[AR] [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:06

Ramona_lief schreef:
shrOnatje schreef:
misschien met een wat kleinere pony of shetlander, maar ik zeg ook 'nee' tegen als ik het met een grote zou moeten doen

Slaat nergens op!
Omdat het een shetlander is kan het gewoon. Goh ja die zijn klein. Er komen vaak kleinere kinderen bij en

En dat is dus precies waarom ik mijn shet het steigeren niet leer. Zij is té vaak in handen van kleine kinderen (10 of jonger) en zo'n goedzak dat ze, als hun (al dan niet perongeluk) het commando zouden geven, ze nog braaf omhoog zal gaan ook, met alle mogelijke gevolgen van doen

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:02

Idd het zal je maar gebeuren..
En daarom ga ik er nog goed over nadenken of ik het mijn shet wel ga aanleren.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:33

Ja idd, een shet is misschien klein maar dat neemt absoluut niet weg dat het niet gevaarlijk kan zijn, alleen omdat een shet klein is!

Temp

Re: [VD]op commando leren stijgeren!! goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:58

Mijn arabier ben ik mee bezig om de spaanse pas te leren. Hij begint het wel te snappen, maar helaas staat hij nu de hele tijd met zijn been te 'schrapen'. Ik kan hem moeilijk op laten houden, hij heeft dit geleerd en dat hij dan een beloning krijgt (is meestal kriebel over zijn schoft of iets dergelijks). Meneer gaat nu al tig keer de lucht in, uit spelerigheid, hij bedoelt het niet om me aan te vallen, hij past echt wel op. Maar laatst steigerde hij in de bak, aan de hand, en toen kwam hij op mijn voet terecht, dit is nu ongeveer een maand geleden gebeurd, en mijn voet is nog heel erg blauw... Als ik hem zou leren om op commando te gaan steigeren, dan zou hij denken dat het juist goed is, en het nog vaker doen. Hij is niet echt bepaald gevoelig voor prikkels die aangeven dat hij iets niet goed doet. Voorbeeld: Hij hapt, ik geef hem een klap. Hij hapt 5 seconden later weer. Als ik dit met het steigeren zou hebben, dan heb ik echt een probleem Dus ik ben er op tegen, om het een paard te leren, tenzij je paard echt goed naar een 'stop' commando luistert en weet wanneer hij het wel mag doen.

Groetjes,
Caroline

Marieke_456

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:08

maar wanneer weten we nou, ok nu weet ik 'genoeg' van VD af, nu kan ik het leren? Dat kan je toch nooit weten? Als een paard bij elk kunstje braaf z'n best doet, kan hij alsnog gaan steigeren (als je het aanleert) als het niet word gevraagd.

Steigeren is een heel gevaarlijk kunstje, bij elk ander kunstjes, denk maar aan buigen, compliment, knielen, liggen word het paard in een neerwaardse houding gevraagd, dus het paard laat duidelijk zien, jij bent de leider. Wat betreft het steigeren, het paard word een stuk groter dan jijzelf en dan beseft het paard, zo kan het ook! zo ben ik de baas! Tenminste zo zie ik het.

Dan hoor ik die vraagtekentjes al bij jullie opkomen waarom ik het mijn shetlander dan heb aangeleerd, omdat ik vind dat wij elkaar heel goed aanvoelen, ik hoef maar een kleine beweging te geven en hij weet al wat ik bedoel (daar heb ik het dus niet over het VD) . Het klinkt misschien wat wazig, maar zo is het wel.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:06

Ook de pony waar ik mee vd kan steigeren.
Nee het is geen shetlander, het is een new forest van 1.43 ongeveer.

Ik denk dat het meer aan de manier ligt waarop je tegen het vrijheidsdressuur aankijkt. Ik ben begonnen aan vrijheidsdressuur omdat een kennis der haflinger voetjes gaf en ik dat zo schattig vond. Heel veel research gedaan op internet en ook begonnen.

Heel eerlijk, het eerste half jaar is het nooit in me opgekomen dat je je paard ook kan leren steigeren, laat staan het zelf doen!

Langzaamaan kwamen we verder, liggen, compliment alles was appeltje eitje Dan wil je meer, word je eerst creatief en leer je dingen als koothappen en mond opendoen, wat erg grappige resultaten oplevert. Onderhand ben je erachter dat steigeren ook vrijheidsdressuur is en best gaaf is.

Dan ga je nadenken, heeft Dandy ooit kunstjes misbruikt, ja hij fleemt als hij me met eten bezig hoort of ziet.
Graaft dieper in geheugen, hoe hadden we het flemen aangeleerd, owja, door hem eten te laten ruiken, omdat hij altijd al fleemde als hij eten rook of hoorde. Ik besefte dat het al voor het vd-ritueel was dat hij daarom fleemde en verder nooit iets misbruikt heeft, dan toch maar bedenken of Dandy dominant is, nee. Verder alle voor en nadelen bedacht en toen begonnen.

Resultaat, Dandy steigert op commando. Heb ik er ooit last van, nee.
Heeft hij het ooit misbruikt, nee. Interpeteert hij wel eens wat verkeerd. Enkel als ik wat nieuws aanleer wat kwa commando's lijkt maar je ziet hem dan al lang en breed twijfelen en een nee is genoeg om duidelijk te maken dat waar hij nu aan denkt niet de bedoeling is.

Verder is het commando een ritueel. Ga voor Dandy staan --> Zeg hoo zodat hij stilstaat --> doe een heleboel stappen achterwaarts zodat je genoeg ruimte hebt tussen je paard en jou ook bij het eventueel naar voren komen --> Hou de zweep boven zijn hoofd plus dat je hem verteld dat het goed is en hij nu mag steigeren "toe maar Dandy!"

Tijdens dat ik afstand neem gaat hij er al wel voor staan maar omhoog komt hij dan niet. Soms loop ik achterwaarts, en ga dan door me knie-en en roep hem bij me, zodat het voor hem geen routine word.
Als ik gewoon aan het rijden ben kan ik mijn zweep in de lucht steken gebeurt er niks, ook niet als ik stilsta. Laat ik echter zien dat ik eten heb en vraag dan steigeren door mijn zweep omhoog + stem doet hij het wel.

Uitgebreid maar zo is het steigeren bij mij er langzaam ingekropen, geen seconde spijt van gehad.

Conclusie: Steigeren aanleren kán MITS verantwoord!!
En anders: Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten *denkt aan het filmpje van de zogenaamde steigerende pony's en ziet rampscenario's voor zich*

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:16

Ik heb ooit mijn pony stijgeren op comando geleerd.
Ze deed het uit zichzelf en na een klein beetje belonen, deed ze het op comando.
Gelukig niet zomaar.....
Ze was altijd al slim en voorzichtig!

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:58

Ik zou het zelf nooit doen. Je hebt altijd het gevaar en de 'angst' om dat ene woord/geluidje niet te zeggen, want ojee, straks gaat ze steigeren
Ik zie het nut er eigenlijk ook niet echt van in..het kan dan wel spectaculair zijn enzo, maar ik zou toch voor de eigen veiligheid gaan!

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:20

stef schreef:
Ik geloof niet in tegen je gebruiken. Als je een paard goed leert steigeren, doet ie dat alleen als jij het commando geeft.
Als ze perse willen steigeren doen ze dat toch wel, of je nou het commando geeft of niet.
Die van mij kan ook steigeren op commando, en als ze het om wat voor reden dan ook flikt om te steigeren zonder commando, krijgt ze gewoon op dr mieter

Hier ben ik het mee eens!

Mijne heeft nog geen enkele keer gesteigerd zonder dat er een commando werd gegeven.

Maar goed, voor sommige is het idd niet geschikt om er mee aan de slag te gaan, vind dat het toch wel enige ervaring met vd en zowiezo met paarden en pony's in het algemeen vergt......

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:23

Dewifan90 schreef:
Ik zou het zelf nooit doen. Je hebt altijd het gevaar en de 'angst' om dat ene woord/geluidje niet te zeggen, want ojee, straks gaat ze steigeren

Daarom moet je als commando voor het steigeren ook niet 1 woordje gebruiken, maar eigenlijk een heel patroon aan handelingen die vooraf gaan voordat je daadwerkelijk om het steigeren vraagt.
Bij Mirei vraag ik haar bijvoorbeeld eerst om halt te houden, dan loop ik achterwaarts bij haar weg terwijl Mirei blijft staan, als ik ver genoeg bij haar vandaan ben doe ik beide armen omhoog en roep "Up". Als ik voorgaande handelingen oversla en gewoon maar UP zou gaan roepen zou Mirei niet begrijpen dat ze zou moeten steigeren.
Verder is het verstandig om nooit je " VDtraining" met steigeren te beginnen.
Zowiezo is het verstandig om eerst de meeste andere kunstjes uit de Vrijheidsdressuur te leren, zodat je paard goed weet dat hij alleen beloond wordt voor kunstjes als hij het doet wanneer het hem gevraagd wordt en dat het stout van hem is als hij iets ongevraagd doet.
Door je aan deze drie punten te houden is de kans dat je paard ongevraagd zal gaan steigeren imo al sterk beperkt

Mirei heeft ook nog nooit ongevraagd gesteigerd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:27

Dewifan90 schreef:
Ik zie het nut er eigenlijk ook niet echt van in..het kan dan wel spectaculair zijn enzo, maar ik zou toch voor de eigen veiligheid gaan!

Ja maar sommige mensen oefenen dressuur of springen, iemand anders rijdt recreatief, en weer anderen zijn serieus bezig met vrijheidsdressuur!

De meeste snappen VD in z'n geheel geloof ik niet.......
Je hebt bepaalde commando's die je geeft; stem + aanwijzing met hand + houding. Dus als je het goed doet, dat voert je paard alleen de oefening uit wanneer jij dit precies hetzelfde doet. Als je paard alleen op een woordje steigert, dan negeer je dit en beloon je dit niet. Simpelweg omdat het dan wel gevaarlijk kan zijn, want inderdaad..... als jij of iemand anders het zegt, + toevallig wat lekkers in je zak ja dan is je paard ook niet zo dom nee

Daarbij heb je ook nog een consequentie die je gebruikt, dit is goed en dit niet.

Maar goed, geloof dat er heel veel mensen zijn die denken dat het domweg kunstjes aanleren is. Een oefening aanleren is niet moeilijk, maar om het perfect aan te leren is juist de kunst. Vertrouwen e,d,.. Wederzijds respect.

Gelukkig is vrijheidsdressuur alleen voor mensen met doorzettingsvermogen & geduld, en dan maar hopen dat de meeste mensen ook nog verstandig zijn.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:28

En dagami legt het ook heel goed uit!

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:22

Met VD beginnen met steigeren is hetzelfde als met inrijden beginnen met galoperen. Jij gaat toch ook pas galoperen als je zeker bent van je paard in stap en draf.
Nu zijn met VD de risico's natuurlijk een stuk groter dus moet je altijd weten waar je mee bezig bent.

Er is een verschil tussen vrijheidsdressuur en verantwoord vrijheidsdressuur!

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:54

Zo zie je bij genoeg mensen waar het met grondwerk/longeren al misgaat.... Met rijden precies hetzelfde........ Dus daar hoeft niet perse een VD oefening aan te pas komen.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:04

Ik zou het persoonlijk niet zomaar aanleren. Stel dat een kind van 8 je paard eventjes voor je vasthoud en het kind maakt een gebaar en het paard denk dat hij moet stijgeren dan kan er een gevaarlijke situatie ontstaan en dat wil je als eigenaar toch zien te vermijden?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:36

mijn paard wordt niet door kinderen van 8 vast gehouden... dus tja

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:54

Mijn pony wel, maar zal echt niet gaan steigeren als die hun hand in de lucht steken. Kwestie van goed aanleren (en bij de juiste pony, bij mijn andere zou ik dat voorlopig nog niet vertrouwen).
Een goed getraind paard gaat toch ook niet in galop als er iemand galop zegt in een gesprek bijvoorbeeld.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:05

nouhou

aanleren van steigeren ben ik geen voorstander van. Ik ben altijd al heel blij als ze dat niet doen........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:03

Tja, en ik vind steigeren op commando dus weer een heel patente manier om een paard het ongewenst steigeren af te leren...

Heb weleens een heel goedkoop paard gehad die meestal haar zin kreeg door te steigeren, tot achterover vallens toe.
Die vond het dus helemaal niet leuk dat als ze de zaak stond te verdonderen met dat gespring, ze nog een keer of tig op commando moest steigeren.
Zo werd het namelijk van verzet iets wat door mij beheerst werd, en dus niet zo interessant meer was.

Iedere vorm van bewegen die door de trainer beheerst wordt, wordt dat niet door het paard. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:54

KiWiKo schreef:
nouhou

aanleren van steigeren ben ik geen voorstander van. Ik ben altijd al heel blij als ze dat niet doen........

Kim, met jou valt altijd wel te praten
Zowiezo niet of afhankelijk van de omstandigheden?

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:57

Tja; ik ben er niet weg van Afbeelding
Hij kan er misbruik van maken!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:57

Tip: lees het hele topic even door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:01

Ik denk dat als je een duidelijk comando geeft dat niet op een andere manier wordt gebruikt, het weinig kwaad kan. Mits er juist wordt gehandelt. Ik vindt dat het door een profesionel moet worden geleerd. Iemand die zich er in heeft verdiept en de consuqenties weet. Ik denk dat er wel een persoonlijke band tussen trainer en pony/paard moet zijn. Dat de pony weet dat hij alleen op commando mag en ze het niet tegen je gebruikt.

Helaas zie je wel veel te vaak penny kinderen die dit aanhun pony's leren. Een meisje uit mijn dorp heeft zo een paar jaar geleden haar verzorg haflinger stijgeren geleerd. Niet op commando maar op hulpen. De pony is het tegen haar gaan gebruiken. Zodra zei iets niet wou kwam ze omhoog.

Ik vindt alleen niet dat je kan zeggen, shetlanders wel maar grotere paarden/pony's niet. In groote zit geen verschil eerder in karakter, opvoeding en baasje.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:02

Kijk, met jou kan ik praten!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:12

ik werd bij een paardje geroepen.....rugpijn...hals helemaal verzuurd.....bleek het bazinnetje op kamp de hele week met trots zijn kunstje te showen......het heeft dus ook een andere zijde....
Het is beslist wéten wat je doet!