[AR] Mentuig opbergen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Mentuig opbergen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:00

Nibbit schreef:
De menners bij ons in de manege gebruiken vaak een speciekuip of een krat van de visafslag

Die blauwe kruiwagentjes van jullie zijn ook handig MoniqueT! Zijn die nog steeds bij de Gamma of was dat een tijdelijke aanbieding?

Moet eerlijk zeggen dat ik ze al een paar jaar heb, geen idee of ze er nog zijn.

D_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:03

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:12

Ik zie dat veel mensen hun tuig in een krat stoppen. Maar leren tuig dat breekt toch, als je het niet proper ophangt(ook als je het regelmatig invet)? Dat was wat ik altijd dacht.. Verward
(edit: typo)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:19

Ik heb het tweespantuig bij mijn ouders in de garage hangen op een tuigophangset en mijn enkelspan tuig bivakeerd momenteel in een tuigtas, omdat ik dat dagelijkse heen en weer sleep. Ik had het tuig op stal hangen, maar ivm leer etende muizen heb ik het hier weg moeten halen, dus nu een nieuwe oplossing bedenken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:13

Eeuwigzonde schreef:
Ik zie dat veel mensen hun tuig in een krat stoppen. Maar leren tuig dat breekt toch, als je het niet proper ophangt(ook als je het regelmatig invet)? Dat was wat ik altijd dacht.. Verward
(edit: typo)

Een goed ingevet tuig breekt zomaar niet hoor. Ik vind kratten en tassen trouwens geschikt voor vervoer, thuis hangt mijn tuig altijd netjes op. Mijn leren tuig zit trouwens al wel heel lang in een opbergzak op zolder, want ik gebruik al een paar jaar alleen nog mijn kunststof tuigen, zowel enkel- als tweespan.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:07

Bij ons hangt al het mentuig ook altijd netjes op ophangrekken in de manege waar wij zijn...en wordt regelmatig gepoetst en ingevet...in de winter zelfs de verwarming aan in de tuigenkamer....

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:15

Mijn vader heeft een soort tuigenrek gemaakt, erg handig. Met buizen een driehoek in elkaar gezet, daaraan uitsteeksels en daaraan hangt zijn dubbeltuig. De rest van zijn tuig hangt in de schuur aan die speciale tuighangers.

Lekker duidelijk zo, ik maak wel even een foto van de week

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:38

Wij hebben alle tuigen standaard in huis hangen. Ik heb kratjes met de naam erop als ik 2span of vierspan ga rijden leg ik alles in die kratjes bij de goede naam, dan heb ik direct het goed tuig bij het goede paard. In de schuur leggen we het vaak op schraagjes of hangen het op aan balken die we daar voor gemaakt hebben. Iets in een kleine ruimte ophangen wordt toch wel moeilijk.
Je kan ook van die grote plastic dozen op wieltjes kopen, zie ik ook wel eens mensen mee, of zo'n speciale tuigentas.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:40

kiss schreef:
Wij hebben alle tuigen standaard in huis hangen. Ik heb kratjes met de naam erop als ik 2span of vierspan ga rijden leg ik alles in die kratjes bij de goede naam, dan heb ik direct het goed tuig bij het goede paard.

Dan gaat het binnenkort toch een keer fout, je kist van het linkervoorpaard ligt nog steeds bij ons Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:12

Ik heb nu sinds een paar weken een zadelkamer, dus heb ik vorige week zo'n ophangsetje gekocht bij Divoza ( de goedkope uitvoering) bevalt prima, alles hangt netjes aan de muur Haha! nu nog een beetje weer om te kunnen rijden Haha!

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:27

Sjonniej schreef:
kiss schreef:
Wij hebben alle tuigen standaard in huis hangen. Ik heb kratjes met de naam erop als ik 2span of vierspan ga rijden leg ik alles in die kratjes bij de goede naam, dan heb ik direct het goed tuig bij het goede paard.

Dan gaat het binnenkort toch een keer fout, je kist van het linkervoorpaard ligt nog steeds bij ons Knipoog

Afgod Afbeelding

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:05

wegens gebrek aan ophang ruimte etc heb ik het in ongeveer zo'n soort tas. Mijne is zelfde maat zo'n beetje, maar dan met een rits en echt rechthoekig, de bovenkant trekt dus niet nara elkaar toe ofzo als je hem dicht wilt doen.

Hij is van dat gevlochten plastic ofzoiets, inmiddels zitten er al wat gaatjes in dus hij ademt wel:P

Ik leg mijn enkelspantuig er gewoon voorzichtig in

[img]http://images.vpro.nl/images/27970139+s(500)[/img]

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:37

In het bakje onder de bank van de kar.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:45

Het (oude) enkelspantuig hangt aan zo'n 4-in-1 ophanger, maar deze vind ik niet zo praktisch.
Wij hebben ons twee-spantuig in de schuur over een zadelhanger hangen en als ik de pony's optuig heb ik het tuig op een schraag bij de pony's staan.
Ik heb al wel twee tuigophangsetjes gekocht (losse onderdelen, dus niet die 4 in 1) en wil daarmee graag een tuigenrek maken, zodat ik het tuig makkelijk op kan hangen in de schuur en bij het optuigen bij de pony's kan zetten.
Ik ben dus erg benieuwd naar foto's of ideeen van mensen die ook zelf een (verrijdbaar)tuigenrek hebben gemaakt! Cheese! Ja

De 'kruiwagen-emmers' van de Gamma vind ik een goede tip, voor vervoer! OK dan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:59

Zo'n bak als monique t heeft heb ik laatst nog bij een bouwmarkt gezien.
Dit was bij een gamma dacht ik, bijna 100 procent zeker, anders was het de praxis. Ja

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:11

Die bakken zijn gewoon superhandig. Ik gebruik ze ook wel voor andere dingen. Als ik veel was heb liggen op stal bijvoorbeeld, kiep ik alles daar in en rijd ik het zo mee naar het huis.

Ook gaat er regelmatig zo'n grote fles gas in als ik weer eens met de brander mijn terras vrij maak van onkruid. Ik heb al menig keer mensen jaloers naar mijn karretjes zien kijken en ze kosten echt geen drol.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:24

Klopt die dingen stonden toen bij de Gamma. Staan ze er nog steeds dan?
Wij hebben hem als mestbak op wedstrijd.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:30

Heel kort geleden heb ik ze nog gezien, maximaal 2 weken geleden.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:31

Mijn tuig hangt op zo'n uitklapbaar rekje waar ik ook mn zadel op heb hangen. Ideaal

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:25

wij doen het dressuurtuig altijd in 2 kisten, 1 voor het voortuig en een voor het achtertuig, tussen elke laag leggen we een deken zodat het lakleer niet beschadigd in de kist.

marathontuig hangen wij op, maarja, wij hebben een grote vrachtwagen waar het allemaal in gaat, dus is het iets makkelijker..

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:37

vraag me af hoe jullie die steunen ophangen .. komen die niet een keer uit de muur zetten ??
woon in een huurappartement en wil mijn tuig ergens ophangen maar ik denk dat ik iets van een kast moet fabriceren...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:11

Ik heb ook zo'n setje (4) tuigophangers, maar die heb ik eerst op een brede plank geschroefd (onder elkaar) en de plank heb ik vervolgens met 3 flinke schroefbouten aan de muur bevestigd (verticaal).

Bij mij blijft dat perfect zitten, niet los te krijgen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:30

een steun gemaakt van cv leidingen en knelkoppelingen waaraan we alle tuigen op kunnen hangen, al we een nieuw tuig erbij krijgen ff de ijzerzaag erin en andere koppeling er tussen en het rek kan zo weer uitgebreid worden.
Voor het stof e.d. hebben we er een hoes voor een motorfiets over heen, die zijn te krijgen bij de action voor een paar euro.
lekker goedkoop en door de buizen ook nog makkelijk te tillen en verplaatsen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:18

Het wedstrijdtuig hebben we in een kast hangen (over de breedte van de vrachtwagen) op van die steunen die ervoor bedoeld zijn (zag al een plaatje van divoza op pagina 1). Ons trainingstuig hebben we op een zelfgemaakte kar hangen. Is een kar op wieltjes, onder een plaat van 40cm breed voor de losse spullen, en op 2 nivo's rijen met hangers, en dat aan 2 kanten. In totaal zijn er 24 hangers geloof ik (dacht 6 op de lengte, moet straks eens even kijken). Kar is bijna 3 meter lang. Kunnen we zo overal naar toe rijden.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:10

Hierboven worden verschillende 'zelfbouw creaties' omschreven! Aangezien wij ook een verrijdbare tuigenophangkar willen maken voor ons tweespan tuig, ben ik erg benieuwd naar voorbeelden....foto's!? Cheese!