[AR] je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sopper_

Re: je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:05

k heb wel een keer op vakantie gehad met een huifkar dat t paard een andere kant opwou..
hij wilde de kant op die hij altijd rijdend nam.
maar nu dus met de huifkar en wij moesten een andere kant op.. toen was ie losgerukt..
en weggerent.
gelukkig waren er verderop mensen die hem hadden kunnen pakken.

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 23:23

SuSEQ schreef:
suleilitha schreef:
2. Wat ik hier las, een paard leren trekken aan een vrachtautoband met kettingen, tjong!!!!!!! Kettingen rammelen, dat geeft al een reactie, en zoiets doe je in een bak of afgezet stuk wei maar niet op een bospad!!!!!

Kettingen... En dan? Uiteraard ga je niet gelijk de baan op als hij de eerste keer voor de sleep staat, maar het is imo van onschatbare waarde dat je paard gewoon is aan het gerammel van metalen onderdelen. De eerste keer voor de kar is al spannend genoeg, dus ik stel dat gerammel niet tot dan uit. Slepen neemt een begin in de bak, maar kent bij mij zeker en vast een gevolg op de weg. Een draadomheining rond een weiland houdt een panikerend paard trouwens niet tegen; planken zoals rond een piste daarentegen al wat meer.

Een goede rem (en hem goed gebruiken) is volgens mij ook alleen iets waard als je daarmee voldoende gewicht in de schaal kunt leggen. Met een lichte tweewieler brengt een rem niet veel zoden aan de dijk... Ben je onderweg met een degelijke vierwieler, dan heb je er wel veel aan.

Groeten, SuSEQ

Hier in de omgeving doet men niet anders, ik sta op stal in het bos, en iedereen laat zijn paard slepen met een hoop gerammel, de grond bestaat hier alleen maar uit bospaden met veel grind, takken, en smalle stukjes, en natuurlijk hadden we alles meerdere malen in de buitenbak en het weiland geprobeerd, en dat ging prima!!

En dit was trouwens ook het advies van mijn leraar voor het koetsiersbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:39

Tja, maar met het volgen van een cursusje koetsiersbewijs ben je nog geen volleerd menner, bovendien weten leraren die die cursus mogen geven ook niet alles over het beleren van paarden, helaas.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:34

Ik heb het als groentje mee gemaakt en toen niet handig genoeg om het op te lossen. Nu gelukkig al een tijd niet meer, ik ben een stuk handiger en vooral voorzichtiger geworden.

Maar heel veel meer dan een schietgebedje en hopen dat het paard/de paarden weer bij hun positieve komen en wel weer gaan reageren.

Van het weekeind op de dag van het jong NSPS ging er nog een 2span van een ervaren persoon aan de kletter. Hadden een demo gegeven, even napraten, even de menner samen met de instructeur naar de bitten laten kijken, weer op stappen, mis stappen, en kataklop-kataklop-kataklop daar ging het span. Iemand sprong nog achter op, maar de leidsels bungelde onder de wagen dus de gene die er op gesprongen was kon weinig uithalen. Gelukkig zijn er 4 man voor gesprongen toen de boel vaart minderde (leidsel zat helemaal om een van de assen heen gedraaid dus het span stond met z'n kin op hun borst inmiddels). Dat kwam dus weer heel goed af. Op een stel gevoelige mondjes van die pony's na heeft niemand er wat aan over gehouden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:28

heel toepasselijk onderwerp pony van mijn vriend is pasgeleden om geen enkele reden tot 2 x toe op de kletter gegaan. Remmen heeft in zon situatie geen zin daar ging de kar van stuiteren en pony werd nog gekker en enige wat we konden doen was zo hard mogelijk aan de leidsels trekken tot hij eindelijk stilstond. omdat ik weinig krac ht heb als ik mijn armen naar achter trek had ik de leidsels kruislinks vastgepakt en zo tot stilstand gekregen.

Het is misschien heel fout voor zijn mond maar als hij richting een open spoorlijn galopeerd doe je gewoon wat je moet doen om hem tot stilstand te krijgen. Zijn tanden zijn nagekeken daar lach het blijkbaar niet helemaal aan wel wat haakjes maar ja nu doet hij het gelukkig niet meer. (hebben al eens eerder met deze pony in de sloot gelegen) meneer sprong gewoon hup recht de sloot in en vraag me niet waarom want het was gewoon uit stilstand (rare pony Nagelbijten / Gniffelen )

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:00

Sjonniej schreef:
Maar een rem kan wel de wagen opvangen als je paard terugkomt. Goed gebruik van de rem kan dus reddend zijn!! Zodra je paard terugkomt en je remt op tijd, zal hij niet de kar op zijn hakken/kont krijgen.

Inderdaad.

Ik heb een keer meegmaakt dat mn fries aan de kletter ging op een zigzaggend polderweggetje, met aan beide kanten sloot. Een onervaren kennis was mee en het was eind van de middag op de terugtocht. Het was voor of najaar ofzo. (n elk geval vrij snel donker Lachen Maar we hadden nog 2 uur de tijd om thuis te geraken voor het donker, en we zouden er normaal een half uur over doen!
Afijn, paard lekker draven en PATS! daar breekt het linker riempje dat langs de broek en door de lamoen heen gaat (*naam kwijt*). Met als gevolg dat de broek zijn werk niet meer deed en het paard de kar op zijn hakken/kont kreeg.
Paard ervandoor als een razende! Het eerste wat ik dacht is: sturen! Op zo'n slingerend weggetje wil je liever niet rechtdoor in de sloot belanden. De rem heb ik niet gebruikt *dacht er op zo'n moment echt effe niet aan!* maar ik heb ophoudingen gemaakt. Iedere keer als ze afremde kwam die kar er weer tegenaan! Dus dat onervaren kennisje moest eraf springen! Die heeft heel dapper de sprong gewaagt en de teugels bij de hoofdstel gegrepen. Zo kon ze worden stilgezet Gaaaap

Nou we konden dus niet normaal meer verder rijden. Ik op de bok, zij bij het hoofdstel en naar huis stappen. Ongeveer een km van huis was het toch echt pikkedonker geworden! Zwart paard, geen verlichting op de wagen... Huilen Nou we hebben wat auto's aan het schrikken gemaakt! Een paar keer (we liepen in de berm maar soms moesten we echt op de weg) hoorden we de auto's aan komen racen en ineens met piepende banden afremmen als ze ons zagen. Toeteren natuurlijk :S En allemaal met een arm paard dat er niks aan kan doen dat we er zo bij liepen!
We kwamen een vrouwtje tegen dat de shetten in de buurt voederde en die ging achter ons rijden met de lampen aan zodat we zichtbaar waren.
Pff...

Sindsdien heb ik geleerd:

neem altijd reflecterende kleding mee, en reflecterend spul voor het paard

als het donker wordt, span het paard uit en neem het aan de hand mee naar huis.

neem reserve riempjes/dingetjes mee

nooooit alleen weg met paard en wagen (daarover nog meer verhalen *gelukkig niet met mij in de hoofdrol* maar die zal ik jullie besparen)

rem gebruiken?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:39

ik heb geleerd om nooit te remmen, daar raakt het paard enkel nog angstiger van! stel het paard zou ik het bos op hol gaan, zou ik hem vol het bos in sturen. zodat de koets incl. paard ergens klem komt te zitten. zodra het geheel stil staat licht eraan hoe het paard zich gedraagt. is deze angstig dan alles doorsnijden denk ik ! Oja refelecterende dingen liggen bij ons standaart achterin ook hebben we overal lampjes op de koets. En we hebben altijd een berg strootouwtjes achtering liggen!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:00

Toch zou ik het liever op het rechte pad proberen op te lossen, dan om het spul meteen dood te laten lopen tegen een boom.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:27

R0X schreef:
Afijn, paard lekker draven en PATS! daar breekt het linker riempje dat langs de broek en door de lamoen heen gaat (*naam kwijt*). Met als gevolg dat de broek zijn werk niet meer deed en het paard de kar op zijn hakken/kont kreeg.
Paard ervandoor als een razende! Het eerste wat ik dacht is: sturen! Op zo'n slingerend weggetje wil je liever niet rechtdoor in de sloot belanden. De rem heb ik niet gebruikt *dacht er op zo'n moment echt effe niet aan!*
Nou, neem me niet kwalijk, maar dat lijkt me toch wel het eerste wat je in zo'n geval zou doen.
Bijna elk ongeluk met een paard komt door een fout van de mens.

keeyzie schreef:
ik heb geleerd om nooit te remmen, daar raakt het paard enkel nog angstiger van!
Je kunt ook remmen zonder dat de wielen blokkeren...

Sjonniej schreef:
Toch zou ik het liever op het rechte pad proberen op te lossen, dan om het spul meteen dood te laten lopen tegen een boom.
Het is inderdaad een laatste redmiddel maar het kan zo ver komen dat het de beste keuze is.

Verder lees ik hier veel reacties van mensen die weinig of geen ervaring hebben met het aangespannen rijden en toch graag advies willen geven. Vaak raakt het kant nog wal en ik vraag me wel eens af wat voor zin het heeft dergelijke reacties te geven.
Als een paard aan de kletter is is elke handeling om erger te voorkomen geoorloofd. Natuurlijk begin je met de meest vriendelijke.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:30

Mijn pony is nu tweemaal aan de kletter gegaan. Eenmaal bitloos, toen had ik ECHT niets meer in handen. Levensgevaarlijk, doen we nooit meer... :S
En eenmaal met bit, en toen dus inderdaad die noodrem-actie gebruikt. Een felle korte ruk, loslaten en indien nodig nog een keer. Gevolg was wel dat mijn pony nu steigerend voor de wagen stond, maar die vaart was er in elk geval uit. Meteen uitgespannen en naar huis gaan stappen.
Terug op stal zn mondje verzorgd, want dat zag er niet meer zo netjes uit :'( Voelde me een zware dierenmishandelaar, maar een eventuele volgende keer zou ik hetzelfde weer doen.

Groetjes, Lacuna

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:56

bitloos voor de wagen snap ik zowiezo al niet maar vooruit...

Reden dat ik dit vraag is dat ik laatst terug moest denken aan een ongeluk van een aantal jaar geleden. Pony in kwestie gaf een bok, kwam met het achterbeen op een manier over het lamoen heen en is in blinde paniek gaan rennen.
Is uiteindelijk zelf de struiken ingerend tegen een lantaarnpaal aan waardoor ze vast kwam te zitten, maar ik heb echt geen idee hoe ik hier nu het beste in had kunnen grijpen.
Praten, 2 leidsels, 1 leidsel, nergens reageerde ze op

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:01

Gauw afkloppen, maar gelukkig is mijn span nooit echt op de kletter gegaan. Wel op het punt dat ze aan de kletter zouden gaan.
Als ik de ruimte zou hebben (bv in het bos, zandpad, duinen etc) zou ik ze laten lopen en blijven praten tegen ze (geen verhalen maar ho). Eventueel zou ik ook proberen om ze even naar links te laten gaan en vervolgens weer een stukje naar rechts. Zodat ze hopelijk weer gaan luisteren.
Als ik recht op de snelweg, spoor, groep mensen etc ga (oftewel erop of eronder) sorry dan gebruik ik toch echt wel mijn leidsels en trek ik daar aan plus de remmen.
Is het niet regelrecht een noodsituatie maar wel bijna dan zou ik pompend op alle wielen remmen (voor en achter remmen) en ophoudingen geven.

Maar dit alles zeg ik nu, ik weet dus niet hoe ik zou reageren als het me een keer echt zou overkomen. Wat hopelijk niet gaat gebeuren.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:03

Ik weet zeker dat ik uit schrik vol aan m'n teugel ga hangen, d'r op de volte zet waardoor ze d'r energie naar boven uit en dan val. Is me al vaakzat overkomen. Nagelbijten / Gniffelen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:04

stef: ik denk in de situatie die jij nu beschrijft zou ik hard op de remmen trappen en de leidsels aanhalen. Desnoods even iets harder. Als hij nm een been breekt ben je misschien verder van huis. Of als er derden gewond waren geraakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:04

Hinata schreef:
Ik weet zeker dat ik uit schrik vol aan m'n teugel ga hangen, d'r op de volte zet waardoor ze d'r energie naar boven uit en dan val. Is me al vaakzat overkomen. Nagelbijten / Gniffelen

Van de wagen af val, lijkt me beter zo lang mogelijk te blijven zitten
Of had je niet goed gelezen dat het over paard en wagen gaat

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:09

Echwel schreef:
Hinata schreef:

Van de wagen af val, lijkt me beter zo lang mogelijk te blijven zitten
Of had je niet goed gelezen dat het over paard en wagen gaat

Nee ik had inderdaad niet gelezen dat het over paard en wagen ging. Heb wel een keer meegemaakt dat Klaar de sloot in is gelopen, met wagen en al. Iedereen kon eraf springen behalve de boer zelf, uiteindelijk alles goed gekomen, maar ze schrok van auto was eigenlijk niet eens klaar om op de weg te gaan, maar de boer wilde het perse.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:25

lijkt me nogal logisch als het op het forum aangespannen rijden staat

Sorry hoor....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:31

jessica_ schreef:
Van de week is Banjer (shet) nog aan de kletter gegaan, Nagelbijten / Gniffelen
we hadden een nieuwe kar voor het 2 span alleen zat de enkele boom er nog voor dus om even uit te testen hebben we banjer ervoor gezet, ingetuigt alles leek goed te zitten. Natasha (staleigenaar) zou een klein rondje door de wijk gaan maken om te kijken of alles goed zat. De dochter van haar broer was ook op stal en wilde persé mee. Voorruit Banjer heeft in die 4 jaar dat ze hem hebben nog nooit een stap verkeerd gezet, daar gingen ze samen.
Wij blijven op de brug staan wachten tot ze terug kwamen, ondertussen was ook de moeder en vriend van Natasha bij ons op de brug komen staan inc. de 7 honden die ze hebben om te kijken hoe banjer voor de nieuwe kar liep.
Als snel verdwenen ze de wijk in, na een minuut of 5 hoorde we heel hard gegil en een paard aan galoperen over het asvalt. Wat bleek er dus gebeurt te zijn, terwijl banjer een heuveltje afliep is de lamoen scheef gegaan waardoor deze tegen zijn achterbeen aankwam waardoor hij schrok en aangalopeerde. Niets aan de hand, tot dat het 5 jarige dochtertje daar zo van schrok en heel hard begonnen te gillen/kreisen. Banjer schrok van haar en ging aan de kletter waardoor het meisje nog harder begon te gillen. De weg waarop banjer ervan door ging is een vrij drukke weg met daarnaast gelijk een sloot. Knipoog
Ja wat doe je dan? Wij zagen ze dus al vanaf ver aankomen galoperen en zagen dus dat er iets goed mis was, de broer van Natasha is ze tegemoed gerend en geprobeerd om voor Banjer te gaan staan zodat hij stopte maar Banjer walsde dwars door hem heen, Ondertussen liepen de honden ook allemaal op de weg en moest iemand echt ingrijpen. De vriend van Natsha heeft toen de leidsels vooraan bij banjer gepakt en deze vast gehouden totdat hij stopte, ondertussen was de kar omgevallen en lagen natasha en het dochtertje ook op de grond. Na zo'n 50 meter stopte banjer dan eindelijk. De vriend van Natasha had een schaafwond over zijn gehele been doordat hij over het asvalt is meegesleept, natsha der arm deed vreselijk pijn en het dochtertje had een dik oog. Zo konden ze dus met z'n alle naar het ziekenhuis waar Natsha en vriend een tetanusprik kregen, foto's werden gemaakt van haar arm, ze bleek verrekte spieren te hebben en een scheurtje in haar bot.
Achteraf hebben ze dus heel erg geluk gehad want er had ook een auto aan kunnen komen en daar boven op kunnen klappen en hadden de gevolgen veel erger geweest. Nagelbijten / Gniffelen

vreselijke ervaring, maar begrijp ik nu goed dat je alleen de langboom eraan had, en geen lamoen????

op mencursus hebben wij de noodgreep geleerd aan het droogmentoestel (handoverhand beide leidsels aantrekken)... maar in praktijk heb ik het gelukkig nooit hoeven gebruiken.
mijn pony ging er niet vandoor, maar had er wel een handje van om in zn achteruit te gaan. helaas had ik toendertijd geen rem op mn concourswagentje, dus hebben we regelmatig ondersteboven gelegen in dat soort situaties. gelukkig bleef ponylief er altijd vrij rustig bij, hij deed het erom leek wel. (humor! )

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:02

Nou, dit heb ik ook eens meegemaakt ppffff
ik had een draver en we hadden haar voor de 2e keer mee te mennen. De eerste keer hadden we een marathonwagen mee, ik op de bok samen met iemand ide al jaren ment en 2 koetsiersbewijzen heeft. Achterop een meisje en 2 honden. We reden met het ponykamp mee achteraan. dit ging super relaxed. De 2e keer hadden we er zin in. Dit keer 1 ander paard onder het zadel mee, voor wat mentale steun. En wij de 2wieler erachter gezet. Ze liet zich makkelijk inspannen. Maar toen we de zandpaden opkwamen ging er een knopje om, het koersknopje!!! We gingen hard! we konden haar wel terugnemen, maar telkens versnelen. Toen schrok ze ineens van een bouwkeet langs het pad en ging er kiehard vandoor in galop. Wij ho hooooo! (steeds harder) Uiteindelijk hebben we allebei een leidsel gepakt zijn gaan staan op de kar en allebei zo op de rem getrokken. Dit hielp... De schrik zat er goed in...
Van te voren zag ik mij al in een trouwkoetsje met mijn eigen paard ervoor. Na de rit zag ik dat met een opgeklpate wapperende trouwjurk... ik heb de mendroom met dit paard toen eerst maar laten varen... hihi

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:15

stef schreef:
jessica_ schreef:
Van de week is Banjer (shet) nog aan de kletter gegaan, Nagelbijten / Gniffelen
we hadden een nieuwe kar voor het 2 span alleen zat de enkele boom er nog voor dus om even uit te testen hebben we banjer ervoor gezet, ingetuigt alles leek goed te zitten. Natasha (staleigenaar) zou een klein rondje door de wijk gaan maken om te kijken of alles goed zat. De dochter van haar broer was ook op stal en wilde persé mee. Voorruit Banjer heeft in die 4 jaar dat ze hem hebben nog nooit een stap verkeerd gezet, daar gingen ze samen.
Wij blijven op de brug staan wachten tot ze terug kwamen, ondertussen was ook de moeder en vriend van Natasha bij ons op de brug komen staan inc. de 7 honden die ze hebben om te kijken hoe banjer voor de nieuwe kar liep.
Als snel verdwenen ze de wijk in, na een minuut of 5 hoorde we heel hard gegil en een paard aan galoperen over het asvalt. Wat bleek er dus gebeurt te zijn, terwijl banjer een heuveltje afliep is de lamoen scheef gegaan waardoor deze tegen zijn achterbeen aankwam waardoor hij schrok en aangalopeerde. Niets aan de hand, tot dat het 5 jarige dochtertje daar zo van schrok en heel hard begonnen te gillen/kreisen. Banjer schrok van haar en ging aan de kletter waardoor het meisje nog harder begon te gillen. De weg waarop banjer ervan door ging is een vrij drukke weg met daarnaast gelijk een sloot. Knipoog
Ja wat doe je dan? Wij zagen ze dus al vanaf ver aankomen galoperen en zagen dus dat er iets goed mis was, de broer van Natasha is ze tegemoed gerend en geprobeerd om voor Banjer te gaan staan zodat hij stopte maar Banjer walsde dwars door hem heen, Ondertussen liepen de honden ook allemaal op de weg en moest iemand echt ingrijpen. De vriend van Natsha heeft toen de leidsels vooraan bij banjer gepakt en deze vast gehouden totdat hij stopte, ondertussen was de kar omgevallen en lagen natasha en het dochtertje ook op de grond. Na zo'n 50 meter stopte banjer dan eindelijk. De vriend van Natasha had een schaafwond over zijn gehele been doordat hij over het asvalt is meegesleept, natsha der arm deed vreselijk pijn en het dochtertje had een dik oog. Zo konden ze dus met z'n alle naar het ziekenhuis waar Natsha en vriend een tetanusprik kregen, foto's werden gemaakt van haar arm, ze bleek verrekte spieren te hebben en een scheurtje in haar bot.
Achteraf hebben ze dus heel erg geluk gehad want er had ook een auto aan kunnen komen en daar boven op kunnen klappen en hadden de gevolgen veel erger geweest. Nagelbijten / Gniffelen

Waarom wordt er in vredesnaam voor gekozen om "even de wijk in te gaan om te zien of alles goed zit?"

Dit had voorkomen kunnen worden

Vanuit stil stand is moeilijk tezien of alles goed zit hoor, het leek idd allemaal goed te zitten.
Er is echt niet wat aangeprutst ofzo. Er vanuit gaande dat alles goed zat een klein rondje door de wijk gaan rijden. Waar hadden ze anders moeten gaan rijden bij gebrek aan 'veiligere' mogelijkheden.

@juvel: Tuurlijk zat er wel een lamoen aan. Het moet nog 'omgebouwd' worden tot 2span kar.
Nu is hij gewoon bruikbaar als 1span, met gewone bomen en een lamoen. Lachen
Laatst bijgewerkt door jessica_ op 23-06-08 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:16

Land, buitenbak enz..

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:21

Zoals ik al zei hadden we die opties niet anders hadden we zeker eerst in het land gaan rijden. We hebben alleen een padock bij stal namelijk Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:22

En het land dan waar ze in staan, kun je makkelijk even een rondje maken hoor

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:23

@ Echwel, lees mijn vorige post nog even, we hebben alleen een padock bij stal en geen land Lachen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:03

Eerste reactie zou zijn, LEIDSELS Clown , maar je kunt better hem eerst even laten (licht wel aan waar je bent/wel of geen groom)
wel licht contact maar niet gelijk in de leidsels hangen, als hij dan paar meters verder is en de meeste schrik eraf is, terug vragen naar joun tempo.
zo is het ons aangeleerd, en uit ervaring werk het bij onze pony wel Haha!..

ook by stem gebruik je stem rustig en op een lage toon houden, (rustgevend)

licht natuulijk aan:
-pony/paard
-waar je bent
-wel/geen groom
-welke ondergrond