[AR] [VD] Wedstrijdje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zie jij wat in vrijheidsdressuur-wedstrijden?

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Anoniem

Re: [VD] Wedstrijdje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:27

Heel goed.

Maar twee punten waar ik op werd gewezen door een vriendin die helemaal niets in vrijheidsdressuurwedstrijden ziet (ook die personen hebben nut ): Hoe voorkom je dat er die verbeten competitiesfeer ontstaat die ook op reguliere wedstrijden (en bij de Duitse versie van de vd-wedstrijden) aan te treffen is? Wat doe je met Pennymeisjes die op het voorterrein al verkeerd met hun beest bezig zijn? Hoe voorkom je F-sides die bij bepaalde deelnemers horen? Vetes? Oorlogen? Roddelcirquits e.d.? Misschien wat overbodig, maar als ik ergens geen zin in heb, dan is het het bovenstaande.

Dit is wat ik kan bedenken:
-volledige openheid in de punting door de jury (desnoods door na elke voorstelling de puntenverdeling op een schoolbordje te schrijven)
-volledig open en verplicht te gebruiken 'voorterrein' voor het inwerken van de paarden (er mag dus niet gewerkt worden achter trailers, rest van het terrein is alleen om te wandelen) zodat alles zichtbaar is voor de opzichter van het voorterrein
-duidelijke regels over wat wel/niet toegestaan is met je paard op het voorterrein en een opzichter aanstellen die dingen ook echt kan aanpakken
-'voorlichting' publiek/deelnemers over juiste uitvoering kunstjes dmv foto's (niet van de wedstrijd) die iedereen met een simpel lijstje mag beoordelen & punten, om die dan met elkaar door te nemen en zo te snappen waar de jury naar kijkt
-gevonden voorwerpen bak
-geeeeen prijzengeld.

Er moet vooral een soort groepsgevoel komen waarbij iedereen zich verantwoordelijk voelt voor alles en iedereen. Dus bijvoorbeeld dat als er een prullebak staat, deze ook gebruikt wordt en niet alles ervoor belandt. Dat honden niet los rondlopen, er geen borstels 'geleend' worden enz.. Hoe zorg je dat het leuk blijft voor de leuke mensen, en de minder leuke mensen ook leuk worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 21:46

Met het risico dat ik nu helemaal gestoord klink: Willen we er eigenlijk wel een wedstrijd van maken?

Wat ik bedoel, is het nodig dat na alle prestaties er iemand naar voren mag stappen als nummer 1 en een lintje meer krijgt dan de rest? Ik zie er zelf veel meer in om na bijvoorbeeld alle complimenten een round-up te houden van deelnemers en iedereen als 'prijs' zijn beoordelingsformulier te overhandigen. Desnoods alleen een eerste prijs uit te reiken, en dan niet ook nog eens de rest op te delen in nummer 2 tm 38. Als iemand echt wil weten welke rang hij heeft mag hij van mij dan bij alle deelnemers de formulieren bietsen en de cijfertjes vergelijken, maar van mij hoeft er niet door middel van anders gekleurde lintjes ingehamerd te worden dat iedereen iets slechter/beter is dan de ander. Veel liever zou ik iedereen als een grote groep deelnemers zien.

Het moet dus eerder om het educatieve/gezellige aspect van het hele gebeuren gaan dan om het winnen, en als er al gewonnen moet worden, dan gaat het om de eer.

Nu zijn we gewoon een leuk groepje mensen dat eens gezellig zoiets exotisch wil gaan proberen, maar er bestaat een klein risico dat het volledig uit de hand loopt en er over drie jaar kuddes deelnemers en toeschouwers komen... De regels die we nu instellen moeten ook bij zo'n rampscenario werken.

Dus ideeen gevraagd: hoe maak je een wedstrijd leuk en ontspannen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:13

Dat is idd wel een belangrijk punt ja. Ik vind een wedstrijd juist wel leuk, vooral voor de gezelligheid en om ideeen op te doen, maar ook wel om jezelf met anderen te vergelijken. Om de sfeer goed te houden en niet echt zo'n concurrentie-idee te krijgen, maar er gewoon een gezellige, leerzame dag van te maken, lijkt prijzengeld me sowieso een zeer slecht idee. Een vaantje of bekertje is wel leuk denk ik. Toch iets om te kunnen winnen, maar niet iets groots zeg maar.
Ik denk wel dat de sfeer minder snel verpest zal zijn, zoals dat bij dressuurwedstrijden soms is. VD-en is toch iets minder een competitiesport dan het rijden ...
Om de Pennys weg te houden die maar wat prutsen of nog erger, hun paard gewoon niet eerlijk behandelen, weet ik ook zo snel niet iets. Iig in het openbaar oefenen, maar als je daar allemaal stricte regels voor gaat opstellen komt dat de sfeer ook niet echt ten goede misschien. Om het prutsen te voorkomen (dingen vragen waar je paard ei'k nog niet aan toe is) is het extra punten toekennen voor moeilijkere dingen alleen ook niet echt stimulerend denk ik, maar zo dramatisch is dat niet misschien ...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:47

misschien is het dan een idee om iedereen een vaantje ofzo te geven, als bewijs van deelname?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:00

Ik denk dat de vd-ers al wel een stukje minder competitie gericht zijn idd, maar verder denk ik dat je het toch niet helemaal kan tegen houden. Je kan moeilijk regels opstellen voor 'sfeer' en zoals maroush als zei komen teveel regels de sfeer ook niet ten goede denk ik.
Denk dat je zeker niet met grote prijzen moet gaan werken, maar wel moet laten zien wie 1e, 2e of 3e is geworden, maar de eer om dan naar voren te mogen komen lijkt me om te beginnen genoeg.

En idd strenge contole op 'prutsers' zowel binnen als buiten de ring. Wat binnen de ring niet mag ook buiten de ring niet toelaten. Maar hoe je dat precies zou moeten vormgeven weet ik even niet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:13

misschien een keer een meeting organiseren om een en ander op papier te zetten? Ik heb genoeg ruimte thuis, ook voor evt. slapers...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:17

Is sowieso wel gezelli vind ik ... een VD-ers-meeting
En ook wel handig dan idd Om een plan tegen de prutsers te bedenken

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 12:38

Lijkt me zeker een goeie om als alles vertaalt is het nog eens goed door te spreken 'in real life'

En bij vera thuis lijkt me helemaal goed, lekker dichtbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:06

Voor jou ja...

Maar het lijkt me inderdaad geen verkeerd idee om eens bij elkaar te komen om te brainstormen als het wetboek klaar is. Ik denk dat het een goed idee is dat ik de komende weken de kunstjes een voor een vertaal en bewerk en hier dan kunstje voor kunstje op UhZ plaats. Zo kan iedereen kijken of er nog wat aan mist, of of sommige beoordelingen anders moeten enz.Dan kunnen we vervolgens alles een life doorspreken, liefst natuurlijk op de locatie waar de wedstrijd gehouden gaat worden, maar dat hoeft natuurlijk niet. En dan kan iedereen al vast met het regelement in het hoofd gaan trainen voor het grote gebeuren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:38

xyzutu2 schreef:
Voor jou ja...

Ja makkelijk toch Nee uiteraard moeten we een beetje kijken waar iedereen vandaan komt die erbij wil zijn en dan een beetje centraal punt kiezen.
Citaat:
Maar het lijkt me inderdaad geen verkeerd idee om eens bij elkaar te komen om te brainstormen als het wetboek klaar is. Ik denk dat het een goed idee is dat ik de komende weken de kunstjes een voor een vertaal en bewerk en hier dan kunstje voor kunstje op UhZ plaats. Zo kan iedereen kijken of er nog wat aan mist, of of sommige beoordelingen anders moeten enz.Dan kunnen we vervolgens alles een life doorspreken, liefst natuurlijk op de locatie waar de wedstrijd gehouden gaat worden, maar dat hoeft natuurlijk niet. En dan kan iedereen al vast met het regelement in het hoofd gaan trainen voor het grote gebeuren.

Lijkt me een goed plan, dan kan iedereen je vertalingen even rustig doorlezen en alvast wat commentaar geven. Als alles dan zo'n beetje goed is kunnen we in real life de puntjes op de i zetten.

En ja getraind moet er zeker nog worden van mijn kant. Ben vanmiddag een beetje met Eli aan de slag geweest en één van zijn beste truckjes het compliment houd hij nog echt geen 10 seconden vol. Bij 5 seconden vind ik al dat hij heel lang zit. Tja, het mennen heeft de laatse tijd voorrang gekregen en hij gaat meteen de kantjes er vanaf lopen met vd

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:09

Citaat:
xyzutu2 schreef:
Voor jou ja...

Ja makkelijk toch Nee uiteraard moeten we een beetje kijken waar iedereen vandaan komt die erbij wil zijn en dan een beetje centraal punt kiezen.

Voor mij ook geloof ik

Goed idee verder om gewoon eerst via de pc eea te doen en dan het laatste IRL

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 23:11

Schiedam ligt trouwens bij Rotterdam, voor degenen die het niet weten... Maar het was maar een voorstel hoor.. een andere locatie vind ik uiteraard ook prima...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:56

Ik vind het ook een super idee, liep zelf al met het idee rond maar wist nog neit hoe uit te voeren

Snap nog niet helemaal hoe het nu zit maar we kunnen zaterdag vast wel uitleg krijgen

Denk dat ik nog wel een stuk of 4 mensen weet die intresse hebben om mee te doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:59

Een wedstrijd element er in is best wel leuk. Kan je toch steeds kijken of je beter geworden bent. En natuurlijk heel erg je best doen om 1ste te worden

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:27

Super gaaf, een VD wedstrijd!
Ik denk dat er best wel veel animo voor zal zijn. Ik wil igg wel meedoen. (moet ik, toch echt wel even gaan oefenen....)

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:57

Leuk idee zo'n VDwedstrijdje! Ik zou met Mirei dan ook wel een poging komen wagen (als ik dan in nederland ben tenminste )

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:35

Zooo komt er even een laat binnen
Maargoed!
Perfect idee!!!!
Lijkt me super

Ben even overdonderd, al die lopende plannen, teksten en dergelijke, pfieuw, en m'n enthousiasme al

Over de sfeer, ik denk dat het wel meevalt opzich. Natuurlijk wil iedereen wel graag winnen, maar of de sfeer dat nou direct verpest. Een 1ste prijs is wel leuk, gewoon om maar te kunnen laten zien dat je echt eerste was ofzo. En verder is het natuurlijk alleen maar leuk om je eigen kunstjes te verbeteren toch!! Je vooruitgang in punten te zien en dergelijke!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:24

Tja, omdat ik geen internet in Belgie heb zie ik ook pas nu dit topic. Leuk idee! Moet nog wel veel met Jauke gaan oefenen Wij zijn vooral goed in de kleine kunstjes Er wordt veel over plateau gesproken, oa voor de kleine kunstjes maar ik weet nog steeds niet waar ik even een handzaam plateau voor een fries vandaan haal... Of mag een plateau ook bijv een plank zijn?

Ik denk dat je pas iets aan de sfeer moet gaan doen als je weet welke sfeer er hangt. Regels kunnen later zeker nog aangepast worden, vooral in een begin fase als deze. Het is niet zo dat de regels die nu opgesteld worden nooit meer gewijzigt kunnen worden. Een wedstrijd is leuk, en daar hoort ook een plaatsing bij. Maar niet 1 tm 100. 1, 2 en 3 is in mijn ogen voldoende. Ik zou wel graag zien dat er de mogelijkheid is om je paard te laten wennen aan de omgeving waar je met hem/haar gaat werken. Juist bij vd is het belangrijk dat je een ontspannen paard hebt wat aandacht voor je heeft en dat is in een vreemde omgeving soms nog wel eens even lastig.

De locatie van Dennis klinkt super, maar als ik het goed heb woont Dennis ergens in het hoge noorden, of heb ik dat mis? Maar ik zou toch graag een redelijk centrale plek willen voor de wedstrijd, vooral nu ik vanuit Belgenland komen moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:00

Inderdaad, sfeer komt vanzelf maar het is wel goed om van tevoren duidelijk te stellen waar we naartoe willen werken en wat we met vd-wedstrijden willen bereiken. In mijn geval is dat een gezellig samenwerken waarbij trainers hun paard mogen showen en beoordeeld worden op hun trainingsstand. Maar ook geldt nog steeds dat iedereen die een goed idee heeft voor de wedstrijd, dat mag melden.

Even een kleine update: Er is al een tweede jurylid gevonden die goed in de vrijheidsdressuur zit en jarenlange ervaring heeft in het begeleiden van shows en die dus geknipt is voor de beoordeling van de kur.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:41

Wat een ontzettend leuk idee zeg!
Ik zie er wel wat in, maar ik moet natuurlijk wel overleggen met de eigenaar i.v.m het vervoer

En zo ben je ook wat meer gemotiveerd om alles perfect aan te leren of te verbeteren. Ik ben nu helemaal enthousiast aan het worden over het compliment. Ga vanmiddag meteen proberen om te kijken of het lukt met alleen een aanraking van de zweep oid
Leuk!
Locatie van Dennis vind ik trouwens prima, lekker dichtbij

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:41

Meld zich.
Ik vind het ook een leuk idee! Maar wel lastige regels
Alles moet helemaal perfect. Ik heb geen vervoer, maar kan vast wel met Evy meekarre als de eigenaar wil rijden
Ben benieuwd, het lijkt me super leerzaam

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:28

Ik vind het ook een ontzettend leuk idee! En als ik had gekund zou ik zeker mee gedaan hebben maar VD zit er een heel tijd voor Erika en mij niet meer in (ivm peesblessure)
Maar als het zover is kom ik denk ik wel aanmoedigen!!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:52

Hee, dit topic leeft weer
Leuk, weer wat nieuwe enthousiaste mensen erbij

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:20

ja leuk. Hoop dat we tegen de tijd dat de eerste wedstrijd georganiseert gaat worden nog meer enthousiaste mnsen hebben.

Bij deze wil ik alle mensen die denken dat ze toch nog niet goed genoeg zijn motiveren toch mee te doen tegen die tijd. We moeten toch ergens beginnen en ik denk dat het niveau over het algemeen toch nog niet top is de eerst keer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:28

is er al enig idee voor een locatie??? Ik kan zelf bv. nl. alleen meedoen als het max. 10-15 minuten met de auto is vanaf stal... ivm wagenziekte van mijzelf...