[AR] [LO]Pessoateugel ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:27

Dus jij vind dat een meisje met een vierjarige Tinker een pessoateugel moet gaan gebruiken? okee, warom zetten jullie dat dan niet ij alle topics, dan zijn meteen alle problemen opgelost, toch? zo simpel is het toch niet Tyrza. Je bent het toch wel met me eens dat je zo´n ding niet moet promoten onder de jeugd? Daar verzet ik me gewoon tegen en dat blijf ik doen. Dat het een discussie wordt, is niet geheel en alleen mijn schuld. ik geef de TS iets om over na te denken en vervolgens probeert men (niet de TS) me van gedachten te laten veranderen. De Ts twijfelt. dus ik geef haar stof tot nadenken, that´s all. Maar nu mogen jullie , hoor.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:28

Ach, mijn eerste paard (nadat ik van 3 pony's afkwam, niet hoger dan M dressuur gereden) was een 3,5 jarige. niet zadelmak. Ik was 15 en zo goed kon ik niet rijden. 2,5 jaar later zaten we in het Z.

En ja ik heb gelongeerd met bijzet en ik heb ook met slofteugel gereden. Oh en ik droeg sporen met wielen.

Het paard is nu 12 en hij staat nog steeds bij de dame die hem van mij heeft gekocht. Die is er ook nog steeds succesvol mee in de hogere wedstrijdsport.

Soms kan het gewoon snel gaan,...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:29

Lusitana schreef:
zo simpel is het toch niet Tyrza. Je bent het toch wel met me eens dat je zo´n ding niet moet promoten onder de jeugd? Daar verzet ik me gewoon tegen en dat blijf ik doen.

Dat is wel zo, maar je slaat een beetje door daarin...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:31

Marjolein117 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje over de pessoateugel. Ik heb een tinker van 4 jaar. Hij is vrij dressuurmatig en ik zou dus graag een pessoateugel bij hem willen gebruiken maar nu is de vraag, is dit verstandig? En wat doet het precies enzo. Als iemand me er meer over kan vertellen graag. Ook als iemand er eentje heeft liggen en het samen met mij een keer bij mijn paard wil proberen, dan hoor ik het graag. Ik woon in Apeldoorn.
Groetjes marjolein

Tinkers worden steeds rijtypischer gefokt, en zoals de TS aangeeft, is dat in dit geval ook zo.
Het zijn geen trekpaarden bij uitstek meer.....
Als Marjolein en haar paard er baat bij hebben, en zij vraagt immers om hulp zodat ze het kan leren op de juiste manier te gebruiken, wat is daar dan in hemelsnaam mis mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:41

Een paard dat de goede spieren heeft leren ontwikkelen is makkelijker rijtechnisch verder door te rijden tot het punt waar je hem hebben wilt. En een pessoa kan daarbij helpen.
Ik longeer mijn oudere merrie ook met Pessoa, puur omdat ik longeren zie als onbelast werken en niet als domweg rondjes rennen en beweging geven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:43

Lusitana ik weet niet welke verdie van bot jij leest maar in mijn versie van bokt word je zo ongevere ahctervolgd door half bokt als je een keer een foto durft neer te zetten met slof (waar is RK)..

Je wordt voor volslagen debielverklaad als je durft met wielsporen te rijden hier. Dus het promoten van hulpteugels vind ik echt wel meevallen.

En waarom zou een tinker niet dressuurmatig getraind kunnen worden . heel veel problemen met buiten en recreatief rijden worden door een goede dresuurbasis opgelost.

Er wordt ook voortdurend gewezen of de gevolgen van verkeerd grbruik vab hulpteugels en er wordt ook geadviseerd er begeleiding bij te zoeken ..

WAT is dan het probleem ?? behalve dat jij een andere methode prefereert. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:57

Er zal altijd een voor en tegen hulpteugels groep zijn, en daarom eindigen dit soort topics in discussies en een slotje. Je kunt ook gewoon je richten op de TS en dan kan ze zelf bedenken wat ze wil, maar dan ziet ze wel de voor´s en tegens erbij. Je moet niet doen alsof het alleen voordelen heeft en alsof het een wondermiddel is die "het" voor je doet. Je zult echt zelf wat moeten doen.
Weet je, ik denk dat ik gewoon ouderwets ben. Laten we het daar maar op houden. Vroeger werden alle geweldige resultaten behaald zonder hulpmiddelen. Men nam gewoon de tijd en wilde leren.
De opleiding van het paard is nooit af.

Ik kom in dit soort discussies terecht omdat men op mij reageert en ik geef antwoord. Ik zal het antwoorden op een dergelijke reacties voortaan maar laten om een discussie met mij te voorkomen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:00

zie je lusi, je hebt mij helemaal niet nodig voor zo'n discussie Haha!

ik zou me niet zo enorm storen aan en verzetten tegen wat een ander allemaal wel en niet doet en dat dat mogelijk wel eens fout zou kunnen zijn in jouw ogen. als je je daar druk om moet maken heb je toch geen leven meer?

ik heb trouwens veel positieve dingen gehoord over zo'n pessoa. wie weet kom je er met je instructie wel uit, succes!
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 30-11-04 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:02

Levy schreef:
Tinkers worden steeds rijtypischer gefokt, en zoals de TS aangeeft, is dat in dit geval ook zo.
Het zijn geen trekpaarden bij uitstek meer.....
Als Marjolein en haar paard er baat bij hebben, en zij vraagt immers om hulp zodat ze het kan leren op de juiste manier te gebruiken, wat is daar dan in hemelsnaam mis mee.

Ik quote mezelf nog maar even als antwoord op......

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:05

Levy schreef:
Ik quote mezelf nog maar even als antwoord op......

Jaja, Levy...nou weten we het wel... Tong uitsteken

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:06

Remy schreef:
Jaja, Levy...nou weten we het wel... Tong uitsteken

Leg jij het nog even uit anders Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:12

Lusitana, wat versta jij onder een pessoa-teugel?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:15

Levy schreef:
Leg jij het nog even uit anders Schijnheilig

In je kuif gepikt? *LOL*

Ik ken mensen die een onbeleerde Shire aan de pessoa zetten als voorbereiding op het inrijden...als ze daar op een verstandige manier mee omgaan, voegt dat in mijn ogen weldegelijk iets positiefs toe. Het gaat niet zozeer om die pessoa, maar meer om de man of vrouw die de longe in handen heeft. En uiteraard ook om de instelling van de pessoa, want als dat niet deskundig gebeurt, kun je ook veel schade aanrichten.

Ik heb zelf bij mijn eigen paard de resultaten kunnen zien, de bespiering van de rug en de achterhand zijn enorm vooruit gegaan. De meeste paarden hebben ook duidelijk plezier in het werken met de pessoa...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:19

Lusitano ik weet echt niet welk topic jij aa het lezen bent hoor maar er wordt hier veelvudig aan gedrongen op het correct, tijdelijk en zo min mogelijk gebruiken van hulpteugels.

Jij doet het altijd zonder hulpteugels prima voor jou een ander doet het met. Wie ben jij om te beoordelen wat goed en fout is. En wil je voor mij even aangeven waar wordt geschreven dat hulpteuegels wondermiddelen zijn dan ??

Zit jou niet iets anders dwars ofzo. Jouw manier is voor jou de enige juiste manier maar daanom is het nog geen waarheid. open staan voor andere ideën doe je niet want je hebt blijbaar een queeste anti hulpteugels op touw gezet.

Je moet echt beter lezen want op heel bokt vind je een veelvoud meer topic's tegen hulpteugels dan voor.

Jouw tegen is dat alles zonder hulpteugel kan. Maar kan je dan ook uitleggen wat er precies schadelijk is aan een pessoateugel ?? En waarom het niet juist zou zijn er een te gebruike voor je paard?? Welke schade breng je je paard daarmee volgens jou toe?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:19

Remy schreef:
In je kuif gepikt? *LOL*

Nee....... >;)
Ik heb geen kuif (meer), dat was 10 jaar geleden mode.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:29

Ik plaats even voor de duidelijkheid een plaatje van een pessoa-teugel:

Afbeelding

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:54

Haha! levy dacht; ik zal er maar 1 uitzoeken met het hoofd voor de loodlijn....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:12

Citaat:
waarom zou je spieren moeten trainen op een dergelijke manier? Wat is er gebeurd met het geduld en rijkunst? What´s next? Kunstmatige paarden die helemaal voldoen aan de eisen, zodat je helemaal niks meer hoeft te doen? Waar rijd je eigenlijk paard voor? Het dier moet maar accuut gevormd zijn? En dan? prijzen winnen? Is dat waar het omgaat? jonge dieren snel klaarstomen (en de vernieling in rijden, maar ach, wat geeft het als hij het niet meer doet, koop je toch een ander?) om prijzen te winnen? Nogmaals, waar rijd je voor? Weet je zeker dat je niet liever op een mechanisch ding zit? die doet precies wat je zegt. De spieren die de pessoa zogenaamd zou trainen, kun je vast ook rijkunstig trainen. Maar daar heeft men tegenwoordig dus geen zin meer in. Ik vind het heel jammer dat her die kant op gaat in Nederland. Heel jammer. En waarom rijdt half nederland op Tinkers "Haffies" en Fjordjes, als er een perfectie verlangt wordt die toch wel tegen de natuur van die rassen in gaat? Waarom er dan vervolgens maar dwangmiddelen om hangen om het dan toch te proberen te bereiken? Ik snap dat echt niet. Wie legt me het uit?
als je dressuur wilt rijden, rijdt dan dresuur! En daar hoort geen "spiertraining door een hulpmiddel" bij. Dat hoort bij bodybuilding, niet bij dressuur.

ik vind dat je nogal overdreven reageert.
als ik jou stukje zo lees dan geef je mij een beeld dat je van ons alle 1 beeld hebt en dat beeld is niet helemaal juist. ik rijd geen paard om bekers te winnen of wat dan ook, ik rijd paard omdat ik het leuk vind puur hobbymatig. ik heb mijn huidige paard inmiddels al 3 jaar, het was een paard die totaal geen vertrouwen had na ongeveer 2 jaar had hij het vertrouwen dat hij hoorde te hebben. (over geduld gesproken) als ik bekers had willen winnen had ik hem misschien idd verkocht maar daar heb ik niet voor gekozen, ik heb gekozen voor een langere weg.

mijn paard is een paard dat moeite heeft met ontspannen onder het zadel, het gebruik van de pessoa heeft veel aan zijn ontspanning geholpen hij durft zich nu te ontspannen. ik heb er veel aan gehad. en ga nou niet roepen neem les, want je moest eens wete wat ik met dat paard af gereist ben naar jan en alle man.

nu gebruik ik de pessoa puur als afwisselig en voor als ik geen tijd heb om te rijde, ik moet iedere dag namelijk een half uur reizen voordat ik kan rijden en dat moeot ook nog op vaste tijden, dus als ik wat langer naar school moet longeer ik, dat is in mijn ogen beter dan niks doen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:16

SuperPepeijn schreef:
:D levy dacht; ik zal er maar 1 uitzoeken met het hoofd voor de loodlijn....

Shhhttttt!!
Wel on-topic blijven he?? Knipoog Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:11

Lusitana, wat ik me al het hele topic af zit te vragen... Hoe rijdt jij de paarden? Hoe krijg je ze dressuurmatig verder zonder ergens enige vorm van dwang?

Ik longeer die van mij ook regelmatig, al is het maar voor de afwisseling.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:11

Wat ik van Lusitana begrijp is dat ze wil zeggen: Degene die het in zich hebben om te longeren met Pessoa geen probleem maar ga niet de jeugd promoten die hier nog geen kaas van gegeten hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:23

Ik verplaats het even naar UZ.

Marrgriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:28

Kitty schreef:
Ik zie hier mensen antwoorden over het rijden met pessoateugel. Ik zou niet weten hoe je hiermee zou moeten rijden. Voor zover ik weet, is het een longeerhulpmiddel waarbij je je paard stimuleert zijn rug te gebruiken en zijn achterhand meer onder te zetten.

Als aanvulling op het gewone rijden (inderdaad zonder hulpteugel) zou je hem goed eens in de week/twee weken met pessoa kunnen longeren.
Hierbij moet je er goed voor zorgen dat hij ten alle tijde voorwaarts is. Laat je het paard rondsjokken, dan heeft de pessoa geen nut.

Helemaal mee eens.. Ik heb geen idee wat er bedoeld wordt met het rijden met een Pessoa teugel.. Ik gebruik hem idd om te longeren..

Marrgriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:31

Voor zo ver ik weet kan het totaal geen kwaad om de Pessoa teugel voor een jong dier te gebruiken.. daarmee bedoel ik de jouwe van 4.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:33

Ulissa schreef:
Wat ik van Lusitana begrijp is dat ze wil zeggen: Degene die het in zich hebben om te longeren met Pessoa geen probleem maar ga niet de jeugd promoten die hier nog geen kaas van gegeten hebben.

Dut ben ik gedeeltelijk met je eens, zij het niet dat de TS al in haar eerste bericht vraagt om hulp bij het gebruik van de pessoateugel.
Dus die stelling is gewoon helemaal niet aan de orde.