[AR] [NH] Wie rijden er zonder zadel en hoofdstel??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:01

Miss_Montana schreef:
Ik rijd bijna altijd buiten en heb een superlief verzorgpaard. Met hem ga ik altijd met touwhalster naar buiten. Helaas is hij al 25 en heeft last van zijn rug als ik helemaal zonder zadel ga rijden. Ik krijg een BBpad voor mijn verjaardag dus dan kan ik wel 'zonder' zadel gaan rijden*happy Haha! happy* !!!!

Leuk dat je een bareback pad krijgt. Wat voor soort neem je? Ik heb zelf mijn bareback pad bij Emiel Voest gekocht. Deze bevalt me erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:10

Haai!
Ik krijg er een van het merk (hoe toevallig) Montana! Het is er een met bont en heeft geen beugels, ik heb gehoord dat dat niet zo goed is. Ik heb hem in een westernwinkel bij ons in de buurt gekocht, zij verkopen ook veel voor NH. Ik hoop dat hij mij ook goed gaat bevallen
(zal haast wel Haha!)

Groetjes [***]

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:24

Zonder beugels zijn veel beter voor jezelf en het paard. Ken het merk wel (Montana). Wens je er heel veel plezier mee. Laat anders even weten of hij je ook goed bevalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:05

Hahaha!

Ik ga zeker weten meteen 26 februari een buitenrit en een heleboel foto's maken! Dan zet ik ze wel op Bokt!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:08

met jel rijd ik ook best vaak zonder zadel en hoofdstel. meestal wel met neckrope of balansteugel, we komen zo zelfs een L1-proef door (met stelling Haha! ) ook springen we wel eens zo, vind het erg fijn om in-uitjes (ingegraven kruisjes Knipoog ) te oefenen om op mn zit te rijden.

in de zomer train ik ook voor de endurance op een touwhalster.

ben het afgelopen jaar eigenlijk gedwongen geweest om met mn barebackpad te rijden, ik had geen zadel Bloos ook buitenritten (en hij wàs lief, nu ik weer met zadel rijd istie een stuk minder voorzichtig met me.. Boos! )

heb het ook allemaal bij Emiel Voest geleerd, heb bij hem zelfs 80 cm. gesprongen (zie profiel voor foto Schijnheilig )

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:11

Tong uitsteken voor de Voest-fans: wij reden ook op de "themadag Dressuur" in 2004

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:11

Gave springfoto joh!!!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:02

Wies schreef:
Haha, wat een berichten zeg! Ik rijdt freestyle met mn paardje, dus zonder zadel en hoofdstel maar alleen een touw om de nek. Dat doe ik eigenlijk altijd..langs de weg, op het strand, naar de les, door het bos..of polder..of de duinen. Maar ik was gewoon benieuwd wie dat nog meer deden! Bedankt voor al jullie reacties! Pling

Vindt jij jezelf nu eigenlijk wel verantwoordelijk genoeg daarvoor? Zoveel vertrouwen is leuk, een enkele keer zo over de weg (mits voorzorgmaatregelen getroffen of er snel vanaf kunnen springen). Maar ik heb het idee dat je of niet weet waar je mee bezig bent of een beetje overdrijft... mijn excuses als ik het mis heb.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:09

ik rij zo wel eens in de bak, mijn pony reageert daar prima op.

maar om op deze manier de weg op te gaan vind ik dom.. je weet nooit wat er gebeurd! waarom niet gewoon een hoofdstel in, knoop in de teugels en lekker laten hangen.. dan heb je in geval van nood wel iets!
wat is dat toch dat mensen per se met alleen een touw om de hals willen buitenrijden? omdat het stoer staat of om anderen te laten zien hoe goed je je paard vertrouwd Verward
je brengt op die manier ook anderen in gevaar..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:12

Sommige mensen kunnen dit nou eenmaal met hun paarden.
Ik zou het nooit doen als ik milka niet zou vertrouwen.
Met een hoofdstel in kan er net zo goed wat gebeuren.
Ik rijd vaak zonder zadelen hoofdstel omdat ik dat fijner vind rijden en Milka vind het ook 100x fijner.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:16

chaai schreef:
:P voor de Voest-fans: wij reden ook op de "themadag Dressuur" in 2004

Heb ik jou helaas gemist. Wij waren aan het eind van de dag heel even te kijken. Hadden cursus van Daan en waren vroeg klaar. Heb jij toen niet zien rijden. Was wel heel leuk.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:27

Ik heeeeeeeel SomSs!...Ik vind het wel leuk om zo te rijden!..
maar tis wel eng als pony ervandoor vliegt moet je niet denken aan de gevolgen!,mayb is het ook wel veiliger je kan niet met je benen in beugel blijven hangen (!zit wat in)!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:13

Het zonder zadel en hoofdstel (touw om de hals) rijden is pas knap als je 100% controle heb. Dus niet omdat het stoer is of gewoon voor de leukigheid. Dan noem ik onverandwoordelijk gedrag.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:18

Precies. Niks aan toe te voegen.
Daarom zei ik ook ik ga nooit de straat op zonder zadel en hoofdstel als ik Milka niet 100% zou vertrouwen. Dat is gewoon ongelukken zoeken als je je paard niet 100% kan vertrouwen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:21

Evita kan ik ook voor 100 % vertrouwen, ze is ook echt op m'n zit te rijden en heeft nooit ook maar geprobeerd om aan de kletter te gaan.. maar toch ga ik nooit zonder iets naar buiten de weg op (wel met touwhalster).
Heel knap als je het kunt met je paard, maar ik vraag me af waarom mensen dan niet even een halster/hoofdstel om doen en lekker de teugels laten hangen? het is zo'n kleine moeite..
er kunnen zo veel dingen gebeuren die je niet verwacht, onderuit gaan met je paard, de sloot in glijden, door een hond aangevallen worden ik noem maar wat.. met een halster/hoofdstel heb je toch minder kans op nog grotere ongelukken als zoiets gebeurt..

als je zonder handen kunt fietsen hoef je toch ook niet je stuur er af te halen? Tong uitsteken

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:30

Een paard zou je eigenlijk nooit voor de volle 100% moeten vertrouwen, omdat je niet altijd direct in kan schatten hoe je paard op een situatie reageert.

Toskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:30

ik zit alleen op haar zonder zadel en hoofdste-l gwn in de wei als ze aan het grazen is dat laat ze toe maar echt rijden kan ik niet want ze is daarvoor veel te slim hoor , der zou wat kunnen gebeuren en ik ben niet iemand die risico's neemt dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:39

snowdon schreef:
Een paard zou je eigenlijk nooit voor de volle 100% moeten vertrouwen, omdat je niet altijd direct in kan schatten hoe je paard op een situatie reageert.

Maar dat weet je ook niet wanneer je met zadel en hoofdstel rijd... Lachen

Overigens rijd ik wel met touwhalster maar ik ga dan niet langs wegen rijden. Ook heb ik geleerd om in noodsituaties van mijn paard af te springen, dat heb ik nu helemaal onder de knie en dat geeft mij meer vertrouwen. Ik heb het maar een keer toe hoeven te passen en dat was toen een paard achter mij, die zadel en hoofdstel omhad, aan de kletter ging en niet meer te stoppen was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-05 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:43

Citaat:
als je zonder handen kunt fietsen hoef je toch ook niet je stuur er af te halen?
Hahah...die is leuk..Ben ik het volkome mee eens

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:49

Miss_Montana schreef:
Maar dat weet je ook niet wanneer je met zadel en hoofdstel rijdt...

Maar met "iets" aan het hoofd, of dat nu een touwhalster, hoofdstel of halster is... heb je nog altijd meer controle en veiligheid.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:50

Citaat:
Heel knap als je het kunt met je paard, maar ik vraag me af waarom mensen dan niet even een halster/hoofdstel om doen en lekker de teugels laten hangen? het is zo'n kleine moeite..
er kunnen zo veel dingen gebeuren die je niet verwacht, onderuit gaan met je paard, de sloot in glijden, door een hond aangevallen worden ik noem maar wat.. met een halster/hoofdstel heb je toch minder kans op nog grotere ongelukken als zoiets gebeurt..

als je zonder handen kunt fietsen hoef je toch ook niet je stuur er af te halen?

Wat je hier zegt klop inderdaad wel, maar je vergeet een ding. Doordat het paard enkel een touw om de hals heeft waar je infijte niks mee kan doen moet je geheel en volkomen op je paard vertrouwen en op je zelf nog meer. Want wat doet je paard rustig blijven op het moment dat het bang is. Juist de bereider die geheel ontspannen is en de situatie aan kan. Geloof maar dat dit veel moeilijker is als je weet dat je geen enkel controle middel heb. Het touw kan hoog uit helpen voor je evenwicht, maar een paard tegen houden kun je er niet mee. Het gaat dus meer om het zelf controle dan om de controle van het paard.

Ik ben in geheel niet iemand die zo maar iets doet. Moet altijd zekerheid hebben of het ook echt kan. Veel mensen denken anders over mij omdat ik dus wel zonder zadel en hoofdstel gerust het bos in ga en ik met een volwassen hengst zonder zadel en met gewoon halster ga rijden. Dit kan ik ook enkel doen omdat ik weet hoe ik mij zelf onder controle kan houden en bepaalde technieken heb om bepaalde situaties als vluchten zonder angst bij mij op te lossen.
Klinkt volgens mij een beetje zweverig Haha! Toch is dit wat ik hier zeg veel meer waard dan een zeer scherp bit en teugel getrek. Op mijn site vind je hier trouwens ook info over met een leuk verhaal er bij.

Deze manier van rijden train je je zelf, geeft je meer respect voor je paard, leert je zonder machtsmiddelen het paard onder controle te houden enz. Ik ben blij dat ik dit zonder problemen kan. Als het moet kan ik ook zonder geheel niks rijden over waar ik wil. Dat doe ik natuurlijk niet, maar als de situatie het zo brengt hoef ik geen angst te hebben.

Citaat:

Hier wil ik toch nog even op reageren. Want dit spreekt van heel weinig kennen van het paard. Ken je de natuur van het paard en ken je het karakter van het paard waar je op zit dan weet je altijd hoe het op bepaalde situaties zou reageren. Dan sta je nagenoeg ook niet meer tegen over onvoorziene reacties omdat je weet door het paard wat het eng vind en wat het wel of niet aan kan lichamelijk of geestelijk.
Oké ik ben wel heel bewust met het paard bezig en ken alle paarden waar ik mee werk of les geef door en door. Tja dat is wel een gaven die maakt dat ik alle paarden doorzie op het moment dat ik ze zie. Toch kan iedereen zijn eigen paard heel erg intiem kennen als je daar de moeite voor doet en het paard in zijn waarde laat en in je gedragingen laat merken te willen luisteren.
Trouwens een fijn gevoel lijkt me dat om op een paard te zitten die je niet volledig vertrouwd. Ik moet zeggen dat ik er nooit van mijn leven dan zou opstappen. Mij niet gezien dan Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:53

Ja daar heb je gelijk in, ik dacht dat je het had over bitloos rijden, sorry! Ik zou het idd ook veel enger vinden met alleen een touwtje om de nek.

Mijn hele computer loopt vast! Ik wilde iemand qouten en dat deed hij niet en nu staan er 2 berichtjes van mij! Dat wilde ik helemaal niet!

stomme rotdingen Boos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-05 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:55

snowdon schreef:
Maar met "iets" aan het hoofd, of dat nu een touwhalster, hoofdstel of halster is... heb je nog altijd meer controle en veiligheid.

Ja daar heb je gelijk in, ik dacht dat je het had over bitloos rijden, sorry! Ik zou het idd ook veel enger vinden met alleen een touwtje om de nek.

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:40

Maar, stel je voor dat een hond je paard in de flanken of achterbenen bijt, en het zet zijn vlucht instinct in, dan is er bij een doodsbang paard echt niks mee wat hem kan stoppen als je er zonder zadel en hoodstel op zit (met ook niet hoor Knipoog) Een paard dat nml schrikt maakt een bepaalde stof in zijn hersenen wardoor het vluchtinstinct in gang wordt gezet. het paard sluit zich dan geheel af van de 'buitenwereld om het zo maar te noemen' en reageerd dus ook niet meer op jou als je erop zit. hij is alleen nog maar gefocust op vlucthen, om zichzelf in leven te houden. (dit zou bij ieder gezonde paard moeten gebueren, hoe erg jij hem en hij jou ook vertrouwd!)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:46

josien schreef:
Hier wil ik toch nog even op reageren. Want dit spreekt van heel weinig kennen van het paard. Ken je de natuur van het paard en ken je het karakter van het paard waar je op zit dan weet je altijd hoe het op bepaalde situaties zou reageren. Dan sta je nagenoeg ook niet meer tegen over onvoorziene reacties omdat je weet door het paard wat het eng vind en wat het wel of niet aan kan lichamelijk of geestelijk.
Oké ik ben wel heel bewust met het paard bezig en ken alle paarden waar ik mee werk of les geef door en door. Tja dat is wel een gaven die maakt dat ik alle paarden doorzie op het moment dat ik ze zie. Toch kan iedereen zijn eigen paard heel erg intiem kennen als je daar de moeite voor doet en het paard in zijn waarde laat en in je gedragingen laat merken te willen luisteren.
Trouwens een fijn gevoel lijkt me dat om op een paard te zitten die je niet volledig vertrouwd. Ik moet zeggen dat ik er nooit van mijn leven dan zou opstappen. Mij niet gezien dan Nagelbijten / Gniffelen

Ik vond je vaak al erg overdreven in je doen en laten op internet, is natuurlijk je eigen keuze... Maar kom op zeg! Je bent jong en je denkt wat te bereiken zo... Velen nemen klakkeloos je woorden en gedachten over.. Kijk uit met wat je zegt!

Ik ben het in eerste instantie dus niet met je eens, maar ok, meningen kunnen verschillen. Ik bots er eerder tegenop op de manier waarop jij je mening verkondigd. Je zegt dat je een gave hebt, maar iemand met zo'n gave zou het niet zo verkondigen. En een mens zou altijd behoedzaam moeten zijn voor andere diren, zo ook voor andere mensen, maar zeker ook paarden. Hoe goed je iemand ook denkt of weet in te schatten. Het kan altijd een keer anders dan verwacht gaan.

En als jij niet op een dier durft te stappen dat je niet kan vertrouwen... dat zou dan alleen maar blijk geven van wat minder moed, dan van wijsheid. Soms moet je een risico nemen, om verder in het leven te komen. Zo ook als je met paarden omgaat. Er blijft altijd een risico aan vastzitten.