Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Albert schreef:In een langspan heb je gewoon oogkleppen nodig om de ogen van het achterpaard te beschermen tegen de leidsels van het voorpaard...
Wij rijden dus alles met (halve) oogkleppen zodat ze daar gewoon aan gewend zijn.
sonjim schreef:ik ben nu aan het beleren met een trensje, maar ik twijfel ook om ertoc dadelijk een liverpoolstangetje voor te kopen of een bokkebit. Het grootste probleem is de maat. Beiden lopen nu met een 9 cm trensje en een smal trensje omdat ze beiden een kleine smalle mond hebben, ik heb nog geen smalle 9 cm stang gevonden, of kan de stang ook iets ruimer zijn ivm de hefboomwerking. Ik merk namelijk bij mijn haf dat de liverpool iets ruimer moet zijn dan de trens, anders zitten de leidselgaten te dicht op haar mond.
wittekooger schreef:Ik heb af gelopen weekend op Texel mee gedaan met de SMW
Voor de dressuur en vaardigheid had ik de kleppen wat wijder gezet.
Nou, dat was te merken. Ze zag alles en had geen tijd meer voor mij. Gelukkig vielen de jury beoordelingen erg mee en de vaardigheid gereden zonder al te veel strafpunten. Zondags met de marathon heb ik ze weer wat meer naar haar hoofd gezet en was er niets aan de hand.
Ik blijf dus lekker met kleppen rijden.
merrieveulen schreef:elke shet is anders, sommige hebben genoeg aan 9 cm, andere hebben 11 nodig. kijk naar wat het lekkerst in zijn bekkie past.
Naooom schreef:ik gebruik geen oogkleppen
mij paard is nergens bang voor
en ik rijd er ook gewoon op
het is een shetlander
we hebben altijd ook een marathon paardje gehad die had wel oogkleppen
maar nu heb ik een volbloed en die staat niet voor de kar maar mijn shetlander(a pony) dus nog wel maar zonder oogkleppen
deedee19 schreef:@Jolliegirl. RB staat voor de kar ja, maar die rijd ik alleen met kleppen en ik heb nu geen kar meer dus kan ik niet meer mennen. Ik had het in dit geval over Ulvy.