[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:53

Buckje je mag mij een PB sturen over die hoefschoenen.
Ik had er nog nooit over gehoord, wel gelezen op het internet dat het nogal duur is, maar geen ervaringen gehad.
Romeo loopt enkel gevoelig bij de overgang van ijzers naar geen ijzers, en dit enkel op steentjes (onze oprit ligt vol met kiezelsteentjes). Hier moet hij dan een paar dagen aan wennen en dan gaat het weer prima.

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:54

dus het zou misschien toch een idee zijn wobbe voor op ijzers te zetten?
maar dan kan ik nooit buiten een galopje maken? op het gras dan bedoel ik.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

Tuurlijk kan je wel galopperen op gras, maar je moet geen kleine voltes gaan maken, of wobbe moet niet gek gaan doen en bokkesprongen maken en zich door allerlei bochten wringen.
Je merkt het zelf ook wel als het glad is, als wobbe begint te schuiven. Nu moet je niet gaan denken dat ijzers gevaarlijk zijn hoor, dat is niet mijn bedoeling :+ Ijzers kunnen zelfs aangenamer zijn voor een pony, en jij hoeft je niets aan te trekken van de hoeven als je lang over verharde weg rijdt.
Dat is een enorm voordeel. Nog een voordeel is dat de ijzers bij kleine pony's langer meegaan. Pony is minder zwaar dan een groot paard, dus de ijzers slijten niet zo snel. Bij mijn vz-haflingers zijn de ijzers na 2 maanden nog 2 mm dik, bij Romeo zijn ze na 5 maanden nog bijna niet afgesleten :D
nadeel is dan weer dat het duurder is (ik betaal bij de smid zonder ijzers 18 euro, met ijzers 52 euro)
Ik denk dat dit een prima regeling is: in de zomer op ijzers, in de winter zonder ijzers (dan komen er ijsklonters onder, pony glijdt voortdurend uit op ijs, dus is dan beter af zonder, en de meeste recreatiemenners rijden in de winter niet zo veel als in de zomer)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:08

hoefschoenen kan heel goed uitwerken, ik vind ze niet duur, om ze op maat te maken dmv een gipsmal kostte het toendertijd zo'n 250 euro, ijzers kosten alke 7 weken minimaal 80 euro dus dat heb je er zo uit.
ik vraag me wel af of het nu goed is voor de pezen en dergelijke.

ik wil eigenlijk bij magic een heel eind van zijn manen eraf halen ze zijn ontzettend lang maaar aan het einde helemaal dood, nu wil ik ze niet trekken, maar om nou zo de schaar erin te zetten vind ik ook geen gezicht. hebben jullie een idee?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:10

als wobbe ijzers zou krijgen is dat alleen aan de voorkant.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:15

Ik zou hem geen ijzers geven als het niet nodig is Kim... En als je nu al roept alleen voorkant waar basseer je dat dan op ?

Ik gallopeer gewoon op het gras hoor met ijzers... hij glijd niet.

De pony waar ik het over heb had op maat gemaakt schoenen... hoefsmid raden het trouwens ook af die slaat er liever een ijzer onder dan een schoen op maat laten maken.

Ik stuur vanavond even een PB ga ik er even voor zitten.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:15

ik heb ook hoefschoenen, maar dan de easyboots. De opmaat gemaakte zullen snel afknellen en schade aan kunnen richten naar mijn mening. Misschien gaat tum wel op ijzers, dit omdat die erg kort zijn en snel brokkelen (biotine hoorde ik ook al dat ik kon geven) Ach nu niet meer op steen laten komen en hij loopt toch nog niet voor de wagen ;)

Lacuna: sterkte
Marianne: balen dat je niet geslaagd bent!

Tot nu toe heb ik de volgende tips gehad voor het hoesten:
- vitaminespuit geven
- 10 druppels jodium in drinkbak
- Middeltje van VHU (naam even kwijt)
- Middeltje van yuri
- Hoestcomposticum groene os
- Foenegriek
- Geen hooi en ruif

Hoestsiroop helpt dat ook?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:17

Over hooiruif gesproken, ik zoek een mooie kleine met smalle kiertjes. Weet iemand waar ik het kan vinden ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:20

ik baseer het erop omdat voor gewoon snel brokkelt/stukken afbreken.
achter niet.
die blijven keurig netjes van vorm en slijten gelijkmatig af.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:21

hooi nat maken helpt ook.

Biotine is idd goed voor de hoeven. Kreeg de haf van mijn vriend ook. Duurt alleen even voordat je resultaat gaat zien omdat je het over het voor geeft dus vannuit binnen werkt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:22

geen idee.. je zal is moeten kijken bij een schapenshop.
Die ik nu heb mocht ik lenen van de stal eigenaar. Deze zijn gemaakt voor schapen en hebben ook kleinere 4kante spijlen.
Dit zorgt ervoor dat ze meer moeite moeten doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:22

Meer trainen met op het harde lopen, steeds langer en verder :) Niet alles is in 1 keer goed, gezond en getraind.

Met Keet heb ik het opgebouwd, steeds vaker en langer gaan wandelen. En ook met mennen, steeds verder en steeds vaker. Steeds meer draven.
Inmiddels draaft ze zo 15 km en je ziet het niet/amper aan de hoeven :D

Ijzers eronder slaan heeft niet mijn voorkeur, op een gegeven moment zal er ook weinig plek meer zijn om de nagels nog te kunnen slaan ivm het kleine oppervlak van de hoeven.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:23

Maisie schreef:
hooi nat maken helpt ook.

Biotine is idd goed voor de hoeven. Kreeg de haf van mijn vriend ook. Duurt alleen even voordat je resultaat gaat zien omdat je het over het voor geeft dus vannuit binnen werkt.

Dat hooi nat maken heb ik ook is gedaan in een kruiwagen.. maar jeej wat was ik zeiknat en mijn stal ook.. weet natuurlijk dat je het moet uitlekken maar hoe doe ik dit het beste.. wil er best wat werk voor doen.. maar zoals het toen ging was ik echt te lang bezig.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:24

wobbe kwam al redelijk wat op de weg/harde.

biotine geven zou kunnen, maar hij krijgt amper wat aan brok dus dat word lastig dan.

Keet

Men neme hooi in een hooinet en een speciekuip/kruiwagen. Laat het hooi weken, daarna haal je het net/de netten uit het water en hang je ze boven de kruiwagen op om uit te lekken :) of op een andere plek waar het niet uitmaakt dat het nat wordt.

L_Rivaldo

daar geef ik je ook weer gelijk in evelli. Helaas zijn ze hoeven na 10 meter al aan het brokkelen. Ik geef ze dus maar eerst de tijd om te herstellen.. hopelijk passen de hoefschoenen van riv zodat hij in het begin met beleren toch ook op de weg kan koekeloeren

Ik wil eigelijk graag van die hooinetten af :(.. werd er zo ziek van.. deed er namelijk voorheen 8 :P voor 2 dagen ..
Kan ik ook een hooizak nemen, ben alleen bang dat het hooi dan niet goed kan weken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:30

Ik wil zo'n hooiruif, maar 90 cm is toch VEELSTE breed voor 2 ponytjes van 83 cm en 1,05 ? :=
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:35

Afbeelding
Is dit wat? of moeilijk erin te doen?
of dit: schijnt een gat in te zitten dat ik hem mooi vol kan laten lopen en met een emmer bijv.. eronder ook zo leeg kan laten lopen. Kan ook extra laag gehangen worden..
Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:36

weet niet hoeveel je er in wilt doen?.. 90 cm is aardige formaat denk ik zo.. zal zo wel meten die van mij

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:37

@ L_Rivaldo Anijsazijn (van de kruidvat) met gekookte appelstroop ;) Werkt ook goed.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:40

1 plak gaat erin (en dan uit elkaar gehaald zeg maar zodat het 'veel' oogt.) en dan s'avonds nog een keer.

zo'n voerbox van hartog is aardig aan de prijs toch ?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:43

Laura ik geef sil in de winter vaak tijmhoest siroop van de kruidvat :) Zelf vind ik het erg lekker spul haha! En voor sil werkt het ook :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 12:48

hallo heb mijn nieuwe telefoon binnen :-)

veale staat rondom op ijzers, hij gaat 1x in de 10 weken heen. hij kan niet zonder, hij loopt dan gelijk kreupel, zijn hoeven slijten zo snel.
ik voer biotine en heb wel het idee dat het werkt. heeft wel even geduurd dat ik het merkte

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:51

Leuk tallechiE! wat voor telefoon?

Sil staat zonder ijzers, heeft sterke hoeven en hoeft maar 2 keer per jaar bekapt te worden. :P

Maar als hij echt voor de kar gaat, bekijk ik even een maandje hoe het gaat met zijn hoeven en overleg ik met de smid of het nodig is of niet :)

Ik ga zo ff naar de Epplejeck, wat nodige dingetjes halen :P

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:53

Buckje schreef:
1 plak gaat erin (en dan uit elkaar gehaald zeg maar zodat het 'veel' oogt.) en dan s'avonds nog een keer.

zo'n voerbox van hartog is aardig aan de prijs toch ?

En heeft heel veel ruimte tussen de spijlen, niet echt geschikt voor kleine ponys