[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: [AR] Voor een ieder die wilt beleren: lees dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:01

Na bijna 20 jaar op het paard, zit ik sinds 3 maanden achter het paard.
En ook ik heb onze pony beleerd samen met iemand die ontzettend veel ervaring heeft met het beleren en mennen van paarden.

Ik heb een goed tuigje in bruikleen en ik heb een goede marathonwagen gekocht.
Als ik weer wat gespaard heb, kan ik zelf een goed tuigje gaan kopen.

Volgens mij is het erg belangrijk dat je met goed materiaal op pad gaat.

Ik vind het mennen echt geweldig en Jorrit doet het ook erg goed.
Hij is nog (schouw-)hengst maar hij is heel goed bij de les als we met hem de weg uitgaan. En dat is echt genieten!!!

kOetjebOeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:51

Doei! Goed gezecht.. Knipoog

Maar toch, ik heb mijn verzorgpony zelf beleerd onder
het zadel en voor de kar. Natuurlijk reed ik al wel een
tijdje maar voor de kar heb ik zeg maar samen met mijn
verzorgpony geleerd ... Pling misschien vinden jullie dat
gek, maar met beleren onder het zadel ben ik er
gewoon op gaan zitten en heb wat gestapt.. [ze begon
wel gek te doen maar heb op 1 of andere manier haar
aangeleerd dat ze dat nooit meer zou doen Bloos ] wooo
dat klonk best arrogant maar ja.. zo is het wel gegaan
eigenlijk en hetzelfde met de kar.. mijn verzorgpony en ik
hebben het tegelijk geleerd. Ik ging 1 x met een fries en
de boer op een kar heb ut 1x gedaan met die fries en ben
toen vrolijk zelf begonnen met mijn verzorgpony. Eerst
een band trekken.. daarna een klein karretje.. en nu kan
ik in de winter voor de slee en kan ik in de zomer met een
echte kar een grote buitenrit maken Haha!
Sorry voor het lange verhaal Bloos Doeii Doei, doei

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:44

Ik heb in mijn wilde tijd zonder enige ervaring mijn pony beleerd voor de kar.. Dit was wel een pony waar je alles mee kon doen en die alle nieuwe dingen leuk vond.
Er was wel iemand bij die zijn paard in marathon wedstrijden heeft lopen enzo en er dus wel verstand van heeft, maar ik had dat helemaal niet.
Alles is gelukkig goed gegaan en de pony kan nu voor de kar lopen Lachen

Als ik nou terug denk aan alle enge dingen die ik gedaan heb met mijn pony vroeger....vet eng haha.. Zou ik nu nooit meer doen!!

Wat wij deden met een oud ponykarretje en idd oud en versleten tuig raad ik echt niemand aan, want het is echt gevaarlijk!!! Zorg eerst dat je van iemand netjes tuig en een net wagentje kan lenen, en ga dan met een ervaren iemand aan de gang..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:55

mriekie schreef:
Sjonniej schreef:
Richtje; Het verschil is alleen dat die boeren met paarden etc. waren opgegroeit en dit al van jongs af aan deden. De penny-meisjes van tegenwoordig weten hooguit wat de voorkant en wat de achterkant van een wagen is maar meer écht niet.

Mriekie; Die term vliegt hier vaak genoeg over tafel Knipoog

je moet het paard toch achter de wagen spannen Blond voordat we gingen mennen heb ik dat wel heel vaak gezegd Bloos

en de boeren die met paarden zijn opgegroeid zijn ook uit de tijd dat het nog rustig was in het verkeer! dus niet zo veel vrachtwagens en ander gemotoriseerd verkeer.

Gevaarlijke opmerking!!
Ik denk dat je van deze oude rotten heel veel kunt leren.
Tegenwoordig koopt iedereen die een stukje land heeft een paard en deze mensen hebben vaak geen "boeren"- achtergrond.
De mensen die echt met paarden op zijn gegroeid, hebben vaak ook het echte gevoel voor een paard. Dan maakt het niet uit of je een paard aan de hand hebt, erop zit of erachter zit.

Mijn vader heeft vroeger veel met paarden gewerkt maar heeft nooit recreatief gereden. Hij heeft echter wel een 6e zintuig waardoor hij altijd goed doorheeft wat er aan de hand is.
Als er iets "spannends"moet gebeuren ben ik altijd blij dat hij er bij is zodat ik weet dat ik altijd op hem terug kan vallen als er echt iets gebreurd.

En Sjonniej, ik ben het helemaal met je eens (zoals je hierboven ook al hebt kunnen lezen)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:57

mriekie schreef:
Sjonniej schreef:
Richtje; Het verschil is alleen dat die boeren met paarden etc. waren opgegroeit en dit al van jongs af aan deden. De penny-meisjes van tegenwoordig weten hooguit wat de voorkant en wat de achterkant van een wagen is maar meer écht niet.

Mriekie; Die term vliegt hier vaak genoeg over tafel Knipoog

je moet het paard toch achter de wagen spannen Blond voordat we gingen mennen heb ik dat wel heel vaak gezegd Bloos

en de boeren die met paarden zijn opgegroeid zijn ook uit de tijd dat het nog rustig was in het verkeer! dus niet zo veel vrachtwagens en ander gemotoriseerd verkeer.

Gevaarlijke opmerking!!
Ik denk dat je van deze oude rotten heel veel kunt leren.
Tegenwoordig koopt iedereen die een stukje land heeft een paard en deze mensen hebben vaak geen "boeren"- achtergrond.
De mensen die echt met paarden op zijn gegroeid, hebben vaak ook het echte gevoel voor een paard. Dan maakt het niet uit of je een paard aan de hand hebt, erop zit of erachter zit.

Mijn vader heeft vroeger veel met paarden gewerkt maar heeft nooit recreatief gereden. Hij heeft echter wel een 6e zintuig waardoor hij altijd goed doorheeft wat er aan de hand is.
Als er iets "spannends"moet gebeuren ben ik altijd blij dat hij er bij is zodat ik weet dat ik altijd op hem terug kan vallen als er echt iets gebreurd.

En Sjonniej, ik ben het helemaal met je eens (zoals je hierboven ook al hebt kunnen lezen)

Ibalia

Re: [AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:59

Sorry,
mijn verhaaltje is per ongeluk 2X geplaatst.
Ben dan ook een beetje een digabeet

Ro0z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:57

haaaj iedereen,
ik hoop dat ik hier geen kritiek op krijg,
maar ik heb een verzorgshettie,
hij is 2 bijna 2 1/2 en ik had een vraagje:
kan ik hem binnenkort beleren voor mennen??
of moet ik daar nog even mee wachten??
ik hoop dat jullie snel antwoorden!! Bloos Haha! Vingers aflikken Tong uitsteken Dromen Pling

heeeeeeeeeeel veel groetjes................

-xXx-Ro0z(K)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:08

Ro0z schreef:

Het is beter om te wachten. Zeker bij een shetlander, die groeien nog lang door en zijn op hun 4e vaak pas uitgegroeid. Dus minimaal wachten tot hij 3 jaar is! Dat half jaartje wachten, scheelt je een paar jaar langer doorrijden.

Ro0z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:50

Sjonniej schreef:
Ro0z schreef:

Het is beter om te wachten. Zeker bij een shetlander, die groeien nog lang door en zijn op hun 4e vaak pas uitgegroeid. Dus minimaal wachten tot hij 3 jaar is! Dat half jaartje wachten, scheelt je een paar jaar langer doorrijden.

DANk je wel voor de info.
Haha! Bloos Pling

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:28

oké... nu komt mijn opmerking Haha!
ik ben van plan over een tijdje Bull te beleren voor de kar, heb hem eerst zelf ingereden (na een maand kon ik al prima buitenritten maken) en nu wil ik haar erg graag voor de kar beleren... (bull heeft een braaf karakter, wil graag voor je werken, wil graag nieuwe dingen leren en is een erg 'brave' shet)
ik heb wel wat menervaring, niet erg veel maar de 'basis' weet ik wel... ik ben eerst bezig geweest met dubbele longe en ik oefen ook vaak met erachter lopen (werken aan de lange teugel)
we hebben goed tuig, karretje is iets minder, ik wil hem zelf gaan opknappen het frame en de wielen zijn zijn goed, verder geen remmen, moet hier dus nog een oplossing voor zien te vinden...
maar goed over een tijdje wil ik haar heel graag voor de kar beleren, ik ben van plan het in elk geval samen met anderen te doen en ik ga eerst oefenen op 'eigen terrein'.
ik heb in elk geval absoluut geen haast ermee en begin er pas aan wanneer bull er klaar voor is en het wagentje in orde is

ben ik nou heel onverstandig bezig??? ik ben bang dat iemand (met veel ervaring) erbij halen niet erg makkelijk gaat en ik wil haar toch erg graag zelf beleren...

ik heb het hele topic goed doorgelezen en ik snap heel goed dat jullie willen voorkomen dat pony's zomaar voor de kar worden gezet door iemand die er absoluut geen verstand van heeft, maar dit kan toch wel?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 10:37

Ik zal eerlijk zijn, ik ben ook zonder enig benul zelf gaan beleren en ben door schade en schande wijs geworden. Ook het tweespan heb ik zelf beleerd met de hulp van een boek en wat plaatjes hoe het tuig hoort te zitten. Wel ben ik vaak bij wedstrijden ed geweest en heb met veel mensen gepraat die mij van de nodige tips hebben voorzien. Ik heb geluk dat het nooit echt fout is gegaan in die beginfase.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:10

Inderdaad heel goed neergezet napie.
Ik ben net als napie ook zelf aan het beleren, al een behoorlijke tijd, en ook niet zonder ongelukken, maar ook niet zonder hulp.... Veel geleerd van mijn fouten, maar niet aan te raden.
Ik heb wel een hele tijd meegelopen met de plaatselijke beleerder hier in de buurt. Toen hij mijn haflinger beleerde was ik er iedere dag bij en hielp dan niet alleen bij mijn haflinger maar ook bij zijn andere paarden. Als ik iets niet zeker weet of iets dergelijks ga ik even bij hem langs. Van hem heb ik ontzettend veel geleerd.
Ook denk ik dat het heel belangrijk is dat je niet te eigenwijs bent om toch door te gaan terwijl je eigenlijk weet dat het niet slim is. Je moet ook zelfdiscipline hebben om het evt. ook te kunnen acepteren dat je niet verder moet gaan. En dat is toch iets wat heel erg moeilijk is, en ik spreek uit ervaring.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:09

nou ik wil Bull dus gaan beleren, maar ik ben van plan het geleidelijk aan te doen met hulp van de eigenaar...
ik heb niet echt het idee dat ik iets fout doe Verward

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:26

Ik ben je ook niet op je vingers aan het tikken. Tuurlijk kan en mag je best je pony gaan beleren. Je hebt het topic gelezen en je bent van de nodige tips voorzien. Het kan best zijn dat het prima gaat. Lukt het niet val dan op tijd terug op ervaren mensen. Voor sommige dingen kan je ook hier terecht.
Succes!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:53

napie schreef:
Ik ben je ook niet op je vingers aan het tikken. Tuurlijk kan en mag je best je pony gaan beleren. Je hebt het topic gelezen en je bent van de nodige tips voorzien. Het kan best zijn dat het prima gaat. Lukt het niet val dan op tijd terug op ervaren mensen. Voor sommige dingen kan je ook hier terecht.
Succes!

Oké nou heel erg bedankt, ik heb vandaag al wat geoefend met de lange lijnen, maar dat ging niet super... Dus daar moet ik nog een hoop mee oefenen...

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:19

voor de mensen die geïntereseerd zijn: het gaat prima. (dat wil dus nog niet zeggen dat het altijd goed gaat he) we hebben hem al tig x voor de sleep gezet en meteen de eerste x ging het al goed!!! Haha!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:28

Ik kan voorlopig niet oefenen. De pony is hoefbevangen. Ik wil eerst goed oefenen en pas als ze er echt klaar voor is wil ik haar voor het karretje zetten (met andere mensen in de buurt).

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:27

Citaat:
Lukt het niet val dan op tijd terug op ervaren mensen.

Ik wil het ook gaan doen maar nu nog niet. Mijn pony is nog jong en soms een beetje schrikkerig. Maar ik zou ook niet anders weten dan dat ik het zelf zou moeten doen. Ik kan hier in de buurt nergens iemand vinden die les geeft.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:55

conquista schreef:
Citaat:
Lukt het niet val dan op tijd terug op ervaren mensen.

Ik wil het ook gaan doen maar nu nog niet. Mijn pony is nog jong en soms een beetje schrikkerig. Maar ik zou ook niet anders weten dan dat ik het zelf zou moeten doen. Ik kan hier in de buurt nergens iemand vinden die les geeft.

Hoeveel ervaring heb je met aangespannen rijden?
Als je echt superveel ervaring heb, en al eerder een paard beleerd hebt, dan zou ik zeggen, wat let je.
Als je nog nooit een paard beleerd hebt voor de wagen, dan zou ik toch echt een ervaren iemand zoeken, stel je voor dat je een paard koopt dat je zelf in moet rijden ohz, maar je hebt dat nog nooit gedaan, dan ga je ook lessen neem ik aan. Dus dat is aangespannen hetzelfde.
En als je zowiezo nog helemaal niet ervaren bent in het aangespannen rijden dan zou ik zeggen, laat een ervaren iemand de leiding nemen. Want anders is het hetzelfde als een paard inrijden terwijl je nog maar 5x in je leven een paardrijlesje hebt gehad.
En het is ontzettend makkelijk te verpesten met jonge paarden en helemaal aangespannen, want je hebt gewoon wat minder controle.

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:34

Met het beleren heb ik geen ervaring.
Maar zoals ik al zei... ik kom op geen enkel spoor van iemand hier in de buurt die het kan en ik heb niet de mogelijkheid om met mijn pony te verkassen steeds.

Het gaat trouwens om een minipaardje... ookal zal daar natuurlijk ook wat bij te verpesten zijn, controle heb ik wat meer dan wanneer het een groot paard is... daar zou ik minder snel aan beginnen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:28

conquista schreef:
Met het beleren heb ik geen ervaring.
Maar zoals ik al zei... ik kom op geen enkel spoor van iemand hier in de buurt die het kan en ik heb niet de mogelijkheid om met mijn pony te verkassen steeds.

Het gaat trouwens om een minipaardje... ookal zal daar natuurlijk ook wat bij te verpesten zijn, controle heb ik wat meer dan wanneer het een groot paard is... daar zou ik minder snel aan beginnen.

Ook een mini-paardje kan er vandoor vliegen en ook met een mini-paardje kan je achter een boom blijven hangen of een ongeluk krijgen.
Als je toch besluit het alleen te doen, doe het dan in alle rust, zodat het niet teveel word voor je pony. Het geeft niet als je er een half jaar over doet voordat je er eindelijk zorgeloos mee op pad kan.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:44

@ manuutje zo ben ik ook bezig, ben eerst ook rustig aan het oefenen aan de lange lijnen, binnenkort met een band erachter
't is fijn dat ik met een betrouwbare pony begin, die rustig is van karakter en het leuk vindt om nieuwe dingen te leren... dat maakt het al een stuk makkelijker Knipoog

conquista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:08

Citaat:
Ook een mini-paardje kan er vandoor vliegen en ook met een mini-paardje kan je achter een boom blijven hangen of een ongeluk krijgen.

Dat zei ik toch alleen ik zei dat ik dan iets MEER controle heb..

Citaat:
Als je toch besluit het alleen te doen, doe het dan in alle rust, zodat het niet teveel word voor je pony. Het geeft niet als je er een half jaar over doet voordat je er eindelijk zorgeloos mee op pad kan.

Dat zowiezo... ik ga het heel langzaam opbouwen... al doe ik er 2 jaar over... veiligheid van mijn paardje gaat voor...
Ben ik oud en wijs genoeg voor Knipoog

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:21

Haha, owkeej. Ik weet niet hoe oud je bent. Knipoog
Maar er zijn genoeg mensen die een pony zo voor een kar zetten, 'want het is toch maar een kleine pony', en vervolgens krijgen ze er ongelukken mee, en is die pony het vertrouwen in het mennen helemaal kwijt.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:27

Ik heb gisteren nog geoefend en het gaat heel erg goed. Alleen met halthouden doet ze af en toe nog vervelend, wil ze gaan draaien. Het scheelt dat ik een eigen terrein heb waarop ik kan oefenen met de kar, en ben van plan eerst daar nog een tijdje te oefenen voordat ik echt erop uit trek. Als daar de pony er van door gaat, dan kan er in elk geval niet zo heel veel gebeuren. Je hebt ook geen last van verkeer enzo. Lachen