[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:07

In de Mensport van deze maand is er een interessant artikel opgenomen over het wel of niet rijden met oogkleppen, en diverse soorten oogkleppen.

Ik kan eens kijken of ik het kan inscannen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:10

Ja graag.
Ook al rageer ik misschien niet veel ik lees wel alle berichtjes, ik blijf benieuwd naar jullie ervaringen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:13

Wordt momenteel ingescand Knipoog dan nog even proberen leesbaar en al te uploaden Lachen

Dianne_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:28

Oké, dat is wel handig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:30

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:32

Dank je.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:30

Doe mij maar zo'n setje Madonna's! Lachen Jammer genoeg zijn die dingen behoorlijk prijzig aan 160 EUR voor twee kleppen... Scheve mond

Afgezien van de DT fout, ben ik het er niet mee eens dat die speciale oogkleppen niet geschikt zouden zijn voor beginners vanwege de snelheid. Hoe snel je rijdt, bepaal je zelf en niet welk model oogkleppen je paard aanheeft. Het kan gerust zijn dat ze meer schrikken omdat ze meer zien, maar dat houdt na verloop van tijd ook wel op.

Bedankt voor het scannen, trouwens.

Groeten, SuSEQ

Dianne_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:09

Bedankt voor het scannen!
Handig om even door te lezen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:02

Geen dank Lachen

Ben het wel met je eens, SuseQ....

Wat betreft het argument waarom oogkleppen wel degelijk belangrijk zijn bij het dressuurmatig trainen, ben ik het wél met het stuk eens.
Meesten staan daar niet eens bij stil, maar ik merk het ook bij m'n eigen paardje als ik dressuur train.
Heb haar ook wel eens aan de dubbele longe gehad zonder kleppen (normaal gesproken doe ik ook dát meestal met kleppen) en dan met zweep af en toe aantikken voor stelling/buiging.

Zodra ze die zweep in 't zicht kreeg of dacht dat ik haar kant er mee op kwam, ging ze al sneller lopen.
Ze is totaal niet bang voor de zweep, maar kan me voorstellen dat in veel gevallen de zweep compleet z'n doel voorbij gaat op het moment dat hem als hulpmiddel wil inzetten bij dressuurmatige training Lachen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:40

Mijn lijkt bitloos mennen ook verdomd gevaarlijk. Ik ben nog niet zo heel lang bezig met mennen, maar de cursus die ik volg is een hele goede. Alles wordt goed uitgelegd en verklaard en zo ook waarom sommige dingen op een bepaalde manier gebeuren en dan met name vanwege de veiligheid.

Je moet niet vergeten dat ALS je paard aan de kletter gaat (en nee geen enkel paard is daarin te vertrouwen, zeker niet als je de weg op gaat, er kan altijd wel IETS zijn waar je paard van schrikt) je maar 3 dingen hebt om met je paard te communiceren, je leidsels, je stem en je zweep. Met het bit in heb je gewoon meer te vertellen en heb je je paard veel sneller weer onder controle als het misgaat.

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:46

Bitloos mennen lijkt me gevaarlijk. Oogkleploos doe ik wel Knipoog

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:49

Hier ook oogkleploos. Lachen

Bitloos wel eens gedaan, op eigen terrein.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:56

Nou Joyciej007 leuk dat je dat gescand hebt voor ons Lachen
Even leuk aandachtpuntje Tong uitsteken op de foto van dat artikel lopen die paardjes ook bitloos hahaha, plaatje sluit mooi aan bij het onderwerp van dit Topic Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:02

Vroeger, tot zo'n 30-40 jaar geleden, weet niet precies liepen de werkpaarden bitloos voor de wagen alleen met een linkerleidsel. Er is toen bij de wet verboden om paarden voor de wagen bitloos over de weg te voeren, bij mijn weten is er aan deze wet nog niets veranderd. Leuk om te weten voor je verzekering. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:32

Nokehh schreef:

ja met een stuk staal in de mond dat pijn geeft als je er hard aan trekt als je paard aan de kletter gaat is veel veiliger. De pijn in de mond als jij trekt, doet hem ogenblikkelijk kalmeren...

zonder bit is juist veiliger

artikelen over mennen zonder bit zijn te vinden op www.bitloos.nl

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:37

Het mooie van bitloos rijden, vind ik juist dat het een combinatie is van gewichtshulpen, de teugels tegen de hals om te sturen, en het gebruik van de stemhulpen.

En dus niet dat tijdens het rijden zonder bit, alle druk die de ruiter eerst in het bit stopte, nu op de neus uitoefend.

Persoonlijk lijkt mijn tijdens het mennen, omdat de gewichtshulpen wegvallen en de teugels tegen de hals leggen moeilijker is. Dat het dus aankomt op de stemhulpen en de neusdruk.

In dat geval zou ik me afvragen wat dan eigenlijk fijner voor het paard is. En of het nou echt een verbetering is om de druk vanuit de mond te verplaatsen naar de neus.

Oogkleppen kan ik geen menning over geven, ik heb weinig ervaring met mennen. Vandaar ook dat dit gewoon mijn persoonlijke idee is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:52

Arabesk schreef:
Nokehh schreef:

ja met een stuk staal in de mond dat pijn geeft als je er hard aan trekt als je paard aan de kletter gaat is veel veiliger. De pijn in de mond als jij trekt, doet hem ogenblikkelijk kalmeren...

zonder bit is juist veiliger

artikelen over mennen zonder bit zijn te vinden op http://www.bitloos.nl

Arabesk, met alle respect, prima dat jij wel graag bitloos rijdt/ment e.d.
Maar begin alsjeblieft nu niet weer zo'n 'bitloos-propaganda' praatje dat het bit totaal niet goed/veilig/diervriendelijk etc. is.
Dát is namelijk wat ik tegen de site www.bitloos.nl heb; alleen hun eigen manier is goed genoeg en hélemaal fantastisch. Al het andere (dus rijden/mennen met bit, hoefijzers onder e.d.) wordt genadeloos afgekraakt en de grond ingetrapt.

Vind niet dat je zomaar kan zeggen dat zonder bit veiliger is. Mocht je dat wel zo vinden, in alle gevallen, nodig ik je van harte uit om mijn merrie eens zo'n bitloos menhoofdstel om te doen en dan eens lekker te gaan rijden door 't verkeer, langs 't kanaal en door het bos.
Dat zou ik állesbehalve veilig noemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:58

Kaplaars schreef:
Het mooie van bitloos rijden, vind ik juist dat het een combinatie is van gewichtshulpen, de teugels tegen de hals om te sturen, en het gebruik van de stemhulpen.

En dus niet dat tijdens het rijden zonder bit, alle druk die de ruiter eerst in het bit stopte, nu op de neus uitoefend.

Persoonlijk lijkt mijn tijdens het mennen, omdat de gewichtshulpen wegvallen en de teugels tegen de hals leggen moeilijker is. Dat het dus aankomt op de stemhulpen en de neusdruk.

In dat geval zou ik me afvragen wat dan eigenlijk fijner voor het paard is. En of het nou echt een verbetering is om de druk vanuit de mond te verplaatsen naar de neus.

Oogkleppen kan ik geen menning over geven, ik heb weinig ervaring met mennen. Vandaar ook dat dit gewoon mijn persoonlijke idee is.

En daar zie je inderdaad ook het grote verschil tussen bitloos rijden en bitloos mennen. Je komt wel eens mensen tegen die (naar mijn idee zéer kort door de bocht) denken: 'och, mijn paardje loopt al járen bitloos ohz. en dat gaat prima, dan moet bitloos mennen ook een koud kunstje zijn!'.

Met het mennen heb je al zo weinig hulpen; enkel je stem, je zweep en je leidsels. Wil je nóg verfijnder gaan werken, dus zonder bit, prima maar dan wel met een aantal voorwaarden, naar mijn mening:

- Niet zomaar zelf gaan aanprutsen, haal er ervaren iemand bij indien paard + menner onbekend zijn met bitloos mennen
- Geschikt materiaal: geen ondingen als stalhalsters, touwhalsters, hackamore en andere bitloze hoofdstellen. Enkel een bitloos MENhoofdstel, die daar speciaal voor gemaakt zijn.
- Niet zomaar de weg op gaan, vind bitloos mennen op eigen terrein nog wat anders dan in het drukke verkeer

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:59

Ach Joyce meid tot 10 tellen en laten .....
Weet dat de paardentandarts die in het bestuur zat weggegaan is om de kortzichtigheid van het cluppie.
Oeps zei ik dat nou hardop

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:00

ROFL

Tsja, onderbouwde meningen e.d. prima toch, ieders zijn ding.
Maar dat natural/bitloos propaganda gepraat vind ik altijd zo kortzichtig.... Vork

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:13

Licht aan de pony!

oogkleppen; Bij een tamme merrie/ruin zou het kleploos makkelijk kunnen,
maar heb je een hengst Clown , dan word het al minder gezellig!(in de meeste gevallen)
of een pony die overal van schrikt.

bitloos; onder het zadel heb je altijd nog je zit en je benen, bij het mennen alleen je stem,
heb het zelf nog nooit gezien lijkt me wel leuk maar weet niet of het wel een veilig idee is,
met een supper tamme pony zou het nog wel kunnen, maarja het blijft een vluchtdier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:49

Goh, apart staaltje redenatie: wel of niet oogkleploos mennen hangt dus mede af van het geslacht van het paard....

Sorry dat gaat er bij mij niet in.

Daarbij; ookal heb je een 'tamme merrie of ruin', zoals jij dat noemt, die kunnen ook heus wel schrikken en aan de kletter gaan hoor. Deze paardjes zijn vaak juist 'het gevaarlijkste', puur omdat je altijd wel verwacht dat ze 100% bomproof zijn. Schrikken ze dan wél ineens van iets onverwachts, ben je als rijder/menner zijnde daar ook wat minder op voorbereid.

Menners rijden ook niet alleen op hun stem hoor Clown Dat zou wat wezen. gelukkig hebben we nog de leidsels en onze zweep tot onze beschikking (vooral die laatste, érg belangrijk), naast onze stem.

Stelling; 'met een super tamme pony zou het nog wel kunnen' vind ik ook niet op gaan. Die van mij is zogezegd wat je noemt 'super tam', maar daar krijg ik écht geen fijn gevoel bij als ik er aan denk om met haar bitloos te gaan mennen....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:52

Ik men zonder oogkleppen omdat mijn shetlander met oogkleppen op erg bang is voor dingen die achter haar gebeuren en ze niet kan zien. Zonder oogkleppen schrikt ze werkelijk nergens van. Dus waarom moeilijk doen Haha!

Op de wei men ik ook heel vaak gewoon met stalhalster, dus bitloos. Gaat eigenlijk best goed.
Echter soms reageert ze net wat trager bij links of rechtsaf en dat maakt het dat ik het buiten niet aandurf. Daar gaat dus altijd het bit erin.

Ook wel eens de bitloze optoming in elkaar geknutseld zoals ze op paard en koets lieten zien (daarvoor moest ze wel haar oogkleppen op omdat ik de gesp van de windveren daarvoor nodig had). Ging niet onaardig, maar gewoon met stalhalster gaat (in mijn geval) beter.

Maar in het verkeer kom je vaak zulke rare situaties tegen, zeker omdat je met een shet en kar wat kleiner bent dan met een groot paard en grotere wagen (je valt niet direct op en je gaat heel langzaam), dat ik absolute gehoorzaamheid wil voor de wagen (dus direct reactie op ho, links of rechts), want dat heb je soms echt nodig.

M.a.s. buiten; wel bit, geen oogkleppen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:27

Isapaardje schreef:
Op de wei men ik ook heel vaak gewoon met stalhalster, dus bitloos. Gaat eigenlijk best goed.
Echter soms reageert ze net wat trager bij links of rechtsaf en dat maakt het dat ik het buiten niet aandurf. Daar gaat dus altijd het bit erin.

Gelukkig maar dat je 't niet in je hoofd haalt om buiten op stalhalster te rijden.........
Een stalhalster is er níet voor gemaakt, om bitloos te rijden/te mennen.
De hulpen komen niet of nauwelijks door, je hebt dan écht helemaal niets te vertellen.

Ookal gebruik je stalhalster alleen als bitloze optoming op eigen terrein, dan nog vind ik dat erg onverantwoord. Dit soort middelen zijn hier niet voor bedoeld en niet voor gemaakt. Ook een touwhalster kan ohz. misschien prima dienen om bitloos mee te rijden, maar zowel met rijden ohz. als met het mennen is ook dit verre van ideaal, het kan nl. erg snijden/schuren.

Sorry, maar vraag me dan ook echt af waarom je, als je dan toch graag bitloos op eigen terrein wilt rijden, niet een speciaal bitloos menhoofdstel aanschaft of er zelf eentje in elkaar knutselt alla dr. Cook......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:39

JoyCiej007 schreef:
Sorry, maar vraag me dan ook echt af waarom je, als je dan toch graag bitloos op eigen terrein wilt rijden, niet een speciaal bitloos menhoofdstel aanschaft of er zelf eentje in elkaar knutselt alla dr. Cook......

Ik heb helemaal niet de behoefte om bitloos te mennen buiten. Maar ooit ontstond er een discussie op een ander forum dat zo'n menbit een enorm marteltuig zou zijn en ik werd voor mijn gevoel een beetje uitgedaagd om het bitloos te proberen. Ik had weinig zin om er een speciaal hoofdstel voor aan te gaan schaffen, vandaar dat ik eens op een rustige ochend begon met het stalhalster om. Eerst erachter lopend en later eens met de tweewieler. Op de wei. Het ging. En het ging eigenlijk best goed.
Nu komt dit waarschijnlijk ook omdat de pony goed stemcommando's kent, ook voor links en rechts.

Maar buiten praktiseer ik er niet over om met stalhalster te gaan rijden. Ben maar niet bang.
Gewoon het bokkebit in. En voor de menner geldt hetzelfde als voor de ruiter, de mennerhand bepaald de hardheid van de optoming (zowel met als zonder bit).