[AR] [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:21

Dan begrens je onvoldoende met je buitenteugel/longe.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:36

En heb je dus daarbij geen zweep nodig

annebe

Re: [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:44

Wat een aanvallend gedrag zeg , dit valt mij op bij menig forum.
Iemand vraagt hulp en je krijgt de meest uiteenlopende reacties en commentaar.

Geeft degene aan dat hij/zij dit al geprobeerd heeft of dat dit niet werkt bij een paardje en BOEM! dan weet iedereen het beter!

Probeer elkaar gewoon eens adviezen te geven waar men om vraagt en ekaar niet aan te vallen of jezelf beter te vinden.
Niemand is volleerd en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:41

Waar ben je nou op uit Lauss???

annebe: verbeter de wereld, begin bij jezelf

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:43

Margreet schreef:
gianlucka schreef:
En dan het binnenbeen erbij en dat werkt prima, daar heb je toch niet persé een zweep voor nodig?

Wel als je op de grond staat en aan het longeren bent (want daar hebben we hier over)

Ik had er ook boven gezet even off topic! vandaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:42

Margreet schreef:
Waar ben je nou op uit Lauss???

annebe: verbeter de wereld, begin bij jezelf

Ik probeer je te overtuigen dat je echt niet bij ieder paard een zweep nodig hebt

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:16

je vroeg toch wat je moest doen met dubbele longe
je vraag is dus overgegaan in een mening

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:37

stalechwel schreef:
je vroeg toch wat je moest doen met dubbele longe
je vraag is dus overgegaan in een mening

Ik vroeg waar ik mee moest oppassen
Niet of een zweep gebruiken een vereiste was

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 11:50

Beetje jammer van de vraag, dat hij verdraait wordt naar zweep gebruik. Als je het niet eens bent, is dat toch jammer hoef je er toch niet de hele tijd op terug te komen!! Ging dit topic juist lezen omdat ik benieuwd ben naar longeren aan de dubbele longe. Jammer

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:06

En jouw punt is?

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:45

Waar moet mijn punt over gaan. Over zweep, bij mijn paard nodig maar zelf onvoldoende ervaring om over andere te beoordelen.
Over longeren aan dubbele longe. Nog nooit gedaan, ben het in toekomst van plan en daarom ben ik dit topic gaan lezen.
Longeer nu met alleen longeerlijn.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:33

Margreet en stalechwel, beetje minder heftig mag ook wel hoor, jullie zullen er best verstand van hebben maar dan nog kun je op een normale manier communiceren. Lauss geeft in haar reacties aan dat ze naar jullie luistert maar op sommige punten een andere mening heeft, en dat mag!

Lauss, met de leidsels slaan is inderdaad 'not done' in de mennelarij.... Je geeft het paard op hetzelfde moment een ruk in zijn mond en een klets op zijn rug, dat is verwarrend voor een paard. En over die zweep, ik vind het vaak handig om hem te gebruiken, maar als jouw paard er zo bang voor is en je kunt genoeg impuls met je stem opwekken dan moet je hem gewoon niet gebruiken!

_mrie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:16

Ik zit me echt dood te ergeren hier.. Volgens mij is het echt niet de TS die hier zogenaamd in de aanval gaat, maar zijn er mensen die het graag beter weten en ook denken het zeker weten beter te weten. @ Margreet: Get over it.. Zo longeerd zonder zweep, niet nodig, paard paard flipt ervan, ze heeft het niet nodig vind ze. punt. (Nu zullen we wel weer een loze reactie krijgen maar goed).

Ik ben ook dit topic gaan lezen om meer te weten te komen over het ONDERWERP van het topic! NIET omdat ik dacht dat er misschien ook nog iets anders tussen stond wat ik nog graag wilde weten en waar ik dan 3 pagina's over kon lezen..

kom op zeg

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:07

Gelukkig, ik begon al te denken dat ik de enigste was die dit dacht

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:21

Ik heb nooit bedoeld om te katten
Wat betreft wel of geen zweep interesseert mij niet.
Dat was ook nooit de vraag of bedoeling van dit topic volgens mij.
(ik kan het fout hebben)

Mijn enige reactie was op het slaan(klets) met de leidsels,aangezien ik mij daar wel in verdiep,

en soms word je inderdaad kattig als op je goede raad verkeerd word gereageerd
Dus daarvoor hierbij sorry

miek140

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 22:28

Even over het onderwerp :

Ik longeer zelf nooit met dubbele longe, dus ga niet vragen naar mijn ervaringen.

ik heb wel dingen geleerd over de dubbele longe, dat het een goed hulpmiddel is zonder je paard 'vast' te zetten, wat met een bijzet gebeurt. Waar je goed op moet letten is dat je met de beweging van het hoofd van het paard mee moet gaan. Je staat er nu naast i.p.v. er op, dus voel je de beweging niet door je zit. Je zal dus heel goed naar je paard moeten kijken, zodat je hem niet onnodig in de mond zit of hem juist helemaal los gooit. Als je met stelling naar binnen en naar buiten gaat spelen, let er dan op dat je niet te lang een extreme stelling vraagt. een paar passen is genoeg, zeker voor de buitenstelling. Er was een meisje bij ons op stal die heeft haar paard kreupel gelongeerd, door teveel met buitenstelling te longeren waardoor de achterbenen te veel belast werden. (okee het was toch al geen sterk paard maar toch )

Dat was wel zo ongeveer wat ik te zeggen had. Oh en de mensen die ik heb zien longeren met dubbele lijn deden het allemaal zonder zweep

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 23:03

Ik was er allang klaar mee, dus waarom anderen het ineens nodig vinden om nog door te gaan drammen...

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:46

Als je der klaar mee bent had je niet hoeven te reageren. Ik dram niet maar irriteer me mateloos aan jouw prutsmuts.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:02

Nou dat is je goed recht hoor...

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:16

Hee worden hier berichten hier veranderd ofzo??? Het woord prutsmuts heb ik niet geschreven!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:37

Nee, maar op bepaalde woorden zit wel een censuur, wordt automatisch veranderd door Bokt.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:37

Oow okee, vond het niet zo'n geweldig schokkend woord eigenlijk, maar goed.... Der wordt nu een soort scheldwoord op de persoon van gemaakt en dat was niet de bedoeling.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:49

Ik zag de naam Lammert Haanstra voorbijkomen.. Ik heb les gehad van deze longeergoeroe (overigens ben ik in het algemeen geen voorstander van zijn visie, maargoed) en hij gebruikt de zweep idd als hulpmiddel op diverse wijzen... MAAR geeft zelf meestal ook aan dat het een HULPmiddel is en dus geen noodzaak...

Ik longeer ook al enige tijd (zo'n 3,5 jaar) met dubbele longe en niet alleen mijn eigen paard. Ik gebruik liever de buitenlijn achter de kont, dan over de rug. Naar mijn ervaring vinden de paarden dit minder vervelend en is het idd makkelijker met van hand veranderen, maar ook als je een paard hebt wat graag omdraait

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:24

Nu wordt ik nieuwsgierig..... Waarom ben je geen voorstander van zijn visie?

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:01

Kzag in je profiel dat je de binnenlonge door de singel en dan aan het bit hebt. Persoonlijk vind ik het fijner om het andersom te doen, dus door het bit en vast aan de singel. Als je dan vraagt aan de binnenkant kan je paard ook naar binnen buigen in zn hals. Op de manier waarop jij hem nu vastgezet hebt, kan hij zich enkel meer 'opkroppen' zeg maar, ipv dat hij gaat buigen naar binnen.
Verder vind ik het ook fijner om de buitenlonge achter de kont te doen, omdat je dan controle over zn hele lijf hebt (HET grote voordeel van de dubbele longe) ipv enkel over zn hoofd/hals... Dus.... Dat was mijn mening/ervaring