[AR] Mennen jullie wel eens alleen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Re: Mennen jullie wel eens alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:03

Met de paarden ga ik nooit alleen op pad. Als ik de shet pak, neem ik de kinderen mee. Maar eigenlijk sta ik er dan ook alleen voor, bedenk ik me nu.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:11

Ook wij mennen áltijd samen. Simpelweg omdat het volgens mij niet veilig is, alleen. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren waardoor je van de kar af moet en dat is alleen gewoon niet veilig.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:19

Ik denk ook niet dat ik het ooit aan zal durven om alleen te gaan. Al lijkt het me een heerlijk idee, alleen ik en de pony.
Waar ik men zijn de wegen mij veel te druk en onoverzichtelijk om het alleen af te kunnen.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:11

Ik ga altijd alleen op pad. De eerste 2 keer was er een ervaren iemand bij, en af en toe als een vriendin komt logeren maken we samen een ritje met de kar.

Voor de rest heb ik niemand die meewil. Geen broers/zussen, moeder is bang van paarden, vader heeft geen tijd, buurjongen op internaat, buurmeisje bang van paarden, andere buurmeisjes nog jong en geen 'paardenervaring', enzovoort.

Ik hang het tuig erop in zijn paddock en zet hem op de oprit voor de koets (kar kan niet door de smalle poortjes van het hek Clown ).
Bij kruispunten met slecht zicht stap ik af en ga kijken, leid hem dan te voet over en stap terug op als er de ruimte voor is en er geen auto's komen.
Als hij vervelend is maken we er een kort ritje van zonder grote wegen te moeten oversteken.
...

Ik heb al altijd mijn plan moeten trekken met mijn pony. Mijn ouders helpen me met de dingen die ik echt niet zelf kan (hooi halen enzo met de auto) en rest moet ik het zelf regelen.
Het is natuurlijk beter om met z'n tweeën te gaan, maar ik vind het toch beter om een jonge pony (6 jaar) iets te doen te geven, waarin hij zich kan uitleven ipv hem voor de rest van zijn leven te laten staan met gewoon wat wandelingetjes. Als we aan de hand naar buiten gaan merk je gewoon dat dat niet genoeg voor hem is (kan ook aan mijn conditie liggen, maar zie het toch niet zitten om elk veldwegje dat ik tegenkom met mijn pony te gaan meegalopperen Haha! )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:44

Ik snap niet dat veel mensen het hebben over 'niet kunnen afstappen' in het geval dat er iets is en je bent toevallig in je eentje met je pony. Veilig afstappen in je eentje kan prima; houdt de leidsels in je hand, gezicht naar je pony toe, stap zijwaarts van de koets af, leidsels vasthouden, en dan zorg je dat je de leidsels net onder het bit vastpakt, lange uiteinde v/d leidsels leg je terug in de koets, klaar.

Opstappen precies hetzelfde, maar dan omgekeerd....

Bovendien; stel dat ik iemand zou meenemen, een vriendin die ook rijdt bijv. (geen menner) wat zou die in godsnaam kunnen doen op het moment dat mijn pony bijv. aan de kletter gaat? ík ben de menner; met zijn tweeen ga je niet aan de leidsels 'trekken of hangen'.

[b] tuurlijk, er kan altijd wat gebeuren, kans is misschien een paar procent hoger als je in je eentje bent, 2 zien meer dan 1, maar áls er wat gebeurd, denk ik dat in de meeste gevallen een 2e, 3e weet ik het hoeveelste persoon, niet echt wat aan de situatie kan doen....

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:37

Idd zo denk ik er dus ook over. Ik GING altijd met een meisje waar ik toendertijd mee kon opschieten..nu niet meer.

Ik ben zelf ook van mening dat je prima van de kar kunt afstappen wanneer dat nodig is. Daarnaast men ik nu wel eens met kleinkinderen van mijn stalhouder...ook die kunnen niets als de pony aan de kletter gaat.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:39

Ik maak er ook geen punt van om zelf van de kar te stappen.
Ik heb wel maar een shetland-tweewieler dus dat is niet al te hoog, dat kan mss ook meespelen.
Idd zorg ik gewoon dat ik de leidsels altijd goed vast heb, en dat ik snel sta. Zo ben ik al heel vaak zonder problemen op en af de kar gehobbeld Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:41

Joyciej, als jij naast de wagen staat en je paard gaat lopen. Kan je wel vaarwel zeggen tegen je spulletje, want dan heb je niets meer te vertellen. Zeker als je af moet stappen om iets op te rapen oid. Dus veilig, absoluut niet!!
En bij het oversteken van een onoverzichtelijk kruispunt, hoe wil je dat doen? Voordat jij weer op de wagen zit is de gehele verkeerssituatie alweer anders!! En naast je paard lopen, zonder iemand op de wagen, dat kan ik echt niet veilig noemen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:45

Wanneer ik bijvoorbeeld in een onveilig situatie zou komen zou ik er wss ook naast gaan lopen hoor! Zo kun je je pony veel makkelijker gerust stellen...en lijkt het me veiliger als dat je erop zit en de pony omkeert oid.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:51

Ik steek bij zo'n moeilijk kruispunt inderdaad gewoon naast m'n pony over. Waarom is dat dan onveilig misschien?

Ikzelf vind dat ik naast mijn shettebol even veel te zeggen heb als wanneer ik op de bok zit... Ik stap trouwens nooit af omdat hij schrikkerig is of als er iets gevallen is, maar omdat ik anders geen goed zicht heb (en dan wel als er geen auto's achter me komen. Dan wacht ik even in de berm 100 m voor het kruispunt).
Dan is er minder risico dat hij zomaar opeens zou weglopen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:11

Tja, misschien zou dat zo zijn met sjettebollen, maar met die paarden van 1.70 voor de wagen heb ik toch liever gewoon de leidsels in mijn handen vanaf de bok.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:24

Sjonniej schreef:
Joyciej, als jij naast de wagen staat en je paard gaat lopen. Kan je wel vaarwel zeggen tegen je spulletje, want dan heb je niets meer te vertellen. Zeker als je af moet stappen om iets op te rapen oid. Dus veilig, absoluut niet!!
En bij het oversteken van een onoverzichtelijk kruispunt, hoe wil je dat doen? Voordat jij weer op de wagen zit is de gehele verkeerssituatie alweer anders!! En naast je paard lopen, zonder iemand op de wagen, dat kan ik echt niet veilig noemen.

Aan de ene kant ben ik het deels met je eens, aan de andere kant; onoverzichtelijke kruispunten oversteken komt bij mij bijna niet voor, maar áls het voorkomt (oversteken van een weg waar 80/90 wordt gereden...) dan stap ik ruim een aantal meters van te voren af en heb mijn pony bij beide leidsels onder het bit vast, zo kan ik haar ten alle tijde tegen houden. Ik steek dan ook echt lópend de weg/kruispunt over, een geruim aantal meters daarna, op het fietspad, stap ik netjes weer op, waarbij ik de leidsels nog steeds vastheb.

Ik heb hier voor ook gereageerd op een reactie van iemand dat shetten beter onder controle zijn te houden voor de koets, hier was ik het natuurlijk niet mee eens.

Maar wél is het zo, dat als je er naast loopt, je zo'n klein hummeltje wel makkelijker aankan dan een groot paard. Tuurlijk, gaat die lopen, dan gebeurd er wat. Maar als je zorgt dat je ten alle tijde je leidsels vast hebt is dat risico veel minder groot.

Ik ben me er van bewust wat je bedoeld met dit risico, en er zit ook een kern van waarheid in. Maargoed, ook mét groom kan er alsnog vanalles gebeuren, slaat het paard voor de koets op hol en je zit daar met zijn 2, dat paard wil niet stoppen, ja goed dan kan je groom weinig meer doen dan zich goed vasthouden en blijven zitten, terwijl je als menner/koetsier zijnde probeert het paard te laten stoppen....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:26

MoniqueT schreef:
Tja, misschien zou dat zo zijn met sjettebollen, maar met die paarden van 1.70 voor de wagen heb ik toch liever gewoon de leidsels in mijn handen vanaf de bok.

Kijk, dit zal ook in situaties als afstappen/opstappen deels een rol spelen. helemaal wanneer je met een meerspan rijdt; je hebt minder overzicht, moet meer paarden in de gaten houden, de één kan de ander opfokken, en bovendien heb je een stuk meer leer en leidsels vaak in je handen...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:34

Met grote paarden kan ik het me voorstellen dat je liever de teugels in je handen hebt op de bokt. Als je met een paard van 1.70 (of meerspan) ment dan kun je er idd niet zomaar afstappen omdat je ze dan niet allemaal onder controle hebt. Maar met een enkelspan shetlander vind ik dat goed kunnen. Die kun je idd, zoals JoyCiej al zegt, makkelijker de baas zijn als zo'n reus.

Voorbeeld:
Wanneer een shet steigert aan de hand is de kans vaak veel groter dat je hem vast kunt houden als bij een reus van 1.70. Die trekt gelijk alles los uit je handen.
Dat vind ik dus wel een verschil...!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:40

Paulusjuh schreef:
Met grote paarden kan ik het me voorstellen dat je liever de teugels in je handen hebt op de bokt. Als je met een paard van 1.70 (of meerspan) ment dan kun je er idd niet zomaar afstappen omdat je ze dan niet allemaal onder controle hebt. Maar met een enkelspan shetlander vind ik dat goed kunnen. Die kun je idd, zoals JoyCiej al zegt, makkelijker de baas zijn als zo'n reus.

Voorbeeld:
Wanneer een shet steigert aan de hand is de kans vaak veel groter dat je hem vast kunt houden als bij een reus van 1.70. Die trekt gelijk alles los uit je handen.
Dat vind ik dus wel een verschil...!

Inderdaad; op één van de vorige pagina's reageerde ik wel op een reactie van iemand die vond dat alleen rijden met een shet wel kon, want ja, shetten zijn makkelijker onder controle te houden dan grote paarden, volgens haar.

als je echt op de kar zit, ben ik het hier absoluut niet mee eens, zie ook die vorige reactie van mij. Gaan ze aan de kletter als je er op zit, is een shet ook echt super sterk....

Maar als je er naast staat, bestaat er wel degelijk een klein verschil, dat vind ik ook Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:47

Ja, tevens ben ik het ook met de reactie eens dat een shetlander niet beter onder controle te houden is. Als een shetlander eenmaal gaat, dan is hij, net als een paard ook niet te houden.

Het is algemeen bekend dat je een shetlander vooral niet moet onderschatten in zijn kracht.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:48

Ik ben het er niet mee eens, ook al men je met een shet. Die beestjes zijn net zo vliegensvlug vertrokken als een ander paard. En in de afstand tussen je bok, de kop van je pony en het terugreis, weet ik zeker dat jij geen contact kan houden. Je kan immers niet afstappen en lopen én ook nog eens contact houden met de mond. Oftewel, als je pony in die periode schrikt, ben je hem absoluut kwijt. Wellicht ben ik nu de zeurpiet, maar ik vind het absoluut niet verantwoord om van je wagen af te stappen en bij je pony te gaan lopen, als er niemand op de wagen zit. Je hebt gewoonweg erg weinig tot niets te vertellen als er iets gebeurd. In het verkeer van tegenwoordig moet je paard gewoon de gehele tijd onder controle staan van jou en niet een paar seconde met slappe lijnen doordat je moet op- of afstappen.

Als hij eenmaal aan het hollen is heb je niets meer aan je groom. Maar deze kan imo in sommige situaties wel voorkomen dat je aan de hol gaat.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:14

Ik ga met paulusjuh, pomelo en JoyCiej007 mee. Ik stap ook gerust af en leid mijn pony een stukje. En ik hou wel degelijk contact met de mond in de tijd dat ik afstap en naar voren loop. Ik moet net als sommige andere altijd alles alleen doen omdat er gewoon nooit iemand bij is en dan wordt je vanzelf handig in dat soort dingen.
Je gaat vanzelf oplossingen zoeken voor dingen die je anders niet alleen kan en je pony's worden vanzelf zo getraint dát je alles alleen kan doen.

Het is wel zo dat ik dit nu met mijn sulky nu een stuk makkelijker doe dan met mijn grotere wagen dus kan me voor stellen dat het afstappen met een grotere wagen en paard minder makkelijk is.

Ik raad ook verder niemand aan dit ook maar te doen, maar het kan dus wel ik vind het niet in elke situatie onverantwoordelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:18

Paulusjuh schreef:
Ja, tevens ben ik het ook met de reactie eens dat een shetlander niet beter onder controle te houden is. Als een shetlander eenmaal gaat, dan is hij, net als een paard ook niet te houden.

Het is algemeen bekend dat je een shetlander vooral niet moet onderschatten in zijn kracht.

Conclusie; wij zijn het in beide gevallen met elkaar eens Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:26

Sjonniej schreef:
Ik ben het er niet mee eens, ook al men je met een shet. Die beestjes zijn net zo vliegensvlug vertrokken als een ander paard. En in de afstand tussen je bok, de kop van je pony en het terugreis, weet ik zeker dat jij geen contact kan houden. Je kan immers niet afstappen en lopen én ook nog eens contact houden met de mond. Oftewel, als je pony in die periode schrikt, ben je hem absoluut kwijt. Wellicht ben ik nu de zeurpiet, maar ik vind het absoluut niet verantwoord om van je wagen af te stappen en bij je pony te gaan lopen, als er niemand op de wagen zit. Je hebt gewoonweg erg weinig tot niets te vertellen als er iets gebeurd. In het verkeer van tegenwoordig moet je paard gewoon de gehele tijd onder controle staan van jou en niet een paar seconde met slappe lijnen doordat je moet op- of afstappen.

Als hij eenmaal aan het hollen is heb je niets meer aan je groom. Maar deze kan imo in sommige situaties wel voorkomen dat je aan de hol gaat.

Nee, hoor, ieders zijn eigen mening, ja toch? Voorzichtigheid en een beetje gezond verstand kan geen kwaad...... Ik ben van mening dat je ieders standpunt moet accepteren, mits het fatsoenlijk wordt bewoordt en netjes wordt beargumenteerd.

met mijn vorige reacties en uitingen van mijn mening wil ik niet impliceren dat ik het 100% oneens ben met jouw standpunt, ik erken dat er in sommige situaties met af/opstappen een risico heerst.
Veiligheid is erg belangrijk, maar ik ben inmiddels zo ver dat ik ook weet dat niet álles te realiseren is. Zo wordt ook geadviseerd om het aanspannen met twee personen te doen, ja goed dat ís ook veiliger, en in je eentje ís er ook meer risico. Maargoed, ik doe het dus wel alleen en de pony is daarop getraind, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet mis kan gaan.

Kijk, ik kies er voor (of nouja, gezellig met een vriendin is ook leuk en gebeurd wel eens, maar niet altijd beschikbaar he Knipoog ) om dus bijv. in mijn eentje aan te spannen, dús pas ik daar de situatie op aan en span dan vaak al ín het weiland aan, zodat als er iets mis gaat, de gevolgen voor mij, pony, spullen én anderen worden beperkt.

Ik wil hiermee duidelijk maken dat ik jouw reactie ook echt wel respecteer. Het is op een gegeven moment ook een keuze, voor mij zou de keuze zijn: Ik ga ééns per twee weken een uurtje rijden mét 'groom', óf ik ga als ik tijd heb zo vaak mogelijk rijden, wanneer en zolang ik zin heb.
Ja, da's een keuze die ieders voor zich zal moeten maken....

Edit: typefoutje

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:11

In veel IBOP-proeven (aangespannen) wordt zelfs gevraagd om af te stappen , stukje mee te lopen met de aanspanning en weer op te steigen.
Ik rij zelf ook altijd alleen en ben soms ook wel eens genoodzaakt om te stoppen (sanitair, bit vergespen) Ben het er niet mee eens dat je geen contact kunt houden wanneer je naar voren loopt. Tot ter hoogte van het schoftje gaat het prima en dan heb je zowiezo de bijdehandse ponie al te pakken. Natuurlijk moet je altijd de grootstmogelijke voorzichtigheid betrachten en als ik het niet vertrouw zou ik het ook nooit doen (jonge ponies, drukke omgeving, langspan).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:19

BlackDevils schreef:
In veel IBOP-proeven (aangespannen) wordt zelfs gevraagd om af te stappen , stukje mee te lopen met de aanspanning en weer op te steigen.
Ik rij zelf ook altijd alleen en ben soms ook wel eens genoodzaakt om te stoppen (sanitair, bit vergespen) Ben het er niet mee eens dat je geen contact kunt houden wanneer je naar voren loopt. Tot ter hoogte van het schoftje gaat het prima en dan heb je zowiezo de bijdehandse ponie al te pakken. Natuurlijk moet je altijd de grootstmogelijke voorzichtigheid betrachten en als ik het niet vertrouw zou ik het ook nooit doen (jonge ponies, drukke omgeving, langspan).

Mee eens, goeie argumenten trouwens.

bovendien zijn er inderdaad zát situaties waarin het gewoon MOET of vereist is....

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:26

nooit alleen!
daar ben ik nog te onervaren voor,en vind het bovendien vel gezelliger met meerdere.
ohz rijd ik ook nooit alleen buiten.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:07

Mexx2 schreef:
nooit alleen!
daar ben ik nog te onervaren voor,en vind het bovendien vel gezelliger met meerdere.
ohz rijd ik ook nooit alleen buiten.

Ik zou het ook gezellig vinden met meerdere hoor, maar helaas gaat dit vaak gewoon niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:46

Paulusjuh schreef:
Laat het allereerst duidelijk zijn dat ik men met mijn shetlander.

Ik ook Haha!
Maar ook ik ga nooit alleen, ondanks dat het beestje eigenlijk heel erg braaf is.

Maar als er wat gebeurd sta je vrij machteloos. Ik heb al eens diverse keren vastgezeten in een van de mendoorgangen in ons bos, of kon er sowieso niet uit dat de slagboom open moest. Dan is het wel handig een bijrijder bij je te hebben.

Op eigen terrein (thuis in de wei) men ik wel alleen.