[AR] [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: [DISCUSSIE] AR subforum: wat hoort er wel en niet op thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:28

viola schreef:
Misschien de AR-foto's wel apart, maar dan wel onder het kopje HAW en niet hier op AR. Dan hoeven de mensen niet helemaal naar AR gelokt te worden, maar zien ze 'ons' AR-foto subforum direct op HAW.

De foto's onder de rassen verdelen lijkt me niks. Dan kunnen wij shetlandermenners het wel helemaal vergeten om serieuze antwoorden te krijgen.

Inderdaad; met stelling 1 heb je een goed idee onder woorden gebracht, dit vind ik ook een goed idee. Met stelling 2 ben ik het ook mee eens; shetmenners zullen dan eigenlijk alleen maar zo'n beetje penny-reacties krijgen... Terwijl ik nu júist een beetje zo ver ben dat ik ook wat 'mentechnisch' commentaar zou willen ontvangen. Dat mijn pony schattig, mooi en knap is, ja dat weet ik zelf ook wel Clown Vork

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:30

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 18:03

Echwel schreef:
Als het bij de KNHS al een ondergesneeuwd kindje is hoe wil je hier dan indruk maken.

Maar waarom is die indruk van 'doodbloeden' dan helemaal niet aanwezig op het END subforum? Als er iets een ondergeschoven kindje bij de KNHS is, is het de endurance wel. En ik vergelijk beide takken van sport graag met elkaar, omdat ik toevallig met beide wel affiniteit heb.

Op het END forum worden ook regelmatig naar-de-bekende-weg-vragen-topics geopend, en er evenzoveel gesloten met verwijzing naar de FAQ. Ook een relatief onbekende sport waarvan veel mensen denken 'het wel even te doen'. Er zijn zelfs topics geweest van mensen met Shetten die Endurance willen rijden, en denken dat ze makkelijk 10 km/u halen. Of die met een loslopende pony die niet meer bereden kan worden een Endurance willen lopen. Toch wordt daar niet 'geirriteerd' op gereageerd door de vaste clan (en dat zijn er ook maar een handje vol) en zelfs niet lacherig. Terwijl die irritatie op AR wel duidelijk aanwezig is en ook geventileerd wordt. Maar 'wij achter de schermen' hebben wel het idee dat dat een reden is waarom er zou weinig nieuwe bloed op AR komt.

Alle (vaste) AR-rers en END-ers zijn individueel gezien hele redelijke en behulpzame mensen. Ook IRL. Maar op END wordt als er iemand (te) fel reageert dat door de volgende of de daaropvolgende poster gesust, en op AR heb ik het gevoel dat de volgende posters er dan nog eens een duitje bovenop doen en er overheen gaan in hun kritiek. Als er dan nog eens iemand tussenbeide komt met een relativerende opmerking kan die met een beetje pech ook de wind van voren krijgen. Terwijl in de basis beide sporten en hun beoefenaars nou juist zo uitblinken door behulpzaamheid en gezelligheid. Hoe kan dat dan?

Het enige verschil dat ik kan zien is het volgende: END is geen win-sport, maar een uitrij-sport en marathons rijden is nou juist wel een win-sport. In feite is het een snelheidssport, en ja, op DRS gaat het er af en toe ook niet lief aan toe, dus er zijn wel meer parallelen te trekken.
Zou het gewoon de aard van het beessie en van de sport zijn dan? Competitiedrang om te laten zien hoe goed en serieus we wel zijn?

Even voor de duidelijkheid: dit is mijn persoonlijke mening, niet als beheer of mod uitgesproken, en gewoon een vermoeden en een gevoel waar ik al nadenkend opkom.

Maar als dit meespeelt, die competitiedrang die ik het maar even noem bij gebrek aan beter, hoe kunnen we dat dan eventueel veranderen om het wat beginners-vriendelijker te maken? Qua sfeer dus, niet qua technische ideeen - die we zeker meenemen. Het idee op HAW per discipline op te delen is een heel goeie...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:51

Citaat:
Op het END forum worden ook regelmatig naar-de-bekende-weg-vragen-topics geopend, en er evenzoveel gesloten met verwijzing naar de FAQ. Ook een relatief onbekende sport waarvan veel mensen denken 'het wel even te doen'. Er zijn zelfs topics geweest van mensen met Shetten die Endurance willen rijden, en denken dat ze makkelijk 10 km/u halen. Of die met een loslopende pony die niet meer bereden kan worden een Endurance willen lopen. Toch wordt daar niet 'geirriteerd' op gereageerd door de vaste clan (en dat zijn er ook maar een handje vol) en zelfs niet lacherig. Terwijl die irritatie op AR wel duidelijk aanwezig is en ook geventileerd wordt. Maar 'wij achter de schermen' hebben wel het idee dat dat een reden is waarom er zou weinig nieuwe bloed op AR komt.
Maar hier worden ze niet gesloten en naar de faq verwezen dat is het probleem denk ik
Plus dat je met END gelijk over een wedstrijdelement hebt, en bij een karretje achter een pony knopen en de weg opgaan je een veel gevaarlijker element betreed..

Miss een idee om eens fotos te plaatsen van hoe het mis kan gaan en daar naartoe verwijzen
Ik denk dat dat het probleem is, want op wedstrijd en trainings vragen wordt alijd netjes geantwoord.
Maar op die gevaarlijke topics reageer je omdat je weet uit eigen ervaring hoe het mis kan gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:42

Hier worden ze meestal ook gesloten en naar de FAQ verwezen.
De beslissing om een topic open te laten of niet wordt op gelijke wijze genomen.

END heeft juist niet dat wedstrijdelement meteen in zich, daar komen ook veel mensen naar toe die wel leuk in het bos rijden (lees: een uurtje stappen) en dan denken dat ze een rit van 3 uur continu draven overleven.

Ik ben het wel met je eens dat een kar achter je paard knopen potentieel gevaarlijker is dan met een niet verkeersmak paard dat nog nooit in een grote groep het bos in is gegaan met een ruiter die 7 jaar geleden op een brave manegeknol z'n ruiterbewijs gehaald heeft en daarna nooit meer gelest heeft voor het eerst een endurancerit rijden. Maar ook dat endurancevoorbeeld is knap link - en irritant voor de mederuiters.

Maar om nog eens terug te komen op het waarschuwen voor potentieel gevaar: zo'n boodschap komt hoe dan ook beter aan als het vriendelijk gebracht wordt. En wat het allerbeste werkt is mensen het antwoord zélf te laten bedenken.

En wat afschrikwekkende foto's betreft: het schíjnt te werken op pakjes sigaretten, maar ik zou er mijn hand niet voor in de vlam van de aansteker durven steken Clown

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:49

Ibbel schreef:
En wat afschrikwekkende foto's betreft: het schíjnt te werken op pakjes sigaretten, maar ik zou er mijn hand niet voor in de vlam van de aansteker durven steken Clown

We nemen de proef op de som Haha!

MENNEN KAN UW GEZONDHEID ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A10 op 12-02-07 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:49

Punt wordt alleen, wie wil model spelen voor de afschrikwekkende foto's?? Ik wil ze wel maken Tong uitsteken

Edit, helaas A10 was me voor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

Ach ik heb nog ergens in het archief een paar van een totall loss marathon wagen nadat die in aanraking was gekomen met een auto..
Zelfs die 650kg die die wagen woog kon het niet tegen de auto opnemen..

Trouwens het is een boktprobleem hoor steeds dezelfde vraag stellen, mensen die daarop kortaf beginnen te reageren.

viewtopic.php?f=158&t=725251

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:14

Maar als "penny meisjes" die foto zien zeggen ze: ik ga alleen af en toe een rondje met mijn shet over de weg en geen wedstrijden rijden.
Niet erg nuttig dus

(maar kan wel toegevoegd worden bij de FAQ)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:18

Da's ook een beetje het probleem hè, die rampenfoto's zijn allemaal van meerspannen tijdens wedstrijden, nooit van het buurmeisje met een Shet voor de kruiwagen. Dát gaat altijd goed, denken ze. En het verrassende is bovendien dát het zo vaak goed gaat...

Tja, misschien moeten we gewoon niet zo met z'n allen de wereld willen verbeteren, maar mensen toch maar iedere keer hun eigen fouten laten maken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:20

Dus jij zegt laat maar gaan en laat ze verongelukken.
Maar imo is het net als met drankrijders, zelf houden ze er niets aan over en een ander ligt in de kreukels..

Toch blijft de regering waarschuwen voor drank en rijden..

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:50

Ik heb ook nog genoeg ongelukjes op vedeo staan.
Em ook veel van enkelspannen hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:00

Albertine_N schreef:
Ibbel schreef:

We nemen de proef op de som Haha!

MENNEN KAN UW GEZONDHEID ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN
Afbeelding

Clown Vork Erg leuk bedacht A10 Knipoog

Maar nu even serieus; ik denk écht dat een sticky, waar ook de risico's met name genoemd worden, + een aantal van dit soort foto's, mensen wel voldoende waarschuwd... Als je dit ziet denk je toch snel van 'oeps, dus het is niet zo geweldig makkelijk als het lijkt'.... Volgens mij is dit best nog wel een goed idee Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:03

Echwel schreef:
Maar imo is het net als met drankrijders, zelf houden ze er niets aan over en een ander ligt in de kreukels..

Inderdaad; en dáár heb je een punt. Zo reed ik afgelopen zomer voor het eerst mee met een koetsentocht in een nabijgelegen buurt. Koetsiersbewijs was niet verplicht; maar vorig jaar was er wél een 'pennymeisje' die met haar pony mee deed, en tijdens het défilé schrok het paard, ging aan de kletter en belande in het publiek, met in de wagen niet alleen de 'menster' zelf, maar ook haar opa en enkele kleine kindjes. De kinderen en een wat oudere vrouw die langs de zijlijn stonden te kijken (denkend dat ze veilig stonden opgesteld) kwamen er gélukkig van af met enkel een paar schaafwonden, maar waren vooral érg geschrokken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:10

JoyCiej007 schreef:
Maar nu even serieus; ik denk écht dat een sticky, waar ook de risico's met name genoemd worden, + een aantal van dit soort foto's, mensen wel voldoende waarschuwd... Als je dit ziet denk je toch snel van 'oeps, dus het is niet zo geweldig makkelijk als het lijkt'.... Volgens mij is dit best nog wel een goed idee Knipoog

Ik heb nog iets gevonden met een tropische vierspanrijder op een wedstrijdje in Duitsland Schijnheilig

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:54

Albertine_N schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik heb nog iets gevonden met een tropische vierspanrijder op een wedstrijdje in Duitsland Schijnheilig

Mag ik raden? Haha!

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:12

Wat hoort er wel thuis, en wat niet.

Ik vind dat foto`s waar iets misgaat niet op dit forum thuishoren. Zeker niet foto`s die gemaakt zijn op wedstrijden van een hoger niveau. Zo was er afgelopen zomer een foto geplaats van een vierspanrijder waarbij een achterpaard viel. Dit doet de rijder in kwestie geen goede, en je krijgt vaak mindere reacties hierop, terwijl men in negen van de tien gevallen niet weet wat er precies gebeurd is. Dit komt onze sport niet ten goede.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:36

2221 schreef:
Mag ik raden? Haha!

Uiteraard...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:02

En wat is de prijs als we het raden. Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:03

2221 schreef:
Wat hoort er wel thuis, en wat niet.

Ik vind dat foto`s waar iets misgaat niet op dit forum thuishoren. Zeker niet foto`s die gemaakt zijn op wedstrijden van een hoger niveau. Zo was er afgelopen zomer een foto geplaats van een vierspanrijder waarbij een achterpaard viel. Dit doet de rijder in kwestie geen goede, en je krijgt vaak mindere reacties hierop, terwijl men in negen van de tien gevallen niet weet wat er precies gebeurd is. Dit komt onze sport niet ten goede.

Een leek kan hier inderdaad de verkeerde conclusies uit trekken ja. Kan iedereen gebeuren, maar statistisch bij de een vaker dan bij de ander. Maar vaak is er wel een aanwijsbare oorzaak bij het op kant gaan. Voor wat ik het gezien heb ligt het in 50% aan de groom vaak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 07:19

Echwel schreef:

En heeft het effect? Dacht het niet...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:24

Maar er staan wel boetes op.
Zou met ondeugdelijke aanspanning ook horen , maar helaas...

Ik vind echt dat je er niet vaak genoeg op kunt hameren, maar dat is mijn mening.

En nu uit deze discussie blijkt dat de vaste kliek weer antwoord geeft en de rst van bokt ver te zoeken is.
Is dat al niet voldoende bewijs dat men het niet intresseert, alleen als er een keer onaardig wordt gereageerd zijn ze er wel...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:36

Echwel schreef:
En nu uit deze discussie blijkt dat de vaste kliek weer antwoord geeft en de rst van bokt ver te zoeken is.

Maar er komen toch wel nieuwe AR-mensen bij die ook regelmatig posten. Zoals Elien, JoyCie en 2221. Niet veel, maar wel mensen met nuttige posts. Ook al ben je het niet altijd met ze eens, 't zijn geen penny's.
Dus eigenlijk zie ik 't niet zo somber in Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:26

Albertine_N schreef:
Echwel schreef:

Maar er komen toch wel nieuwe AR-mensen bij die ook regelmatig posten. Zoals Elien, JoyCie en 2221. Niet veel, maar wel mensen met nuttige posts. Ook al ben je het niet altijd met ze eens, 't zijn geen penny's.
Dus eigenlijk zie ik 't niet zo somber in Lachen

Bedankt voor 't compliment Knipoog en nee, ik ben zeker geen penny, die leeftijd ben ik al lange tijd ontgroeid Knipoog Vork

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:55

een hele interessante discussie moet ik zeggen, maar ben bang dat het niet zoveel effect zal hebben, of iig niet het in onze ogen gewenste effect: meer serieuze mensen trekken

dat we alle penny's etc zat zijn mag intussen al duidelijk zijn, dit niet alleen omdat ze vaak als spuit 11 overal achteraan kachelen en alles lief en schattig vinden, ook omdat je nooit eens een advies kunt geven die niet van alle dagen is zonder bang te zijn dat er ondeskundig mee omgegaan wordt, je wordt dus beperkt.

ik ben ook van mening dat het stil protesteren op ons hk topic geen zin heeft en geeft het 'mensen kom naar AR' effect ook niet echt kracht. er zijn via dat topic namelijk nog weleens nieuwe mensen bij gekomen. (soms helaas alleen maar om een beetje te komen zieken)

de rest ben ik even kwijt