Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sam_Sam schreef:
Het verschil is dat er bij dressuur ohz een gewicht op de rug zit (in mijn geval 50 kg) en mendressuur ong 350 erachter hangt. Met het meeste gewicht op de boeg.
Dus vraagt weldegelijk om een andere manier van trainen. Of jij de avondvierdaagse wil lopen met een kind op je rug of een kind in een bolderwagen. Probeer alletwee maar eens een wandelingetje uit: je zult op andere plekken spierpijn krijgen.
Maar het doel van de dressuur blijft hetzelfde. Alleen kan een menpaard nooit geweldige zijgangen laten. Maar super verzamelen tot aan passage en piaffe toe kan voor een (zeer lichte) wagen toch echt wel.
Het doel idd, maar het middel niet. Het enige doel van dressuur is het paard veilig van a naar b krijgen over het slagveld. De rest is bijverzonnen.
Daarbij vind ik LDR een methode die alleen past bij Grand-Prix dressuur of iets in die richting en niet het Z-niveau wat een menpaard (en menig ohz paard) loopt.
Dit is dus niet waar. LDR kan ook voor de basis africhting waardevol zijn. Uiteraard alleen met behulp van een deskundige instructeur!!!
Dan verschil jij van mening met Sjef Janssen.
Maar het op ieder tijdstip kunnen instellen van welke halshouding dan ook, met daarbij behorend correct ruggebruik, moet IMO elke ruiter/menner kunnen beheersen.
Het gaat op de gynmastiek die methode met zich mee brengt.
Dat is het Skala en L&R, niet per definitie LDR
En daarbij maakt het dus niet uit of het paard een karretje trekt of een ruiter draagt. Beide is namelijk onnatuurlijk gewicht voor het paard.
Ik zeg niet dat het een natuurlijker is dan het ander. Parachutespringen is net zo onnatuurlijk voor een mens als diepzee duiken. Maar beide onnatuurlijke sporten vragen wél om ene andere voorbereiding
De bijgeplaatste foto was geen aanval op de methode LDR, maar ik kan me dit beeld niet voorstellen met een kar erachter.
Hartje schreef:Toevallig ook iemand die ervaring heeft met Nico Pronk (Den Ilp) ?
Albertine_N schreef:
Dan verschil jij van mening met Sjef Janssen.
Zou best kunnen, maar ik zie er positieve effecten van en ik vind mijzelf een BASISruiter/menner
Dat is het Skala en L&R, niet per definitie LDR
Er staat ook niet per definitie, maar het is een uitstekend hulpmiddel mits correct toegepast en bij het daarvoor geschikte type paard.
Ik zeg niet dat het een natuurlijker is dan het ander. Parachutespringen is net zo onnatuurlijk voor een mens als diepzee duiken. Maar beide onnatuurlijke sporten vragen wél om ene andere voorbereiding
Het verschil dat jij aanhaalt slaat nergens op.
Het doel van dressuur -dragend gewicht naar de achterhand plaatsen- is voor mennen gelijk aan rijden. Dús de weg er naar toe ook.
palousa_boy schreef:vergeet ook niet dat alle top men-paarden vaak al voordat ze uberhaubt een tuig hebben gezien, al z of hoger ohz hebben gelopen.
daarbij is de training ohz voor een menpaard ook zeer belangrijk om dat door te blijven zetten.
als ik bij ons kijk als er een paard niet helemaal naar ons zin loopt, de ene wil dit aangespannen oplossen, soms zelfs in enkelspan.. en de ander wil het ohz proberen op te lossen.
andersom gebeurd ook nog weleens, de menner vraagt aan zn ruiter of ohz ook zo is of anders en of hij dit misschien kan oplossen.
misschien beetje vaag verhaal, maar hoop dat jullie het begrijpen.
krackertje schreef:Klopt, en dat is voor ons als gewone mensen met weinig geld en pony-menners vaak niet mogelijk!Klopt, de paarden van IJbrand Chardon zijn stuk voor stuk Z2-paarden en lopen regelmatig onder de man.
Albertine_N schreef:HALLO!!! HOE KAN IK IN VREDESNAAM EEN DISCUSSIE VOEREN ALS MIJN DISCUSSIEPARTNERS CONTINU GEBAND WORDEN!!!
Moet het hier monddood worden, ofzo. Allemaal brave Bokkers. Woef.
krackertje schreef:Wanneer je durft te zeggen wat je denkt, een goede discussie niet uit de weg gaat en zo af en toe er een lolletje er tussen door gooit dan loop je een groot risico. In dit gevaarlijke woud van topics en banketstaaf lopen opzichtertjes rond die soms graag een eigen mening naar voren brengen en zo links en rechts waarschuwingen ronddelen die soms niet terrecht zijn en het leuk vinden om mensen een ban te geven. Daardoor is de openheid en domocratie van bokt soms in het gedrang en lijkt het meer een dictatuur te worden.Albertine_N schreef:HALLO!!! HOE KAN IK IN VREDESNAAM EEN DISCUSSIE VOEREN ALS MIJN DISCUSSIEPARTNERS CONTINU GEBAND WORDEN!!!
Moet het hier monddood worden, ofzo. Allemaal brave Bokkers. Woef.
Ik begrijp het niet.
MoniqueT schreef:Jammer, was net zo'n interessant topic ...
krackertje schreef:Sorry voor de spelfouten maar het gaat om de inhoud.
Citaat:Ook dit graag wat specifieker nl. welk tpoic was net zo interessant?