[AR] Achenbach versus andere mensystemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Re: Achenbach versus andere mensystemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:27

palousa_boy schreef:
okey, dan het richting aangeven volgens achenbach, met name linksaf..
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?

wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?

nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.

Ik zie dat meer als een (ernstig) gebrek in de opleiding voor je auto-/motor-/scooter-/vrachtwagenrijbewijs.
Ik vind dat meer een taak voor de autorijscholen en het CBR om dat hun leerlingen en examengangers te leren. En niet alleen de tekens van de menner voor links/rechtsaf maar ook hoe je te gedragen bij in het inhalen van levende dieren op de weg. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:40

Gisteren was toevallig bij Blik op de weg een stuk over ruiters en menners in het verkeer en welke aanwijzingen menners geven bij het afslaan. Was een goed stuk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:06

Napie schreef:
Gisteren was toevallig bij Blik op de weg een stuk over ruiters en menners in het verkeer en welke aanwijzingen menners geven bij het afslaan. Was een goed stuk.

nou hopen maar dat een hoop mensen het gezien hebben inderdaad.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:09

flettie schreef:
palousa_boy schreef:
okey, dan het richting aangeven volgens achenbach, met name linksaf..
welke andere weggebruiker denkt dat als wij onze zweep boven ons hoofd naar links steken dat wij naar links willen?

wie weet dat als wij een zweep recht in de lucht steken dat we bijv gaan stoppen?

nu komen er langzaam maar zeker wat wagens met knipperlicht, maar ik denk dat dat zweepverhaal erg onduidelijk is.

Ik zie dat meer als een (ernstig) gebrek in de opleiding voor je auto-/motor-/scooter-/vrachtwagenrijbewijs.
Ik vind dat meer een taak voor de autorijscholen en het CBR om dat hun leerlingen en examengangers te leren. En niet alleen de tekens van de menner voor links/rechtsaf maar ook hoe je te gedragen bij in het inhalen van levende dieren op de weg. Maar dat is weer een hele andere discussie.

okey.. maar hoe groot is dan de kans dat je bijv in hartje amsterdam een aanspanning tegen komt? hartje brussel voor de belgen, hartje parijs voor de fransen etc.. die kans is niet heel groot, is het dan zinvol om er aandacht aan te besteeden terwijl menig iemand dat weer zeer snel vergeet..

moeten natuurlijk ook niet vergeten dat er vroeger alleen maar koetsen op de weg reden, en dus iedereen precies wist wat je bedoelde..

voor ons blijft het makkelijkste dus gewoon een passagier zn hand uit laten steken..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:43

Het is niet omdat er bijna geen aanspanningen in de binnenstad rondrijden, dat het nutteloos is de verkeerstekens voor menners in de algemene rij-opleiding te verwerken. Buiten de binnenstad zijn er wel aanspanningen en automobilisten met een rijbewijs. (en dus met een rij-opleiding) Als ze die regels één keer geleerd hebben, blijft dat wel hangen - als ze dan zo'n snuiter op een karretje tegenkomen met zijn zweep boven z'n hoofd, zullen ze het zich wel herinneren. Of als ze er dan toch op rijden, kunnen ze niet beweren dat ze niet wisten wat de menner bedoelde.

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:51

SuSEQ schreef:
Buiten de binnenstad zijn er wel aanspanningen en automobilisten met een rijbewijs. (en dus met een rij-opleiding) Als ze die regels één keer geleerd hebben, blijft dat wel hangen - als ze dan zo'n snuiter op een karretje tegenkomen met zijn zweep boven z'n hoofd, zullen ze het zich wel herinneren. Of als ze er dan toch op rijden, kunnen ze niet beweren dat ze niet wisten wat de menner bedoelde.

Groeten, SuSEQ
Kijk, dit vind ik wel een goeie.
Maar ik denk niet dat je het CBR zomaar overtuigd.
Maar om weer terug te koppelen naar Achenbach is het bij mij wel zo dat ik veelal links geörienteerd ben met één hand te rijden. Als het lekker loopt wil ik het ook wel eens op de rechter hand proberen. Maar als ik zekerheid moet hebben in verkeer en toch richting aan moet geven naar links (rij eigenlijk altijd alleen) dan kan ik dat eigenlijk niet goed met rechts om zowel de zweep als de leidsels te voeren. Misschien toch eens goed om te oefenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:04

Geld voor mij ook, BD....... áls ik met 1 hand rijd (en ja hoor, dat doe ik ook vaak genoeg als ik bijv. een sigaretje op de bok rook Clown ) doe ik dat idd bijna altijd met links. Waarom? Geen idee, ik ben nl. wel gewoon rechts. Maar met links loopt het nu eenmaal lekkerder Lachen
Inderdaad eens goed om daar aan te gaan werken, in feite moet je er toch naar toe kunnen werken om met zowel links als rechts met 1 hand te rijden, lijkt mij zo.

(nog heel even dan: ben 't helemaal met je eens, SuseQ. Binnenstad of niet, doet er niet toe, verkeer = verkeer. Helaas heeft het CBR al sinds mensenheugenis monopolie op het verkeersexamengebied, dus zouden zij er niets voor voelen, dan heeft men dat maar te slikken... Geen goede zaak, ook niet wat betreft de regels omtrent examenaanvraag, kosten van rij-examens die maar verhoogt worden e.d.)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 02:10

Ik heb het Achenbach-systeem ooit ouderwets degelijk geleerd, eerst "zomaar" en 5 jaar later voor het koetsiersbewijs. Heel degelijk les in gehad, dus niet een kwestie van: paar weekjes theorie en praktijk met steeds hetzelfde makke ponnietje voor de kar, maar met paarden die lieten zien wat je goed en fout deed.

Als je paard scheef loopt, terwijl je met 1 hand 'Achenbach" rijdt, dan heb je de uitgangshouding niet goed geleerd. Logisch dat je dan foetert op "Achenbach". Tuurlijk kun je zelf iets verzinnen, om te mennen, dat doen mensen al honderden jaren, maar ik heb heerlijke ritten gemaakt, met paarden, die het "jbf" systeem kenden, en toch veel beter liepen als ik Achenbach erop losliet, eventueel met een iets losser leidseltje, als ze niet goed tegen de druk konden, maar toch met contact, en vooral die duidelijkheid, het Achenbach systeem is heel duidelijk voor een paard, en mijn ervaring is, dat ook wildvreemde dieren die geen Achenbach kenden, me allemaal meteen vertrouwden. Zoiets is erg mooi om te mogen ervaren.
Overigens, je mag van "Benno" je hersens gebruiken, en die grepen toepassen die je in geval van nood (en een hindernis in een marathon kan dat ook zijn) uit de nood helpen. Dus pas Achenbach soepeltjes toe, maar het blijft een mooi systeem, dat de moeite van het grondig aanleren waard is.
.
Wat andere systemen betreft:

Het Mecklenburgsysteem kwam via prins Hendrik in Nederland, werd jarenlang gebruikt voor de paarden die oa voor de gouden koets liepen. Werkte aardig, en toch, het klinkt gek, maar vanaf het moment dat ze "daar" (koninklijke stallen) overgingen op Achenbach, leek het mij toe, dat de paarden toch een rustiger beeld gaven qua hoofdhouding, vergeleken met daarvoor.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:28

In hartje Brusselkom je juist heel veel aanspanningen tegen. Ik heb er zelf op een koets mogen mennen met een fries. Waarom zie je daar aanspanningen heel simpel omdat deze de toeristen vervoeren. Overigens mennen deze menners ook met Achenbach, dus dat het niet veilig zou zijn in het verkeer daar geloof ik zelf dus niks van.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:39

Uhm, volgens mij rijden ze bij de Koninklijke Stallen nog steeds met Mecklenburg, ik kan me een artikel uit de Mensport van vorig jaar herinneren, maar correct me if I'm wrong.......

Dat paarden lekkerder lopen met Achenbach dan met een ander systeem lijkt mij onzin, het gaat om het gevoel in je handen. Ik kan wel Achenbach rijden maar ik vind de "teugelhouding" prettiger, voelt beter. Verlengen en verkorten heb ik geen problemen mee, daar kun ook grepen voor bedenken. Door die standaard toe te passen krijg je daar ook vanzelf handigheid in, en kun je ook in noodsituaties uit de voeten.

In alle boeken lees je dat achenbach zo paardvriendelijk is, maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Het voordeel is dat het een systeem is dat overal hetzelfde wordt toegepast en geleerd. Dat was destijds vooral van belang in het leger, waar allerlei met paarden moest kunnen mennen (in het begin van de 20e eeuw, toen het systeem is bedacht, deed men alles nog met paarden). Door dit systeem leerde iedereen op dezelfde manier mennen, goed optuigen en inspannen en door de specifieke leidselvoering rukte men de paarden niet al te hard in de mond. Kortom, door structuur in de opleiding van koetsiers te brengen werden de paarden vriendelijker behandeld. Dat is echter heel wat anders dan te beweren dat de achenbachleidselvoering per definitie beter is dan andere methoden. Nogmaals, het gaat om het gevoel in je handen, niet de manier waarop je de leidsels vasthoudt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:08

misal schreef:
Ach wat schattig.
Hebben jullie je koetsiersbewijs?
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden, wat ik persoonlijk veel veiliger vind dat je leidsels vasthouden als je teugels.
De combinatie is groter en langer, dan als je erop zit, en zelfs de kleinstje shet kan er vandoor gaan en is dan met de "paardijmanier" niet 1,2,3 te stoppen.
Achenbach is veel veiliger.

Verder heel koddig en goed dat ze allemaal zo snel op pakt!

Ben ik nu de enige hier die niet snapt wat de intentie is van de TS?

Er ontspint zich hier een hele discussie....da's wel grappig..

Maar wat WIL de TS nu eigenlijk zeggen met dit stukje?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:13

polly2 schreef:
misal schreef:
Ach wat schattig.
Hebben jullie je koetsiersbewijs?
Neem ik niet aan aangezien jullie niet met het Achenbach systeem rijden, wat ik persoonlijk veel veiliger vind dat je leidsels vasthouden als je teugels.
De combinatie is groter en langer, dan als je erop zit, en zelfs de kleinstje shet kan er vandoor gaan en is dan met de "paardijmanier" niet 1,2,3 te stoppen.
Achenbach is veel veiliger.

Verder heel koddig en goed dat ze allemaal zo snel op pakt!

Ben ik nu de enige hier die niet snapt wat de intentie is van de TS?

Er ontspint zich hier een hele discussie....da's wel grappig..

Maar wat WIL de TS nu eigenlijk zeggen met dit stukje?

Je haalt me de woorden uit de mond.
Ik begrijp ook niks van deze openingspost
Maar misschien ligt het aan mij Blond

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:17

Het komt uit een foto topic waar een hele discussie ontstond. Toen is die discussie hier naar toe verplaatst omdat het niets met de foto's te maken had.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:19

Tsja.... Vandaar ook dat ik haar beweringen 'kort door de bocht' noemde... Ze trekt wel enige (zij het misschien voorzichtig bedoelde) conclusies, maar zonder enige opbouwende argumenten. Ik heb haar dan ook eerder wel een pb'tje gestuurd met de vraag of ze misschien haar beweringen nader zou willen toelichten, met uitleg en argumenten...

Dan is 't voor iedereen makkelijker te begrijpen wat ze nou eigenlijk wilde zeggen, ipv. enkele 'losse' uitspraken Knipoog

@ Manie & Polly2: deze beginpost + diverse reacties daaronder zijn 'gesplit' door een mod uit een foto-topic op AR. Openingspost v/d TS was eigenlijk een reactie in dit foto-topic, maar omdat er dus een hele 'discussie' op gang kwam over dus Achenbach vs. andere leidselvoeringen, is deze hele discussie uit het topic gesplit en heeft een mod dit topic aangemaakt, met als openingspost dus de originele uitspraken van de 'TS'. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:58

Dennis schreef:
Het komt uit een foto topic waar een hele discussie ontstond. Toen is die discussie hier naar toe verplaatst omdat het niets met de foto's te maken had.

Oh...misschien was het een goed idee geweest om het punt van discussie nog een keer duidelijk te formuleren, zodat "outsiders" van dat fototopic het ook kunnen begrijpen...en wellicht mee kunnen discussiëren... Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:23

polly2 schreef:
Oh...misschien was het een goed idee geweest om het punt van discussie nog een keer duidelijk te formuleren, zodat "outsiders" van dat fototopic het ook kunnen begrijpen...en wellicht mee kunnen discussiëren... Knipoog

Dat is toch nu juist wat hier gebeurt is! Blond
Lezen mensen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:30

polly2 schreef:
Dennis schreef:

Ik dacht eigenlijk ook wel dat het maar al te duidelijk was........ op de eerste pagina is ook een mod-post geplaatst waarin het e.a. wordt uitgelegd (topic gesplitst, nieuw topic gemaakt hier met 'discussie').... Knipoog Juist voor de duidelijkheid heeft de betreffende mod er een nieuw topic van gemaakt (neem ik aan tenminste) Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:11

BlackDevils schreef:
polly2 schreef:

Dat is toch nu juist wat hier gebeurt is! Blond
Lezen mensen!

Dan nog is het niet duidelijk aan de hand van de beginpost. En daar kijk je toch anar als je een topic opent.
Maar goed...dit dwaalt helemaal af...verder maar weer over het achenabchsysteem (of agterbergsysteem, zoals laatst iemand zei, die wilde laten horen dat ie er verstand van had.. Clown )

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:54

Ik rij soms Achenbach en soms tweehandig.
Het Achenbach probeer ik te onderhouden maar ik ben daar niet handig genoeg in om het te gebruiken in “noodsituaties”.

Als mijn pony langs een tractor moet, dan neem ik mijn leidsels in 2 handen omdat ik dan sneller kan reageren.
Daarbij vind ik het met 2 handen rijden fijner als ik aan het dressuren ben. Ik kan dan sneller ophoudingen maken en daardoor sneller reageren op mijn pony.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:06

Ik heb vorig jaar mijn koetsiersbewijs gehaald, en daar heb ik het Achenbach systeem geleerd. Ik gebruik het eigenlijk nooit, behalve als ik met een hand moet mennen. Verder heb ik niks aan mijn mennen veranderd.

Ik zie er niet veel verschil in dat dat veiliger moet zijn dan de andere manieren. Iedereen rijd op zijn eigen manier, en je moet natuurlijk wel fijn kunnen mennen.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:35

Achenbach gebruik ik eigelijk alleen als ik langspan rijd. Mijn dressuurproef samengesteld (4span) rijdt in in achenbach. Ze lopen over het algemeen lekker en ik kan ze wat handiger corrigeren tijdens de proef. (Ze blijven mooi in een blok lopen, om het zo maar te zeggen.) Ik merk wel dat in mijn klasse weinig mensen hun dressuur in achenbach rijden. Waarom weet ik eigelijk niet? Van mij mogen ze doen wat ze fijn vinden. Hindernissen in achenbach rijden vind ik een 'kunst' en ik moet er niet aan denken! Eén keertje aanhalen in een hindernissen en ik ben 3 lussen te laat Knipoog Nee dat wordt hem niet. Dan is het LANG LEVE de leidselklemmen! Zie het onveilige van 'tweehandjes rijden' eigelijk niet...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:39

Ik heb wel degelijk gelezen, dat men is overgegaan op Achenbach, bij de Koninklijke stallen, en ik meende inderdaad verschil te zien bij de paarden. Maar aangezien ik niet in de gelegenheid was om zelf poolshoogte te nemen in Den Haag, het afgelopen jaar, weet ik niet of ze het nog steeds toepassen. Kan best zijn dat men het bij nader inzien, toch liever "bij het oude vertrouwde" houdt.

Overigens, de argumentatie, dat er in de tijd van Achenbach nog geen auto's waren, en het dus simpeler rijden was, dat klopt niet, er was druk verkeer in zijn tijd, alleen werden de wagens door paarden getrokken, en in die tijd had men nogal eens te maken met schrikkende en ervandoor gaande spannen, nauwe straten en parkeren op straat. Dus zó simpel was het rijden in Von Achenbachs tijd nou ook weer niet. Knipoog

Wat eerder een probleem is met het Achenbach systeem, is dat mensen het tegenwoordig pas gaan leren in de paar weekjes die ze nodig hebben om het koetsiersbewijs te halen.
Voordat Achenbach een automatisme wordt, zou er langer geoefend moeten worden, en het is heel lastig Achenbach leren, als je voor je zelf hebt beslist, dat je het eigenlijk niet wil leren, omdat je liever met 2 handjes rijdt, en ome Henk je vlak voor je op cursus ging, vertelde dat Achenbach onzin is, omdat hij zijn Gelderse tuigers al jaren showt zonder Achenbach.

Ik had jarenlang dressuur gereden en eigenwijze paarden over hindernisjes gestuurd, voor ik ging mennen, en zelfs toen vond ik Achenbach beter werken dan JBF.
Dus voor mij persoonlijk steekt Achenbach met kop en schouders boven andere mensystemen uit, in ieder geval voor op de openbare weg. Wat je in een marathon met vierspan moet doen, tja, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken, bovendien is dat een hele andere situatie, waar de verkeersveiligheid niet bij in het geding is.