Welk bit is het fijnste? incl foto's

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 17:38

ik ga ook proberen eerst met de ongebroken trens, als hij daar niet fijn op reageerd, dan wil ik toch die 4rings en dubbelgebroken uitproberen.

Dat met die zeem laat ik maar achterwegen, denk dat ik dan nog beter een kunsstof onderbroken trens kan nemen toch?

@ jolliegirl, er hoeft ook niet perse een stang in, ben nu aan t kijken wat een andere oplossing kan zijn.
Maar hoor al dat het dan of ongebroken of dubbel moet worden.

@ manie, weet ik niet dat jij dat uit eigen ervaring zegt, ,maar als iemand zo reageert van wat vraag je het dan, dan ben ik een beetje op me tenen getrapt ja. Ik heb het al eens nagekeken en het staat er toch. Nu snap ik de beredenering ook wel, maar het had ook niet zo kunnen zijn.

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:40

Op zich geen wonder dat er in een menboek staat dat de vierringtrens een zacht bit is: in de traditionele mensport is men over het algemeen erg huiverig voor het gebruik van een trens, een vierringtrens kan dan nog net maar verder gaat men absoluut niet. Wat Manie doet, mennen met een simpel trensje, wordt door veel menners (ik denk vooral van de oude garde) als levensgevaarlijk bestempeld, en zul je ook niet in een menboek lezen. Maar persoonlijk geloof ik niet dat een vierringtrens beter is dan een dubbelgebroken bustrens.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:43

Jolliegirl schreef:
Arretje schreef:
Ik zou niet zo snel met een enkelgebroken bit gaan mennen. Met mennen zet je toch gauw wat meer druk op de mond dan ohz; leidsels zijn veel langer dan teugels en je mist een aantal hulpen. Met een enkelgebroken bit krijg je dan ook gauw dat je het 'scharnier' van het bit in het gehemelte trekt en dat je de kaak kraakt. Ik zou eerder voor dubbelgebroken of ongebroken trens gaan als je geen stang wilt gebruiken.


ja dubbelgebroken, ook goed Tong uitsteken
k bedoelde meer zoiets van : waarom moét er n stang in Knipoog


Er moét geen stang in (doe ik meestal ook niet), maar een stang verdient niet per definitie het stempel scherp en paard onvriendelijk. Er zijn namelijk genoeg manieren om een stang vriendelijk in te laten werken (paar voorbeelden heb ik genoemd) Knipoog

Jolliegirl

Berichten: 33035
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:44

dát zeg ik ook niet he Lachen

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:45

Jolliegirl schreef:
dát zeg ik ook niet he Lachen


Nee en ik zeg niet dat jij dat zegt Tong uitsteken Clown Haha!

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:58

manie schreef:
Er moét geen stang in (doe ik meestal ook niet), maar een stang verdient niet per definitie het stempel scherp en paard onvriendelijk. Er zijn namelijk genoeg manieren om een stang vriendelijk in te laten werken (paar voorbeelden heb ik genoemd) Knipoog

Zolang je paard maar goed naar de hulp luistert die je erin hangt is het goed.
Soms heb je gewoon net iets meer te zeggen met een stangetje.

Maar anderen hebben genoeg aan een dubbelgebroken bitje, wat overigens niet altijd
het vriendelijkst is,
Het minst hard is gewoon een ongebroken stangetje.

Maar ik denk toch dat je in de praktijk zelf het best kunt uitvinden wat het beste past,
let op dat kunsstof ook erg ruw kan zijn, zeker als het droog is

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:26

Echwel schreef:
Soms heb je gewoon net iets meer te zeggen met een stangetje.

Dat is denk ik ook de reden dat een stang wordt beschouwd als het standaard menbit; door de hefboomwerking van scharen en kinketting heb je gewoon wat meer te vertellen als het nodig is.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 23:57

misschien een rare vraag, maar hoe weet je zo zeker dat het paard een hekel aan de kinketting heeft. waarom zou het mondstuk niet het probleem kunnen zijn. dat is hij immers ook niet gewend tov het rijbit. als je argument is dat hij er op reageert als de ketting begint in te werken, moet je niet vergeten dat op dat moment niet alleen de ketting inwerkt, maar ook het bit zelf.

daarnaast werkt een dikker bit niet altijd vriendelijker in dan bijvoorbeeld een dunne stang. een dunne stang kan heel vriendelijk inwerken, vaak zelfs ook prettiger voor het paard dan zo'n dik ding. daardoor laten ze het bit ook vaak makkelijker los. de hand van de menner maakt het bit scherp.

door de kinketting losser te doen trek je het bit alleen maar op zijn kiezen, je hefboom werkt dan als het ware in op zijn mondhoeken ipv zijn lagen/tong. niet echt prettig voor het paard.


(mijn excuus als dit al is besproken, ik heb niet alle reacties gelezen Knipoog )

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 08:54

xElienx schreef:
misschien een rare vraag, maar hoe weet je zo zeker dat het paard een hekel aan de kinketting heeft. waarom zou het mondstuk niet het probleem kunnen zijn. dat is hij immers ook niet gewend tov het rijbit. als je argument is dat hij er op reageert als de ketting begint in te werken, moet je niet vergeten dat op dat moment niet alleen de ketting inwerkt, maar ook het bit zelf.

daarnaast werkt een dikker bit niet altijd vriendelijker in dan bijvoorbeeld een dunne stang. een dunne stang kan heel vriendelijk inwerken, vaak zelfs ook prettiger voor het paard dan zo'n dik ding. daardoor laten ze het bit ook vaak makkelijker los. de hand van de menner maakt het bit scherp.

door de kinketting losser te doen trek je het bit alleen maar op zijn kiezen, je hefboom werkt dan als het ware in op zijn mondhoeken ipv zijn lagen/tong. niet echt prettig voor het paard. )



Hij is zonder kinketting wel gewoon te sturen dus ik denk dat het toch echt de kinketting is, want zonder die doet hij gewoon normaal.
Maar om een bit te gebruiken zonder alle dingen die erbij horen zoals de kinketting wil ik niet en zoek daardoor een ander bitje.

De hand van de menner hadden we idd al besproken daar ligt het niet aan.
De kinketting maak ik ook niet losser, ik heb hem er vanaf gehaald want het ging gewoon niet met.

En over de stang, die ga ik nu ook uitproberen Knipoog of ja stang... ongebroken trens Knipoog

Lynn_Nikita

Berichten: 25586
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:15

kom maar halen...

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 09:16

Haha!
heb vrij vandaag Knipoog

Lynn_Nikita

Berichten: 25586
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:20

me 2

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:51

Wij hebben onze 3 jarige welsh cob ruin nu 6 keer voor de kar gehad en wij hebben er gewoon een dun dubbelgebroken D-trensje inhangen en dat gaat super.
Het argument van dat je met een stang meer te vertellen hebt kan ook anders uitpakken.
Je pony kan ergens van schrikken en aan de kletter gaan, en wat doe je op zo'n moment.....juist trekken wat je kunt om hem op de rem te krijgen, want dat is toch de eerste reactie van veel mensen.
Maar het paard raakt daardoor alleen maar meer in paniek door de druk van de kinketting en dan kan het wel eens helemaal fout aflopen.
Als ze perse willen vertrekken , dan gaan ze toch ....ongeacht wat voor bit je erin hebt hangen.
Als die van ons straks goed beleerd is wil ik een stangbit waarvan de scharen wel kunnen scharnieren, dan werkt de kinketting alleen maar als je allebei de teugels aanneemt, maar als je maar met 1 teugel werkt doet de kinketting ook niets.
Wij rijden met soortgelijke bitten ook western en de paarden reageren daar heel goed op.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 10:01

Mis ik nu iets?
Ik heb zelf niet zoveel verstand van het mennen, want dat doet me moeder alijd, ik zit liever op het zadel Lachen maar je gebruikt toch beide teugels? toch ook bij achenbachsysteem?
Ik denk dat ik hem geen stang meer indoe, omdat deze met kinketting zijn en ik weet dat hij dat niet als prettig ervaart.
Vanmiddag proberen hoe hij reageerd op ongebroken bitje. Knipoog
Je hebt idd gelijk over dat van de stang, als ze gaan gaan ze toch, en dan moet je remmen
En dat gaat bij ons dan helemaal niet als ik er een stang met kinketting indoe.
Maar gelukkig is hij hartstikke braaf, (ja kan altijd wat gebeuren ik weet:) )

Edit: hij luister trouwens ook perfect naar stem

Arretje

Berichten: 603
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Hoogezand/Kropswolde

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:48

Ik denk dat Darwin een Myler of Danger(?)achtig bit bedoelt. Die werken inderdaad als dubbelgebroken bit als je met één leidsel inwerkt en als stang als je aan beide leidsels trekt. Ze staan wel bekend als 'scherp'.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:50

ik heb een pony die érg moeilijk was met bit, we hebben het ook bitloos geprobeerd maar dat bleek ook niet 100%. ik gebruik voor haar nu bitje nr 1, maar dan gewoon met glad RVS mondstuk, en dat gaat als een trein. de angst die ze had is weg, en ze loopt er super op. ik gebruik er wel een kinketting bij met dubbele schakel, maar tijdens het normale werk werkt deze niet in, alleen als het echt nodig is komt de ketting erbij kijken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:38

Even een paar dingen die me hier opvallen;

*Er wordt alleen maar naar het uiterlijk van de bitten gekeken en niet naar het mondstuk. Terwijl het mondstuk het belangrijkste is van het hele bit, de rest is allemaal maar bijzaak.
*Het laatste bit op het plaatje is absoluut niet bedoelt om mee te mennen. Dit is verschrikkelijk scherp en werkt ook fors in achter de oren/op de neus.
*Een stangbit werkt niet goed zonder kinketting, je kan ook niet fietsen zonder trappers. Die ketting is nodig om de werking te kunnen voltooien.
*Een ketting kan heel goed ingepakt worden door middel van een leertje (€1.50 bij de ruitersportzaak), een gelpadje (vaak te grof voor kleine koppies) of simpelweg een tape'je erom heen. Veel paarden reageren inderdaad erg gevoelig op het ijzer dat klemt tegen het bot. (Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zo een leertje voor een heel ander paard kan zorgen)
*Een paard wat al op hol is kan je niet meer tegenhouden, maar voordat hij op hol gaat heb je met een stang wel meer overtuigingskracht om hem bij je te houden. Ik vind het zelf maar niets om met een trens het verkeer in te gaan. Ik heb dit 2-3 weken gedaan uit noodzaak, maar was blij dat ik daarna weer een stang erin had. Die stang is toch wel fijn om hem op de noodrem te trekken als dat nodig is, liever een noodrem dan dat ik onder een vrachtwagen zit.

Dan heb ik het meeste van dit topic wel weer even gehad, doe ermee wat je het beste lijkt.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:38

Nou zeg sjonnie.. wat fijn dat je het ff duidelijk hebt neergezet. Bedankt.

We, ik teminste heb zeker gekeken naar het mondstuk daar ging het toch ook om hier. Vandaar ook verschillende bitten.
Bitje nummer 4 heb ik wel van een site die em verkoopt als menbit, en die had ik erbij gezet ook vanwege het mondstuk.

Gelukkig slaat mijn paard ''niet'' op hol, hij luister hartstikke goed en is super braaf en absoluut niet schrikachtig.
We hadden het over ALS...
We mennen met mij ander paard ook gewoon met een liverpool stang maar omdat ik bij de ander geen kinketting kan gebruiken, ben ik opzoek gegaan naar een nieuw bit dus ook mondstuk, wat vriendelijk in de mond ligt.
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 13-09-07 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 19:42

merrieveulen schreef:
ik heb een pony die érg moeilijk was met bit, we hebben het ook bitloos geprobeerd maar dat bleek ook niet 100%. ik gebruik voor haar nu bitje nr 1, maar dan gewoon met glad RVS mondstuk, en dat gaat als een trein. de angst die ze had is weg, en ze loopt er super op. ik gebruik er wel een kinketting bij met dubbele schakel, maar tijdens het normale werk werkt deze niet in, alleen als het echt nodig is komt de ketting erbij kijken.


Ben er niet echt bekend mee, met die kinketting wat je bedoelt.
Ik heb vandaag de ongebroken trens geprobeerd en hij liep er super op.
Maar jij hebt die dan nog met een kinketting?
Bitloos wil ik sowieso niet want wil zeker voor de koets iets te vertellen hebben, rijden met hengst nl. niet dat hij een echte hengst is of ja hij heeft wel ballen maar gedraagt zich super, daar hebben we totaal geen problemen mee. Heb ook nog nooit zo'n hengst gezien. Maar bitloos zou ik toch niet willen.
Was dat bij jou het geval omdat je zegt dat het geen 100% was dat je niet echt veel te vertellen hebt gehad??

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:41

Flicka had een trauma van het bit, daarom gingen we bitloos in eerste instantie, na zo'n acht maanden pauze van het mennen etc. ze vond het bitloze hoofdstel niet fijn, en daarom heb ik toch weer het bit erbij gepakt.
ik gebruik nu een B-stang, de eerste op het plaatje zeg maar, maar gewoon RVS. de kintketting werkt niet in bij de lichtste hulpen, Flicka is heel licht en we werken dus bijna alleen maar op gewicht van leidsel en bit. de kinketting werkt pas als de hefboomwerking van het bit echt gebruikt wordt. dat is weer afhankelijk van hoe strak je de ketting doet, hoe losser hij zit hoe minder inwerking je ervan krijgt.

met het goede bitloze hoofdstel voor je paard kan je prima zonder mondstuk werken, het werkt alleen niet voor ieder paard, en ik gebruikte de crosslink (dr Cook). Flicka vond deze echt niet fijn, het omsluit het hoofd meer en ondanks wat er wordt beweerd vond ik de discriminatie van hulpen niet echt goed. met bit gaat het nu super, ze is echt klaar voor de wagen nu. vorig jaar was ze al helemaal beleerd, maar door het ongeluk hebben we het even gelaten voor wat het was. nu zijn we weer helemaal op de rails en mag ze wat mij betreft weer voor de wagen beginnen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:56

merrieveulen schreef:
Flicka vond deze echt niet fijn, het omsluit het hoofd meer en ondanks wat er wordt beweerd vond ik de discriminatie van hulpen niet echt goed.

Ziek

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 01:17

Bedoel je het bitloos systeem of de discriminatie van de hulpen? Haha!


Ik zou zelf het liefst voor stang gaan, maar een bakkelieten bustrens werkt ook absoluut prima. Als het mijn keuze was, zou ik voor 1 gaan, toch wat meer omhanden. Nr. 1 is toch wat zachter ook, hoewel dit in feite niets uitmaakt. Harde hand --> pijn, welk bit je ook gebruikt. Voordeel van bakkelietjes/kunststoffen is ook dat het nooit koud in de mond is. Geen bitjes meer warmen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:46

Merrieveulen bedoelt volgens mij dat het verschil tussen links/rechts niet zo duidelijk is voor het paard als door ieder wordt geroepen.

Ik vind het geweldig om te horen dat jouw paard niet op hol gaat. Maar als ik je volgende reactie lees over dat hij hengst is en nog wel eens praatjes heeft, ontraad ik je het gebruik van een trens. Je hebt voor de wagen nu eenmaal niet meer dan alleen je bit, en zeker tov. het overige verkeer vind ik het verstandiger om een bit te gebruiken waarmee je wat meer te vertellen hebt.
Oftwel; probeer eens een ingepakte kinketting, probeer eens een ander mondstuk in stangvorm. Als je paard blijft paniekeren (ook nadat je hem een paar keer de kans hebt gegeven om aan dit nieuwe bit te wennen), kan je altijd nog overwegen om die stang weg te doen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:17

BlackDevils schreef:
merrieveulen schreef:
Flicka vond deze echt niet fijn, het omsluit het hoofd meer en ondanks wat er wordt beweerd vond ik de discriminatie van hulpen niet echt goed.

Ziek


ik krijg het idee, ondanks dat het eerst wel goed ging leek het, dat er toch onduidelijkheid ontstaat voor Flicka doordat er over het hele hoofd drukpunten werken. met het bit leek het nu gewoon duidelijker. hulpendiscriminatie wil zeggen dat er geen 'bijwerkingen' zijn, geen ruis in de hulpen, dus bijv. een duidelijk onderscheid tussen links en rechts, waarvan ik dus niet helemaal overtuigd ben bij de crosslink.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welk bit is het fijnste? incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:30

volgens mij neigt dit topic meer naar de trouma's van Flicka, dan naar het prbleem van de TS'er Verward