Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Joyciej, als jij naast de wagen staat en je paard gaat lopen. Kan je wel vaarwel zeggen tegen je spulletje, want dan heb je niets meer te vertellen. Zeker als je af moet stappen om iets op te rapen oid. Dus veilig, absoluut niet!!
En bij het oversteken van een onoverzichtelijk kruispunt, hoe wil je dat doen? Voordat jij weer op de wagen zit is de gehele verkeerssituatie alweer anders!! En naast je paard lopen, zonder iemand op de wagen, dat kan ik echt niet veilig noemen.
MoniqueT schreef:Tja, misschien zou dat zo zijn met sjettebollen, maar met die paarden van 1.70 voor de wagen heb ik toch liever gewoon de leidsels in mijn handen vanaf de bok.
Paulusjuh schreef:Met grote paarden kan ik het me voorstellen dat je liever de teugels in je handen hebt op de bokt. Als je met een paard van 1.70 (of meerspan) ment dan kun je er idd niet zomaar afstappen omdat je ze dan niet allemaal onder controle hebt. Maar met een enkelspan shetlander vind ik dat goed kunnen. Die kun je idd, zoals JoyCiej al zegt, makkelijker de baas zijn als zo'n reus.
Voorbeeld:
Wanneer een shet steigert aan de hand is de kans vaak veel groter dat je hem vast kunt houden als bij een reus van 1.70. Die trekt gelijk alles los uit je handen.
Dat vind ik dus wel een verschil...!
Paulusjuh schreef:Ja, tevens ben ik het ook met de reactie eens dat een shetlander niet beter onder controle te houden is. Als een shetlander eenmaal gaat, dan is hij, net als een paard ook niet te houden.
Het is algemeen bekend dat je een shetlander vooral niet moet onderschatten in zijn kracht.
Sjonniej schreef:Ik ben het er niet mee eens, ook al men je met een shet. Die beestjes zijn net zo vliegensvlug vertrokken als een ander paard. En in de afstand tussen je bok, de kop van je pony en het terugreis, weet ik zeker dat jij geen contact kan houden. Je kan immers niet afstappen en lopen én ook nog eens contact houden met de mond. Oftewel, als je pony in die periode schrikt, ben je hem absoluut kwijt. Wellicht ben ik nu de zeurpiet, maar ik vind het absoluut niet verantwoord om van je wagen af te stappen en bij je pony te gaan lopen, als er niemand op de wagen zit. Je hebt gewoonweg erg weinig tot niets te vertellen als er iets gebeurd. In het verkeer van tegenwoordig moet je paard gewoon de gehele tijd onder controle staan van jou en niet een paar seconde met slappe lijnen doordat je moet op- of afstappen.
Als hij eenmaal aan het hollen is heb je niets meer aan je groom. Maar deze kan imo in sommige situaties wel voorkomen dat je aan de hol gaat.
BlackDevils schreef:In veel IBOP-proeven (aangespannen) wordt zelfs gevraagd om af te stappen , stukje mee te lopen met de aanspanning en weer op te steigen.
Ik rij zelf ook altijd alleen en ben soms ook wel eens genoodzaakt om te stoppen (sanitair, bit vergespen) Ben het er niet mee eens dat je geen contact kunt houden wanneer je naar voren loopt. Tot ter hoogte van het schoftje gaat het prima en dan heb je zowiezo de bijdehandse ponie al te pakken. Natuurlijk moet je altijd de grootstmogelijke voorzichtigheid betrachten en als ik het niet vertrouw zou ik het ook nooit doen (jonge ponies, drukke omgeving, langspan).
Mexx2 schreef:nooit alleen!
daar ben ik nog te onervaren voor,en vind het bovendien vel gezelliger met meerdere.
ohz rijd ik ook nooit alleen buiten.
Paulusjuh schreef:Laat het allereerst duidelijk zijn dat ik men met mijn shetlander.