[AR] Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 20:06

Even een update, ik schreef hierboven dat er geen 50% arabier in zit. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat zijn vader een zwarte volbloed arabier was en zijn moeder een Fries met papieren.
Dus er zit wel 50% arabier in.

Laatst hadden we hem naar huis gereden dat was een enorme strijd te paard. Bleek achteraf dat hij opeens al weken weer twee kilo krachtvoer krijgt per dag maar dat wisten we toen niet.
De terugweg hebben we het hoofdstel met oogkleppen op gedaan. Dat scheelde enorm en hij liep heel rustig en kalm. Behalve dat hij niet meer in galop ging. Wel heel hard draven maar galop vergeet het maar. Denkt hij dan misschien ik heb oogkleppen op en sta voor de wagen dus ik mag niet galloperen of zoiets ? Zijn paarden zo slim???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:21

Perrokai: dit topic is heeel oud, van februari.... het is op deze manier écht niet toegestaan om je oude topic om hoog te schoppen, ik tem dus even Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 23:34

Raar hoor ik wilde helemaal niets omhoog schoppen en wist niet eens dat dat niet mag, oud is niet gesloten toch ? Wie heeft daar last van dan ? Snap ik helemaal niets van.....
en dan nog wat waarom heb jij er last van dan ? Jij hebt toch niets met dit Topic ?
Ik vraag me af wie ik hier allemaal mee benadeel, graag uitleg hierover dan...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 23:44

Perrokai schreef:
Raar hoor ik wilde helemaal niets omhoog schoppen en wist niet eens dat dat niet mag, oud is niet gesloten toch ? Wie heeft daar last van dan ? Snap ik helemaal niets van.....
en dan nog wat waarom heb jij er last van dan ? Jij hebt toch niets met dit Topic ?
Ik vraag me af wie ik hier allemaal mee benadeel, graag uitleg hierover dan...

hoh, hallo heey, iets minder heftig reageren mag ook wel.....

oude topics worden nooit gesloten, omdat ze vanzelf 'wegzakken'. wie daar last van heeft; mensen die dit topic niet meer actueel genoeg vinden, en de mods, want het is gewoon een bestaande regel op bokt. Een topic dat meer dan 2 weken oud is (en jou topic is heeeel wat ouder) mag je eigenlijk niet meer in reageren, met 2 weken al word dat niet meer op prijs gesteld (en met 2 weken oud bedoel ik 2 weken na de laatste reactie in het topic, dus niet de startdatum van het topic) en jouw topic mág niet eens meer in gereageerd worden.

Ik heb er niets mee, maar het viel me op, dus ik zeg er wat van en tip een mod.......

lees eerst eens de regels van bokt door, daar staat het zwart op wit. Nergens voor nodig om zo in de verdediging te schieten.

Topic zal denk ik snel door een mod gesloten worden, vanwege een reactie die een paar maand te laat is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:41

Joyce; Wat is je probleem? Doe niet zo moeilijk.

Perrokai; Gaat het mennen en rijden ondertussen al wel beter?
Vervelend dat ze ineens zoveel meer voer krijgt zonder dat je het zelf weet, maar dat is nu weer opgelost hoop ik.
Als hij nooit mag galoperen voor de wagen zou het inderdaad goed kunnen dat hij daarom bleef draven. Een wagen of een persoon erop is voor een paard zo weinig moeite, dat hij inderdaad die oogkleppen aan het mennen = niet galoperen heeft gekoppeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:53

ik doe niet moeilijk, ik leg alleen uit dat dit eigenlijk niet mag Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:24

Vertel mij dan eens waarom Perrokai een nieuw topic zou moeten openen? Ze kan toch veel beter in dit topic een update geven ipv. er een nieuw topic voor te openen. Ik zie je probleem niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:57

Dan niet... Knipoog ik wel.... Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:03

JoyCie, het was helemaal niet aanvallend of verdedigend bedoeld. Om dat op schrift duidelijk te maken is niet altijd even makkelijk gebleken. Ik was me werkelijk van geen kwaad bewust.
Tuurlijk kreeg ik de mededeling van kan niet op prijs gesteld worden maar ik dacht dat dat op de topicstarter sloeg dat die dat niet op prijs zou stellen, en dat was ik dus zag er geen kwaad in. Ik snap nog steeds niet wie ik hier kwaad mee doe en zeker niet iemand zoals jij die niets met dit Topic te maken heeft gehad en dan Temt. Ik zou zoiets nooit doen.
Kijk als degenen die hier wel gepost hebben het hoogst irritant vinden dat ik wat post en die zouden temmen, hebben ze groot gelijk. En als het in de regels vaan bokt staat, sorry hoor, maar ik gedraag me altijd netjes en beschaafd maar ga niet constant eerst lezen of het wel mag wat ik doe.
En waar schop ik het naar boven, en wat heb ik daar voor baat bij dan. En waarom als het niet mag en het zoo erg is, schakelt bokt het dan niet gewoon uit ?
Daarnaast dacht ik, het probleem is nog niet opgelost dus waarom niet weer doorgaan met het raadplegen van mensen die er verstand van hebben i.p.v weer een nieuw Topic te openen.

Zo nu weet je mijn gedachtegang en dat ik me van geen kwaad bewust was, dat probeer ik hierboven op een rustige vriendelijke manier te omschrijven, ik hoop dat dat gelukt is dit keer.

En de Mod moet maar doen wat zij/hij goed acht, heb ik helemaal geen problemen mee. Ik ben bokt en alle mensen die mij bijstaan op alle vlakken alleen maar enorm dankbaar, je hebt geen idee hoeveel. Zonder hen was mijn droom van een eigen paard misschien wel een nachtmerrie geworden.

Verder rij ik nu op mijn paard maar ben voor de zomer met de lessen gestopt. Maar nu start ik over een paar weken met menlessen en ik hoop ook dat ik dan hier of desnoods weer in een nieuw Topic advies kan vragen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:58

Om niet iedereen aparty te benaderen en het toch duidelijk te laten zijn:
Dit topic is oud, máár wordt omhoog gehaald om een update te geven (notabene van de topicstarter zelf, niet eens een spuitelf die ook nog iets denkt te weten). Dus zie ik het als ene nuttige toevoeging die ook in de regels te vinden is:

Ibbel schreef:
Richtlijnen

4) Het reageren op oude topics is toegestaan mits het om een zinvolle aanvulling gaat. Dit wordt per geval beoordeeld; iets als "goh, dat doet mijn paard ook" geldt niet als zinvol terwijl "ik heb die oplossing ook geprobeerd, en bij mij werkte het zus of zo" dat wel kan zijn. Vragen naar hoe het nu gaat met degene die het topic heeft geopend kan ook per PB.
Als je op een oud topic wilt reageren, krijg je in grote rode letters een melding te zien waarin je erop attent wordt gemaakt dat je op een oud topic reageert. Denk dan nog even heel goed na of je reactie wel nut heeft. Op de fotofora geldt dat na 2 weken reageren niet meer is toegestaan.

Hij blijft gewoon open dus Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 23:23

Thanx ! Het was absoluut mijn bedoeling niet om iemand te benadelen of te irriteren door een update te plaatsen.

Daarbij komen eigenlijk nu weer de problemen naar voren waarom ik dit Topic ooit begonnen ben. De reden daarvan is dat we nu de galop er regelmatig bij pakken en dat ik nu ook zover ben dat ik buitenritten maak en ook straks menlessen ga volgen met dit paard en eigen wagen. Dat ik er dus goed op moet gaan letten dat het mennen zoals ze me dat gaan leren niet weer het rijden verstoort tenzij dit onvermijdelijk is. Maar dat weet ik dus op dit moment niet.

Maar indien gewenst wil ik best daarvoor een ander Topic openen. Voordeel is een aantal hier kennen mij mn paard en de situatie al wat beter en dat scheelt een hoop tekst en uitleg. Als iemand hier op een 1 of andere manier last van ondervind dan graag even melden, dan zorg ik er voor dat het weer goed word. Bloos Vriendjes zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:50

Sorry, bied bij deze mijn gemeende excuses aan. Ik snap eigenlijk ook wel beetje waarom je weer in dit topic post.... maar dacht zelf dat het gewoon tegen de regels was, veel mensen doen dit dus om zo 'meer' reacties te trekken, 'omhoogschoppen' heet dat dan, maar in jouw geval is het inderdaad misschien wat anders.

Nogmaals sorry dus, zo had ik het niet begrepen Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 23:36

Excuses geaccepteerd ! Knipoog Geen probleem, ik las dit topic na omdat er zich weer een probleem voordoet wat met dezelfde vraag te maken had en las ook nog eens dat ik zei dat er maar een beetje arabier in zat. Na contact met zijn vorige eigenaresse bleek dat dus niet juist te zijn en wilde dat even rechtzetten en zag daar geen kwaad in. Ik streef niet naar een Topic met meer reacties. Maar ik ben alleen maar blij dat ik hier om raad kan vragen....

Het probleem doet zich nu dus voor in Galop. Hij galopeert in principe er graag maar heeft de neiging weer om eerst heel hard te gaan draven met zijn hoofd in de lucht. Op zo'n moment krijg je hem dan niet meer in Galop. Maar in draf haalt hij een galoperend paard in zo snel gaat hij dan. Volgens mij heeft dat dus weer met bovenstaand probleem te maken. Het mennen.
Nu weet ik weer niet of er veel of helemaal niet gegalopeerd word tijdens het mennen. Ik zie dat nooit maar ben er ook nooit bij. Tijdens de vossejacht hier als ze dan terugkomen word er door een waterbak heen het veld op gegaloppeerd maar verder zie ik het dan weer niet.
Als hij dus het hoofdstell met oogkleppen op heeft en je rijdt er op dan wil hij ook niet en dan ook absoluut niet in galop......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:45

Je zou bijna denken dat het hier om een soort van 'draver' gaat die zo'n beetje de galop heeft 'afgeleerd'....

Denk dat het misschien een goede oplossing is om eens de kleppen af te doen en 'galoptraining' te doen aan de dubbele longe met zweep met lange slag en klaptouwtje; zo'n lange longeerzweep of een lange menzweep, als er maar klaptouwtje aan zit....

en dan dubbele longe. Ik zou hem eerst even lekker loswerken e.d. aan dubbele longe, en dan proberen te laten galopperen, als hij hard gaat draven, stérk terugnemen, op moment dat hij rustiger word zou ik eens kijken hoe hij reageert op een 'klap' met de zweep (dan bedoel ik dus niet paard slaan, maar zweep met klaptouwtje in de lucht laten 'knallen'. Misschien 'schrikt' hij hier zo van dat hij wel gelijk de galop in schiet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:26

Of er gegalopeerd wordt voor de wagen ligt aan de menner. Het is in principe gewoon mogelijk, wedstrijdmenners galoperen ook allemaal voor de wagen. Het is ook een gevraagd onderdeel bij dressuurproeven (vanaf de M-dressuur/klasse 3-samengesteld). Of de menner van jouw paard dit doet, geeen idee. Het zou inderdaad kunnen dat deze niet wil hebben dat het paard voor de wagen galopeerd, maar hem wel regelmatig even de benen laat strekken in een snelle draf. Dat zou je eens moeten vragen.

Wat betreft het galoperen onder het zadel, dit is gewoon een kwestie van oefenen en je paard sterker maken. Ik denk dat je het beste eerst eens op een lang bospad de galopspieren van je paard moet trainen, dus die overgang nog even laten voor wat het is. Rijd wat weg in de galop en rijd hem weer bij elkaar, maak wat overgangen in die galop om zijn achterhand er bij te krijgen. Je zal merken dat wanneer je dit regelmatig doet, het aanspringen ook makkelijker zal gaan.
Voor het aangaloperen kan je het beste nog even een stemcommando gebruiken, zodat hij snapt wat de bedoeling is. Een paard weet namelijk niet direct welke beenhulpen galop betekenen. Dit kan je hem inderdaad ook aan de longe aanleren.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 22:53

Met de oogkleppen op hebben we maar 1 keer gereden omdat hij zo vreselijk onrustig was die dag buiten en dat scheelde namelijk enorm. De reden waarom hij zo onrustig was en ook de dagen erna was omdat ik er achter kwam dat ze hem 2 kilo krachtvoer per dag gegeven hadden terwijl hij dat niet mocht hebben. Verder rij ik nooit met oogkleppen dat vind ik een beetje te veel allemaal om gewoon te rijden, voor de wagen prima maar niet om te rijden.

Gewoon longeren doe ik al heel lang, deed ik ook voor het rijden, nu al een tijdje niet meer en dat ging prima tot het krachtvoer. Dus longeer ik nu weer een paar keer per week om de energie eruit te werken. Dan luistert hij helemaal feilloos naar commando's (ook tijdens rijden meestal) en springt hij ook keurig aan in galop en kan ik hem ook tempo laten wisselen, vertragen versnellen, de echte verzamelde galop bijna maar nog niet helemaal. Maar als je er op zit, en het word volgens mij langzaam steeds beter, springt hij steeds vaker gelijk aan maar hoofd omhoog veel te snel en hij rond daarom de hoeken af omdat hij ze anders niet haalt. Zaterdag had ik er iemand op die dat niet van hem accepteerde, die liet hem eerst verzamelen en dan pas aanspingen in galop. Stak hij dan zijn hoofd in de lucht om te gaan rennen dan liet ze hem stoppen en deed het weer opnieuw tot hij gewoon wel meewerkte en dat deed hij dan ook. Maar daar moet je een enorme conditie voor hebben (zeker op dit moment) en erg sterk zijn. Het grappige was dat ze hem eerst helemaal niet in galop kreeg, ik zei toen je moet gewoon galop zeggen en toen lukte het haar wel meteen.

Dubbele longe heb ik nog niet gedaan, wel een boek over gelezen maar dan wil ik er iemand bij hebben die het wel al goed kan dus ik zal eens even rondvragen.
Het is echt wel een paard met een gebruiksaanwijzing en een eigen wil maar hij is daar wel erg lief bij altijd en smijt je er nooit af.

Is het straks nou moeilijk om om te schakelen ? Ik bedoel de ene dag rijden en de andere dag voor de wagen bijvoorbeeld of gaat dat prima samen als je het goed doet?

Ik zal het eens navragen maar ik gok er op dat hij voor de wagen niet veel gegalopeerd heeft omdat ze altijd op geasfalteerde landweggetjes reden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:06

Hij kán het dus wel, okee, dat maakt het verhaal wat anders. Dan zal je inderdaad toch conditie moeten gaan trainen en het op dezelfde manier doen als het andere meisje. Niet tolereren dat hij eerst als een debiel gaat draven. Dat hij de hoeken afsnijdt is zo gek nog niet. Dat hij het aanspringen al moeilijk vind, geeft aan dat hij nog moeite heeft met zijn balans in en naar de galop. Korte bochtjes worden dan helemaal moeilijk.
Ik blijf er daarom nog steeds bij; oefen op een recht stuk zijn galop en balans.

Wat betreft het omschakelen; bij mijn paarden heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 23:50

Dus de combinatie rijden en mennen gaat dan heel goed samen.
Gelukkig, want mennen lijkt me ook heel leuk zeker in deze eindeloze omgeving en voor de afwisseling en je kan dan eens iemand meenemen i.p.v. altijd alleen.
We ,ik en een bijrijdster, oefenen al in de galop en ik er zit toch verbetering in. Iedere week lijkt het beter te gaan, wat nu nog wel opvalt is dat als hij eindelijk in een normaal tempo galop zit dan heeft hij de neiging om terug te vallen in draf. Maar dat zal ook wel een kwestie van oefening zijn.
Mijn bijrijdster rijdt in een les mee nu waar er niet zo goed op word gelet, zij gaat dus in een andere les rijden en daarnaast gaan we het samen oefenen. Twee zien meer dan 1 op die momenten.
In het begin had ik dit zelfde probleem bij draf, galop was toen niet te doen, dan spoot hij eerst al bokkend door de bak. Dus eerst maar galop geoefend aan de longe tot hij dat normaal deed. Daarna sprong hij nog wel bokkend aan maar steeds minder en nu eigenlijk niet meer. Het zal wel net als met de draf een kwestie van oefenen zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:05

Ja klopt, lekker geduld ermee hebben. Paard heeft gewoon de tijd nodig om die spieren te trainen en zijn balans in de galop te oefenen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:18

Op dit Topic mag van mij een slotje daar mijn paard Sam in zijn stal bij de manege op 15 augustus dusdanig gewond is geraakt dat ik hem heb moeten laten inslapen een uur later......
Hij was mijn eerste paard en het paard uit mijn dromen van kinds af aan....
Ik heb hem maar 10 maanden mogen hebben.

Afbeelding

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:25

Mijn pony was voordat ik haar had eingelijk alleen maar aangespannen. Ze hebben haar toen zadelmak gemaakt en licht ingereden, en zo kreeg ik haar. Bij mij is ze heel gevoelig en in haar mond, maar ook voor mijn been hulpen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:39

Perrokai schreef:
Op dit Topic mag van mij een slotje daar mijn paard Sam in zijn stal bij de manege op 15 augustus dusdanig gewond is geraakt dat ik hem heb moeten laten inslapen een uur later......

Perrokai ik heb je destijds al gecondoleerd maar bij deze nog een keer gecondoleerd, het blijft een verschrikkelijk iets om je paard te verliezen!

Slotjes worden niet op verzoek geplaatst, als je geen reacties meer in dit topic wilt hebben is het beter om gewoon niet meer te reageren zodat het topic niet steeds omhoog wordt gehaald en het weg kan zakken. Dit topic stond al een behoorlijk eind weg gezien de laatste reactie van 4 maanden geleden was, met de reactie is het topic weer omhoog gehaald en gaan mensen weer reageren (veel mensen lezen namelijk alleen de beginpost)
Geen posts meer plaatsen in dit topic dus en de boel gewoon weg laten zakken Knipoog