[AR] [NH] filmpje van grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: [NH] filmpje van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:23

Handig!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:36

Als paard zijnde zou ik jou neit echt als leider zien, een leeuw oid had je waarschijnlijk nooit horen aankomen omdat je meer op je paard let dan op de omgeving (wat een leider wel doet) Verder ziet het er nogal aangeleerd uit, ipv dat het gedaan wordt volgen zegmaar instinkt (natuurlijk ook wel angeleerd, mar niet door de mens). Als ik dit zou doen zouden mijn paardjes mij niet serieus nemen en dus de leider over mij gaan spelen zegmaar.

Probeer dus minder op je paard te letten, maar meer op de omgeving, op gevaar van butienaf. Als jij dat doet, zal je paard dat niet hoeven doen en zicht dus eerder bij jou aansluiten. Een paard in de kudde zal altijd wijken voor de leider, doet hij dat niet heeft hij een probleem, ben jij de leider, dan zal hij dus al snel wijken voor druk en hoef je dat hem neit meer aan te leren, etc. etc.

Zo te zien is dit parelli, of niet? Ik vind het een goede manier om mense snel met paarden om te gaan, maar of het nu erg natuurlijk is....
Natuurlijk kun je je dat bij alles afrvagen, maar deze methode geniet niet mijn voorkeur. Ik heb er zelf ook lessen in gevolg, en ben gestopt bij dat ik me paard achteruit door hindernissen moest gaan sturen. Mijn pony is een nogal dominante merrie en die moet je niet gaan vernederen, vind ze niet leuk, was niet goed voor onze band en ook niet voor haar gezondheid. Ze is ondertussen al 29 jaar en laat zich door niemand de baas spelen, gebeurt dit wel, gaat haar conditie duideijk achteruit en heeft ze zegmaa geen rede meer om te leven.

Vandaar dat ik met haar altijd samenwerk, ze luisterd er goed naar en heeft op juiste momenten altijd genoeg eigen inbreng, bij het opvoeden van mijn 2 jarige bijvoorbeeld, kan ik het even niet aan grijpt zij haar wel even.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:36

hier ben ik het niet mee eens, we werken altijd in de bak, waar ze zich sowiso veilig voelt. En grondwerk draait juist om aandacht geven en krijgen van je paard, en niet aandacht geven aan de omgeving. Het tegenovergestelde dus. En naar ik weet lopen er geen leeuwen rond in de buurt, behalve misschien een poema, lol
Ik vind het zeker niet aangeleerd, ik werk nooit met kunstjes en voedselbeloning enzo, wat je vaak niet van andere kan zeggen. Ze is vrij om te doen wat ze wil, dus echt aangeleerd is het niet.
Ik volg ook geen parelli, dit is met een carrotstick, dat zou jij juist moeten weten. Ik blijf gewoon mixen met methodes, niet 1 bepaalde.
En als jou merrie dominant is, en de baas is over oju, dan wil dat meer iets zeggen over jou methode vrees ik.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:49

ehm sorry kan op het filmpje echt niet zien wat je in je hand hebt hoor.

Dat is dus het geen wat ik dus haat aan lesgevers, je moet de baas blijven. Altijd maar weer, stappen ze op je pony, pony denkt mazzel, ze weten niet wat te doen dus gaan maar slaan. Als mijn methode niet goed was, deed ze vast niet zoveel voor me. Ik ken zo nog een paard, de baas spelen heeft geen zin, wordt hij vals, samen met hem werken en zijn eigen inzet en initiatieven goedkeuren en dus hem niet gelijk nouja je weet wel als hij wat harder wil voor een sprong of liever een stuk draaft ipv stapt tijdens een buitenrit. Ik nodig je van harte uit om mijn pony eens te komen rijden of grondwerk ermee te doen. Denk dat ze snel weer in haar oude gewoontes terug zal vallen, niet te vangen en alleen maar staken. Hier kun je met veel geweld op gaan reageren, dan doet ze wat je vraagt, wordt mager, staat leveloos te zijn etc.

Ik weet zeker dat er aan mijn methode haken en ogen zitten (je bent nooit uitgeleerd toch) gezien ik nog niet zo heel lang leef en met paarden omga, nog niet eens de helft van mijn leven geloof ik.
Maar ik weet wel dat bepaalde methodes niet echt paardvriendelijk zijn of bij alle paarden werken (wat ze wel beweren)

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:51

dus je beweerd dat dit filmpje niet paardvriendelijk is?
Dan heb ik toch een andere kijk op zaken, als jij, denk ik

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:00

Nee er zijn dingen die ik anders zou doen en waar ik anders over denk

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 09:52

ik bedoel als je merrie zo dominant is en staakt als jij grondwerk doet, wil dat toch wel iets zeggen over jouw paardvriendelijke methode?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:28

Geen ruzi! De een doet het zo en de ander weer anders.. Het ene paard reageert daar weer beter op het andere weer op iets anders en die van Astragirl reageert hier dus goed op en die van lailapri dus niet.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:37

Nee, juist! Maar daarom mag ze dus mijn methode niet veroordelen, want bij Astra werkt ze echt prima!

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:08

Na dat ik dit topic heb gelezen weet ik het zeker, ik ga me er in verdiepen! Vind het zo mooi hou je die band met je paard op bouwd.
Jammer genoeg heb ik geen paard maar ik ga me er zeker in verdiepen en hopen dat het er ooit van komt.
En weerhoud je er niet van meer filmpjes te plaatsen, mensen leren er van door er naar te kijken!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 13:32

bedankt mayo! ik ga er zeker mee door, want ik heb alleen maar positieve reslultaten. Dat heb je zeker als je grondwerk juist aanpakt! Dus ga ervoor zou ik zeggen! Als je tips wil, pb me maar!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:42

Ik wil wel tips

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 15:10

over join-up dan?

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:24

Wat een leuk paard zeg!
Ik vind jullie erg goed bij elkaar passen!

Kun je je eigen paard dat gewoon zo leren??

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:54

Dank je wel! Ik denk dat elk paard dit kan leren, de éné snapt het echter vlugger dan de andere en het is ook te zien hoe je het juist doet.