[AR] Wat deed ik fout bij het beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simy_horse

Re: Wat deed ik fout bij het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:21

Tja,, wel een probleem als ze dankt dat ze vast staat.. maar je kan toch niet meteen beginnen met een kar?
je moet eerst zonder kar en dan rustig opbouwen... dan kan je een autoband/boomstam proberen... Als het dan nog niet lukt zal ik zeker aan een prof. om info/hulp vragen! veel succes nog! Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:16

dees_daan schreef:
ik snap je wel hoor, heel goed zelfs, en ben het helemaal met je eens, maar tips mag en kan je toch altijd geven? niet geschoten is altijd mis denk ik dan, en zij ondervind de gevolgen ervan, maar met de pony kan ook iets gebeuren..
Ben jue wel eens meegeweest met een span.
Een goed menpaard reageert op ieder geluid afkomstig van menner en/of groom.
Je hebt ook allemaal je eigen commando's dus een clicker werkt bij menpaarden niet echt omdat je zeker in het verkeer, maar ook op wedstrijden ook dit soort geluiden hoort, en het beest weet door de oogkleppen en het attent bezig zijn echt niet of het clickertje van baas of vreemde afkomt'

Dit is leuk voor een paard wat jou ziet maar hier werkt dat tegen je..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:32

ff denken , grote brede overvoerde shet weegt maximaal 250 kg , jouw grote shet zal 200/225 maximaal zijn
een wagen van maar 400 kg ???? daar zou ik mijn fell pony eigenlijk al niet voor willen zetten ..

verder te lezen aan al de recties die je geeft dat je gewoo echt geen flauw benul hebt waar je mee bezig bent

je hebt pony duidelijk niet eerst stemhulpen daarna tuig er naast daarna er achter en plaats vd weg daarna lichte druk daarna zwaardere druk
daarna wagen (passende wagen bedoelen we daar dan mee ) volgorde aangehouden

het is dus erg logisch dat toen jouw pony voor de veel te zware wagen
stond en die enorme druk op zijn borst voelde , die er niet eens over nadacht om vooruit te gaan Knipoog

aub haal er een ervaren persoon bij en begin van voor af aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:36

Echwel ja ik ben mee geweest. en ik heb niet eens zin meer om het uit te gaan leggen, want jullie lezen niet

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:39

dees_daan schreef:
Echwel ja ik ben mee geweest. en ik heb niet eens zin meer om het uit te gaan leggen, want jullie lezen niet

Lieve schat, je bent 16 jaar hoe wil je in hemelsnaam zeggen dat je weet waar je over praat.
Aangespannen rijden moet je echt geen hulpmiddelen bij gebruiken, moet je eens zien hoe de paarden op een wedstrijd op de fluitjes reageren, puur op het geluid, niet op degene die blaast...Dat kunnen ze nooit zien..

edit tikfout, ernstige..

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:58

Zo Zo, nooit geweten dat je drie bladzijden vol geschreven kreeg over een shet betuigen. Mijn inziens is het toch een vaste volgorde, of niet? Het betuigen van een paard/pony brengt gewoon de nodige risico`s met zich mee, zeker als er ervaring schort!

Houdt goed voor ogen wat de gevolgen van die risico`s zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:59

Echwel schreef:
dees_daan schreef:

Lieve schat, je bent 16 jaar hoe wil je in hemelsnaam zeggen dat je weet waar je over praat.
Aangespannen rijden moet je echt geen hulpmiddelen bij gebruiken, moet je eens zien hoe de paarden op een wedstrijd op de fluitjes reageren, puur op het geluid, niet op degene die blaast...Dat kunnen ze nooit zien..

edit tikfout, ernstige..

waarom zou dat niet kunnen dan? omdat ik 16 ben? dan mag ik niets zeggen? hmm kan ik ook wel van bokt wegblijven..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:26

2221 schreef:
Zo Zo, nooit geweten dat je drie bladzijden vol geschreven kreeg over een shet betuigen. Mijn inziens is het toch een vaste volgorde, of niet? Het betuigen van een paard/pony brengt gewoon de nodige risico`s met zich mee, zeker als er ervaring schort!

Dat komt omdat je pas net komt kijken Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:32

Albertine_N schreef:
2221 schreef:

Clown Mensen, niets is hier te gek hoor Tong uitsteken

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:01

Albertine_N schreef:
2221 schreef:

Dus als ik net pas kom kijken, kan ik nog veel van jullie leren. Haha!

Wanneer is mijn eerste les A10 Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:01

dees_daan schreef:
Echwel schreef:
[b]Leuk zo een clickertraining.......
zo werkt het niet, heb je er geen ervaring mee, oordeel dan niet,

@ dees_daan;
Heb jij wel eens een aanspanning gereden met de klikkermethode?

De klikkermethode is niet meer dan een goed actie/reactieverband te krijgen met een dier. Daar heb je m.i. geen klikker voor nodig, dat kun je ook met je stem. Dit een van de belangrijkste hulpmiddelen die je hebt als rijder. Wanneer je de stemhulpen consequent doorvoert in je hele omgang met het paard zul je in de regel weinig problemen tegen komen wat betreft het gehoorzamen. Wel ben ik van mening dat je met belonen alleen er niet komt. Hiërarchie en dominantie zijn voor zowel paard als hond hele normale begrippen. Ook in die wereld zul je zien dat een dier wat een natuurlijke leiderschap heeft hiervoor weinig drukmiddelen nodig heeft en dit gewoon afdwingt. Maar in noodzakelijke gevallen zal het wel gebruikt worden en niet te zachtzinnig. De grootste kunst van alles is dus zeer consequent te wezen, dan zul je vanzelf je paard veel kunnen belonen en weinig bestraffen. Verkeerd gedrag kan echter niet getolereerd worden zoals met een klikkermethode wel gedaan wordt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:05

BlackDevils dat was ongeveer ook mijn gedachte ,,

voor de duidelijkheid ..het tollereren van slecht gedrag voor de wagen is een soort of met doodswens voor paard en menner

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 02:25

BlackDevils schreef:
@ dees_daan;
Heb jij wel eens een aanspanning gereden met de klikkermethode?

De klikkermethode is niet meer dan een goed actie/reactieverband te krijgen met een dier. Daar heb je m.i. geen klikker voor nodig, dat kun je ook met je stem. Dit een van de belangrijkste hulpmiddelen die je hebt als rijder. Wanneer je de stemhulpen consequent doorvoert in je hele omgang met het paard zul je in de regel weinig problemen tegen komen wat betreft het gehoorzamen. Wel ben ik van mening dat je met belonen alleen er niet komt. Hiërarchie en dominantie zijn voor zowel paard als hond hele normale begrippen. Ook in die wereld zul je zien dat een dier wat een natuurlijke leiderschap heeft hiervoor weinig drukmiddelen nodig heeft en dit gewoon afdwingt. Maar in noodzakelijke gevallen zal het wel gebruikt worden en niet te zachtzinnig. De grootste kunst van alles is dus zeer consequent te wezen, dan zul je vanzelf je paard veel kunnen belonen en weinig bestraffen. Verkeerd gedrag kan echter niet getolereerd worden zoals met een klikkermethode wel gedaan wordt.

Mooi onder worden gebracht; BD! Ik ben het hier dan ook mee eens. Ik heb zelf ook wel ervaring met clickertraining, maar dan meer in de zin van vrijheidsdressuur en sommige 'angsten' overwinnen: zou wilde bijvoorbeeld ons hengstveulen de eerste keer dat hij aan de hand uit de weide mocht, pertinent níet door het hekje heen gaan. Weide = vertrouwd, alles daarbuiten = eng. Toen doormiddel van clickertraining (wat hij al kende) ieder stapje naar voren beloond. Met als resultaat een pony die het niet meer erg, en zelfs leuk begon te vinden, om de weide door het hekje uit te gaan.

Clickertraining met aangespannen rijden vind ook ik echt een 'not-done combinatie'. Een pony/paard die voor de kar staat móet nu eenmaal wel gehoorzamen aan de stemhulpen, dit is essentieel. Iedere menner/koetsier heeft zo zijn eigen commando's en geluidjes, en ook eigen uitingen van belonen met de stem/aaien met de zweep. Clickertraining voegt hier in mijn ogen niets aan toe, bij clickertraining wordt fout/negatief/ongewenst gedrag genegeerd. Voor dagelijkse omgang is dit heel wat anders als dat je dit ongewenste gedrag voor de kar negeerd. Eigenlijk moet een menner/koetsier streven naar het 100% gehoorzaamheid (voor zover dit te bereiken valt bij een dier). Lachen