[AR] Paard te water! Wat doorsnijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Paard te water! Wat doorsnijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:11

dan heb je nog paarden die het niet meer zien zitten en gewoon hun kop onder water guwen, al staan ze maar tot hun knieen in het water, klinkt gek, maar ik heb het echt gezien.. je kijkt je ogen uit soms..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:33

Hahaha, van die watjes die denken: "ik zie het niet meer zitten. Ik maak er een eind aan"

Dan heb je ook nog paarden die een kwartier op de rug onder de langboom hebben gelegen en vervolgens de sloot niet uitgaan omdat het gras zo lekker is aan het kantje. Die heb ik dus.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:44

Een paard in een slootje kan rap gedaan zijn.
Een pony die ik kende is in een slootje met 30 cm water (en een laag drek) wel verdronken (toen hij aan de ketting in de berm stond te eten). Pony was zelf maar 80 cm, maar in zo'n 30 cm water, binnen een kwartier, met temperaturen van rond het vriespunt heeft hij nog 1x gepuft toen we hem vonden en dat was het.

Ik heb het op wedstrijd een keer gezien, paard moest een dam over (waar hij altijd over ging, was voor hem een thuis wedstrijd), deed dat niet, sprong opzij, plons echt helemaal koppie onder incl kar en koetsier. Klimt er wel flot weer uit, met kar zonder koetsier. Omstander pakte het bakstuk en trok zo het hoofdstel d'r af en weg was het paard. Na een rondje of 10 ging hij wat langzamer lopen en hebben ze hem kunnen vangen, hoofdstel d'r aan en zijknat en onder de drek hebben ze nog wel hun proef gereden. Dat ging echt heel raar. Paard was helemaal niet in paniek, kom de slootuit en peerde hem pas toen z'n hoofdstel d'r afgetrokken was en hij z'n koetsier in z'n ooghoek de sloot uit zag klimmen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:15

Arretje schreef:
Ik zag vorige week toevallig nog de beelden van de Amelander reddingbootpaarden die verdronken, vreselijk, daar wordt je misselijk van......
Heb ik ook gezien. Lijkt me verschrikkelijk als je machteloos moet toekijken hoe het spul verdrinkt... Huilen Huilen

gaitlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:47

Strengen, dan is het paard los, want de kar trekt het paard onderwater door het gewicht!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:32

gaitlover schreef:
Strengen, dan is het paard los, want de kar trekt het paard onderwater door het gewicht!

Heb jij het paard alleen aan de strengen vast aan de wagen?

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:03

Napie schreef:
gaitlover schreef:

Heb jij het paard alleen aan de strengen vast aan de wagen?

Nee, ook vooraan aan de boom..
Die sluiting moet je eigenlijk ook los doen, wij hebben een kunststof tuig, maar een paard kan wel zwemmen, maar het gewicht van de kar trekt het paard onderwater!
Je moet gewoon zorgen dat je alles wat aan de kar vast zit los maakt (snijd!) Dan verdrinkt hij niet aan het gewicht van de kar.
Wij hebben ook echt altijd een mes op de wagen liggen... Voor het geval dat!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:55

Je hoeft de strengen toch niet door te snijden als je het borsttuig weet te slopen?

Ik krijg buikpijn hier. Ik moet ook elke keer langs het kanaal, gelukkig hebben we een vangrail.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:03

het is een beetje lastig praten zo als de ene het over een tweespan heeft en de ander over een enkelspan..

een tweespan is in die zin denk wel "makkelijker" los te maken, strengen, disselriemen, en vergeet vooral je lijnen niet Haha!
maar dan, welk paard maak je eerst los? degene die er het slechtst voor staat zodat deze als eerst gered kan wroden of juist degene die er het beste voor staat omdat die sneller los is?
de oplossing hangt natuurlijk af van 1000 factoren, die in 2 sec door je hoofd schieten, wat doe je eerst...

enkelspan heb je zoals al eerder gezegt, de strengen, de broek, het lamoen dat los moet.. maak je het lamoen los zodat er 200 kilo minder gewicht aan je paard hangt? begin je als een wilde meteen al het tuig van je paard af te snijden? of maak je alles, weloverwogen zo snel mogelijk los en we zien wel wat er gebeurd?

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:45

daar heb je allemaal geen tijd voor, koets ligt binnen 10 sec. op de bodem van het kanaal, gemiddeld 4 a 5 meter diep.....
Daarbij is het paard in paniek (waarschijnlijk) dus wat wil je rondom die maaiende hoeven gaan losmaken???

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:01

dus als ik het goed begrijp ga jij 10 sec kijken naar hoe je paard aan het verdrinken is?
tuurlijk kan je niet vel, maar je kan op zn minst nog je best doen om er wat van te maken, mits je dat niet met je leven moet bekopen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:10

tuurlijk niet! wat denk jij dat ik mijn pony zou laten verdrinken? Ik stel alleen maar een feit dat je in zo'n situatie niet veel kunt. en voor jeje bedacht wat en hoe is het hele handeltje al onder water.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:22

Ik denk dat je in een super snelle reactie vanzelf iets doet wat je dan bedenkt.. Maar je hebt echt geen tijd om te bedenken van nou wat zal ik eerst gaan doen...