[AR] IJSLANDER MENNEN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: IJSLANDER MENNEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:40

mexxje schreef:
edit, een tölt moet bergopwaarts zijn, bergopwaarts voor de kar kan bijna niet.

Sorry maar dat vind ik dikke onzin.
Voor de kar moet een pony ook bergopwaarts lopen.
Bij het mennen gaat het toch niet alleen om het trekken van de kar maar ook om het op een dresuurmatig correcte manier van lopen.
Tenminste dat is mijn mening
Knipoog

Als ik een een Z-menproef bekijk, dan moeten er ook galopwissels en verzameling getoond worden. En die kunnen niet gedaan worden als er alleen maar getrokken moet worden. Dan moet er echt wel vanuit het achterbeen en gedragen gelopen worden door paard/pony.

*edit; de foto van de vos voor de concourswagen heeft niets te maken met de mensport maar dat is de aangespannen sport. Een geheel andere tak van paardensport waarbij het gaat om de manier van bewegen.*

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:11

Hoezo Bergopwaarts kan niet?? Clown
Afbeelding

Toch een prachtig voorbeeld van een paard die met een fijne oprichting voor de wagen loopt?

Afbeelding
Fabricius (keurhengst bij het KWPN) is niet in deze houding"gezet" maar heeft van nature deze houding. De volle zuster van Fabricius heeft ook dezelfde houding.
Daar worden deze tuigpaarden op gefokt.
Als je goed kijkt zie je geen opzet waardoor zijn hoofd omhoog gehouden wordt. Hij zou misschien dubbele ijzers onder kunnen hebben maar dat weet ik niet. Wat je wel kunt zien dat dit paard ook vanuit de achterhand opgericht loopt.

Ook is bij deze foto's mooi het verschil tussen de mensport en aangespannen sport te zien.

prachtig voorbeen btw Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:36

Ibalia schreef:
Hoezo Bergopwaarts kan niet?? Clown
Afbeelding

Toch een prachtig voorbeeld van een paard die met een fijne oprichting voor de wagen loopt?

Afbeelding
Fabricius (keurhengst bij het KWPN) is niet in deze houding"gezet" maar heeft van nature deze houding. De volle zuster van Fabricius heeft ook dezelfde houding.
Als je goed kijkt zie je geen opzet waardoor zijn hoofd omhoog gehouden wordt. Hij zou misschien dubbele ijzers onder kunnen hebben maar dat weet ik niet. Wat je wel kunt zien dat dit paard ook vanuit de achterhand opgericht loopt.

Ook is bij deze foto's mooi het verschil tussen de mensport en aangespannen sport te zien.

prachtig voorbeen btw Knipoog

Winterpee schreef:
Dit zijn andere mensen aangezien je geen foto's van je eigen kan maken, maar hun mennen ook met ijsco's. Het en gaat om dezelfde ijsco's. dit is tijdens een onderling wedstrijdje...

Afbeelding

Zoek de verschillen.
Over op de voorhand lopen gesproken.

Nogmaals leuk voor recreatie, voor de wedstrijdsport heb ik mijn twijfels.....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:08

Ibalia schreef:
Afbeelding
Hier wil ik toch graag enige uitleg bij.
Een paard dat zijn achterhand goed gebruikt moet na mij geleerd is;
    - een los gelaten bolle rug hebben
    - zijn achterbenen onder de massa zetten
    - door bovenstaande 2 punten zal hij zakken in de achterhand.
Bij dit paard zie ik een strakke bovenlijn, achterbeen wat wellis waar zeer actief is maar weinig naar voren gebracht wordt en het andere "wat ver naar achter ïn de staart gedrukt wordt".
Dit is volgens mij meer de ouderwetste manier van tuigen. Tegenwoordig word het toch ook veel meer gezien vanuit de dressuurmatige kant en dus veel ronder gereden worden?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:36

Ik heb 1 van mijn IJslanders ook voor de kar lopen. De andere moet er ook nog aan gaan geliven, en dan hopelijk 2 span rijden.
Ik hoop dat dat gaat lukken natuurlijk.
Hij vindt het altijd erg leuk om aangespannen te rijden, veel leuker als onder het zadel. Het is ook bijna een minitrekpaardje om te zien.
Hij kon eerst helemaal niet draven, maar toen hij eenmaal voor de kar liep, begon hij steeds meer dref te laten zien. Hij was 8/9 toen hij voor het eerst draf liet zien. Nu doet hij het ook onder het zadel, dus dat gaat prima!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:37

Nou Andre, ik vind dat dit paard voor een tuiger goed loopt.
Ik weet niet of je wel eens achter een tuiger hebt gezeten die op de wedstrijden loopt maar dat is toch heel iets anders dan achter een paard die een dressuurproef moet lopen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat tuigers daarom maar hard in de mond zijn maar het is niet te vergelijken met de mensport.

Ik heb het zelf ondervonden met een hackney die in de wedstrijdsport loopt maar die we meehadden voor de KB cursus.
Heerlijk te rijden en fijn in de mond. Totdat hij dacht dat hij een standshow moest lopen. Man..wat een gewicht in de hand en wat een bewegingen kwamen er los.

Volgens mij is het achterbeen er juist wel mooi ondergebracht, zakt hij van achteren maar de bovenlijn is inderdaad iets strak maar dit paard werd echwel op een "moderne" manier getraind en gereden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:30

Foto van IJslander voor de wagen is ook absoluut niet op het juiste 'dressuur'moment genomen, natuurlijk. Desalniettemin kun je, denk ik, wel stellen dat we hier niet te maken hebben met een pony die op dit moment (verzameld) op het achterbeen loopt.