[AR] Met wat voor bit mennen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:28

Echwel schreef:
Joscaa het woord zegt het al stalhalster, dus geen rijhalster..,
Zo een ding is niet gemaakt om mee te rijden, veel te kwetsbaar, hangt vaak lossig om het hoofd.

Nou kan iedereen gillen het is goed gegaan, dat is hetzelfde als iemand mij vraagt
Bijt je hond, waarop ik altijd antwoord , tot nu toe niet.

Als het dan zonodig moet koop dan idd een bitloos hoofdstel..
Anders kun je op je vingers natellen dat het een keer fout gaat.

Juistem Lachen Ga je bitloos, dan niet met stalhalster (en al helemaal niet van nylon; die kunnen ze zó afwerken, en kan bij een beetje druk ook gewoon knappen, lekker dan als ie net voor de koets staat en je bent buiten aan het rijden) maar koop gewoon een bitloos menhoofdstel; hier is laatst nog een topic over geopend op AR: bitloosmenhoofdstel van ideal.. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:31

Lucy_1 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Bovendien zou ik je eventjes op een topic willen wijzen........ Ik bedoel er verder niets mee, íedere menner kan dit overkomen, maar neem maar eens een kijkje, dan besef je dat er wel degelijk gevaar zit aan het mennen. Dit meisje mende al jaren met een goed beleerd paard, op een bitloos hoofdstel, nog niet eens op een halster...

Lees hier wat er op een kwade dag gebeurde, misschien opent dit je ogen eens:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=739217&hilit=

Wil effe opmerken dat dit dus iid iedereen kan overkomen he! Of je nou bitloos of met bit ment... Als een paard schrikt en hem smeert heb je sowieso niks meer te vertellen.... Of er nou een bit in hangt of niet....

En iedereen kent zijn eigen paard/pony het beste.... Als Arans bitloos durft te mennen, nou wat let ze...
Waar maken jullie je druk over... Niet iedereen heeft een hittepetit van een paard wat de meeste mensen nog niet eens fatsoenlijk aan een halster mee kunnen nemen....

Hee joh, slow down zeg! Tuurlijk, dit kan iedereen overkomen. Ik ben ook wel eens omgeslagen met kar en al. lees eerst mijn berichtje maar eens beter; daar staat; DIT KAN IEDEREEN OVERKOMEN, ELKE MENNER. Knipoog

En mijn merrie is súperbraaf, en totaal geen hittepetit.

en nu voor de laaste keer nog even voor de duidelijkheid:
Bitloos mennen doe je met een speciaal daarvoor bedoeld HOOFDSTEL, en geen STALhalster...... Wil je bitloos mennen, prima, heb ik níets op tegen. maar doe dit dan niet met een stalhalster, daar is het totaal niet voor bedoeld en gemaakt!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:55

Lucy_1 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Bovendien zou ik je eventjes op een topic willen wijzen........ Ik bedoel er verder niets mee, íedere menner kan dit overkomen, maar neem maar eens een kijkje, dan besef je dat er wel degelijk gevaar zit aan het mennen. Dit meisje mende al jaren met een goed beleerd paard, op een bitloos hoofdstel, nog niet eens op een halster...

Lees hier wat er op een kwade dag gebeurde, misschien opent dit je ogen eens:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=739217&hilit=

Wil effe opmerken dat dit dus iid iedereen kan overkomen he! Of je nou bitloos of met bit ment... Als een paard schrikt en hem smeert heb je sowieso niks meer te vertellen.... Of er nou een bit in hangt of niet....

En iedereen kent zijn eigen paard/pony het beste.... Als Arans bitloos durft te mennen, nou wat let ze...
Waar maken jullie je druk over... Niet iedereen heeft een hittepetit van een paard wat de meeste mensen nog niet eens fatsoenlijk aan een halster mee kunnen nemen....

We zeggen niets dat het niet bitloos mag maar het stalhalster is er gewoon niet voor gemaakt.
Die knappen ook als je paard vast staat en hij gaat hangen.
Daarbij zoals ik zei zitten ze vaak te los.
Wat is nou het probleem als je bitloos ohz gaat rijden schaf je er toch ook een spec hoofdstel voor aan.
Waarom dan aangespannen niet???

Ga ik dus niet in de discussie bitloos of met bit mennen, ik zeg alleen het woordje stalhalster.
Je gaat ook niet met stalbandages springen toch?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:00

Daarom heleen, dat was ook mijn standpunt. Dat je bitloos wilt mennen of rijden, prima, ieders eigen keuze. Ik persoonlijk zou het niet snel doen, maargoed, dat moet ieders zelf uitmaken.

maar gá je bitloos, ja dan moet je daar ook de goede spullen voor hebben inderdaad. Anders kun je net zo makkelijk zeggen 'ik ga mennen, maar zo'n tuig vind ik te duur/ik wil geen leer etc. dus maak ik zelf maar een 'tuig' met aanelkaar geknupte touwen'.

Als je met een halster bitloos gaat mennen, sorry, maar dan weet ik niet waar je je verstand hebt zitten, ik kan niet anders zeggen.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:02

xElienx schreef:
ik ben begonnen met een bokkebitje, maar dat beviel me niet. op een of andere manier waren ze hierop stugger in de mond dan wat voor een bit dan ook. vervolgens ben ik over gestapt op de liverpool. op zich ben ik hier wel over te spreken, maar vind hem wel veels te dik voor die kleine ponymondjes. (heeft iemand trouwens enig idee waarom een kleinere maat liverpool juist dikker is?). een ander bit heb ik nog niet kunnen vinden. er is maar weinig te verkrijgen in dat kleine spul. 1 van mijn pony's rijd ik gewoon op een trensje en zelfs dat is eigenlijk nog te scherp voor haar.

hebben jou liverpool stangen tongbogen of heb je gewoon rechte stangen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:21

gewoon recht. het liefst heb ik een lichte tongvrijheid, maar als ik die koop zijn ze nog steeds te dik en dan blijf ik bezig. dus ben op zoek naar een dunnere Met lichte tongvrijheid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:00

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:34

Op een dubbelgebroken trens, een bokkebit of een B-stang.
Afhankelijk van paard en gebruik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:42

Einam schreef:
Op een dubbelgebroken trens, een bokkebit of een B-stang.
Afhankelijk van paard en gebruik.

Daar is iedereen zo'n beetje wel achter geloof ik Knipoog TS vraagt juist met wat voor bit iedereen hier ment, dat dat per paard en situatie verschilt kan iedereen zich wel indenken Knipoog

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:45

Ik men met deze 3 bitten.
En tja helemaal uitleggen welk paard op welk bit onder welke omstandigheden, vind ik hier te ver gaan, aangezien ze mijn paarden niet kent Knipoog

Dit zijn gewoon de 3 bitten waar ik mee men en in volgorde van het meeste gebruik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:47

Ahja, oké Knipoog Dacht dat je het meer algemeen bedoelde als een soort van opsomming welke bitten geschikt zijn om mee te mennen Knipoog Dan was je er een boel vergeten Tong uitsteken

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:48

Zo onduidelijk leek mij mijn eerst bericht nou ook weer niet Verward

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:49

Einam schreef:
Zo onduidelijk leek mij mijn eerst bericht nou ook weer niet Verward

Ach, ligt vast aan mij, verkeerd gelezen/begrepen misschien Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:01

Ik men met een dubbel gebroken Liverpoolstang. Paard loopt hier het beste op.
Meer aanvulling voor dit topic heb ik eigenlijk niet Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:59

Ik zal zo snel mogelijk een bitloos hoofdstel aanschavven Lachen

Maar zo als ik al zij, ik heb meerdere bitloose hoofdstellen uitgeprobeert, en op een stalhalster reageerst ze het best Lachen En hij zal niet knappen omdat ik er hard aan zit te trekken, want dat is bij haar niet nodig Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 19:07

arans schreef:
Ik zal zo snel mogelijk een bitloos hoofdstel aanschavven Lachen

Maar zo als ik al zij, ik heb meerdere bitloose hoofdstellen uitgeprobeert, en op een stalhalster reageerst ze het best Lachen En hij zal niet knappen omdat ik er hard aan zit te trekken, want dat is bij haar niet nodig Lachen

Mooi dat je onze adviezen in overweging neemt Lachen

En ja goed, ik ben nog steeds van mening, ookal reageert ze het beste op een stalhaster, het is verre van ideaal en totaal niet veilig áls ze een keer anders doet dan anders Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:37

Mennen met een stalhalster vind ik zeer onverantwoord!

Ik rij mijn haf onder het zadel buiten gerust met een touwhalster en in de bak met alleen een touwtje om haar hals..
Maar als ik ga mennen heeft ze gewoon een bit in! Een liverpool in dit geval Lachen (door de bril of eerste gleuf).

edit; ik zie dat je er al iets mee gaat doen Knipoog

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:08

Ik rij nu met een Utrechtse stang Maat 14 maar die wordt te klein. Heeft iemand enig idee waar ze grote bitten verkopen. Als in: maar 16 of zo. Ik heb namelijk een Belgje.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:16

Passiepaard schreef:
Ik rij nu met een Utrechtse stang Maat 14 maar die wordt te klein. Heeft iemand enig idee waar ze grote bitten verkopen. Als in: maar 16 of zo. Ik heb namelijk een Belgje.....

Dan heb je vast geen belgJE, maar een BELG Lachen Tong uitsteken Zijn ze niet gewoon te verkrijgen bij een ruiter of menspeciaalzaak?

Maar hoe kan het dat je stang nu ineens te klein wordt? Neem aan dat je paard zijn bekkie niet meer groeit, toch? Lachen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:20

Wel grappig dat dit topic is geopend Knipoog . Ik ga morgen naar de divoza en ben ook opzoek naar een men bitje voor mijn shetlander. Ik had vandaag toevallig het divoza krantje binnen gekregen. En daar stond ook een passend bitje in voor mijn shetlander. Ik koop een gewoon liverpoolstangen bitje Lachen .

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:45

JoyCiej007 schreef:
Passiepaard schreef:

Dan heb je vast geen belgJE, maar een BELG Lachen Tong uitsteken Zijn ze niet gewoon te verkrijgen bij een ruiter of menspeciaalzaak?

Maar hoe kan het dat je stang nu ineens te klein wordt? Neem aan dat je paard zijn bekkie niet meer groeit, toch? Lachen

Ja wel, zijn mond wordt echt wel wat breder, en erger nog............hij gooit tijdens mijn uitstapjes zijn tong over het bit en lol dat hij dan heeft, hihi. Raar maar lief paard....(een groter bit helpt daar natuurlijk niet tegen dat begrijp ik wel) Belgje is nog jong (bijna 3) , maar ik heb ook een berichtje geplaatst in het trekpaardforum, misschien hebben zij inspiratie.... Ik wil eigenlijk zo'n rubberen liverpool maar die zijn tot 140mm, mijn paard is heel makkelijk dus hij kan gerust op een zacht bitje mee op pad. Ik heb Letty gemaild met de vraag of zij dat heeft.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:34

@passiepaard; Misschien dat je belg zijn tong net zo bevleesd heeft als de rest van zijn lichaam. En stang met een grote tongvrijheid zou de oplossing misschien zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:48

BlackDevils schreef:
@passiepaard; Misschien dat je belg zijn tong net zo bevleesd heeft als de rest van zijn lichaam. En stang met een grote tongvrijheid zou de oplossing misschien zijn.

Haha, he gush, was vast serieus bedoeld, maar doet me even lachen hoor; 'tong net zo bevleesd als de rest van zijn lichaam'. Knipoog

Ja, of tonglepel. Maarja, ik zelf ben hier ook niet zo voor; het verhelpt alleen het probleem soms, maar neemt vaak de oorzaak niet weg.

heb je ook al geprobeerd het bit een (paar) gaatje(s) hoger en lager te hangen? Wil vaak ook helpen soms Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:56

JoyCiej007 schreef:
Haha, he gush, was vast serieus bedoeld, maar doet me even lachen hoor; 'tong net zo bevleesd als de rest van zijn lichaam'. Knipoog
Gaat eigenlijk altijd tog gelijk op. Tong is ook een spier. In de koeienwereld zie je het heel duidelijk dat vleeskalveren de tong moeilijk in de mond kunnen houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:59

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
Gaat eigenlijk altijd tog gelijk op. Tong is ook een spier. In de koeienwereld zie je het heel duidelijk dat vleeskalveren de tong moeilijk in de mond kunnen houden.

Daar heb je inderdaad een punt. Dat van die vleeskalveren, geen idee. Heb wel aantal jaar op boerderij rondgelopen, inclusief kalfjes, maar niet opgevallen Lachen