[AR] Startkaart voor muildieren (AR)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: [AR] Startkaart voor muildieren (AR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:30

Ik heb het artikel gelezen
Mensport wordt hier van voren naar achteren uitgespit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:11

jantina schreef:
De kwestie lengtebuiging, van achteren naar voor rijden, aan de teugel en al dat soort kreten slaan ook kant nog wal, aangezien het gros van de
menners
met paarden en ponies dat ook niet correct kunnen laten zien.

Dat wil niet zeggen dat hun paarden het lichamelijk niet zouden kunnen. Ik heb heel veel verschillende paarden al gereden, van dressuur,spring, ex-ren,men, hackneykruisingen,noem maar op. Ieder ras heeft zijn talenten afhankelijk van de bouw.
Ik hoefde van het renpaard geen verzameling te vragen,waarom niet? hij was op de voorhand gebouwd.
Ik hoefde van de Hackney-kruising geen verruiming te vragen, waarom niet? Knieactie, stijle schouder en korte koot.
Ik hoef van mij springpaard geen super lengtebuiging te verwachten, waarom niet? Het is een kort propje.
Jekunt een paard tot op een zekere hoogte nog verbeteren,maar op een gegeven moment komt zijn bouw toch in de weg te staan
Moest en moet ik deze paarden kwellen tot lengtebuiging,ondertreden, verzameling en noem maar op,alleen maar omdat ik zou willen bewijzen dat het KAN?

Mijn huidige (men) pony zit degelijk in elkaar,van haar kan ik een hoop vragen,omdat ze dat lichamelijk ook makkelijk aan kan.Zij kan makkelijk ondertreden,opgericht lopen en lengtebuiging laten zien. Omdat het haar geen moeite kost, ik heel bewust train en voldoende afwissling geef blijft zo'n paard ook vrolijk.
Als je nu perse met een paard dat niet de meest gemakkelijke bouw heeft dressuur wil rijden,doe je daar het beest wel een plezier mee?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:33

Kom, laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg ponies en paarden die dat lichamelijk óók niet kunnen. Niet zoals de "grote wedstrijdpaarden" dat kunnen.
Niet ieder paard heeft de bouw daarvoor. Daarbij wil ze (wat ik begrijp) ook niet meedoen om de top te halen. Zoals heel veel pony en paardenmenners.

Nogmaals. Ik zie het probleem niet. En ik vraag me dus af wat het échte probleem zou zijn van de KNHS. Zover ik het zo heb kunnen begrijpen hebben ze ook geen serieuze reden opgegeven.
Correct me if I am wrong.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:25

jantina schreef:
Kom, laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg ponies en paarden die dat lichamelijk óók niet kunnen. Niet zoals de "grote wedstrijdpaarden" dat kunnen.

Dat is toch precies wat ik zeg.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:25

Ehm... volgens mij praten we dan bij elkaar langs

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:15

Hihi

Maar wat ik wilde zeggen, en dat slaat dan helemaal niet op ezeltjes ed. Maar heel veel mensen beginnen met een zozo-paardje aan wedstrijden (Nee we doen het echt voor de lol), dan gaat het in de lagere klasse goed. zo goed dat ze over moeten naar een hogere en dan begint de ellende voor zo'n beestje
Er kom t een goede trainer bij, veel privelessen etc etc. Maar dat besst kant dat helemaal niet aan. Ik heb al diverse mensen gezien bij mij in de buurt waar dat mee gebeurd is. Of de pony ging in verzet of er traden blessures op

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:09

Volgens mij gaat het de discussie er nog steeds over dat de muildieren wel of niet een startkaart verdienen. Er zullen inderdaad mensen zijn die teveel vragen van hun pony. Maar mijn zus weet prima wat ze wel en niet kan vragen. Ook zij rijdt al van jongs af aan en heeft met verschillende rassen gement en zal daarom nooit haar ponies `kwellen` om te bewijsen dat ze iets kunnen!

Ik ben het met Jantine eens het probleem ligt niet erin of de ezels in de verre toekomst misschien de oefeningen niet aankunnen!! Daar zijn we nog niet eens. De argumenten dat de ponies niet te jureren zijn is ook al weerlegt, dat de bouw niet juist is, klopt ook niet bij Fred en Fleur. Ze draven zelfs ruimer dan shetlanders en veel fijner dan shetlanders gebouwt. Alsof een minder goed gebouwt paard minder plezier in dressuur zou hebben dan een paard met top papieren en met een eerste premie.

Zou je hiermee zeggen dat iedereen die met een paard zonder papieren eigelijk niet mag proberen om verder de sport in te komen omdat ze misschien in de toekomst last zullen krijgen van hun spieren omdat de eigenaar misschien niet weet wat ze kan vragen? Ik vindt dat er dan wel veel misschiens in voor komen.

Het feit blijft volgens mij nog steeds dat de KNHS zijn poot stijf houdt en daardoor inderdaad de mensen die het op een andere manier doen of die geen stamboek paard heeft dat hier speciaal voor gefokt is worden geweerdt.

Albertine-N: ik denk dat het dus volledige onzin is dat jij steldt dat mensen perse met een paard dat niet de meest gemakkelijke bouw heeft dressuur gaan rijden, en daardoor er voor zorgen dat dat het beest geen plezier mee heeft. Alle paarden met de juiste bouw er zel zin in hebben om elke dag rondjes te rijden en zo moeten lopen als hun baasje wil. Zat van dat soort paarden mogen niet op een buitenrit terwijl de meeste paarden dat het leukste vinden.

Als laatste wil ik zeggen dat mijn zus niet alleen dressuur wil rijden, maar ook marathons en vaardigheden. En hier hebben die ezels ongeloofelijk veel plezier in!!!

Volgens mij bekijken jullie het probleem alleen vanuit jullie eigen visie en standaarden en wat jullie graag zouden willen bereiken. Deze zijn anders dan die van mijn zus. Ze wil gewoon regionale wedstrijden rijden!! Klaar dat is het!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:29

Regionale wedstijden kán ook, dan moet je het alleen bij de verenigingen voorleggen.

Alleen wedstrijden voor winst is een probleem.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 14:34

En dat laatste is dus het punt. De KNHS kan geen geldige reden geven waarom het niet mag. Het mag gewoon niet, geen commentaar verder.
Dat is toch gek? Vind ik wel eigelijk.

Bonanzalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:12

Wedstrijden voor de winst is niet het probleem want ze heeft al meerdere wedstrijden gewonnen!! Daarbij reedt ze tegen goede menners, die wel gewoon wedstrijden rijden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:44

Ja maar het ging er niet om dat ze geen winst kon rijden. Maar dat ze dus geen wedstrijden kon rijden voor winstpunten ivm. knhs

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:51

Juist. En dat vind ik gek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:52

Tsja... ik weet niet. Vind ook wel weer dat ze grenzen moeten trekken. Maarja het is natuurlijk altijd knap lastig om de juiste grenzen te trekken. Want je hebt altijd mensen die op een haar na uit te boot vallen.

De KNHS is tenslotte een hippische sportbond. En hippisch is paardensport.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:29

Bonanzalover schreef:
Zou je hiermee zeggen dat iedereen die met een paard zonder papieren eigelijk niet mag proberen om verder de sport in te komen omdat ze misschien in de toekomst last zullen krijgen van hun spieren omdat de eigenaar misschien niet weet wat ze kan vragen? Ik vindt dat er dan wel veel misschiens in voor komen.

Albertine-N: ik denk dat het dus volledige onzin is dat jij steldt dat mensen perse met een paard dat niet de meest gemakkelijke bouw heeft dressuur gaan rijden, en daardoor er voor zorgen dat dat het beest geen plezier mee heeft. Alle paarden met de juiste bouw er zel zin in hebben om elke dag rondjes te rijden en zo moeten lopen als hun baasje wil. Zat van dat soort paarden mogen niet op een buitenrit terwijl de meeste paarden dat het leukste vinden.

Waar heb ik het over een paard met papieren?
En waar jij zegt dat ik onzin verkoop:lees het stuk nog eens. Ikschreef dat ik van mening ben dat een paard met de juiste bouw het voorgeschotelde werk makkelijker aan zou kunnen en dan plezier in zijn werk zou houden.
Ik zeg nergens dat die paarden het leuk vinden om alleen maar rondjes te lopen, wat trouwens geen dressuur is. Maar een slechter gebouwd paard zou dat rondjes lopen ook niet leuk vinden.
Wat ik bedoel is: kom je op en hoger niveau (m) (en ook klasse 2 mennen) dan wordt er verzameling gevraagd en daar heb ik verschillende mensen de mist zien ingaan. In de trand van: Nee mijn paard is daar wel niet voor gefokt maar ik zal laten zien dat hij dat kan.
Ik zeg nergens dat jouw zus dat doet,of dat julie sjezels het werk niet zouden aankunnen, dat kan ik toch ook niet weten want ik zie alleen maar foto's.

En na de alinea met kritiek op mijn mening zeg je al dat de sjezels enorm veel plezier in marathon en vaardigheid hebben,vergeet je dan niet een onderdeel ?

en bekijk jij het probleem dan niet vanuit jouw visie en standaarden?

De KNHS weert trouwens geen paarden zonder papier,ieder paard moet een paspoort hebben, maar de afstamming hoeft niet bekend te zijn.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:49

Oeps, ik geloof dat de discussie wat feller wordt dan Bonanzalover het heeft bedoeld.
Haar vraag was oorspronkelijk of er steun was te vinden voor een actie richting KNHS om ezels, sjezels of andere dieren te laten meedoen in een competitie. Het antwoord is een "ja" van de 1 en een "nee" van de ander.

@Bonanzalover: is het niet een idee om de mensen die je willen steunen wat aanwijzingen te geven hoe zij dat kunnen doen? Misschien kan je een standaard tekst maken die mensen kunnen overnemen en mailen naar de KNHS?

Zullen we de discussie over het al of niet goed mennen met paarden die daar al of niet het vermogen toe hebben, ergens anders voeren zodat Bonanzalover haar vraag overeind blijft

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:51

Bonanzalover schreef:
Het probleem is dat mijn zus geen startkaart krijgt voor haar twee muildieren omdat er in de regelementen alleen ponies en paarden staan genoemd.

Dat is denk ik de enige rede waarom jullie gen startkaart krijgen en dat hoeft dus ook maar de enige uitleg van de KNHS te zijn: een bond voor paarden en pony's
Ik denk dat dat de geldige rede is die ze willen geven.
Als je een startkaart zou willen hebben zou je een juridische procedure moeten starten ivm discriminatie of ongelijkheid van behandeling,maar ik denk dat je weinog kans maakt omdat een vereninging bepaalde eisen aan haar leden mag stellen.Zo hoeft en duivenvereniging geen zangparkieten te accepteren.

Ik wil hier mee niet zeggen dat ik tegen het lidmaatschap van ezels,zebra's muildieren,muilezels ben,maar dat had ik een aar post geleden al gezegd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:53

Jasper schreef:
Zullen we de discussie over het al of niet goed mennen met paarden die daar al of niet het vermogen toe hebben, ergens anders voeren zodat Bonanzalover haar vraag overeind blijft

Mij best alleen staat daar heel F&A en RP al mee vol

Bonanzalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 16:38

Ik wil ten eerste mijn verontschuldigingen aanbieden voor het enigzins kattige mailtje. Ik heb gisteren mijn paard moeten laten afmaken wegens ernstige beengebreken. Ik heb hem sinds een veulentje gehad en hij is op 9 jarige leeftijd afgekeurd. Het was echt mijn maatje en ik mis hem echt al verschrikkelijk De verzekering heeft hem gisteren opgehaald en ik heb hem zelf op de trailer gezet. Ik moest ergens mijn agressie op kwijt en dat heb ik tegen Albertine -N gedaan, het spijt me dat had ik niet mogen doen.

Dit was mijn maatje bonanza:

Afbeelding

Maar ik had het idee dat de discussie helemaal niet die kant op ging die ik graag wilde toen ik dit topic starte. Er zijn inderdaad een aantal dingen die niet klopte in mijn relaas zoals over de paarden zonder papieren etc.
Maar ik denk dat zoals je zelf al aangeeft je geen oordeel kunt vellen over de bouw en de mogelijkheden van de ezels op basis van foto's.

De laatste posten gingen alleen maar over juiste bouw voor paarden sport en mensen die te veel vragen. Omdat dit in mijn topic over de ezels stond ging ik ervanuit dat je hierop doelde. Nou moet ik toegeven dat ik misschien overgevoelig hierop reageerde. Dus als je hier over wilt verder discussieren met een algemener uitgangs punt zouden jullie dan AUB een ander topic willen starten, dan kunnen we daar op reageren.

Want ik zou graag willen dat de discussie verder gaat over hoe we de KNHS zover kunnen krijgen. Als je het hier niet mee eens bent of er geen geloof in hebt dat dit kan worden verandert en dat al duidelijk is aangegeven dan is het dat klaar. Aangezien Bokt duizende leden heeft ben ik nieuwsgierig naar wat ook andere mensen hier van denken.
Ik gun het mijn zus heel erg dat ze verder kan met die ezels omdat ze er ongeloofelijk veel tijd insteekt!

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:51

Helaas weet ik maar al te goed hoe het voelt om een paard te moeten wegbrengen. Heel veel sterkte de komende tijd .

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:02

Bonanza: ik was ook niet zo lief hoor vriendjes

Ten eerst wat onzettend naar dat je je paard hebt moeten laten afmaken,een aantal jaren geleden heb ik dat met mijn pony moeten doen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Enfin ff on topic: Ik heb er eens over lopen denken. Wat mij altijd wel handig lijkt is de hulp van een Bekend Persoon. Kun je Lammert niet eens vragen wat hij er van vindt? Misschien wil hij dan ook wel een handtekening zetten (het liefst nog meer steun natuurlijk!)
Verder had ik al eens gezegd dat je paard en koets zou moeten benaderen. Zeg dat je een showtje rijd, helemaal gratis (zijn ze dol op) of mss staat het ezelstamboek met een stand en een show oid.

Verder zouden en eigenlijk meer sjezel,ezel muildier menners moeten zijn dan sta je sterker (ik ken er geen helaas)
Ow ja en die standaardhandtekeningen actie die Jasper al noemde.

By the way er staat een stuk over iemand die opeen ezel rijdt in de Bit, heb t nog niet gelezen, maar mss staat daar nog iets nuttigs in?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 22:47

ik als ezeleigenaar heb ook een menig!!

er zijn te weinig ezel/muildieren/muilezeleigenaren in nederland die serieus voor een bepaalde tak van de ruitersport gekozen hebben en zichzelf daar in kunnen bewijzen.

het zou een handjevol zijn.
ik vind ook niet dat de KNHS hier mee moet instemmen(al had ik jaren geleden dolgraag mij willen bewijzen met mijn ezel in de dressuur)......zij zijn een paarden organisatie!

misschien later,jaren later als de ezelfanatiekenlingen zichzelf zo hebben laten zien (op shows/paardenevenementen)dat ze misschien er niet meer onder uit komen.

een organisatie met een afdeling voor sport-ezel/muildieren/muilezels komt misschien nog eens net als in amerika?

want eerlijk is eerlijk wat wordt er nu serieus met ezels/kruisingen in nederland gedaan behalve dat iedere kinderboerderij er 1 heeft??

weleens een ezeldag of keuring meegemaakt?
het is nog zo jong en onproffesioneel.

nee,ik vind het super wat je zus doet.

knhs zal nooit instemmen ......en een ezelstamboek of organisatie
...misschien later...jaren later

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:42

Wat Albertine zegt; Je moet er een 'bekent persoon' bijhalen is helemaal juist. Zonder zo iemand kom je al helemaal nergens. Heel kinderachtig eigenlijk.

Met de WK voor jeugd precies hetzelfde. Meneer 1 komt met een idee, KNHS slaat het vierkant af. Meneer 1 haalt Hans Ditzel erbij. KNHS gaat erover nadenken en nu is het zo goed als rond.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:15

Lang leve meneer Ditzel

Dus t gaat door? als je nog groom zoekt

Bonanzalover ik zou echt contact met Lammert Haanstra gaan zoeken. en ook de mensport weer schrijven, want dat was wel een heel leuk stuk

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:49

Hallo Allemaal,

Aangezien ik ook twee muildieren heb wil ik me graag mengen in dit onderwerp.

Ik heb fred en fleur gezien op de ezeldag in Tilburg. En wat je daar ziet...daar kan niemand onder uit...ook de KNHS niet!!!

Over enige tijd wil ik zelf ook hoogst waarschijnlijk wedstrijden gaan rijden. Dus ook ik ga er hard aan denken hoe we dit kunnen aan pakken.

Een eigen wedstrijd is ook leuk maar tot zover ik weet zijn er lang niet zoveel mensen actief met muilen.

Er wordt over nagedacht!!!