezegd.... en je weet niet wat het wordt, wat je nog tegen gaat komen in de opfok. Je hebt zelf wel de ruimte dus je zou het veulen 'erbij' kunnen nemen. Veulens / jaarlingen / twenters vind ik niet zoveel werk, ze hebben nog niet zoveel nodig qua aandacht, je doet ze er een beetje bij. Gewoon met in en uit het land zetten aan halster, vastzetten met mesten, keertje goede poetsbeurt etc Alleen het aangespannen werk leren en dan ook lekker voor de wagen kunnen lopen dat kost je gewoon een jaar minimaal. Dus voordat je er echt wat mee kunt ben je zo'n 4 jaar verder. Moet zeggen dat ik me daar bij Alwyn ook echt in vergist heb.
Zou hem erbij nemen, kiek'n wat 't wordt :+
Of als dat niet kan zou ik toch gaan voor de Groninger, omdat je dan lekker aan de slag kunt (ik merkte bij Snuit en nu bij Rizanta wat een zaligheid dat is).

Als het meezit nemen we zondag de pony's mee naar Rijsbergen (of alleen Snuit, moet nog even op broeden) en gaan we stukje van die route doen *\o/*
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-01-11 17:49, in het totaal 4 keer bewerkt