[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:56

Met een dubbelgebroken trens? En zonder oogkleppen??? SCHANDE!!!!

En Bolletje (dit is wel serieus bedoelt overigens); niet zeggen dat alleen mensen mogen reageren die het met je eens zijn, als je niet tegen kritiek of andere meningen kunt moet je hier geen vragen stellen. Mijn mening over bitloos mennen: klinkt interessant, ik zou het zelf nooit doen, is mij te eng, als jij het wel doet moet je heel zeker van je zaak zijn (maar dat ben je blijkbaar wel......). Ik hoop wel dat je goed verzekerd bent (maar dat geldt ook wel weer voor iedereen die met zijn paard bij de weg is, en zeker voor menners)!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:08

Op het moment dat jij een paard voor de kar zet, neem je deel aan het verkeer. Van de bok af heb je alleen je stem en de leidsels om je paard te besturen, in het zadel ook nog je gewicht en je benen. Als jij echt het risico wil lopen een ander in de vernieling te rijden, door alleen met halster te gaan mennen, waar ben je mee bezig? In mijn ogen (en als ik de reactie zo lees van medebokkers ben ik daar niet de enige in) ben je dan toch echt heel verkeerd bezig. tussen Liverpoolstang en touwhalser zit in jouw ogen niets meer ?

Mennen zonder oogkleppen is nog tot daar aan toe. Rijden met touwhalser of desnoods alleen maar met halsring of zelfs zonder is nog tot daar aan toe, maar alleen met halster mennen is in mijn ogen puur misdadig! Ik hoop dan ook dat er GEEN mensen zijn die het net zo doen...

bolletje

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 01:31

Haha, jullie snappen het echt niet, waarom zou een bit beter werken, omdat het geleerd is? Of omdat het nooit anders is geweest zelf dresuur kun je met touwhalster z rijden. Waar je ook mee rijd ieder heeft zijn eigen methode. Bit beter dan halster wie zegt dat, me paarden reageren goed op halster en die haf slecht op bit, hij is heel sterk maar met touwhalster ben ik hem de baas. Het is gewoon de manier waar op je leert.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:09

Je geeft zelf al aan dat je paard zo met halster beleert is en alles goede doet. Dan zie ik geen probleem om het gewoon te proberen.
Ik heb het zelf ook willen proberen maar mijn paardje reageerde er niet goed genoeg op en de eerste keer dat hij een bit in had deed hij het meteen super dus was de keus snel gemaakt. Ben nog even doorgegaan met trainen met halster, maar dat pakte hij niet goed genoeg op om het voor de kar te proberen.
Het is maar net wat jij je paardje aanleert wat het veiligst is.

Als je zelf altijd op een fiets rijd met terugtraprem en je gaat in één keer op een fiets met handremmen het verkeer in ben je ook een gevaar op de weg en andersom zou dat ook zo zijn. Is de één nou beter als de ander? Nee, ligt er maar net aan wat je gewent ben/wat je aangeleerd heb.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:16

Hoezo allemaal: ZUCHT???
Als het goed gaat kan het toch gewoon,
en als er gewoon 1 op de kar zit, en iemadn er naast, en dat afwisselt kan het toch wel..?

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:26

Ik weet niet wat voor een touwhalster je gebruikt maar ik ken varianten die meer inwerking hebben dan een gemiddeld (gebroken) trensje, zo'n scherp touw dat op je neus getrokken word is ook niet echt prettig...................

robunny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:27

zaterdag toen zag is samen met sambunny ook een man in utrecht mennen met een halstertje en dat ging prima ook daar zat gwnn een rem op en het paard oogte erg trouw (was ook al iets op leeftijd naar mijn idee) maar als je paard gewoon met halster beleerd is zou ik het zeker eens proberen maar je bent dus iig niet de enige!
Gr.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:28

Arretje schreef:
Met een dubbelgebroken trens? En zonder oogkleppen??? SCHANDE!!!!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:29

robunny schreef:
zaterdag toen zag is samen met sambunny ook een man in utrecht mennen met een halstertje en dat ging prima ook daar zat gwnn een rem op en het paard oogte erg trouw (was ook al iets op leeftijd naar mijn idee) maar als je paard gewoon met halster beleerd is zou ik het zeker eens proberen maar je bent dus iig niet de enige!
Gr.

*zucht* (en begint zo langzamerhand te hyperventileren)
alles kan maar laten we het dan aub geen mennen noemen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:29

Sorry hoor....

maar als je bitloos rijdt en zo prima, moet je zelf weten maakt niemand wat uit.

Het feit is dat jij blijkbaar zonder bit wilt gaan mennen, hetgeen LEVENSGEVAARLIJK is.
Iedereen hier die vind dat je het "gewoon moet proberen" heeft blijkbaar geen idee van de mensport en de gevaren hiervan.

Dit is iets heel anders dan bitloos rijden.

Luister svp naar de mensen hier die je advies geven het niet te doen.
Het gaat vast een aantal keer goed maar wanneer het dier een keertje schrikt ben je volkomen overgeleverd.
Dan heb je met een bit toch iets meer om te voorkomen dat je jezelf, je paard en anderen in gevaar brengt.

Wil je het toch: doe het lekker in je eigen buitenbak !!

Enne.... open dit topic eens op een forum voor de menners.... kun je lachen !!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:33

ElCamino schreef:
Enne.... open dit topic eens op een forum voor de menners.... kun je lachen !!

Deze mensen zuchten alleen maar ElCamino.
Er is toch geen praten tegen dit soort dommigheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:38

ElCamino
Op het moment dat je een paard een halster of wat dan ook omdoet,ben je niet natuurlijk bezig.
Met een paard het verkeer in gaan is het meest onnatuurlijke wat er is.
We hebben nu eenmaal te maken met verkeer in welke vorm dan ook.
Aangezien dit de laatste 40jaar alleen maar agressiever en gevaarlijker is geworden,moet je daar als menner je conclusies uit trekken.

Je gaat niet met een auto zonder remmen rijden!!!
Bolletje wil ook niet met een wagenmaar met een tweewieler gaan rijden deze dingen zijn nooit zo goed geremd als een marathon wagen of eventueel een goede recreatiewagen.

Je vraagt om advies en alle menners geven je hetzelfde advies.
Als je het natural wil vraag het dan niet aan menners, deze hebben te vaak ongelukken ed zien gebeuren .
En ook met zeer brave oude paarden want hoe gek ook deze schrikken ook wel eens en volgens natuurlijk gedrag gaan ze dan aan het rennen.

Je zult dan maar op de wagen zitten....

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:55

Gezond verstand..... ik rij western.....spring af en toe een sprongetje.... men af en toe met een tuiger bij ons op stal en IK weet zelfs dat het onverantwoord is..... als je logisch nadenkt : inderdaad :

zucht, zucht en dubbel zucht !!!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:10

stalechwel schreef:
Als je het natural wil vraag het dan niet aan menners, deze hebben te vaak ongelukken ed zien gebeuren .
En ook met zeer brave oude paarden want hoe gek ook deze schrikken ook wel eens en volgens natuurlijk gedrag gaan ze dan aan het rennen.

En met welke optoming zijn de meeste van die ongelukken gebeurt?

Ongelukken gebeuren omdat de menner iets verkeerd tegen het paard zegt of het paard niet luistert naar wat de menner hem vertelt, het paard niet goed genoeg getraind is (al is dat een beetje sterk uitgedrukt want ook een super goed getraind paard kan even een dipje hebben waardoor een ongeluk kan gebeuren)
Niet omdat er een ander hulpmiddel wordt gebruikt om met het paard te communiceren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:39

Citaat:
En met welke optoming zijn de meeste van die ongelukken gebeurt?

wat ik ook schreef door invloeden van buitenaf (derden)
Heeft niets met communicatie te maken alswel het jaar 2006 met verkeer,
Kinderen op skeelers enz. enz.

Met goede optoming en wagens kun je ze als menner sneller terugkrijgen

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:21

Even een vraag terzijde , hoe zit het verzekeringstechnisch ?Zijn er regels ( aangaande optoming en draagplicht van helm)vanuit verkeersveiligheid en paarden en verzekering ?

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:23

Tavanta schreef:
Ik weet niet wat voor een touwhalster je gebruikt maar ik ken varianten die meer inwerking hebben dan een gemiddeld (gebroken) trensje, zo'n scherp touw dat op je neus getrokken word is ook niet echt prettig...................

Hier ben ik het helemaal mee eens! Is het geen schande om met een gerboken trensje te rijden? Als ik dan mocht kiezen zou ik voor het touwhalster gaan, die heeft meer inwerking...

Ik men zelf ook, en heb een haflinger gemend die zelfs met een stang op het scherpste gat og niet te houden was, we zijn dus ook maar met deze gestopt. Hij was altijd heel braaf, maar als hij ging dan ging hij ook echt, met geen man te houden, en das voor de kar niet het fijnste.

Het gaat er maar net om waar het paard aan gewend is, en of hij de rem goed kent. Als ze echt willen gaan, dan houdt je ze toch niet. En de rem van de kar heeft hier niets mee te maken, want daar trekken ze zo doorheen, we hebben het hier namelijk wel over 1 pk en een kar op de weg.

En nog iets, hoeveel menners zien we wel niet rondrijden die denken dat ze veilig bezig zijn en hebben er eigenlijk niet genoeg kaas van gegeten. Kijk eens in Drenthe, daar sturen ze gewoon mensen op pad met een Fjord een huifkar en hunzelf, terwijl ze nog nooit eerder eenpaard hebben gezien. Ach het beestje is zo braaf

@Bolletje, als jij zo denkt dat het veilig is, ga vooral zo door. Heb je er ook foto's van, zou ik leuk vinden om te zien. Misschien beter om ze te pb...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:25

Ik heb ooit een verhaal gehoord van emiel voest die altijd op zijn vakantiepark paarden terug kreeg met kapotte monden. Toen heeft hij alle bitten vervangen door touwhalster met als gevolg dat alle paarden terug kwamen met kapotte neuzen. Dus vriendelijker of minder scherp is het niet.

Maar nu denk ik, en ik kan me natuurlijk vergissen, dat je met een touwhalster vooral aan neck-reining doet en veel gebruik maakt van gewichtshulpen. Wat is anders het voordeel van een touwhalster als ik op de kar, net als met een bit (ik laat Achenbach maar even achterwegen), naar links trek als ik naar links wil en andersom.....
Kan iemand mij dan uitleggen of neck-reining mogelijk is vanaf de kar?En waar zijn de gewichtshulpen?
Ik zie het voordeel in ieder geval (nog) niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:31

Citaat:
En nog iets, hoeveel menners zien we wel niet rondrijden die denken dat ze veilig bezig zijn en hebben er eigenlijk niet genoeg kaas van gegeten. Kijk eens in Drenthe, daar sturen ze gewoon mensen op pad met een Fjord een huifkar en hunzelf, terwijl ze nog nooit eerder eenpaard hebben gezien. Ach het beestje is zo braaf
Dit zijn toeristen geen menners.
Net zo min als mensen die de kar met paard ervoor gebonden los laten staan, en de leidsels vastgebonden aan de kar..

Ik heb het over een enorme groep verantwoorde menners, vnl wedstrijdemenners die echt weten waar ze het over hebben....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:37

Maar dat is wel onverantwoord (die toeristen)

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:44

Ja en daar doelde ik op. Het was niet om jouw aan te vallen stalechwel.

Bij een touwhalster werk je met druk, druk op de bovenkant van de neus en de zijkant van de neus. (ongeveer net als een bit, alleen niet in de mond maar op de neus...) En inderdaad met je lichaamsdruk, maar dit is ook zo bij het rijden met bit.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:49

[/quote]Dit zijn toeristen geen menners.

Ja dat snap ik, ik bedoelde ontverantwoorde menners EN toeristen.

Ik heb het over een enorme groep verantwoorde menners, vnl wedstrijdemenners die echt weten waar ze het over hebben....[/quote]

Ik denk dat er een ook hele grote groep van die verantwoorde menners geen wedstrijd menners zijn.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:54

Regels zijn er niet echt. Maar op het moment dat jij je verzekering in moet schakelen omdat je schade hebt veroorzaakt gaan ze wel kijken wat er is gebeurd. Sommige maatschappijen zullen proberen om eronderuit te komen. Op het moment dat jij met een touwhalstertje op de weg bent zullen de experts zeker zeggen dat dat niet gebruikelijk en niet normaal en onveilig is, kortom: eigen schuld, dikke bult, zelf betalen! Ik zeg niet dat het zo gaat gebeuren, maar de kans is er wel.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:57

Dat is weer wat minder inderdaad. Aan de verzekering moet je ook nog denken dat is wel jammer. Ik ben benieuwd of iemand weet of de schade dan gedekt is.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:58

Bitloos rijden of met touwhalster rijden is mi niet te vergelijken met bitloos (of met touwhalster) mennen.

Het is hier eerder ook al genoemd: met rijden heb je je zit, je been en een veel directer contact met je paard. Ook kun je met rijden in geval van nood even makkelijk de bosjes in, de stoep op, door een krap stukje etc. etc. etc..

Mennen is een heel andere tak van sport. Je hebt alleen je leidsels, zweep en stem om in contact te blijven met het paard. Daarnaast zit je met een kar die behoorlijk wat schade kan veroorzaken als het mis gaat. Je hebt altijd rekening te houden met het overige verkeer en je kunt veel minder gemakkelijk even uitwijken.

Mennen met een touwhalster lijkt mij lastig aangezien je dan minder duidelijk de hulpen van je leidsels kunt doorgeven (rijden met touwhalster doe je dat ook nl met je zit en met je been).

Ik zou er voor de veiligheid van jou, je paard en de overige weggebruikers niet aan beginnen.