Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nokehh schreef:Bitloos mennen lijkt me gevaarlijk. Oogkleploos doe ik wel
Arabesk schreef:Nokehh schreef:Bitloos mennen lijkt me gevaarlijk. Oogkleploos doe ik wel
ja met een stuk staal in de mond dat pijn geeft als je er hard aan trekt als je paard aan de kletter gaat is veel veiliger. De pijn in de mond als jij trekt, doet hem ogenblikkelijk kalmeren...
zonder bit is juist veiliger
artikelen over mennen zonder bit zijn te vinden op http://www.bitloos.nl
Kaplaars schreef:Het mooie van bitloos rijden, vind ik juist dat het een combinatie is van gewichtshulpen, de teugels tegen de hals om te sturen, en het gebruik van de stemhulpen.
En dus niet dat tijdens het rijden zonder bit, alle druk die de ruiter eerst in het bit stopte, nu op de neus uitoefend.
Persoonlijk lijkt mijn tijdens het mennen, omdat de gewichtshulpen wegvallen en de teugels tegen de hals leggen moeilijker is. Dat het dus aankomt op de stemhulpen en de neusdruk.
In dat geval zou ik me afvragen wat dan eigenlijk fijner voor het paard is. En of het nou echt een verbetering is om de druk vanuit de mond te verplaatsen naar de neus.
Oogkleppen kan ik geen menning over geven, ik heb weinig ervaring met mennen. Vandaar ook dat dit gewoon mijn persoonlijke idee is.
Isapaardje schreef:Op de wei men ik ook heel vaak gewoon met stalhalster, dus bitloos. Gaat eigenlijk best goed.
Echter soms reageert ze net wat trager bij links of rechtsaf en dat maakt het dat ik het buiten niet aandurf. Daar gaat dus altijd het bit erin.
JoyCiej007 schreef:Sorry, maar vraag me dan ook echt af waarom je, als je dan toch graag bitloos op eigen terrein wilt rijden, niet een speciaal bitloos menhoofdstel aanschaft of er zelf eentje in elkaar knutselt alla dr. Cook......