[AR] Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

Re: Waarom altijd oogkleppen, zijn er mensen die zonder mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:23

ja ik rij zelf ook vaak (zeg maar 8 van de 10x zonder) dat vind ik fijner voor mij maar ook voor de pony Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:25

Mijn pony raakte, van de oogkleppen, ook in paniek, net als dat ze dat 'rare menbitje' echt niet in haar giecheltje wil. Dus heb ik zonder oogkleppen en met haar gewone bitje in leren mennen.
Op en gegeven moment zijn we wel met oogkleppen gaan oefenen, uiteindelijk accepteert ze het nu, maar vaak laat ik ze nog weg, ik weet gewoon dat ze liever zonder loopt, ze schrikt niet en loopt er niet minder om, dus ik vind het best zo.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:49

Albert schreef:
In een langspan heb je gewoon oogkleppen nodig om de ogen van het achterpaard te beschermen tegen de leidsels van het voorpaard...
Wij rijden dus alles met (halve) oogkleppen zodat ze daar gewoon aan gewend zijn.

Langspan kan ook prima zonder oogkleppen.
Nog nooit geen problemen gehad met de leidsels die inderdaad langs het hoofd lopen, de leidsels blijven ruim uit de buurt van de ogen. Maar misschien komt dat ook doordat mijn achterpony ruim 10 cm groter is als de voorpony.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:33

Ik ga afentoe met mijn welsh naar buiten aan de lange lijnen.
Als ik dan geen oogkleppen bij haar op doe gaat ze op hol om de kleinste dingen.
Daarom vind ik het veiliger met oogkleppen.

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 15:04

Ik men met mijn shetje ook zonder oogkleppen!
Gaat prima,ze is met veel shcirkachtiger omdat ze sommige dingen dan niet ziet aankomen..

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 18:52

ik bijde,
Heb haar met lange lijnen beleerd zonder oog kleppen, toen zeh et beter kon, affentoe met oog kleppen.. toen we met t tuig gingen oefenen en later ook met de kar er achter deden we het bijde.. maar ik heb gewoon een ( te ) chille shet Clown) zij geeft echt om niks, en zo wel, dan gaat ze haar benen hoog op tillen, niet meer Clown) dus met of zonder heeft neit veel verschil... alleen is ze bang voor voetballen die stuiteren.. maar dat is met en zonder oog klkepen een probleem Knipoog maar dat zijn we nu aan het af leren datze dat eng vind Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 11:25

Ik zie wel dat mensen hier een verschillend oordeel over hebben

Wat vinden jullie dan van persé een liverpoolstang in hebben?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 12:39

Ik zelf rijd wel altijd met oogkleppen op. De merrie die ik al een aantal jaar voor de wagen heb is eigenlijk zo goed als bomproof, maar ik merk dat ze met oogkleppen op toch beter de concentratie bij mij en haar werk houd, anders gaat ze leuk om zich heen lopen te kijken.
Verder beleer ik eigenlijk alles wel met oogkleppen, maar er word ook zat gedaan met 'gewoon' hoofdstel met trensje er in. Fietsen bijv. doe ik altijd met een gewoon hoofdstel.

Een liverpool heb ik voor mezelf wel het allerliefste, als het kan bij elke pony.

Wat veel mensen vergeten is dat een liverpool helemaal niet scherp hóeft te zijn, een liverpool is in feite ook een trensje als je de leidsels in de bril gespt, en dan niet om de stang heen.
Het fijne van een liverpool vind ik gewoon dat ik, al naar gelang de pony en de situatie, verschillende inwerkingen kan kiezen. In principe heb ik de leidsels meestal door de bril heen, maar dan wel 'om' de stang, zodat ik wel hefboomwerking heb en inwerking v/d kinketting.

Maar is ze bijv. zeer zwaar op de hand of pakt ze vast, en ik kan het op dat moment niet even oplossen met ophoudingen e.d. en ik moet door het verkeer rijden, dan kan ik het prima even verstellen dat ik wat meer hefboomwerking heb.

Ik weet wel dat ik niet meer zo veel vertrouwen in mijn pony zal hebben als ik er een simpel trensje in zou hangen, in iedergeval niet in het verkeer. Ze wil nog wel eens vastpakken (het hele bit, of aan haar favoriete kant, nl. rechts) of heel zwaar op het bit gaan hangen.

Voor mijzelf dus wel traditioneel de oogkleppen en de liverpool. Tot een jaar geleden heb ik met een bokkebitje gereden, dit liep in het begin lekker, maar het was toch niet het geschikte bit voor mijn pony, en eigenlijk vond ik het zelf ook helemaal geen fijn bit.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 17:17

ik ben nu aan het beleren met een trensje, maar ik twijfel ook om ertoc dadelijk een liverpoolstangetje voor te kopen of een bokkebit. Het grootste probleem is de maat. Beiden lopen nu met een 9 cm trensje en een smal trensje omdat ze beiden een kleine smalle mond hebben, ik heb nog geen smalle 9 cm stang gevonden, of kan de stang ook iets ruimer zijn ivm de hefboomwerking. Ik merk namelijk bij mijn haf dat de liverpool iets ruimer moet zijn dan de trens, anders zitten de leidselgaten te dicht op haar mond.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 18:41

ieder zijn ding zo he Lachen Leuk dat er weer reacties zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:20

sonjim schreef:
ik ben nu aan het beleren met een trensje, maar ik twijfel ook om ertoc dadelijk een liverpoolstangetje voor te kopen of een bokkebit. Het grootste probleem is de maat. Beiden lopen nu met een 9 cm trensje en een smal trensje omdat ze beiden een kleine smalle mond hebben, ik heb nog geen smalle 9 cm stang gevonden, of kan de stang ook iets ruimer zijn ivm de hefboomwerking. Ik merk namelijk bij mijn haf dat de liverpool iets ruimer moet zijn dan de trens, anders zitten de leidselgaten te dicht op haar mond.

Heb je helemaal goed geredeneerd. Meestal is de regel toch wel dat een stang een maat groter moet zijn dan het trensje dat je er normaal gesproken in hebt zitten, dus wel een cm. groter, ivm. inderdaad de leidselgaten. Ookal zou je een iets te brede stang kopen, kun je dit evt. nog oplossen met bitschijven.

heb je 9 cm. trens, dan moet je er min. 10 cm. stang in doen, dus bespaar jezelf de moeite, en ga op zoek naar een 10 of desnoods 10,5 cm. stang ipv. 9 cm Knipoog

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:23

Ik men al 4 jaar zonder oogkleppen met mijn 2 shetjes en dat gaat prima! Mét kleppen wil die niet lopen, echt niet.. Dus we hebben ze er maar afgesneden en het gaat prima. Zonder oogkleppen kun je wel mennen, maar dan moet die wel goed verkeersmak zijn .. Lachen

wittekooger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:47

Ik heb af gelopen weekend op Texel mee gedaan met de SMW
Voor de dressuur en vaardigheid had ik de kleppen wat wijder gezet.
Nou, dat was te merken. Ze zag alles en had geen tijd meer voor mij. Gelukkig vielen de jury beoordelingen erg mee en de vaardigheid gereden zonder al te veel strafpunten. Zondags met de marathon heb ik ze weer wat meer naar haar hoofd gezet en was er niets aan de hand.
Ik blijf dus lekker met kleppen rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:15

een goedbeleerde menpony zou eigenlijk met en zonder oogkleppen goed moeten kunnen lopen.
door de oogkleppen ervaren ze de kar niet zo direct.....
Toch zou ik het prettig vinden als een pony weet dat bij het geluid achter hem ook een kar hoort, mocht hij deze ooit toch zien, dat hij zich niet kapot schrikt!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 16:01

De mijne is nu sinds juni voor de wagen en kan zowel met als zonder kleppen. Het maakt haar niks uit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 16:40

wittekooger schreef:
Ik heb af gelopen weekend op Texel mee gedaan met de SMW
Voor de dressuur en vaardigheid had ik de kleppen wat wijder gezet.
Nou, dat was te merken. Ze zag alles en had geen tijd meer voor mij. Gelukkig vielen de jury beoordelingen erg mee en de vaardigheid gereden zonder al te veel strafpunten. Zondags met de marathon heb ik ze weer wat meer naar haar hoofd gezet en was er niets aan de hand.
Ik blijf dus lekker met kleppen rijden.

Mja.. mischien omdat je ze opeens zonder ooit te oefenen wijder gezet hebt?
ik kan best begrijpen dat een paard wat oogkleppen gewent is niet zomaar overstapt zonder of met weidere kleppen.

deedee, wat leuk zeg, heb je t over RB nu? Wist niet dat die voor de kar stond joh Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 18:35

Ik reed mijn shet altijd op een gewone trens en zonder oogkleppen, maar omdat ik over wil stappen naar tweespan deze week eens oogkleppen en een liverpoolstang(etje) geprobeerd. Ik moet zeggen dat het me eigenlijk best beviel, normaal ziet ze alles en nu heeft ze geen één keer kijkerig gedaan. En de stang accepteerde ze ook zo, ik kon wel contact houden maar ze reageerde wel op heel lichte hulpen.

Ik heb haar trouwens een 10,5 cm liverpool in gedaan, maar die pastte maar net. Is 11 cm niet te groot voor een shet? Haar gewone bit is 9,5 cm

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:12

elke shet is anders, sommige hebben genoeg aan 9 cm, andere hebben 11 nodig. kijk naar wat het lekkerst in zijn bekkie past.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 22:22

merrieveulen schreef:
elke shet is anders, sommige hebben genoeg aan 9 cm, andere hebben 11 nodig. kijk naar wat het lekkerst in zijn bekkie past.

Standaardregel: stang 1 cm. groter dan het goedpassende trensje.

Ik gebruik zelf 10,5 cm.
Of je 11 te groot vind, hangt van jezelf af. Te breed is niet zo heel erg, ook niet bij shetters (dikte blijft vaak immers hetzelfde), als ze maar niet te smál zijn. Helemaal als je een stang hebt met losse scharen, die kunnen flink in de mondhoeken gaan irriteren. Een iets te brede stang kun je evt. ook oplossen met bitringen (ook prettig voor de mondhoeken v/d pony).

Dus janne; als 10,5 cm. 1 cm. groter is dan je normale trensje, moet dat in principe prima passen. Maar je geeft zelf aan, dat het maar nét kan... Ik persoonlijk zou je dan adviseren: beter íets te groot, dan nét aan of iets te klein. Het gaat er niet om 'of het kan voor een shet', je hebt nu eenmaal shetten met een wat breder bekkie. Kijk inderdaad naar wat jouw shet het beste past, liever iets te groot dan irritatie bij de mondhoeken door een net te krap bit.

Ander vb; op onze shetmerrie liggen gewoon pony vzh dekjes, soms zelfs maat cob. Dat past haar igg stukken beter dan de échte shetdekjes, want die zijn haar veels te klein.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:53

ik gebruik geen oogkleppen
mij paard is nergens bang voor
en ik rijd er ook gewoon op
het is een shetlander
we hebben altijd ook een marathon paardje gehad die had wel oogkleppen
maar nu heb ik een volbloed en die staat niet voor de kar maar mijn shetlander(a pony) dus nog wel maar zonder oogkleppen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 10:56

Naooom schreef:
ik gebruik geen oogkleppen
mij paard is nergens bang voor
en ik rijd er ook gewoon op
het is een shetlander
we hebben altijd ook een marathon paardje gehad die had wel oogkleppen
maar nu heb ik een volbloed en die staat niet voor de kar maar mijn shetlander(a pony) dus nog wel maar zonder oogkleppen

Sorry maar dat klinkt nogal... té.

je kan neit weten of je paard nergens bang voor is, het IS en BLIJFT een kuddedier, en die kunnen ergens van schrikken Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:56

Ik ben vandaag de tweede keer op pad geweest met de wagen en wilde dat ik ze gebruikt had. Maar het kopstukje moest nog iets aangepast worden, en dus zonder oogkleppen de weg op. Schrikt hij dan van een hond die achter hem naar hem toe springt. Dus vanmiddag meteen op maat gemaakt en morgen met oogkleppen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:07

@Jolliegirl. RB staat voor de kar ja, maar die rijd ik alleen met kleppen en ik heb nu geen kar meer dus kan ik niet meer mennen. Ik had het in dit geval over Ulvy.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 12:44

Ik men ook zonder oogkleppen. Gaat gewoon goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-07 12:47

deedee19 schreef:
@Jolliegirl. RB staat voor de kar ja, maar die rijd ik alleen met kleppen en ik heb nu geen kar meer dus kan ik niet meer mennen. Ik had het in dit geval over Ulvy.

Ohh oke Lachen

Wij moetne ook nog 'n kar hebben Lachen maarja van het winter oefen ik toch niet in het land, mij te nat Lachen