Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

stef schreef:silfie: Nee, gewoon niet niet met de shet wel en met de fries niet....
De shet kan ook aan de kletter gaan, en dan ben je áltijd te laat
JoyCiej007 schreef:Ben het wel met je eens dat ik dit zou moeten veranderen. Zo weet ik ook prima wat er kan gebeuren als je je pony aan het bit vast zet, maargoed ook dát gebeurd af en toe toch wel eens.... geheel niet slim en dat erken ik ook.

Neonlight schreef:Oke, dan ga ik nu een zeer eeeuuhh......provocerende (ook niet het juiste woord) post plaatsen over hoe wij het wel eens doen.![]()
Zoals bij de meeste bekend zit ik in de aangespannen sport, en een gebruik daar is het vastleggen van de tong (wat overigens bij nieuwe pony's niet meer mag, maar dat is een andere discussie). Bij Michael hebben we altijd de tong vastliggen, en die hebben we aan het bit vastliggen. Omdat we ooit zeer snel 2 achter elkaar moeten rijden ligt zijn tong ook wel ooit lang vast. Om het voor de pony zo aangenaam mogelijk te maken doen we dan, terwijl hij ingespannen staat, het hoofdstel ook als eerste af. Het scheelt toch gauw een 10 minuten dat hij dan eerder zijn tong los heeft. Omdat het dan om een tweespan gaat en we maar met 2 personen zijn duurt het lang voordat we ze uitgespannen hebben.
Wel hebben we speciale halsters. Deze hebben een gesp op de neus zitten. Op het moment dat we het hoofdstel afdoen hebben we het kopstuk van het halster al om zijn hals. Daarna doen we de neusriem van het halster onder het hoofdstel door, gespen we het op de neus vast en doen we dan het hoofdstel af.
stef schreef:soms moet je risico nemen om te verongelukken?
Mijn shet is ook super cool, die staat te slapen tijdens het uitspannen, maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt.
Zolang je paard ingespannen staat gaat het hoofdstel gewoon NIET af (muv als je er een halster onder hebt zitten en dus niet hoeft te verwisselen)
Neonlight schreef:Nu heb ik laatst op concours Doornspijk het tweespan van T.Buurkes op de kletter zien gaan. Pony's hadden beiden het hoofdstel gewoon aan. Als ze echt willen zijn ze ook met hoofdstel niet te stoppen. Moeten we dan helemaal maar stoppen met aangespannen rijden/mennen? Ik dacht in ieder geval van niet.
Neonlight schreef:Nu heb ik laatst op concours Doornspijk het tweespan van T.Buurkes op de kletter zien gaan. Pony's hadden beiden het hoofdstel gewoon aan. Als ze echt willen zijn ze ook met hoofdstel niet te stoppen. Moeten we dan helemaal maar stoppen met aangespannen rijden/mennen? Ik dacht in ieder geval van niet.
Neonlight schreef:Met die tong, zoals ik al zei, die zit aan het bit vast. Bit moet aan 1 kant losgemaakt worden, bit met tong uit de mond, en dan tong losmaken. Dat kan gewoon niet anders, daar kun je niet bij anders. Overigens moet ik wel zeggen dat het hier dan wel altijd om een tweespan gaat, de andere pony nog wel een hoofdstel om heeft en het span dusdanig geparkeerd staat dat ze tegen de vrachtwagen staan, als ze aanlopen zitten ze tegen onze eigen vrachtwagen. Dit is een dusdanig blok dat ze echt niet zodanig vooruit lopen, ze zien geen gat. Om het gat in te lopen moet eerst de andere pony mee om getrokken worden, en dat gebeurd ook niet zo snel. En we doen het meestal niet zo, meestal gewoon volgens de regels, maar af en toe wel.
Overigens gaat het hoofdstel bij ons nooit als laatste af. Garelen zijn op maat van de halsen van de pony's gemaakt, en dat past niet over de hoofdstellen.
En ik snap best dat het gevaarlijk is, maar ik zie op de manier waarop wij het doen toch een heel stuk minder gevaar. De pony heeft enkel geen bit meer in, maar staat nooit of te nimmer hoofdstel of halsterloos, geen enkele seconde. Zoals ik al zei, halster heeft ie al aan voor het hoofdstel uit gaat.
ardo_iggy schreef:Persoonlijk zou ik dan nog eerst even de strengen en de koppelriem losmaken.![]()
Wat een kleine moeite is.
Mocht het toch fout gaan hebben ze niet de kar en hun spangenoot mee aan de kletter.
silfie35 schreef:Maar die shet wat gewoon super rustig en die fries vind het allemaal nog een beetje spannend. En natuurlijk kan die shet ook aan de kletter gaan maar soms moet je gewoon risico nemen (wat met die shet minimaal was). We hadden m overigens wel gewoon vast aan het halstertouw, maar dat lijkt me meer dan logisch.
Neonlight schreef:Het geval van dat topic, ik vraag me af of dat paard met de teugels te stoppen was. Paard is enorm geschrokken van omverlopende/vallende mensen op stoelen. Zoals ik al zei, als een paard echt wil dan gaat ie wel.
Citaat:En over het niet op de kar zitten tijdens het uitspannen.....zitten jullie dan ook al op de kar tijdens het inspannen? Is in mijn ogen hetzelfde. Op datzelfde concours in Doornspijk had ik problemen met ons tweespan. Buitenstreng zat nog niet vast, en eentje ging gruwelijk omhoog en wilde aanlopen. Degene die de streng aan het vastmaken was was ook degene die ging rijden, die zat dus niet op de kar.
Neonlight schreef:En over het niet op de kar zitten tijdens het uitspannen.....zitten jullie dan ook al op de kar tijdens het inspannen? Is in mijn ogen hetzelfde. Op datzelfde concours in Doornspijk had ik problemen met ons tweespan. Buitenstreng zat nog niet vast, en eentje ging gruwelijk omhoog en wilde aanlopen. Degene die de streng aan het vastmaken was was ook degene die ging rijden, die zat dus niet op de kar.